Skocz do zawartości

Indeksy Prędkości opon?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jak widać jestem nowy, także witam wszystkich w nowym roku. Szerokości, przyczepności.. bla bla

A teraz do rzeczy..

 

 

Jak to jest z Indeksami opon?

 

Do mojego motocykla ( FZS 600 ) zalecane są opony o indeksie W ( do 270 km/h ) .. motocykl tyle nie pojedzie a szybka jazda też nie jest moją domeną. Czym różnią się opony tego samego rozmiaru i firmy jeżeli mają indeks np: H ( do 210km/h ).

Czy to ich jedyna różnica? Bo cenowa na pewno.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli do Twojego motocykla zalecane są takie opony to takie opony powinieneś założyć.

 

Chcesz zaoszczędzić na oponach czy może na własnym zdrowiu?

 

a jaki jest sens zakładania opon do 270 km/h jak nie zamierzam się zbliżyć nawet do 200. Dokładnie tej samej firmy, ten sam rozmiar i ten sam model. Nie odpowiedziałeś mi na moje pytanie, które celowo pogrubiłem właśnie po to żeby uniknąć takich odpowiedzi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezpieczeństwo, zużycie, moment hamujący, przyczepność.

 

Zakładając oponę o niższym indeksie prędkości pogarszasz wszystkie te parametry.

 

Nizszy indeks to inna konstrukcja, opona inaczej się odkształca, inaczej pracuje, szybciej sie zużywa, ma mniejszą przyczepność (spowodowaną niewłasciwym odkształceniem), jest po prostu gorsza.

 

Twoja sprawa, Twoja dupa, Twój motocykl. Pamiętaj tylko że nie jesteś jedynym uzytkownikiem drogi i głupio byłoby gdyby podczas kolizji okazało się, że masz opony nieprzystosowane do swojego motocykla.

 

Dla mnie, możesz założyć nawet koło od toczki. Ogólnie podziwiam ludzi, którzy wolą wywalić kilka tysięcy na droższe i nowsze moto, a potem oszczędzają na oponach i serwisie, bo nie stać ich na właściwe utrzymanie maszyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze: czytaj ze zrozumieniem. pytam właśnie czym się różnią, a nie czy mogę założyć!

 

po drugie: podałem przykładu swojego motocykla, nigdzie nie piszę że chcę takie założyć.

 

po trzecie: jak masz gorszy dzień to wyładuj się gdzie indziej.

 

nie pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to ich jedyna różnica?

 

nie

dowód w jednym z poprzednich wątków dt. indeksów

z tym, że AFAIK fabryczne zalecenie uwzględnia prędkość maksymalną i pewną rezerwę jakościową, więc nic nie powinno Ci grozić, jeśli założysz gumę o niższym indeksie, ale i tak nie będziesz go przekraczał. zwróć jeszcze uwagę na zgodność indeksu nośności, w tym przypadku powinieneś zastosować zalecany

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak mówi Hunter. Indeks nie oznacza tylko o max prędkości, ale też o to, że ta opona jest przystosowana do sił generowanych przez motocykl. Więc opona z indeksem H jest przystosowana do mniejszych sił niż przewidziana dla Twojego motocykla W.

 

Inna sprawa, że w razie jakiegoś dzwona, stracisz przyczepność, czy coś, to jeśli ubezpieczyciel będzie szukać dziury w całym, to za niski indeks mogą odmówić Ci wypłaty kasy, bo nie jest to opona spełniająca wymogi producenta maszyny.

 

W Niemczech podczas kontroli policja może Ci sprawdzić też pod tym względem opony. I wtedy poza wysokim mandatem, odprowadzą Cię do serwisu opon i będziesz musiał założyć laczki zgodne ze specyfikacją.

 

Nie chciałbym namieszać, ale jest druga strona medalu. Kolega pracuje w fabryce opon i powiedział, że opony z różnymi indeksami schodzą z jednej taśmy, są identyczne, tylko na końcu są wybijane różne oznaczenia. Tylko wtedy rozmawialiśmy o oponach samochodowych, w motocyklu bym nie ryzykował.

Dla mnie gra nie warta tych paru złotych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yo!

 

Rozny ideks predkosci to tylko roznica w wytrzymalosc konstrukcji opony na sile odsrodkowa, generowana podczas szybkiej jazdy. Po prostu jak na oponie o za niskim indeksie predkosci pojedziesz szybciej niz od jej projektowanej predkosci, to moze np. zaczac odrywac sie bieznik od gumy podkladowej, moze zaczac sie opona odksztalcac (zmieniac w przekroju w jajo przy duzej predkosci, rozszerzac), w ostatecznosci moga nie wytrzymac wiazania kordu i oponka moze wystrzelic.

 

W praktyce jest tak.

Mam CBF1000, ktora rozpedza sie katalogowo do 228km/h. Zakladam do niej opony Pirelli Diablo z indeksem predkosci H - do 210km/h. Przejechalem na tego typu oponach juz... 31kkm - zajezdzam trzeci komplet. Mimo, ze opona ma byc slaba i do dupy, jak pisze Hunter, opony te wytrzymuja w CBF ok. 15tys.km (nie tak calkiem emeryckiej jazdy), da sie na nich przycierac podnozkami, nie zauwazylem nic niepokojacego przy przelotach z predkosciami 180km/h i przy krotkich strzalach w okolicach 200-210km/h (licznikowo). Naturalnie staram sie nie przekraczac predkosci 210km/h.

Jeszcze zyje :].

 

Oczywiscie jak chcesz takie gumy kupic, to czyn to na wlasna odpowiedzialnosc. Mnie nikt nie namawial, sam sie zdecydowalem i nie zawiodlem sie. Stresa jakiegos tam zawsze mam przy wiekszych predkosciach i ciagle jezdze ze swiadomoscia, ze mam gumy nizszej wytrzymalosci na predkosc niz powinienem. I to zaklada mi troche cugle na prawa dlon, co jednak przy zestawieniu z Kodeksem Ruchy Drogowego i maksymalnych dozwolonych u nas predkosciach - nie jest takie zle ;).

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ubezpieczyciela to fakt, ze moga sie przyczepic.

U mnie powinien byc indeks H - do 210kmh, a mam zalozone do 180ciu. Nie jezdze powyzej 180ciu, a wybralem takie opony, bo... w tym rozmiarze nic innego nie mialo lepszej przyczepnosci.

Zbyhu bardzo dobrze to napisal :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...