Skocz do zawartości

Przegazówka, redukcja, inne pierdoły...


Rekomendowane odpowiedzi

czyli to taka alternatywa dla typowego międzygazu?

Tak, zreszta jak zaczniesz redukowac z miedzygazem to samo ci to przyjdzie.

Po prostu upraszczasz czynnosc nie tyle zwiekszajac obroty w momencie wcisniecia klamki sprzegla, tylko nie dopuszczasz do ich opadniecia.

I to wystarcza do ladnego wejscia nizszego biegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś instruktor mi tłumaczył na kursie, dlatego w motocyklu nie można zmienić kilku biegów nie odpuszczając sprzęgła, ale wtedy dla mnie to był jeden wielki bełkot :D Siak czy mak - nie da się, co wynika z budowy sprzęgła :P

 

?????????????????? Możesz rozwinąć temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może chodzi o to, że 2 zębatki obracające się na 2 wałkach zatrybiają się płynnie tylko w przypadku, kiedy prędkości obrotowe obydwu wałków są równe. Właśnie dlatego w skrzyniach zaczęto stosować synchronizatory, których zadaniem jest wyrównanie prędkości wałków (i dlatego zajechany synchronizator daje o sobie znać w momencie szybkiej zmiany biegów - jeżeli bieg wchodzi płynnie przy wolnej zmianie, a zgrzyta przy normalnej albo szybkiej, to właśnie oznacza przeważnie klęknięcie synchronizatora). Problem w tym, że skrzynie z synchronizatorami i skośnymi zębatkami nie są w stanie przenosić tak dużych obciążeń, jak skrzynie na prostych zębach.

 

Wiem, że w praktyce oznacza to, że przy zmianie biegu w górę trzeba lekko zmniejszyć obroty silnika, a przy redukcji należy je zwiększyć - logiczne.

 

Ale teraz niech ktoś, kto się zna, wytłumaczy, jak to jest, że w motocyklu mimo wszystko można bez problemu zbijać biegi od 6 do neutrala "hurtowo", bez żadnych przygazówek i bez zasprzęglania silnika po redukcji każdego przełożenia.

 

Czy to wynika z tego, że robimy to podczas hamowania, a rozkręcony wałek w skrzyni ma swoją inercję i jeżeli sprawnie "zbijamy" biegi, to akurat mniej więcej trafiamy z odpowiednią prędkością obydwu wałków?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może chodzi o to, że 2 zębatki obracające się na 2 wałkach zatrybiają się płynnie tylko w przypadku, kiedy prędkości obrotowe obydwu wałków są równe. Właśnie dlatego w skrzyniach zaczęto stosować synchronizatory, których zadaniem jest wyrównanie prędkości wałków (i dlatego zajechany synchronizator daje o sobie znać w momencie szybkiej zmiany biegów - jeżeli bieg wchodzi płynnie przy wolnej zmianie, a zgrzyta przy normalnej albo szybkiej, to właśnie oznacza przeważnie klęknięcie synchronizatora). Problem w tym, że skrzynie z synchronizatorami i skośnymi zębatkami nie są w stanie przenosić tak dużych obciążeń, jak skrzynie na prostych zębach.

 

Wiem, że w praktyce oznacza to, że przy zmianie biegu w górę trzeba lekko zmniejszyć obroty silnika, a przy redukcji należy je zwiększyć - logiczne.

 

Ale teraz niech ktoś, kto się zna, wytłumaczy, jak to jest, że w motocyklu mimo wszystko można bez problemu zbijać biegi od 6 do neutrala "hurtowo", bez żadnych przygazówek i bez zasprzęglania silnika po redukcji każdego przełożenia.

 

Czy to wynika z tego, że robimy to podczas hamowania, a rozkręcony wałek w skrzyni ma swoją inercję i jeżeli sprawnie "zbijamy" biegi, to akurat mniej więcej trafiamy z odpowiednią prędkością obydwu wałków?

mniej więcej. Jednak jak sam napisałeś, aby to było więcej, to potrzeba stosować j.w. Przegazówkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś instruktor mi tłumaczył na kursie, dlatego w motocyklu nie można zmienić kilku biegów nie odpuszczając sprzęgła, ale wtedy dla mnie to był jeden wielki bełkot :D Siak czy mak - nie da się, co wynika z budowy sprzęgła :P

Wynika do z budowy skrzyni biegów.

Tak jak Theodor napisał, winne są sprzęgła kłowe, włączające biegi.

 

Co do nazewnictwa, to ja apeluję o używanie terminologii fachowej. Zatem - nie zębatki, ale koła zębate.

Ponadto skrzynia motocyklowa jest skrzynią o kołach stale zazębionych, więc włączenie biegu nie odbywa się przez zazębienie koła o koło, bo te są zazębione stale - każdy bieg tworzą dwa stale zazębione koła zębate. Natomiast włączenie biegu odbywa się przez sprzęgnięcie tej pary kół z wałkami na których się obracają, a czasem z kołem sąsiednim (bieg pierwszy lub ostatni).

Im mniejsza różnica między obrotami wałka zdawczego a sprzęgłowego, pomnożona przez przełożenie danego biegu, tym mniej udarowe jest włączenie biegu, który nie jest synchronizowany.

Stąd przegazówka/międzygaz podczas zmiany biegu w dół jest pożądane, o ile sytuacja nie wymaga zajęcia się ważniejszymi czynnościami, choćby w sytuacjach kryzysowych. Wtedy międzygaz można sobie darować.

Przypominam, że podczas jazdy zmiana biegów odbywa się na "półsprzęgle", które trwa bardzo krótko - ułamek sekundy.

 

Pytanie do Kolegów: co to jest zębatka? - w terminologii fachowej.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wynika do z budowy skrzyni biegów.

Tak jak Theodor napisał, winne są sprzęgła kłowe, włączające biegi.

 

Co do nazewnictwa, to ja apeluję o używanie terminologii fachowej. Zatem - nie zębatki, ale koła zębate.

Ponadto skrzynia motocyklowa jest skrzynią o kołach stale zazębionych, więc włączenie biegu nie odbywa się przez zazębienie koła o koło, bo te są zazębione stale - każdy bieg tworzą dwa stale zazębione koła zębate. Natomiast włączenie biegu odbywa się przez sprzęgnięcie tej pary kół z wałkami na których się obracają, a czasem z kołem sąsiednim (bieg pierwszy lub ostatni).

Im mniejsza różnica między obrotami wałka zdawczego a sprzęgłowego, pomnożona przez przełożenie danego biegu, tym mniej udarowe jest włączenie biegu, który nie jest synchronizowany.

Stąd przegazówka/międzygaz podczas zmiany biegu w dół jest pożądane, o ile sytuacja nie wymaga zajęcia się ważniejszymi czynnościami, choćby w sytuacjach kryzysowych. Wtedy międzygaz można sobie darować.

Przypominam, że podczas jazdy zmiana biegów odbywa się na "półsprzęgle", które trwa bardzo krótko - ułamek sekundy.

 

Pytanie do Kolegów: co to jest zębatka? - w terminologii fachowej.

 

Nic nowego nie wymyślę ale dobry opis znalazłem na wiki :"Zębatkę można traktować jako szczególny przypadek koła zębatego, w którym średnica koła podziałowego d = ∞. W zębatce, zamiast o kole podziałowym, mówi się o linii podziałowej."

Niestety zębatka nie ma zastosowania w motocyklu w przeniesieniu napędu. Występuje natomiast w niektórych napinaczach łańcuszka rozrządu a także czasami w mechanizmie wycisku sprzęgła.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat się rozrósł... ale mnie interesuje inna rzecz.

jeżdżąc cruiserem postępuje przy redukcji trochę inaczej (nie wiem czy dobrze, ale szarpanie nie występuje)

 

redukcja, dojeżdżanie np do skrzyzowania:

1. zamkniecie gazu

2. wciśnięcie prawie jednocześnie klamki sprzęgła

3. wbicie biegu (sprzęgło wciśnięte)

4. przegazówka (sprzęgło wciśnięte)

5. puszczenie klamki sprzęgła.

 

ogolnie chodzi mi o to że zwiększam obroty po wbiciu biegu i przed puszczeniem klamki sprzegła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nowego nie wymyślę ale dobry opis znalazłem na wiki :"Zębatkę można traktować jako szczególny przypadek koła zębatego, w którym średnica koła podziałowego d = ∞. W zębatce, zamiast o kole podziałowym, mówi się o linii podziałowej."

Niestety zębatka nie ma zastosowania w motocyklu w przeniesieniu napędu. Występuje natomiast w niektórych napinaczach łańcuszka rozrządu a także czasami w mechanizmie wycisku sprzęgła.

Brawo! Zębatka, to listwa zębata, spotykana także w tokarkach - współpracuje z nią koło zębate przesuwu ręcznego suportu.

 

temat się rozrósł... ale mnie interesuje inna rzecz.

jeżdżąc cruiserem postępuje przy redukcji trochę inaczej (nie wiem czy dobrze, ale szarpanie nie występuje)

 

redukcja, dojeżdżanie np do skrzyzowania:

1. zamkniecie gazu

2. wciśnięcie prawie jednocześnie klamki sprzęgła

3. wbicie biegu (sprzęgło wciśnięte)

4. przegazówka (sprzęgło wciśnięte)

5. puszczenie klamki sprzęgła.

 

ogolnie chodzi mi o to że zwiększam obroty po wbiciu biegu i przed puszczeniem klamki sprzegła.

A spróbuj tak ,jak w moich wypocinach :rolleyes:

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...