Skocz do zawartości

Światła drogowe i postojowe


Szmek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Siemka

 

Niedawno zauważyłem że podczas jazdy w moim Simsonie s51 oprócz świateł drogowych (w czasie jazdy) świeci również światło postojowe (mowa tu o przedniej lampie). Simson ma podłączony akumulator, a światło drogowe zasilane jest z magenta (tzn przez magneto jest wytwarzany : :crossy: ). Nie wiem czy jest to wina błędnego podłączenia instalacji czy może to normalne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prąd do przedniej pozycyjnej może dochodzić tylko na 4 położeniu kluczyka,

albo ci ktoś podłączył ją pod cewkę świetlną albo pod podświetlanie licznika

 

czarno szary zasilający tą żaróweczkę ma być podłączony do zacisku 57a stacyjki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Według mnie jest prawidłowo, choćby dlatego, że motorek nie dostałby homologacji na oświetlenie. Dziennik Ustaw nr 32 dotyczacy warunków technicznych pojazdów mówi wyraźnie, że światła drogowe bądź mijania mogą świecić się tylko razem z pozycyjnymi. nie może być tak, że w momencie włączenia światła głównego reflektora gaśnie pozycja. Proste pytanie potwierdzające tą tezę: Co się stanie gdy jadąc w nocy w obszarze niezabudowanym przepali Ci się żarówka reflektora? Odpowiedź: Będziesz zupełnie niewidoczny i walą w Ciebie inni użytkownicy drogi, którzy w tym momencie, akurat chcą kogoś wyprzedzić na swoim pasie. Co prawda nie miałem nigdy Simsona, ale miałem MZ TS, tam światło pozycyjne w reflektorze paliło się zawsze z mijania lub drogowym i nie sądzę aby Niemcy robili takie siupy w małym wydaniu swojego produktu. Zresztą instalacje tych motorów są dość zbieżne. Po pierwsze decydują zawsze warunki bezpieczeństwa, czyli wracamy do homologacji.

Pozdrawiam!

 

Nic badziej mylnego!! Światło postojowe w simsonie jest zasilane z akumulatora i nie ma prawa świecić razem ze światłem mijania czy drogowym. Instalacja źle podłączona

Błąd formalny. Motocykle nie mają świateł postojowych(poczytaj definicję). Mają światła pozycyjne jako wyposażenie obowiązkowe. Nie mylcie ich, bo zupełnie inaczej działają i w innym celu. Dz.Ustaw nr 32

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Primo: Mam Simsona i znam bardzo dobrze jego instalację elektryczną. Miałem w niej niezły bajzel jak go kupowałem i naprawiając tą instalke zmuszony byłem przestudiować jej schemat. Jeśli mi nie wierzysz zobacz sobie jak zachowują się styki stacyjki simsona w poszczególnych położeniach.

Secundo: Wiem że jest różnica miedzy światłami pozycyjnymi i postojowymi, jednak nie chciałem mieszać. W temacie jest o postojowych, ale mam świadomość że nie są to pozycyjne.

 

Jeżeli podczas podróży spali się jedno włókno w żarówce reflektora(przykładowo świateł mijania) od biedy można przełączyc na długie (wiem że nie powinno się oślepiać jadących z naprzeciwka) ale jeżeli np w nocy spali się żarówka i przez drogę będzie przechodziła jakaś dzika zwierzyna to i tak dojdzie do wypadku bo nie będzie oświetlonej drogi i brak możliwości rekacji i dzwon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie jest prawidłowo, choćby dlatego, że motorek nie dostałby homologacji na oświetlenie. Dziennik Ustaw nr 32 dotyczacy warunków technicznych pojazdów mówi wyraźnie, że światła drogowe bądź mijania mogą świecić się tylko razem z pozycyjnymi. nie może być tak, że w momencie włączenia światła głównego reflektora gaśnie pozycja.

(Motorower nie musi być wyposażony w światła pozycyjne/postojowe ma mieć tylko mijania z przodu i pozycyjne z tyłu i to wszystko to na marginesie)

oprócz Simsona przednia pozycyjna służy tylko podczas postoju np w WSK 125, Pannonia a one są już motocyklami

 

światła postojowe w motocyklu to zwrot spotykany też w literaturze po prostu bardzo dobrze pasuje do funkcji gdy po przekręceniu kluczyka zapalają się żaróweczki a silnik gaśnie

 

W 1989 konstruktorzy Simsona jeszcze bardziej zepsuli postojówki zapala się tam tylko przednia bo tylną żarówkę podpięli do cewki świetlnej tej co reflektor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie. Zwracam honor. Podciagnąłem Simsonka pod motocykl, a to motorower. Swoją drogą nie myślałem, że DDR-owcy wykombinowali takie badziewie w instalacji bądź co bądź jednego ze sztandarowych swoich produktów, chyba jak na tamte czasy jednego z lepszych produktów w Europie. W MZ-etach nawet starszej generacji instalacja była dobrze pomyślana, prosta, dzięki temu niezawodna i przede wszystkim bezpieczna w rozumieniu Prawa o ruchu drogowym.

Pozdrawiam!

 

Mimo wszystko pozostawiłbym to połączenie pozycji w reflektorze. Zawsze w razie draki bezpieczniej, a obciażenie żarówką 2-4W to praktycznie nie zauważalne obciążenie dla pradnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale dochodzi jeszcze kwestia regulacji napięcia z prądnicy w simsonie której nie ma. Tam światła nie są z akumulatora tylko z prądnicy w której jak wiadomo napięcie i prąd dostarczane do instalacji zmienia się w funkcji obrotów silnika i szlag by trafil tą żarówke ale sama idea w sumie dobra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, ale przecież żaróweczkę pozycji w reflektorze można podłączyć pod oświetlenie licznika, a to przecież idzie z akumulatora. Akumulator po części stabilizuje to napięcie gdyż jest to po prostu dużej pojemnosci kondensator energii. Przejrzałem schemat Simsonka i aż się prosi aby tak zrobić. Bezpośrednio z cewek oświetleniowych zasilana jest tylko żarówka świateł mijania i drogowych. Chyba że mam schemat jakiegoś innego typu Simsona.

Pozdrawiam!

Edytowane przez robik64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście tak jest. W orginalnym schemacie instalacji tylna pozycja pali się tylko po przekręceniu kluczyka w pozycje świateł pozycyjnych (zgaszony silnik) i jest jakos dziwnie zasilana z cewki ładowania kiedy są włączone światła mijania/drogowe. Nie wiem jak to miało działać. W każdym razie później zmienili tą instalacje. W swoim egzemplarzu przerobiłem to i tylna pozycja zapala mi się ze światłami mijania/drogowymi a na pozycyjne w sensie że stacyjka jest przekręcona na ostatnią pozycje dołożyłem drugą żarówke na tył i zapala mi sie z przednią pozycją. Nie chciało mi sie kombinować z żadnymi przekaźnikami ani tyrystorami bo podłączenie tej żarówki od razu do świateł mijania i pozycyjnych byłoby niemożliwe ze względu na to że prąd z akumulatora trafiałby na cewke świetlną i paliłby ją. Rozumiesz chyba o co chodzi. Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...