Skocz do zawartości

Zagadka


Adam M.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktokolwiek z ludzi zajmujacymi sie weteranami tutaj na Forum jest w stanie powiedziec od jakiego motocykla silnik znajduje sie w moim avatarze ?

I dodatkowo jaka moc uzyskiwala wersja tego silnika o pojemnosci 500 ccm ?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem na 100% czy ten silnik z rozrządem górno-dolnym to Sokół 500, bo słabo te motocykle znam. O silniku tym przeczytałem w książce Jana Tarczyńskiego

"Polskie motocykle 1918-1945, wyd. 3", w rozdziale o motocyklach "prototypowych i produkowanych w krótkich seriach informacyjnych". Pamiętam, że rozrząd ten był w singlu 500ccm, a w tym rodziale taka pojemnośc była w opisywanym Sokole 500 RS M311 (silnik z trzybiegową skrzynią), oraz motocyklu SM 500. Swoją dorga FIS też mi chodzi po głowie (ten żuzlowy)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy glosujacy za BSA GoldStar mieli racje - jest to silnik modelu DBD34 ( aluminiowy cylinder i glowica, gaznik Amal Grand Prix z oddzielna komora plywakowa ) moc 45 KM z 1959r.

Zagadka o tyle trudna ze rysunek maly i mocno powycinany.

Do wiecznego studenta i innych - anglicy nie stosowali rozrzadu gorno dolnego w swoich singlach od poznych lat 20 tych, silniki 4 suwowe roznych zuzlowek charakteryzuja sie dlugim skokiem tloka, tak jak zreszta wiekszosc przedwojennych 1 cylindrowek i to je odroznia od "kwadratowej" i w miare szybkoobrotowej BSA ( moc max przy 7500 obr/min ), wreszcie silnik Norton Manx ma charakterystyczna glowice z 2 walkami rozrzadu, walkiem krolewskim i poteznym lozyskowaniem tego wszystkiego, co od razu widac na kazdym rysunku czy zdjeciu.

Silnik BSA byl normalnym silnikiem popychaczowym ( w tych czasach bylo to normalne ) tyle ze bardzo dobrze skonstruowanym. Dla porownania srednia mocy angielskich silngli z tego okresu byla troche wieksza niz 20 KM.

Jeszcze jedna uwaga - trwalosc silnika GoldStar w wydaniu wyscigowym nie byla duza i praktycznie musial byc poddany bardzo dokladnemu sprawdzeniu po kazdym wyscigu.

Jesli tego nie zrobiono to mial brzydka ceche polegajaca na pekaniu walow korbowych czy urywaniu sie gornej czesci korbowoda z tlokiem, co powodowalo kompletna demolke calosci :notworthy:

Jak zawsze cos za cos.

 

Adam M.

Edytowane przez Adam M.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...