Skocz do zawartości

droga hamowania


rg166
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

wydaje mi sie, że te drogi hamowania podane sa przy hamowaniu TYLKO TYLNYM hamulcem. W ostatnim numerze Świata motocykli na stronie 86 podane jest ze jawa cz 354 z 1958 (!!!)roku z 50 km/h zatrzymuje sie na 12m, latwo mozna obliczyc ze ze 100km/h zatrzyma sie na dystansie 24m. Wechikuł ten posiada hamulce bebnowe, ktore spowalniaja maszyne wolniej niz tarczowki stosowane w nowych maszynach. Tak wiec wydaje mi sie ze z predkosci 100km/h nowe motocykle jest w stanie zatrzymac sie w 20m przy uzyciu obudwu hamulcow. Jesli moj tok rozumowania jest bledny- poprawcie mnie.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gim 1 we wschowie :)

 

jedno z lepszych gimnazjów publicznych w Polsce:]

serio. 3 miejsce w wynikach testów trzecich klas w Polsce, więc mysle, ze spokojnie mozesz tu poslac swojego dzieciaka:]

 

Po prostu fizyka to nie moja dziedzina.

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie, stosując te wzory to sobie można policzyć ale prędkość spadania jaja w próżni :) Poteoretyzować zawsze jest miło, ale sugeruję, aby nie bazować na wyliczeniach opartych na wzorach z podstawówki w codziennej jeździe na moto, bo może się to źle skończyć.

Matematyczne opisanie hamowania pojazdu to zadanie na tyle skomplikowane, że inżynierowie z np. Hondy czy Suzuki ustawiają maszyny na torach testowych i mierzą drogę hamowania doświadczalnie.

I nie zakładają przy tym, że opóźnienie ma wartość stałą ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

 

Bo nie ma - punkt dla ciebie Cosmosquig.

 

Bardziej mi się np podoba taki patent:

Moto o mocy 120kM rozwija 250km/h.

Przy prędkościach maksymalnych hamulce nie są

w stanie zapewnić deceleracji (używam tego określenia

bo inne nie są całkiem trafne fizycznie) tak dużej

jak przy tych, które wcześniej rozważaliśmy np.100km/h.

Czyli z tych powiedzmy 9 m na sekundę kwadrat nici.

Ile jest na prawdę niewiem nie będę gdybał, ale ....

Przy prędkości maksymalnej tu ok. 69m/s

ciąg potrzebny na pokonanie oporu powietrza wynosi

ok. 120kg.

(84000W / 69m/s = 1209 N)

Kierowca sportowego motocykle na torze w chwili hamowania

np. przed zakrętem wyraźnie "otwiera się" wysuwając znad owiewki

i w rezultacie zwiększa na krótko tą siłę do 140kg.

Ponieważ masa moto+człowiek to np. 280kg

więc wynikająca z samego oporu aerodynamicznego

deceleracja wynosi 140/280=0,5g

tj. ok 5 m na sekundę kwadrat.

W rezultacie możliwość szybkiego zmniejszania prędkości

nawet przy dużych maksymalnych jest znaczna.

 

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...