Skocz do zawartości

Rozgrzewanie silnika przed jazdą, studzenie po.


lobo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

hej,

 

być może taki temat już był, ale w natłoku mniej ważnych nie uważam, żeby był zbyteczny,

 

dwie sprawy:

 

1. jak należy rozgrzać silnik przed ostrą jazdą i dlaczego właśnie tak ? nazwijmy to statycznie, czy też dynamicznie ? jeżeli są różnice wynikające z budowy silnika (rzędowy, V, gaźniki, wtrysk) to jak należy to zrobić w moim (3/4 K5) ?

 

2. czy po ostrej jeździe (lub też jakielkowiek jeździe) należy/można wyłączyć silnik od razu, czy też odczekać czas jakiś (jaki?)

 

proszę o poważne wypowiedzi,

 

 

 

pozdro600

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja robię tak jak Rafał pisał.

 

Odpalam moto, zapinam qrtałkę (dopinam do spodni), zakładam kask i rękawice, parkuję ponownie auto.

 

To może minuta, może 1,5 ale moto sobie popracuje, to tylko lepiej dla niego, a na pewno nie zaszkodzi.

 

Ryży, sportowe moto po wyścigu ma kapitalny silnika i sponsorów więc nie porównuj tego z prywatnym użytkowaniem moto.

Edytowane przez Mar_Cin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byl juz temat jak dlugo trzymac motocykl na ssaniu. Z tematu wynikalo ze ssanie jest do odpalenia motocykla a kiedy juz sie ruszy to nalezy je wylaczyc. Ponoc lepiej tak niz wygrzewac dokladnie silnik na postoju. Osobiscie tak robie. Nie widze sensu wypalac paliwa na postoju jesli mozna powoli sie toczyc i jednoczesnie rozgrzewac silnik. Znacznie szybciej moja xjta nagrzeje sie podczas jazdy nieprzekraczajac 3000obr/min niz bym mial ja trzymac na ssaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja odpalam moto na ssaniu,ale jak tylko ruszam wyłączam je... trwa to max 2min jesli wyjezdzam z garazu(specyfika garazu i wyjazdu),a jesli ruszam skądinąd to wyłączam ssanie zaraz po tym jak ruszę... moto chodzi na ssaniu max 30sek- dopięcie kask,kurtki itp... jesli jest jeszcze ciepły to w ogóle ssania nie ruszam.

 

po ostrej jeździe(czyt- przypałowaniu- da się to nawet na motorynce) studzę go robiąc rundkę dookoła dzielnicy na/do około 4k obrotów...

 

nie wiem czy robię dobrze-to tylko mój wymysł- ale coś mi mówi,ze nawet jesli nie pomoże: na pewno nie zaszkodzi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Ja powiem tyle, ile wiem z doświadczenia. \

 

Kiedyś spałem kilka nocy na materacu w padoku w Brnie na Endurance 6h (byłem w teamie Yamaha Polska z Pawelcem.Dubelskim i Nygą) i codziennie wcześnie budzili mnie mechanicy rozgrzewający motocykle.

Otóż jak oni rozgrzewali motocykle wyścigowe? Otóż - odpalali, motocykl popracował może z 10 sekund. po czym odkręcali do jakiś 6 tys. obrotów, po czym następowało kilka minut przegazówek aż do momentu osiągnięcia przez motocykl optymalnej temperatury silnika.

 

Taka sama procedura obowiązywała przed każdym wyjazdem do treningu, do kwalifikacji i do zawodów.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie (bo panie się na razie nie udzielają) konkrety, konkrety :icon_razz:

 

Dominik, czy wiesz po co tak się robi ?? jaki to ma wpływ na długowieczność silnika ?? czy w cywilnym też powinno sie tak robić ??

 

Ryży, dlaczego lepiej rozgrzewać silnik jadąc niż na postoju ?? jakie procesy wtedy zachodzą ?? jak zmieniać biegi podczas rozgrzewki ?? ze sprzęgłem, bez sprzęgła ??

 

konkrety...

 

 

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagrzewanie silnika torowego a cywilnego to pewnie kwestia priorytetów. W cywilnym liczy się przede wszystkim maksymalne ograniczenie szkodliwego zużucia wynikającego ze zbyt szybkiego rozgrzewania i studzenia.

 

Inną kwestią jest czy rozgrzewamy sptrzęta chłodzonego luftem i olejem czy chłodzonego cieczą.

 

Silnik chłodzony cieczą lepiej nagrzewać podczas wolnej jazdy bo pompa wodna ma wyższe obroty i równomiernie rozprowadza płyn w układzie. W lufciaku chyba lepiej nagrzewać na postoju, silnik nagrzewa się szybciej i nie jest strefowo schładzany tak jak podczas jazdy.

 

Tyle moich przemyśleń.

SPOKOJNIE, POZWÓLMY DZIAŁAĆ NATURZE...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego lepiej rozgrzewać silnik jadąc niż na postoju ?? jakie procesy wtedy zachodzą ??
Silnik motocykla (samochodowy też) najlepiej jest smarowany i najszybciej osiąga temp. pracy podczas obciążania silnika pracą czyli jazdą. Wiąże się to z wydajnością pompy oleju oraz z rozszerzalnością cieplną poszczególnych części silnika. Najlepiej jest uruchomić silnik i od razu jechać. Rozgrzewanie silnika bez jego obciążania jest dla niego niekorzystne

 

WYdajność pompy zależy również od lepkości i gęstości oleju, a ta zmienia się wraz z temperaturą. Ważniejsze od wydajności pompy jest to, że olej rozgrzany łatwiej wnika w szczeliny i znika problem tarcia na sucho. Silniki rozgrzewamy na postoju tylko do chwili, kiedy da sie ruszyć i jechać, gdyż pod obciążeniem rozgrzewają się szybciej i szyvbciej mają pełne smarowanie. Jazda z nierozgrzanym silnikiem oczywiście delikatna i spokojna

Pozdrawiam.

hikor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ssanie jest tylko po to żeby motocykl odpalił. A nie po to żeby na nim jeździć.

 

Odpalasz i jak tylko obroty ustabilizują się to ruszasz. Jedziesz sobie powoli na średnich obrotach i jeśli motocykl ciągnie bez szarpnięć to wyłącza się ssanie bo jazda na ssaniu nic nie daje.

No to jak w koncu?? Bo ja jesli juz tylko rusze i wbije 2 to wylaczam ssanie calkowicie czyli robie tak jak w pierwszym cytacie i uwazam ze tak jest dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...