Skocz do zawartości

Nowy egzamin od 2013 na kat. A2 i A


ks-rider
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Fakt, zaśmiecamy temat, ale bardzo zaciekawiło mnie to co piszesz, bo przeciwskręt służy nie tylko do tego, i spodziewałem się że ktoś taki jak Ty będzie o tym wiedział. Ciekawe czy któraś ze szkół tak uczy bo jest to potencjalnie niebezpieczne dla "świeżaków".

 

Limo, było to już w niejednym wątku i uznałam, że nie ma sensu powtarzać. Ale skoro nie wiesz, to Ci wyjaśniam dokładnie: przeciwskrętem wprowadzasz motocykl w skręt (wytrącamy go z równowagi), co powoduje, że motocykl się pochyla i jedzie po zewnętrznych (lub bliższych zewnętrznych) częściach opon. To powoduje, że jedzie on po łuku, choć będzie chciał wrócić do pionu. Oczywiście, w zależności od prędkości, rodzaju zakrętu i sytuacji, za pomocą przeciwskrętu tę jazdę po łuku kontrolujemy - regulując nacisk na odpowiednią rączkę kierownicy - zmniejszamy lub zwiększamy promień skrętu (jeśli to konieczne).

Przy odpowiednich warunkach (prędkość, promień łuku) siły działające na motocykl podczas jazdy w łuku równoważą się i wówczas żaden nacisk nia kierownicę nie jest potrzebny (możemy puścić lewą ręką kierownicę podczas jazdy w lewo, a motocykl będzie jechał po wcześniej zadanej trajektorii - oczywiście przy stałej kontroli przepustnicy). Z uwagi na konieczność kontroli przepustnicy, w prawo nie możemy tego zrobić.

 

Podsumowując: przeciwskręt służy do wytrącenia motocykla z równowagi oraz korekt jego pochylenia, a więc promienia, po którym jedzie.

Myślałam, że ktoś taki jak Ty takie rzeczy wie.

Edytowane przez piórko

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marzy mi się aby w tym kraju na egzaminie było zejście na kolano, guma oraz stoppie :) .

Jeżeli motocyklem egzaminacyjnym/kursowym będzie dajmy taki Glaudius to twoje marzenia mogą się spełnić.

Na egzaminach będą gumy (niekontrolowane) zejścia na kolana (niestety oba jednocześnie).

Trochę stresu i jak klient odwinie to nie puści aż go byk nie zrzuci :) .

Edytowane przez ryhu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Limo, było to już w niejednym wątku i uznałam, że nie ma sensu powtarzać. Ale skoro nie wiesz, to Ci wyjaśniam dokładnie: przeciwskrętem wprowadzasz motocykl w skręt (wytrącamy go z równowagi), co powoduje, że motocykl się pochyla i jedzie po zewnętrznych (lub bliższych zewnętrznych) częściach opon. To powoduje, że jedzie on po łuku, choć będzie chciał wrócić do pionu. Oczywiście, w zależności od prędkości, rodzaju zakrętu i sytuacji, za pomocą przeciwskrętu tę jazdę po łuku kontrolujemy - regulując nacisk na odpowiednią rączkę kierownicy - zmniejszamy lub zwiększamy promień skrętu (jeśli to konieczne).

Przy odpowiednich warunkach (prędkość, promień łuku) siły działające na motocykl podczas jazdy w łuku równoważą się i wówczas żaden nacisk nia kierownicę nie jest potrzebny (możemy puścić lewą ręką kierownicę podczas jazdy w lewo, a motocykl będzie jechał po wcześniej zadanej trajektorii - oczywiście przy stałej kontroli przepustnicy). Z uwagi na konieczność kontroli przepustnicy, w prawo nie możemy tego zrobić.

 

(...)

Zdanie podkreślone mnie powaliło, zaś wcześniejszy tekst jedynie zaintrygował :)

Ks-Rider czasem coś napisze, co skłania do zadumy, ale Piórko teraz wychodzi na lidera...

 

 

Co do tematu rozmowy, to zmiany są per saldo dobre. Wielu instruktorów odejdzie od szkolenia motocyklistów, co poprawi bezpieczeństwo na drogach. Mnie jedynie drażni zapis o butach - sznurowanych na płaskiej podeszwie, czyli trampki mogą być...

Edytowane przez Tomek Kulik

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z uwagi na konieczność kontroli przepustnicy, w prawo nie możemy tego zrobić.

 

Czy dobrze zrozumiałem, że w prawo nie można używać przeciwskrętu? Kurcze, tyle ludzi żyło w błędzie przez tyyle lat. I Ci wszyscy motocykliści, którzy teraz w prawo będą musieli skręcać pionowo :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle rozumiesz, bo teraz chodzi o całkowicie inną rzecz. W filmie Keitha Coda jest to fajnie pokazane, Jeździec ma ręce zdjęte z kierownicy, a pasażer, który ma osobne manetki przykręcone do owiewek kontroluje tylko gaz i moto jedzie samo w zakręcie i nie zmienia pochylnia. Czyli przy odpowiednim rozłożeniu masy motocykl sam pojedzie po wcześniej obranej trajektorii i o to chodziło... Piórko, Piórce,Piórkoce?? jak ten nick poprawnie odmienić? niech będzie użytkownikowi Piórko :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś pewien pięściarz dawał takie wskazówki młodemu zawodnikowi: "Lutuj i odskakuj". Chyba rozbijamy gówno na atomy Panie i panowie.

A powiedzcie tak szczerze. Nie zazdrościcie czasem ludziom, którzy nie miewają takich rozterek jak np. zakładka? Siadają na motór i jadą. Tak po prostu. Nie zastanawiają się jak hamować i jak skręcać. Po prostu dojeżdżają z punktu A do punktu B.

"Leję na fałki i śmierdzące cwajtakty"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siadają na motór i jadą. Tak po prostu. Nie zastanawiają się jak hamować i jak skręcać. Po prostu dojeżdżają z punktu A do punktu B.

 

Tak to jest jak startujesz na zawodach dragster'ow, tyle, ze tam pnaciskasz guzik i otwiera Ci sie spadochron, reszta juz pikus. :icon_mrgreen:

 

:crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rany, ale się porobiło!

 

Jak napisał Slusar - nie można w zakręcie w prawo zdjąć ręki z kierownicy, bo trzeba trzymać otwartą przepustnicę. Jak puścimy, to moto zwali się do środka zakrętu. To przecież oczywiste oczywistości.

 

Ale widzę, że w motocyklach, którymi jeździ Tomek Kulik przepustnica jest w prawej nodze. A może w lewej? A może jeszcze gdzieś indziej... Tomek - co do sznurowadeł, zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości :biggrin:.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak napisał Slusar - nie można w zakręcie w prawo zdjąć ręki z kierownicy, bo trzeba trzymać otwartą przepustnicę. Jak puścimy, to moto zwali się do środka zakrętu. To przecież oczywiste oczywistości.

 

Matko jedyna, do zewnątrz. Toż to hamowanie i efekt prostujący, który wynosi nas na zewnątrz ...

 

P. S. Nie żeby koleżanka była moją mamą.

Edytowane przez Sikor

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sikor! Ale jakie hamowanie???!!! Ja mówię o zamknięciu przepustnicy!!! A to co innego....

 

Przy zamknięciu przepustnicy - do wewnątrz, przy heblowaniu - na zewnątrz (moto się prostuje).

 

Ojcze mój. :blink:

 

 

Gwoli podkreślenia, bo nie chce mi się już pisać: sytuacja, którą opisywałam (takie zrównoważenie sił działających na motocykl w zakręcie, kiedy nie musimy używać już nacisku na kierownicę, tylko motocykl jedzie po zadanej trajektorii) wymaga stabilności motocykla, a zatem także stałej prędkości. Nie znam innego sposobu na utrzymanie stałej prędkości motocykla, jak otwarta przepustnica. A zatem, nie możemy oderwać prawej ręki od kierownicy, bo wtedy zamkniemy gaz.

 

To wszystko jest w książkach i na płytach Keitha Code'a, na CSS-ie, jakaś część tego w Promotorze. Jak ktoś chce jeździć tak, jak proponuje to Code - nic prostszego, jak się z tym zapoznać. Mnie takie podejście do jazdy motocyklem przekonuje, bo ktoś ma takie doświadczenie i poświęcił sporo pracy, żeby to uporządkować, jest dla mnie wiarygodny. Ale każdy ma swoje potrzeby, swój rozum i dokonuje swoich wyborów.

Edytowane przez piórko

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...