Skocz do zawartości

Szybka zmiana biegów z 6 do 2


murgal
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

gdzie ty widzisz tam jego dlonie,wcale kiery nie widac troche slychac przegazowki.

 

 

Ale po h*j patrzeć na dłonie? Słychać wyraźnie że gość trzyma tylne koło na granicy zblokowania hamulcem i koło popiskuje gdy zbija biegi. Słuchaj dokładnie, kilka krótkich pisknięć. Mega szybkie, perfekcyjne redukcje z leciutkim między gazem, tyle tylko wystarczy, po co więcej jak czasu nie ma na kręcenie silnika wyżej.

 

 

 

Poza forum dyskusje na temat używania sprzęgła do zmiany biegów w motorze zwykle kończę tak: (Cytuję sam siebie) Jeśli potrafisz zmieniać biegi ze sprzęgłem tak gładko jak ja bez to przyznaję Ci rację. Dotychczas nikt mnie nie przekonał. Ale na forum wszystko jest możliwe.

 

 

To weź na tył pasażera i depnij się kilka razy w górę i w dół skrzyni biegów Twoimi sposobami a niech ktoś jedzie za Wami i patrzy czy pasażer bujnie głową choćby jeden raz. Jeśli bujnie to masz FAIL bo nie powinno tak być.

 

Sytuacja nie dotyczy hamowania awaryjnego gdzie priorytetem jest zdrowie i życie osób jadących motocyklem a nie ich komfort.

Edytowane przez qurim

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten patent z obserwacją pasażera to sredni argument. Chyba że mówimy o jeździe turystycznej.

Oczywiście na ile obiektywny jestem, to umiem naprawdę szybko zmieniać przełozenia i w górę i w dół. 90% zmiany w górę robię bez sprzęgła.

Ale nawet gdyby technicznie na mój motocykl udało się wsadzić pasażera, to 100% że nie umiałbym zmienić biegu bez szrpnięcia. Inna masa zestawu motocykl + załoga.

Jak ktoś nie ma doświadczenia w jeździe z pasażerem to nie znaczy że nie umie prawidłowo obsługiwać motocykla.

 

P.S. Moim zdaniem motocykle z definicji są jednoosobowe.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To weź na tył pasażera i depnij się kilka razy w górę i w dół skrzyni biegów Twoimi sposobami a niech ktoś jedzie za Wami i patrzy czy pasażer bujnie głową choćby jeden raz. Jeśli bujnie to masz FAIL bo nie powinno tak być.

 

 

Tak. Jada z pasażerem jest moim kluczowym argumentem. Może kiedyś będzie mi dane powozić cię na tynym. Jak mnie uderzysz kaskiem w kask to możesz mi je*nąć od razu z drugiej strony. Bo właśnie o tym mówię. Choć przyznaję, z pazażerem jest trudniej do kwadratu.

Edytowane przez koroviov

"Leję na fałki i śmierdzące cwajtakty"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

smiem twierdzic, ze przygazowka miedzy biegami od dawna schodzi do lamusa na korzysc silnego dohamowania i zwiekszenia obrotow juz na wlasciwym biegu

 

Przecież przygazówkę robi się po to, żeby ZMIENIĆ bieg, a to co robisz później nie ma znaczenia. W każdej skrzyni biegów (nawet synchronizowanej) zmiana biegów polega na tym, żeby wyrównać prędkości obrotowe kół zębatych i dopiero jest ze sobą połączyć. W skrzyni niesynchronizowanej motocykla jedyną możliwością, jaką dysponujesz, to dobranie obrotów silnika do obrotów tylnego koła (bo to oznacza wyrównanie prędkości obrotowych wałków w skrzyni). Można się wspomagać sprzęgłem, chociaż trudniej jest wtedy płynniej zmienić bieg, bo dochodzi Ci jeszcze rozłączenie i połączenie silnika ze skrzynią. Reasumując - niezdrobienie przygazówki przy redukcji ma 2 negatywne konsekwencje:

1 - ryzyko zblokowania tylnego koła w przypadku jazdy na granicy przyczepności

2 - "wbijanie" biegów na siłę, co ma dramatyczny wpływ na skrzynię (zęby i łożyska mają ograniczą wytrzymałość), bo zazębiasz koła obracające się z inną prędkością.

 

Dobrze zmieniony bieg wchodzi bezdźwięcznie, wszelkie "zbijanie" biegów "po kilka" to mniejsze lub większe stuki.

 

nie ma uzasadnienia dla obslugi hamulca tylko 2 palcami zamiast pelna reka

Jak jedziesz, to lepiej trzymać kierę 2 rękoma, więc to wystarczające uzasadnienie, żeby obsługiwać klamkę sprzęgła i hamulca dwoma palcami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sherman

 

zupelnie nie zrozumiales o czym pisze w sprawie biegow. co do palcow, mam nadzieje, ze ktos sie jeszcze wypowie zanim wejdziemy w glebszy spor. narazie mamy pewniejsze trzymanie kierownicy (mowimy o hamowaniu dodam, gdzie kierowca nie powinien opierac sie na kierownicy) a takze kwestie polamania klamki...

 

jeszcze Yuby mam nadzieje cos doda... ;)

Edytowane przez mrbravo

General description: aktualnie brak...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do redukcji z międzygazem, to się nie wypowiadam, bo nie robię tego poprawnie. Wiem po co to się robi, ale nikt mi tego nigdy nie pokazał, a moja radosna twórczość oparta na różnych opisach (nawet osób kompetentnych) kończy się tym, że raz mi wyjdzie lepiej, raz gorzej. Na szczęście mam sprzęgło antyhoppingowe, ale jak już wcześniej ktoś napisał - to nie załatwia sprawy do końca.

Co do dwóch palców na klamkach, to mam swoją opinię, popartą praktyką. Chodzi o dwie rzeczy - trzymanie gazu i hamulca "na zakładkę", co daje możliwość płynniejszego operowania tymi dwoma elementami, ponadto teki sposb trzymania prawej dłoni redukuje do minimum możliwość niekontrolowanego dodania gazu w momencie mocnego hamowania.

Po drugie (już pisałam o tym) - szybciej jesteśmy w stanie nacisnąć hamulec w razie niebezpieczeństwa, bo przeniesienie palców na klamkę z manetki jednak zajmuje moment. Jest jeszcze jedna sprawa, wydaje mi się, że łatwiej jest dozować siłę hamowania hamować progresywnie) używając 2 palców niż ściskając klamkę całą dłonią.

Co do sprzęgła, wydaje mi się, że kwestia 2, 3 palców czy całej dłoni ma tu mniejsze znaczenie.

A ponieważ nie chodzi o (jak napisał Sherman) trzymanie kierownicy, tylko właśnie jej nieobciążanie, palce na klamkach bardzo to ułatwiają.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mrbravo, ja się nie chcę spierać, nienawidzę się spierać :) Natomiast jestem zawsze otwarty na dyskusję i argumenty, bo wolę mądrzeć, niż trwać w błędzie.

 

Co do redukcji z międzygazem i trzymania kiery to mam wrażenie, że obydwie rzeczy są ze sobą ściśle powiązane: żeby hamując zwiększyć obroty, dobrze jest trzymać klamkę hebla 2 palcami, a pozostałymi kontrolować manetkę, przynajmniej tak to zawsze robiłem. Ponadto jednak uważam, że przy hamowaniu warto TRZYMAĆ kierę (bo drgania, bo zmiana obciążeń, bo nierówności w jezdni itd), a zdecydowanie precyzyjniej operuje się klamką hamulca, jeżeli się kierę pewnie trzyma pozostałymi 3 palcami. To samo na rowerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zabawna sytuacja bo znowu nadostawalem minusow mimo, ze moja wypowiedz powinna byc dla wszystkich oczywista jak i praktyczna. szkoda, ze nie widac kto te minusy nastawial bo chcialbym podjac z tymi osobami dyskusje, a nie przenosic zasady "fotka.pl" na forum motocyklowe.

natomiast w odniesieniu do samej tezy jaka sformulowalem na wstepie mysle, ze moge w tej kwesti podeprzec sie rowniez autorytetem p. Artura Wajdy z ktorym przy okazji spotkania u A. Badziaka mielismy okazje wymienic poglady co do techniki hamowania, ogladajac przy tym nowe klamki Ligchtecha (o zgrozo dlugie) w R1 jeszcze przed zawodami.

 

chyba jedyna osoba ktora w ogole zrozumiala o czym piaslem w sprawie biegow byl KIVI. powiedzialem wprost, ze dla zrzucania biegow z 6 na 2 nie ma potrzeby robic miedzygazu na biegac posrednich, lecz podbic jedynie obroty na biegu wlasciwym. co oznacza, ze nie ma uzasadnienia rozsprzeglac juz na 5 (podbijajac gaz) podem redukcja i to samo na 4 az do biegu nr 2. powinno sie wcisnac sprzeglo, zrzucic biegi bezposrednio z 6 na 2, a kiedy bedziemy juz mieli 2 bieg podniesc obroty i puscic sprzeglo. jest to wlasciwe dzialanie i nie ma uzasadnienia robienie rozsprzeglania i miedzygazowki posredniej. w tym zakresie warto tez zauwazyc ze kolo tylne przy silnym dohamowaniu praktycznie nie dotyka ziemi. co oznacza ze jego przyczepnosc w tym momencie jest zadna i w gruncie rzeczy nawet jak zasadzisz pieta w hebel to co ma sie niby stac, kiedy punktem styku z podlozem w tym momencie jest zasadzie jedynie kolo przednie! (co rowniez slusznie zauwazyl KIVI).

 

odnoszac sie natomiast do klamki nie od dzis wiadomo ze to progresja (czyli hamowanie pelna lapa) ma przewage nad ewentualnym pewniejszym trzymaniem kiery, zakladkami i czym tam jeszcze. z tego tez wzgledu w czasie hamowania powinno sie to robic pelna dlonia, a nie stosowaniem polsrodkow. oczywiscie historycznie krotka klamka wprowadzona byla wlasnie ze wzgledu na porecznosc zakladki a nie ewentualne wylamanie. rowniez dlugie klamki maja zabezpieczenie przed wylamaniem w postaci m.in przewezenia w miejscu ktorym nastepuje sciecie klamki przy niefortunnym wypadku (lub zabezpieczenia w postaci zawiasu).

mozna rowniez wspomniec, ze wlasciwie po kilkunastu minutach szybkiej jazdy, w czasie ktorej bedziemy robic zakladki lub inne bzdury, palce dloni zdretwieja i zaczna sie tak smiesznie wyginac, co objawia sie utrata sily w palcach.

 

podsumowujac nie ma uzasadnienia dla stosowania miedzygazu przy zrzucie biegow z 6 na 2, a takze nie ma uzasadnienia dla rozmyslnego hamowania inaczej niz pelna reka. oczywiscie zalecam miec palce na heblu przy przejezdzie przez krzyzowke (sam tak robie) ale najczesciej po prostu pozostaja one "jedynie" na heblu co zas sie tyczy tego, ze nie wykorzystujemy sily a pozostawiamy je jedynie na wypadek szybkiej i ewentualnej reakcji obronnej.

 

odnosnie spostrzezenia Yubego co do zawartosci w gaciach powiem tylko, ze osobiscie lubie calkowicie swiadomie wchodzic na lekkim hoppingu przed zakretem. znaczy wysprzeglam nieznacznie ponizej wlasciwego zakresu obrotow nieznacznie przed miejscem wlasciwego zakonczenia dohamowania...

Edytowane przez mrbravo

General description: aktualnie brak...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz racji. Nie można dopuścić, żeby motocykl jechał na wciśniętym sprzęgle, co jest konieczne przy zrzuceniu z 6 do 2 przy jednym wysprzęgleniu. No po prostu bzdura i tyle. Hamowanie całą dłonią ma sens tylko wtedy, kiedy klamka nam się na tyle zapada, że przytrzaskuje palce, ale to jest spowodowane awarią układu hamulcowego (klocki, płyn, powietrze w układzie itp.) i jest to wyjście wyłącznie awaryjne.

Sprzęgłem operujemy dwoma palcami, uginając tylko palce, a nie ciągnąc klamkę. Przy drobnej wprawie, czas wysprzęglenia jest po prostu tak mały, że pomijalny. Tym samym redukcja z międzygazem.

Edytowane przez MSI

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez względu na tempo przygazówka być powinna. Obliguje to budowa motocyklowej skrzyni biegów. Tu nie ma z czym dyskutować.

Owszem na torze przy bardzo dużych opóźnieniach, na granicy przyczepności tylnego koła i w motocyklach wyposażonych w antyhoppingowe sprzęgła część zawodników nie stosuje męizygazów. Ale raz że tam liczy się czas, nawet kosztem czystości technicznej. Dwa że tam się hamuje z ekstremalnym opóźnieniem i do określonego z góry biegu, więc redukcje wykonuje się relatywnie późno, a nie jak w 99% przypadków adekwatnie do aktualnej prędkości, więc i wartość szprycy byłaby relatywnie mniejsza.

Zrzucenie kilku biegów na jednym wysprzęgleniu to podstawowy błąd techniczny. Nawet jeśli przełożenia się zapinają w taki sposób, to nie pozostaje to bez wpływu na trwałość podzespołu.

 

Prawidłowa technika jazdy jest zobligowana budową motocykla, jego podzespołów i zjawisk fizycznych towarzyszących jeździe. Tutaj nie ma co wymyslać teorii.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...