Limo Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 Łojezu, co to za nomenklatura :icon_eek: Mrbravo, nie mam pojęcia co tam napisałeś ale w efekcie chyba chodzi nam o to samo, a mianowicie o to że rama, i nie tylko, jest do pewnego stopnia sprężysta. I właśnie ta sprężystość sprawia że rozstaw osi może się minimalnie zmieniać podczas jazdy. Blood, w zakładce chodzi o to, tak w prostych słowach :P, że wchodzisz w zakręt na hamulcu, w szczycie zaczynasz odkręcać gaz ale dalej trzymasz hamulec, żeby nie dopuścić do gwałtownego skoku zawieszenia, i dopiero jak moto zacznie ciągnąć to puszczasz hamulec. Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
theodor. Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 Nie, gaz i tylny hebel to tzw martwy ciąg. Przedni hamulec wchodząc w zakret ma być wciskany proporcjonalnie do zamykania gazu. Co spowoduje określone zachowanie w zawieszeniu zmieniając geometrie motocykla. Nie tylko jego rozstaw kół.W odpowiednim momencie zakrętu następuje przyspieszanie z adekwatnym odpuszczaniem hamulca co z kolei skutkuje kolejnymi zmianami w geometrii kożystnymi w danej sytuacji. To jest zakładka. Cytuj http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATIhttp://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Saul Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 A martwy ciąg kiedy i po co się stosuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
theodor. Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 Rozstaw osi zmienia się pod wpływem pracy zawieszeń w zakresie przewidzianym przez konstruktora ich parametry i w zależności od sił na nie działające.Sprężystość materiału jest, ale nie o to nam w temacie chodzi. Cytuj http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATIhttp://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kivi Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 nie rozumiem, jak to sie ma do motocykla? ernestZL tez mnie to zlewa... kazdy musi miec fote jak kolanem dotyka asfaltu na jakims pseudo torze. w ogole jak zaczyna sie jakas merytoryczna dyskusja to hahaha jak foty nie pokazesz to w ogole nie masz co gadac, a potem i tak sie okazuje ze lataja CBF-em (czego nikomu nie odmawiam) albo dzwonia przez cala europe ze jakas pierdola padnie... tak naprawde wystarczy wykonac 2 telefony zeby wiedziec kto jest kto na tym forum... smiechu warte ;) znaczy do kilku userow to mam pelen respekt ale nie bede palcem pokazywal bo moja pozytywna opinia moze im tylko zaszkodzic...Pokaz swoje zdjęcie z prawdziwego toru i zamknij nam gęby raz na zawsze. Ja od jakiegoś czasu mam z WAS (czyli grono warszawskich ROSSOSTONERÓW miszczów kartingu) taki polew że brak słów. Po 1/2 latach śmigania po pseudo torze nawaliło wam w dekiel tak że cho cho :biggrin: Ja rozumiem że się wkręciliście ale zluzujcie poślady :buttrock: Pozdrawiam :flesje:Haha, dobre podsumowanie:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jimi11 Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 Ha! HA!Specjalnie dla was w skomplikowanym programie graficznym stworzylem zobrazowanie z wyjasnieniem sil fizycznych jakie dzialaja na zawias... W praktyce jednak - przy hamowaniu wirtualny kat nachylenia glowki ramy sie zmniejsza, przez co wartosci nie sa takie jakie mozna by obliczyc wg danych motocykla (skok zawieszenia + kat nachylenia glowki) Ps. co za bzdury o tych ogranicznikach piszecie? W aluminiowych wylamuje, w stalowych nie. Moze nie wylamac ogranicznikow, kierownicy nie skrzywic, a bak pogiac - ot czary ;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mrbravo Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 (edytowane) kuba, jak nie wylamie ogranicznika, to masz odlaglosc raczki i mozesz sobie policzyc sile jaka ma dzialac aby ta raczka dotknela w bak. jak manetka (no cala raczka) liczac od punktu podparcia (np wlasnie ogranicznika) ma np. 30cm dlugosci, zas przekroj to np 1,5cm oraz 0,6mm grubosci to bez problemu mozna policzyc ze racza sie ugnie pod wplywem uderzenia motocykla o ziemie... nawet na szybko moge to policzyc... choc nie wiem czy o taki przyklad chodzi, zwykle scina ogranicznik... Edytowane 16 Listopada 2011 przez mrbravo Cytuj General description: aktualnie brak... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart3q Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 a są zmienne? Ja dalej się upieram, że rozstaw kól jest stały. Podczas hamowania przed zakrętem ciężar motocykla przenosi się w znacznej części na przód. Powoduje to skrócenie się lag (sprężyny w nich są ściskane z powodu większego obciążenia na nie działającego). Jako że lagi nie są prostopadłe do podłoża, tylko pod pewnym kątem, ich skrócenie powoduje że przednie koło przesuwa się względem silnika motocykla do góry i do tyłu. I to przesunięcie się ich do tyłu odpowiada za skrócenie się rozstawu osi. Na szybko w paincie machnęłem dla zobrazowania:Czerwone linie - większy rozstaw osiZielone - mniejszy Do tego dochodzi jeszcze wydłużenie tylnego amortyzatora i przesunięcie również tylnego koła względem silnika, ale przemieszczenie w poziomie tylnego koła jest mniejsze niż przedniego. Cytuj http://www.apanonar.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kivi Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 kuba, jak nie wylamie ogranicznika, to masz odlaglosc raczki i mozesz sobie policzyc sile jaka ma dzialac aby ta raczka dotknela w bak. jak manetka (no cala raczka) liczac od punktu podparcia (np wlasnie ogranicznika) ma np. 30cm dlugosci, zas przekroj to np 1,5cm oraz 0,6mm grubosci to bez problemu mozna policzyc ze racza sie ugnie pod wplywem uderzenia motocykla o ziemie... nawet na szybko moge to policzyc... choc nie wiem czy o taki przyklad chodzi, zwykle scina ogranicznik...Spręzystosci materialu kierownicy nie pomijasz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzywer Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 (edytowane) a są zmienne? Ja dalej się upieram, że rozstaw kól jest stały. To o czym Ty mówisz, jest umowną kwestią. Dziwię się, że w tak wytrawnym gronie motocyklistów,(wyścigowców) nikt, jak do tej pory, nie potrafił wyjaśnić, na czy polega fenomen zmiany rozstawienia kół. Ja mam na ten temat, swoje podejrzenia. Sprowadzają się one do tego, że klepiecie w klawiaturę, nie za bardzo wiedząc o czym. Coś gdzieś tam, ktoś usłyszał, ktoś przeczytał.Josza, błagam, powiedz, że sobie jaja robisz :DPrzecież proste, że nikt sobie podczas jazdy nie mierzył (co najwyżej w toalecie), to wynika z toku logicznego myślenia i minimalnej znajomości budowy oraz zasad działania zawieszenia. Jak taki laik, jak choćby ja, kąsa intrygę, to co dopiero taki zawodowiec, jak Ty... Edytowane 17 Listopada 2011 przez krzywer Cytuj Na pohybel wszystkim zdradliwym sukom! <== kliknij i polub :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mrbravo Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 KIVI... nie pomijam, zrobilem sobie nawet stosowne wyliczenie... ;) zalozylem ze raczka ma 30cm, zas nacisk na raczke to 3kN (co w przyblizeniu ma symulowac upadek 200kg motocykla). pierwszy wykres dotyczy ugiecia raczki stalowej o przekroju 20/1.5mm. drugi wykres to raczki aluminiowej o tym samym przekroju. mysle zatem ze ugiecie raczki motocyklowej (nie znam materialu) bedzie miedzy 2,8 a 7,8 cm... ;) Cytuj General description: aktualnie brak... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzywer Opublikowano 16 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2011 KIVI... nie pomijam, zrobilem sobie nawet stosowne wyliczenie... ;) zalozylem ze raczka ma 30cm, zas nacisk na raczke to 3kN (co w przyblizeniu ma symulowac upadek 200kg motocykla). pierwszy wykres dotyczy ugiecia raczki stalowej o przekroju 20/1.5mm. drugi wykres to raczki aluminiowej o tym samym przekroju. mysle zatem ze ugiecie raczki motocyklowej (nie znam materialu) bedzie miedzy 2,8 a 7,8 cm... ;)A to lewa czy prawa? ;)Moja ugięła się więcej... Mało tego - nie wróciła do poprzedniego polożenia :bigrazz: Cytuj Na pohybel wszystkim zdradliwym sukom! <== kliknij i polub :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kivi Opublikowano 17 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2011 KIVI... nie pomijam, zrobilem sobie nawet stosowne wyliczenie... ;) zalozylem ze raczka ma 30cm, zas nacisk na raczke to 3kN (co w przyblizeniu ma symulowac upadek 200kg motocykla). pierwszy wykres dotyczy ugiecia raczki stalowej o przekroju 20/1.5mm. drugi wykres to raczki aluminiowej o tym samym przekroju. mysle zatem ze ugiecie raczki motocyklowej (nie znam materialu) bedzie miedzy 2,8 a 7,8 cm... ;)No nie...Przecież kierownica w sporcie jest aluniniowa i inaczej mocowana niz np. w turystyku, ponadto przy upadku działa kilka sił a nie tylko jedna gnąca od góry. Przeciez jak moto upadnie na asfalt to inaczej niz z ta sama predkościa poszedł w trawę. Czasem jest to kierownica stalowa, i zawsze jest to rura a nie pręt. Na moje oko działają tam co najmniej dwie siły, ponadto błędem jest liczenie wagi statycznej z pominięciem predkości moto. Tam jeszcze wystapi przyspieszenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Blood Opublikowano 17 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2011 (edytowane) Upadku motocykla, a przynajmniej sił działających podczas takiego zdarzenia, nie da się opisać w tak prosty sposób. Po pierwsze wiele czynników jest zmiennych i trzeba to liczyć z pochodnych, a po drugie upadek upadkowi nie równy. Wystarczy, że zmieni się kąt nachylenia kierownicy względem punktu styczności z ziemią o kilka stopni, a już wyniki wyjdą zupełnie inne :) P.S. Dzięki za wytłumaczenie zakładki. Edytowane 17 Listopada 2011 przez Blood Cytuj http://bikepics.com/members/vixon/09cbr600rr/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sikor Opublikowano 17 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2011 Przedni hamulec wchodząc w zakret ma być wciskany proporcjonalnie do zamykania gazu. Co spowoduje określone zachowanie w zawieszeniu zmieniając geometrie motocykla. Nie tylko jego rozstaw kół.W odpowiednim momencie zakrętu następuje przyspieszanie z adekwatnym odpuszczaniem hamulca co z kolei skutkuje kolejnymi zmianami w geometrii kożystnymi w danej sytuacji. To jest zakładka.To dlaczego na wyścigach zawodnicy po skończeniu hamowania przesuwają dłoń na manetce (oczywiście nie trzymając klamki) w taki sposób aby łatwiej było odkręcić do końca (czyli aby nadgarstek nie zgiął się aż tak mocno)? Cytuj Sikor#44 Moto Traininghttps://www.facebook.com/Sikor44/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.