Skocz do zawartości

SAMOUCZEK MOTOCYKLISTY


kris2007
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Panów,

 

z racji wykonywanego zawodu (nie istotne) podjąłem próbę stworzenia definicji tego nieszczęsnego "hamowania awaryjnego"

 

Hamowanie awaryjne:

zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną (inny uczestnik ruchu), powodujące konieczność nagłej zmiany kierunku ruchu bądź nagłego zatrzymania motocykla.

 

A tak na poważnie, to dla mnie jest to każda sytuacja, w której widzę że w coś przyp...ę jeśli nie zmienię kierunku jazdy albo nie zahamuję.

 

Wiem Tomku, że zaraz napiszesz, że najlepiej jest omijać (i słusznie!) ale daj chłopakom trochę wskazówek odnośnie tego hamowania skoro tak się proszą.

 

Ja od siebie dam wam najlepszą wskazówkę jaką znam: IDŹCIE NA JAZDY DOSZKALAJĄCE I PRZESTAŃCIE W KOŃCU ZACHOWYWAĆ SIĘ JAK POLITYCY!!!!!

 

Gadacie jak baby a nic z tego nie wynika!!!!

Wy naprawdę sądzicie, że jak przeczytacie na forum jak się to robi to się tego nauczycie????

Jeśli tak sądzicie, to bardzo mi was szkoda...

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kochany Cielaku, jesteś wielki :)

Dziękuję za definicję, i jako weteran tego forum proponuję, żeby takiej się trzymać, co pozwoli zakończyć niektóre spory.

 

Odpowiadając na pytania Koleżanek i Kolegów, zadawane tutaj i drogą mailową, proponuję:

- Nauczyć się odciążania rąk w momencie hamowania KAŻDEGO. Obciążenie kierownicy masą tułowia (bezwładnością) powoduje, że maszyna ma wielką chęć się przewrócić, czemu w niektórych sytuacjach nawet ABS nie zapobiegnie.

- Ćwiczyć hamowanie do zablokowania koła (z premedytacją), by wyrabiać sobie odruch puszczenia hamulca w momencie pierwszych objawów utraty przyczepności.

- Ćwiczyć hamowanie do zablokowania koła, by wyrobić sobie umiejętność zmniejszenia siły hamowania przy zauważeniu pierwszych objawów utraty przyczepności, ale tylko na tyle żeby koło znów się obracało, ale hamulec hamował.

- W motocyklach wyposażonych w ABS hamować natychmiast z maksymalną siłą obydwoma hamulcami, jednocześnie wciskając sprzęgło. Lepiej zdać się na działanie systemu i przeznaczyć resztki percepcji na szukanie miejsca do omijania, o ile będzie to możliwe, lub miejsca, gdzie uderzenie będzie mniej straszne w skutkach.

- W motocyklach bez ABS sytuacja jest bardziej złożona, więc o tym napiszę wieczorem, bo muszę wracać do pracy.

pa :)

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

A ja mam takie pytanko, czy przegazówka jest w ogóle potrzebna przy redukcji biegu w celu zwolnienia lub zachamowania motocykla? (pomijając fakt że jest to wygodniejsze dla pasażera) bo w końcu i tak hamując chcemy doprowadzic obroty w dół wiec przegazówka jakby nie miała sensu, jak myślicie?

Natomiast przy redukcji w celu przyspieszenia to jest to chyba jak najbardziej na miejscu, z tym sie zgadzam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest potrzebna. Możesz wcisnąć sprzęgło, zahamować i puścić sprzęgło :cool: (to było ironicznie).

 

Jeśli chcesz podczas ostrzejszego hamowania zrzucać biegi, to spróbuj zrobić to przy wysokich obrotach bez manipulowania gazem (to też było ironicznie, bo zakładam, że wyobrażasz sobie co się stanie z tylnym kołem).

 

Zresztą temat był już tu gdzieś wałkowany...

Edytowane przez _Ra_

Wysyłane z mojego PCta za pomocą klawiatury

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 5 miesięcy temu...
  • 5 miesięcy temu...
  • 1 rok później...
  • 5 lat później...
W dniu 1.10.2007 o 16:04, kris2007 napisał:

Wow, super samouczek! 

 

 

Witajcie Amazonki i Motocykliści !!

 
 
 

 

Po przeczytaniu o wypadkach naszych koleżanek i kolegów postanowiłem pisać :

 
 

SAMOUCZEK MOTOCYKLISTY

Postaram się pisać krótko i na temat.

Nazywam sie Krzysztof Rokicki, jestem instruktorem sportu motocyklowego, w latach 70 = 84 czynny zawodnik sportu motocyklowego , trial, cross, rajdy szybkie, wyścigi.

Zacznę od podstawowego tematu : 1. HAMOWANIE

 

1.Hamowanie hamulcem zasadniczym, czyli PRZODEM.

 

Możemy hamować na nawierzchniach : od betonu do szorstkiego lodu.

Na gładkim lodzie i roztapiającym się śniegu ( "masło" ) - nie używamy przodu.

Trening rozpoczynamy od hamowania na dowolnej nawierzchni ( najlepiej na trawie bo śliska), aż do zablokowania przedniego koła i odpuszczamy ( koło zablokowane - hamuje inaczej, lub wcale).

Ćwiczenie wykonujemy przy małej prędkości ok. 10 km/h, tak aby panować nad moto.

Następnie zwiększamy prędkość o 10 km/h i hamujemy do bloku. itd.itd.

Jeżeli opanujemy wszystkie nawierzchnie i dostępne dla nich max prędkości to jesteśmy MISTRZAMI PRZEDNIEGO hamulca.

Dla ambitnych ćwiczenie możemy zacząć od prędkości zerowej, czyli stojąc wciskamy i blokujemy przednie koło i ruszamy próbując nie wywrócić się ( a dla mistrzów bez podparcia nogą).

Im bardziej śliska nawierzchnia tym łatwiej będzie nam się uczyło ( mokra trawa, liście, śnieg)

Mała prędkość i blokowanie przedniego koła uczy wyczucia momentu blokownia koła.

Jazda z zablokowanym przednim kołem ćwiczy równowagę poprzeczną.

Wyczucie momentu blokowania przedniego koła to KLUCZ do dobrych , krótkich i bezpiecznych hamowań.

Zwróćmy uwagę na własne bezpieczeństwo - zawsze wykonujmy ćwiczenie w takim zakresie aby panować nad moto i nie nabawić się urazów czy kontuzji.

 

2. Hamowanie hamulcem pomocniczym czyli TYLNYM.

 

Jest to hamulec inicjujący hamowanie - dlatego, że im mocniej hamujemy(moto ma coraz większe opóźnienie) tym bardziej dociążamy przednie koło i jednocześnie odciążamy tylne koło.

Znajomość tej zasady w praktyce, pozwala jeździć na przednim kole.

Hamulec tylny w pierwszej fazie hamowania lub przy słabym hamowaniu przenosi duże siły hamujące.

( np. ciężkie motocykle turystyczne) .

Przypomnijmy sobie z fizyki P=mi x N, gdzie P- chwilowa siła na styku opony z podłożem, mi - chwilowy współczynnik przyczepności pomiędzy oponą, a nawierzchnią po której jedziemy, N - chwilowa składowa pionowa, która działa na oponę.

Specjalnie użyłem słowa CHWILOWA , gdyż motocykle w trakcie hamowania zmieniają rozkład sił pomiędzy przednim i tylnym kołem - DYNAMICZNIE.

Rozkład tych sił zależy od chwilowej przyczepności podłoża po którym jedziemy ( asfalty, betony, drogi polne, drogi górskie itd. mają bardzo duże rozbieżności w przyczepności nawet na kilku metrach ), oraz od chwilowej siły pionowej która jest wielkością dynamicznie zmienną ( ciśnienie w oponach, zawieszenie, wielkość opóźnienia, podjazd, zjazd itd.).

Np. jadąc samemu możemy dociążać , to przód , to tył ( pozycja na moto) i badać jak to wpływa na siłę hamowania ( drogę hamowania).

Jest to oczywiście bardzo krótki opis , ale daje on nam możliwość rozpoczęcia treningu i hamowania z blokowaniem tylnego koła, po to , aby wyczuć moment blokowania tyłu, zachowania się motocykla podczas jazdy z zablokowanym tylnym kołem, oraz oceny odległości jaką musimy przejechać ( w danych warunkach)

do zatrzymania.

Zabawą będzie oczywiście zarzucanie tylnego koła w prawo i w lewo, oraz jazda z poślizgiem tylnego koła

bez podparć nogą.

Ćwiczenie rozpoczynamy od 30 km/h i po opanowaniu moto zwiększamy o kolejne 10 km/h, aż do pełnego opanowania moto.

 

3. Hamowanie uzupełniająco - stabilizujące SILNIKIEM

 

CDN

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, LenkaK napisał:

 

Tu masz odemnie na zachete abys mogl jeszcze pare tematow odkopac !


Zlota lopata archeologa !  🤣

 

 

S2Y0zkppQ51uvv4iBklqQpARKZYfss5w.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...