Skocz do zawartości

Wydech w czterosuwie


vx800
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Słyszałem/czytałem, że teoretycznie w czterosuwie im mniej wydechu, tym lepiej. Nie wiem, co o tym myśleć. Dlaczego? Ano dlatego, że firmy typu Akrapovic, Yoshimura itd robią puszki, które dają większą moc, niż inne tuningowe końcówki.

 

Jeżeli chodziłoby o wydłubanie ze środka bebechów, każdy debil umiałby zmajstrować tłumik równie dobry (nie licząc odgłosu, poziomu hałasu itd.), jak uznane firmy.

 

Jak to jest? A może chodzi po prostu o to, że tuningowa puszka jest lżejsza? Może ktoś wie coś konkretnego na ten temat? Nurtuje mnie to już od jakiegoś czasu.

 

POZDRO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czterosuwie chodzi głównie o jak najlepsze odsysanie spalin z cylindra. Teoretycznie im mniejsze opory tym lepiej. Nie jest to jednak takie proste. Długość rury wydechowej a także jej średnica oraz opory przepływu przez tłumik powinny być ściśle dobrane, aby jak najefektywniej wykorzystać zjawiska falowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież wtedy takie firmy jak Akaprović nie miały by prawa bytu' date=' a na torze śmigali by bez wydechów[/quote']

Czesc,

 

no i smigaja- patrz Suzuki w GP1, ZERO tlumika, a rura konczy sie toz za podnozkiem. Ale jak najbardziej macie racje- wydech w 4 sowie nie jest zbedny. Suzuki zdecydowalo sie na nie stosowanie tlumika wychodzac z zalozenia, ze zmniejszenie masy- ok. 2 kg jest wazniejsze niz pogorszenie napelniania cylindrow.

Chociaz w 4 sowach wydech nie gra tak duzej roli jak w 2sowach- efekty falowe nie sa tak wyrazne za sprawa zaworow, to i tak wplywa on na poziom napelnienia cylindra- czy spaliny cofaja sie do niego, czy tez wysysa nie dopalona mieszanke.

Tak czy inaczej powtarzac warto- w tuningu o wiele latwiej jest sprawe spieprzyc, niz udoskonalic. Przy wymianie wydechu np trza zmienic dysze, inaczej huk z osiagami... skomplikowana sprawa :(

 

Pozdrowienia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator
Przy wymianie wydechu np trza zmienic dysze' date=' inaczej huk z osiagami... skomplikowana sprawa :D [/quote']

i filtry, i mapy zapłonu i kupe innych spraw. Masz rację, sprawa skompikowana, na pewno nie do wyregulowania dla amatora bez wiedzy i odpowiednich narzędzi.

Ja jednak będę z uporem maniak kolejny raz powtarzał, że najważniejsze jest odpowiednie dobranie samej rury wydechowej, a nie końcówki. Odpowiednie ukształtowanie, średnica, i kupa innych spraw powodują, że moc wzrasta. Acrapovic słynie z tego, że opanował umiejętność tworzenia układów wydechowych idealnie podnoszących walory silników większości sportowych motocykli. Różnice w kształcie rur wychodzących z kolektórów i idących do tłumika wobec fabrycznych są tak widoczne, że aż trudno się dziwić, że te układy są tak drogie.

Oj, marzy mi się Termignoni w Duce i CRD w KTMie

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce sie wtracac ale zjawiska falowe wykorzystuje sie tylko w 2t.W 4t sa przeciez zawory!!!Tak ze im wieksza moc w 4t tym mniejsze opory .z kolei zeby byly mniejsze opory musza byc mniejsze chropowatosci powierzchni, wieksze srednice ,i krotkie drogi przepływu.No i do tego sie dązy.I tu mamy za przyklad wymienione firmy

a filozofia polega na tym zeby przy takich parametrach nie popekaly nam uszy.Wiec samodzielnie nie wykonamy takiego tłumniora

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież wtedy takie firmy jak Akaprović nie miały by prawa bytu' date=' a na torze śmigali by bez wydechów[/quote']

Czesc' date='

 

no i smigaja- patrz Suzuki w GP1, ZERO tlumika, a rura konczy sie toz za podnozkiem. ![/quote']

 

Miałem na myśli że w ogóle nie ma nic a spaliny wylatują bezpośrednio z głowicy a nie to że brakuje samego tłumika- powstało małe niedopowiedzenie z mojej strony

Sama rura wydechowa to już układ wydechowy bo zachodzą w nim zjawiska falowe i właśnie cały bajer polega na dobraniu odpowiedniej średnicy i długości układu nie koniecznie zakończonej tłumikiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszą zachodzić zjawiska falowe również w czterosuwie.

W wyścigówkach głośność motocykla nie ma żadnego znaczenia. Nie ma (w GP) ograniczeń w tej dziedzinie, można byłoby latać w ogóle bez wydechu. Jednak wszystkie sprzęty czterosuwowe mają rury wydechowe, więc coś w tym jest.

 

Techniczna wyższa szkoła jazdy

 

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszą zachodzić zjawiska falowe również w czterosuwie.

W wyścigówkach głośność motocykla nie ma żadnego znaczenia. Nie ma (w GP) ograniczeń w tej dziedzinie' date=' można byłoby latać w ogóle bez wydechu. Jednak wszystkie sprzęty czterosuwowe mają rury wydechowe, więc coś w tym jest.

 

Techniczna wyższa szkoła jazdy

 

PZDR[/quote']

 

W GP1 limit glossnosci wynosi chyba 120 dB, wystarcza to, coby pomykac bez tlumika. A zjawiska falowe w 4T zachodza, jak Pipcyk mowi, chodz nie sa tak wazne jak w 2T. Przy zle dobranym ukladzie wydechowym moze dojsc do cofania sie spalin do cylindra gdy zawor wydechowy sie sie otwiera.

 

Baj de uej Akra, widzialem program o ich fabryce, i szefowie mowili, ze glowna zaleta ich produktow jest niska waga, i design, o znaczacej poprawie osiagow mowic mozna dopiero w polaczeniu z innymi elementami- dyszami, czy jak Dominik wspomnial, filtrami, i mapami.

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grzesiek

Aha czyli jak mam rozumiec bez przynjamniej kilku tysiecy zlotych na wydech i ingerencji mechanika czyli przynajmniej tez kilksetek nie ma co marzyc o podniesieniu mocy w motocyklu??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha czyli jak mam rozumiec bez przynjamniej kilku tysiecy zlotych na wydech i ingerencji mechanika czyli przynajmniej tez kilksetek nie ma co marzyc o podniesieniu mocy w motocyklu??

 

Tlumik siakies 300 EUR (caly wydech okolo 1000), kit Dynojet 130, wkladka K&N z 50, i po sprawie... a firmowe osiagi Ci nie wystarczaja? :D

 

Thors, ze strumienicami to tez nie takie proste, wiecej tu mitow, i szarlatanerii, niz rzeczywistych korzysci.

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zeby byly mniejsze opory musza byc mniejsze chropowatosci powierzchni' date=' wieksze srednice ,i krotkie drogi przepływu[/quote']

Większa średnica wcale nie oznacza poprawy pracy wydechu. Otóż przy mniejszej średnicy ciśnienie spalin się zwiększa, a co za tym idzie ich prędkość. Do tego musi być odpowiednio dobrana długość wydechu i umiejscowienie przegród w tłumiku żeby się spaliny nie pchały z powrotem do lkolektora wydechowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...