tiger666 Opublikowano 14 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2012 mi nie cohdizlo o to, że bez odpuszczania sprzegla, właczam i wylaczam przy kazdym biegu. Jak ktos nie odpuszcza sprzegla i redukuje kilka na raz, to skrzynia ma prawo sie zużyć...ale to robia cico jeżdża szybciej niz potrafia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Kulik Opublikowano 14 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2012 Raczej wyłączasz i włączasz sprzęgło - taka kolejność przy zmianie biegu. Cytuj kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKOUwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy: teoria: Mokotów-Służewpraktyka: Ursus Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tiger666 Opublikowano 14 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2012 pomyliłem się ;p Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 14 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2012 czyli to taka alternatywa dla typowego międzygazu?Tak, zreszta jak zaczniesz redukowac z miedzygazem to samo ci to przyjdzie.Po prostu upraszczasz czynnosc nie tyle zwiekszajac obroty w momencie wcisniecia klamki sprzegla, tylko nie dopuszczasz do ich opadniecia.I to wystarcza do ladnego wejscia nizszego biegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość josha Opublikowano 15 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Stycznia 2012 Kiedyś instruktor mi tłumaczył na kursie, dlatego w motocyklu nie można zmienić kilku biegów nie odpuszczając sprzęgła, ale wtedy dla mnie to był jeden wielki bełkot :D Siak czy mak - nie da się, co wynika z budowy sprzęgła :P ?????????????????? Możesz rozwinąć temat? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
theodor. Opublikowano 15 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Stycznia 2012 chyba że chodziło o sprzęgła kłowe w skrzyni biegów. Cytuj http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATIhttp://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Blood Opublikowano 15 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Stycznia 2012 ?????????????????? Możesz rozwinąć temat? Nie, nie mogę, bo nie pamiętam dokładnie o co chodziło, a nie chcę zmyślać. Cytuj http://bikepics.com/members/vixon/09cbr600rr/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sherman Opublikowano 15 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Stycznia 2012 Może chodzi o to, że 2 zębatki obracające się na 2 wałkach zatrybiają się płynnie tylko w przypadku, kiedy prędkości obrotowe obydwu wałków są równe. Właśnie dlatego w skrzyniach zaczęto stosować synchronizatory, których zadaniem jest wyrównanie prędkości wałków (i dlatego zajechany synchronizator daje o sobie znać w momencie szybkiej zmiany biegów - jeżeli bieg wchodzi płynnie przy wolnej zmianie, a zgrzyta przy normalnej albo szybkiej, to właśnie oznacza przeważnie klęknięcie synchronizatora). Problem w tym, że skrzynie z synchronizatorami i skośnymi zębatkami nie są w stanie przenosić tak dużych obciążeń, jak skrzynie na prostych zębach. Wiem, że w praktyce oznacza to, że przy zmianie biegu w górę trzeba lekko zmniejszyć obroty silnika, a przy redukcji należy je zwiększyć - logiczne. Ale teraz niech ktoś, kto się zna, wytłumaczy, jak to jest, że w motocyklu mimo wszystko można bez problemu zbijać biegi od 6 do neutrala "hurtowo", bez żadnych przygazówek i bez zasprzęglania silnika po redukcji każdego przełożenia. Czy to wynika z tego, że robimy to podczas hamowania, a rozkręcony wałek w skrzyni ma swoją inercję i jeżeli sprawnie "zbijamy" biegi, to akurat mniej więcej trafiamy z odpowiednią prędkością obydwu wałków? Cytuj https://www.facebook.com/sixsixisixracing/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość josha Opublikowano 15 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Stycznia 2012 Może chodzi o to, że 2 zębatki obracające się na 2 wałkach zatrybiają się płynnie tylko w przypadku, kiedy prędkości obrotowe obydwu wałków są równe. Właśnie dlatego w skrzyniach zaczęto stosować synchronizatory, których zadaniem jest wyrównanie prędkości wałków (i dlatego zajechany synchronizator daje o sobie znać w momencie szybkiej zmiany biegów - jeżeli bieg wchodzi płynnie przy wolnej zmianie, a zgrzyta przy normalnej albo szybkiej, to właśnie oznacza przeważnie klęknięcie synchronizatora). Problem w tym, że skrzynie z synchronizatorami i skośnymi zębatkami nie są w stanie przenosić tak dużych obciążeń, jak skrzynie na prostych zębach. Wiem, że w praktyce oznacza to, że przy zmianie biegu w górę trzeba lekko zmniejszyć obroty silnika, a przy redukcji należy je zwiększyć - logiczne. Ale teraz niech ktoś, kto się zna, wytłumaczy, jak to jest, że w motocyklu mimo wszystko można bez problemu zbijać biegi od 6 do neutrala "hurtowo", bez żadnych przygazówek i bez zasprzęglania silnika po redukcji każdego przełożenia. Czy to wynika z tego, że robimy to podczas hamowania, a rozkręcony wałek w skrzyni ma swoją inercję i jeżeli sprawnie "zbijamy" biegi, to akurat mniej więcej trafiamy z odpowiednią prędkością obydwu wałków?mniej więcej. Jednak jak sam napisałeś, aby to było więcej, to potrzeba stosować j.w. Przegazówkę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Kulik Opublikowano 19 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2012 Kiedyś instruktor mi tłumaczył na kursie, dlatego w motocyklu nie można zmienić kilku biegów nie odpuszczając sprzęgła, ale wtedy dla mnie to był jeden wielki bełkot :D Siak czy mak - nie da się, co wynika z budowy sprzęgła :PWynika do z budowy skrzyni biegów.Tak jak Theodor napisał, winne są sprzęgła kłowe, włączające biegi. Co do nazewnictwa, to ja apeluję o używanie terminologii fachowej. Zatem - nie zębatki, ale koła zębate.Ponadto skrzynia motocyklowa jest skrzynią o kołach stale zazębionych, więc włączenie biegu nie odbywa się przez zazębienie koła o koło, bo te są zazębione stale - każdy bieg tworzą dwa stale zazębione koła zębate. Natomiast włączenie biegu odbywa się przez sprzęgnięcie tej pary kół z wałkami na których się obracają, a czasem z kołem sąsiednim (bieg pierwszy lub ostatni).Im mniejsza różnica między obrotami wałka zdawczego a sprzęgłowego, pomnożona przez przełożenie danego biegu, tym mniej udarowe jest włączenie biegu, który nie jest synchronizowany.Stąd przegazówka/międzygaz podczas zmiany biegu w dół jest pożądane, o ile sytuacja nie wymaga zajęcia się ważniejszymi czynnościami, choćby w sytuacjach kryzysowych. Wtedy międzygaz można sobie darować.Przypominam, że podczas jazdy zmiana biegów odbywa się na "półsprzęgle", które trwa bardzo krótko - ułamek sekundy. Pytanie do Kolegów: co to jest zębatka? - w terminologii fachowej. Cytuj kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKOUwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy: teoria: Mokotów-Służewpraktyka: Ursus Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciejka69 Opublikowano 19 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2012 ja znam pojęcie "zębatka" tylko z terminologii rowerowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 19 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2012 Wynika do z budowy skrzyni biegów.Tak jak Theodor napisał, winne są sprzęgła kłowe, włączające biegi. Co do nazewnictwa, to ja apeluję o używanie terminologii fachowej. Zatem - nie zębatki, ale koła zębate.Ponadto skrzynia motocyklowa jest skrzynią o kołach stale zazębionych, więc włączenie biegu nie odbywa się przez zazębienie koła o koło, bo te są zazębione stale - każdy bieg tworzą dwa stale zazębione koła zębate. Natomiast włączenie biegu odbywa się przez sprzęgnięcie tej pary kół z wałkami na których się obracają, a czasem z kołem sąsiednim (bieg pierwszy lub ostatni).Im mniejsza różnica między obrotami wałka zdawczego a sprzęgłowego, pomnożona przez przełożenie danego biegu, tym mniej udarowe jest włączenie biegu, który nie jest synchronizowany.Stąd przegazówka/międzygaz podczas zmiany biegu w dół jest pożądane, o ile sytuacja nie wymaga zajęcia się ważniejszymi czynnościami, choćby w sytuacjach kryzysowych. Wtedy międzygaz można sobie darować.Przypominam, że podczas jazdy zmiana biegów odbywa się na "półsprzęgle", które trwa bardzo krótko - ułamek sekundy. Pytanie do Kolegów: co to jest zębatka? - w terminologii fachowej. Nic nowego nie wymyślę ale dobry opis znalazłem na wiki :"Zębatkę można traktować jako szczególny przypadek koła zębatego, w którym średnica koła podziałowego d = ∞. W zębatce, zamiast o kole podziałowym, mówi się o linii podziałowej."Niestety zębatka nie ma zastosowania w motocyklu w przeniesieniu napędu. Występuje natomiast w niektórych napinaczach łańcuszka rozrządu a także czasami w mechanizmie wycisku sprzęgła. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
FhissT Opublikowano 19 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2012 temat się rozrósł... ale mnie interesuje inna rzecz.jeżdżąc cruiserem postępuje przy redukcji trochę inaczej (nie wiem czy dobrze, ale szarpanie nie występuje) redukcja, dojeżdżanie np do skrzyzowania:1. zamkniecie gazu2. wciśnięcie prawie jednocześnie klamki sprzęgła3. wbicie biegu (sprzęgło wciśnięte)4. przegazówka (sprzęgło wciśnięte)5. puszczenie klamki sprzęgła. ogolnie chodzi mi o to że zwiększam obroty po wbiciu biegu i przed puszczeniem klamki sprzegła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Kulik Opublikowano 19 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2012 Nic nowego nie wymyślę ale dobry opis znalazłem na wiki :"Zębatkę można traktować jako szczególny przypadek koła zębatego, w którym średnica koła podziałowego d = ∞. W zębatce, zamiast o kole podziałowym, mówi się o linii podziałowej."Niestety zębatka nie ma zastosowania w motocyklu w przeniesieniu napędu. Występuje natomiast w niektórych napinaczach łańcuszka rozrządu a także czasami w mechanizmie wycisku sprzęgła.Brawo! Zębatka, to listwa zębata, spotykana także w tokarkach - współpracuje z nią koło zębate przesuwu ręcznego suportu. temat się rozrósł... ale mnie interesuje inna rzecz.jeżdżąc cruiserem postępuje przy redukcji trochę inaczej (nie wiem czy dobrze, ale szarpanie nie występuje) redukcja, dojeżdżanie np do skrzyzowania:1. zamkniecie gazu2. wciśnięcie prawie jednocześnie klamki sprzęgła3. wbicie biegu (sprzęgło wciśnięte)4. przegazówka (sprzęgło wciśnięte)5. puszczenie klamki sprzęgła. ogolnie chodzi mi o to że zwiększam obroty po wbiciu biegu i przed puszczeniem klamki sprzegła.A spróbuj tak ,jak w moich wypocinach :rolleyes: Cytuj kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKOUwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy: teoria: Mokotów-Służewpraktyka: Ursus Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tiger666 Opublikowano 20 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 20 Stycznia 2012 teraz zimą to na jednym biegu wystarczy :D jezdzilem mzetą w tamtym roku po sniegu, to przy kazdej redukcji kolo tańcowało :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.