Skocz do zawartości

Regulacja sprzęgła


Proca
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Ostatnimi czasy mam problemy ze ślizgającym się sprzęgłem.

Przy okazji przeprowadzania różnych zabiegów w moto postanowiłem sprzęgło wyregulować "od początku".

Moje wątpliwości wzbudza luz obrotowy na osi, która łączy się z linką od sprzęgła przy silniku.

Luz ten na oko może mieć 15-25 stopni, w tym zakresie nie czuć prawie żadnych oporów.

Mając na uwadze powyższe można było przyjąć 2 kryteria regulacji:

1) Ustawić tak linkę i dźwignię aby owy luz był w zakresie pracy klamki sprzęgła

[pomimo nasmarowanej linki sprzęgła, sprężyna nie miała siły obrócić osi sprzęgła skrajnie w lewo (w kierunku złączenia silnika z napędem)]

2) Ustawić tak linkę i dźwignię aby luz nie występował, a ruch klamki sprzęgła od samego początku powodował pracę sprzęgła w bardziej opornym zakresie skrętu osi

[ślizganie sprzęgła względem stanu "z przed" się zmniejszyło ale nie ustąpiło]

 

I tutaj mam pytania:

-na ile ten luz osi sprzęgła jest normalnym zjawiskiem a na ile świadczy o zużytym sprzęgle?

-jeżeli jest to normalna sprawa to przy regulacji jakie przyjąć kryterium położenia początkowego opisanej osi?

 

Pozdrawiam,

Proca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze i najważniejsze: jeżeli luz na klamce sprzegła jest prawidłowy to nie mogą występować problemy ze ślizganiem lub całkowitym wysprzęglaniem sprzegła. Jeżeli takowe występują to wine za to ponoszą tarcze lub sprężyny sprzęgłowe.

Co do regulacji.

Dżwigienka sprzegła na silniku powinna być ustawiona w ten sposób by tworzyła +/- kąt prosty z linką sprzegła. Czasem na dźwigience i jej wałku znajdują sie znaki wg których powinno sie ustawiać względem siebie oba te elementy. Klamka sprzęgła po puszczeniu jej powinna opierać sie o swoje mocowanie w miejscu w którym widać linke (luz powinien być zerowy). Jezeli tak nie jest to trzeba wymienić/nasmarować linke lub/i wymienić sprężynke dźwigienki sprzęgła na silniku. Luz klamki sprzęgła ustawiamy wg danych fabrycznych, najczęsciej 1-3mm po naciśnieciu klamki do lekkiego oporu.

Po takich regulacjach sprzęgło musi pracować poprawnie.

 

Luz o obrotowy o którym piszesz nie ma znaczenia, może to byc 10 a może i 90 stopni, to zależy od konstrukcji sprzęgła.

Edytowane przez sorier
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wymienić sprężynke dźwigienki sprzęgła na silniku.

 

tu akurat sie nie zgodze. sprezynka samej dzwigienki ma znaczenie raczej symboliczne/wizualne i nie bierze udzialu w pracy sprzegla jako takiego! samo sprzeglo ustawia sie tak ze najpierw ustawiasz dzwignie przy silniku(jak wspomnial kolega +-90st wzgledem linki), potem naciagasz linke, a na samym koncu(jesli masz) kasujesz luz na samej klamce. bardzo czesto zla praca sprzegla jest spowodowana sama linka, tzn. jej uszkodzonym/zbyt miekkim pancerzem ktory po nacisnieciu klamki poprostu sie kurczy. jesli po regulacji nadal bedziesz mial problemy ze sprzeglem to sprawdz przekladki i tarcze czy nie sa zwichrowane, oraz czy sprezyny maja odpowiednia wysokosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dżwigienka sprzegła na silniku powinna być ustawiona w ten sposób by tworzyła +/- kąt prosty z linką sprzegła. Czasem na dźwigience i jej wałku znajdują sie znaki wg których powinno sie ustawiać względem siebie oba te elementy. .....

Luz o obrotowy o którym piszesz nie ma znaczenia, może to byc 10 a może i 90 stopni, to zależy od konstrukcji sprzęgła.

A końkretnie w przypadku Xjty jest tak, że jak przy zakładaniu pokrywy trzeba trafić odp. ząbkiem dżwigienki od sprzęgła. Są również znaki na bloku silnika które pokazują gdzie ma być dźwigienka po założeniu pokrywy. Taki urok modelu.

Może autor pisze o luzie powodowanym sprężyną? Bo jeżeli ustawi się dźwigienkę jak fabryka każe, to jest normalnie - nie ma żadnych luzów.

 

Polecam ściągnięcie serwisówki i lekturę - zazwyczaj BARDZO pomaga przy czynnościach serwisowych.

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ślizganie może być spwodowane przede wszystkiem zużyciem tarcz oraz problemami z linką. Z olejem zakładam że jest wszystko OK.

Sprawdź pancerz. Nie może być nigdzie przełamany. Zachowuje się wtedy jak dodatkowa sprężyna. Na ślizganie nie ma to wpływu. Jeśli stwierdzisz że linka i pancerz są dobre, pozostaje regulacja.

Ustawiaj tak żeby dżwigienka nie była naciągnięta, miała minimalny luz. Naciąg skorygujesz po próbnej jeździe. Jeśli będzie zbyt duży wystąpią problemy ze zmianą biegów.

Jeśli nadal będzie się ślizgać to niestety jest problem z tarczami. Można spróbować wymienic sprężyny na nowe, ale nie ma gwarancji że wystarczy na długo. Nie wiem czy byłoby warto. Spuścić olej, nowa uszczelka dekla, robocizna. A za jakiś czas powtórka. Sama wymiana jest prosta. Ważne jest jedynie z jaką siłą dokręcasz śruby ze sprężynami. Chodzi o to by nie urwać.

 

Jeśli będziesz zmieniał tarcze zmień też sprężyny. Warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu akurat sie nie zgodze. sprezynka samej dzwigienki ma znaczenie raczej symboliczne/wizualne i nie bierze udzialu w pracy sprzegla jako takiego!

 

Znaczenie ma i to duże. Dzieki tej sprężynce dźwignia sprzegła cofa sie do końca i dzieki temu łożysko wyciskowe sprzęgła pracuje tylko w czasie wysprzeglania (rozłączaniu napędu). W każdym motocyklu i samochodzie które ma takie łożysko jest ta spręzyna. Oczywiscie luz linki musi być właściwy, bo jeżeli ustawimy go na "zero" to łożysko i tak będzie pracowało non stop i szybko je szl... trafi.

 

... potem naciagasz linke ...

 

A co to znaczy naciąganie linki? Linka po puszczeniu klamki jest luźna, wiec co to za naciaganie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy pokrywie sprzęgła masz mocowanie na którym jest też możliwośc regulacji linki.

 

Na pokrywie jest wytłoczony punkt na którym powinna znajdować się główka dźwigienki dociskowej.

 

Przekręcasz wałek który wychodzi z pokrywy aż poczujesz opór , cofasz go minimalnie ( tolerancja luzu po nagrzaniu sprzegła) nakładasz na wieloklin dźwigienkę i odpowiednio naciągasz linke tak aby nie pociągnęła za sobą dźwigienki tylko minimalnei wywarła na nia napór.Kontrujesz nakrętki na lince. Na klamce ustawiasz taki luz jaki zaleca ksiażka serwisowa. Cała operacja ustawiania luzu na sprzęgle trwa dosłownie 2 min.

Jezeli po tych zabiegach sprzegło będzie dalej ślizgało to czeka Cię wymiana sprężynek albo tarcz.

Sprawdx tez czy linka sie swobodnie przesuwa w pancerzu i czy jest puszczona odpowiednio po motocyklu - to ma duże znaczenie.

 

Ja nei ma tej sprężyny na pokrywie sprzęgła a i tak nie mam problemów z pracą sprzęgła :|

Edytowane przez Leon84
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady!

Prawdopodobnie problemem okażę sie zbyt ciężko chodząca linka, która znacznie ogranicza możliwość regulacji oraz uniemożliwia poprawne cofanie się sprzęgła (pisze prawdopodobnie ponieważ dopiero po sprawdzeniu załamań lub ew. wymianie będę wiedział na pewno //linka była nasmarowana)

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...