mateuszm Opublikowano 28 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2007 W dniu dzisiejszym stałem się posiadaczem Yamahy TDM 850, 1999r. i tak sobie myślę- jak w tym wymienić olej :D :) Jest to mój pierwszy motocykl z suchą miską olejową a nie wymieniałem nigdy wcześniej oleju w tego typu konstrukcjach, więc bardzo bym prosił o jakieś porady dotyczące wymiany ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
drbig800 Opublikowano 28 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2007 co ???????? sucha miska olejowa o suchym sprzegle slyszalem ale o misce Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lysy5g1 Opublikowano 28 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2007 (edytowane) no niestety jest coś takiego jak sucha miska olejowa...głowna częsc oleju jest wtedy magazynowana w zbiorniku pod siedzieniem albo w ramie na przykład..niestety nie jestem w stanie Ci pomóc.. też nigdy nei wymieniałem oleju w takim bzyku..:/ podejżewam tylko, że tak samo się zmienia jak w zwykłym bzyku.. jest gdzieś "spust" oleju, trzeba go zlać, potem wymienić filtr i zalać do zbiornika nowy olej.. tu moze być ta różnica, że nie wlewa się do silnika, ale do zniornika oleju... ps: nie wiem na pewno więc poczekaj na fachowe wypowiedzi..powodzenia :biggrin: Edytowane 28 Czerwca 2007 przez Lysy5g1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pack84 Opublikowano 29 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2007 wcale NIE niestety że jest coś takiego jak sucha miska olejowa. praktycznie wszystkie terenowe yamahy, ktmy, dr350 czy xr mają takie rozwiązanie konstrukcyjne. co to daje - zbiornik na olej mieści sie zazwyczaj w ramie lub nad silnikiem, pompa wysysa z niego olej i nie ma znaczenia czy motocykl leży, stoi czy leci na gumie. daje to brak problemu smarowania przy wiekszych przechyłach jak to się dzieje z mokrą miską gdzie olej sobie jest a potem ssak go wysysa do silnika. co do zmiany nie podpowiem Ci bo nigdy nie miałem motocykla z sucha miską. slyszałem ze trzeba odpowietrzyć. najlepiej zasięgnij serwisówki. może być xtz 750 super tenere bo to ten sam silnik praktycznie. ps. gratki sprzeta:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trazymach Opublikowano 29 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2007 Nie trzeba odpowietrzać. Oleju wchodzi ok. 4 litry. Zacznij od śruby spustowej po lewej, dolnej stronie silnika. Następnie odkręć śrubę spustową po prawej stronie, przy pokrywce filtra oleju. Teraz możesz odkręcić pięć śrubek trzymających pokrywę filtra oleju. Zalej olej. Jeśli musisz się upewnić, że olej cyrkuluje w silniku to możesz odkręcić śrubkę przy głowicy. Nie jest to jednak konieczne. jakbyś miał jakieś pytania to wal śmiało. Trazymach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mateuszm Opublikowano 29 Czerwca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2007 Dzięki wszystkim za pomoc :cool: Dzisiaj dowiedziałem się jak wymienić, brakowało mi jedynie informacji na temat odpowietrzania, bo różnie to ludzie mówią, ale skoro nie trzeba, to bardzo dobrze :buttrock: Trazymach jeżeli jeszcze mógłbyś mi napisać jaki olej lejesz do swojej TDM, to byłbym wdzięczny, bo nie wiem co wlać. W książce serwisowej jest napisane przy każdym przeglądzie właściwie, że lany był ELF 15 W 50 i nie wiem, czy zmienić go na coś innego, czy szukać gdzieś takiego oleju. Ja osobiście do każdego właściwie motocykla lałem Motula, a właśnie Motul posiada w ofercie olej o lepkości 15 W 50 (pół syntetyk), ale nie wiem jak to sie ma do TDM... Dzięki i pozdrawiam!Mateusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trazymach Opublikowano 1 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2007 Dobry do pierwszej i drugiej generacji silników TDM jest półsyntetyk 10w40. Trzy czwarte forum CarpeTDM na takim jeździ i osiąga przebiegi 150tyś km bez remontu. Możesz też zalać 15w50, ale wtedy pamiętaj, że silnik dostaje trochę przy zimych rozruchach przy niższych temperaturach. Dla naszego umiarkowanego klimatu najlpeszy będzie 10w40. Sam mam zalany Motul 10w40. Mateusz, pamiętaj o regularnym sprawdzaniu stanu oleju. Robisz to po dobrym nagrzaniu silnika (np. po każdej przejażdżce). Teraz pozwól silnikowi pochodzić na biegu jałowym ok. 10 sekund i wtedy sprawdzaj. Zdrowy silnik TDM spala na 1000km około 100ml oleju. Dopiero w TDM900 Yamaha się z tym uporała. Trazymach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mateuszm Opublikowano 1 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2007 W takim razie przejdę na 10 W 40 ;) A co do sprawdzania oleju- jeżeli dobrze zrozumiałem, robić to na pracującym silniku? Na temat odpowietrzania przeczytałem jeszcze w instrukcji obsługi, że po zalaniu nowego oleju i poskładaniu wszystkiego na swoje miejsce można zapalić silnik, odkręcić tą śrubę przy głowicy i jeżeli leci olej to wszystko jest OK. Dzięki wielkie :) Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trazymach Opublikowano 1 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2007 (edytowane) Stan oleju sprawdzasz na wyłączonym silniku. Co do tego "odpowietrzania" to czynność, którą opisałeś nie ma z tym nic wspólnego. Nie wiem kto rozpuścił tę plotkę w Polsce, ale: SILNIKA TDM SIĘ NIE ODPOWIETRZA :). Niestety, z tego co pamiętam ta bzdura była powtarzana nawet w takim magazynie, jak "Motocykl". Ta śrubka przy głowicy służy do sprawdzenia czy olej cyrkuluje w magistrali, a nie do "odpowietrzania". Przypominam, że TDMka nie ma czujnika ciśnienia oleju. Trudno mi sobie jednak wyobrazić sytuację, by przy zwykłej wymianie oleju ten przestał cyrkulować. ;) Jak filtr oleju się zatka to puści go bypassem. Trazymach Edytowane 1 Lipca 2007 przez Trazymach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mateuszm Opublikowano 1 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2007 No to wszystko jasne :clap: Dzięki i pozdrawiam! :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 1 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2007 Jeszcze jedna uwaga - stan olrju sprawdzamy na wylaczonym, ale goracym silniku, tzn po jego zgaszeniu - wlasciwy poziom oleju uzyskasz gdy pompa odessie olej ze skrzyni korbowej. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.