Skocz do zawartości

Rozrząd desmo


MarianKa
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość BULLSON FOREVER

Skomplikowane, drogie, bardzo duza dokładność czasów faz otwierani i zamykania (szczególnie o zamykanie chodzi), bo w przeciwienstwwie do klasycznych układów, gdzie zawór jest zamykany z pomocą sprężyn. W desmo jest zamykany za pomocą krzywki. Dzieki takiemu rozwiazaniu mozna osiagac duza predkosc obrotowa bez obawy, ze zawór zdezy sie z tłokiem - co jest mozliwe przy normalnym ukądzie rozrzadu ze względu na bezwładność spręzyn. Układ ten konsekwentnie stosuje DUCATI - raczej chwyt marketingowy niz potrzeba techniczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W motocyklu Honda RC211 startująca w GP1 jest konwencjonalny rozrząd ale bez sprężyn bo ich miejsce zastępuje pneumatyka a z kolei w desmo Ducati są słabe sprężyny które kasują luz wynikły z niedomknięcia zaworów przy zimnym silniku, a może raczej domykają zawory.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyścigówki ducati mają rozrząd desmo i to bardzo rozbudowany i nie chodzi tu o gadżet jak to ujął jeden z przedówców a o maksymalnie długi czas otwarcia zaworu i błyskawiczne jego zamknięcie a nie czekanie aż zostanie zamknięty poprzez sprężynę (sprężyny) w zależności od konstrukcji.

Drugim bardzo ważnym powodem są szybkie zmiany obrotów w silnikach desmo raczej niemożliwe do uzyskania przy rozrządzie konwencjonalnym.

Jednak najważniejszym powodem zastosowania rozrządu desmo było zmniejszenie strat mocy oddawanej przez pracujący silnik związanych z ciągłym wywieraniem nacisku na kolejne zawory podparte bardzo mocnymi sprężynami.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za wyczerpujace info fachowcom.

 

Ziggy:

temat dał możliwość fachowcom napisania paru wartościowych postów, a Tobie jednego bzdurnego, dla powiększenia licznika. Szukałem w archiwum 4um i nie znalazłem nic, dlatego zapytałem.

 

Jak chcesz się wykazać jeszcze bardziej, to masz szansę

 

Co to jest tem google? :P

Nie ma co płakać nad rozlanym szambem. Wsiąknie i smród minie [michoa]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Rozrząd desmodroniczny stosowany jest w Ducatti z kilku powodów miedzy innymi ze jest to widlasty twin. Jak wiadomo zawory w takim silniku sa odpowiednio większe niż na przykład w rzędowej czwórce, Przez to sprężyny powodujące zamkniecie się zaworów musiały by być naprawdę mocne.

A poza tym nie chodzi głównie o uderzenie zaworów o tłok bo to już krańcowa sytuacja tylko o zniekształcenie faz rozrządu a mianowicie wydłużenie czasookresu otwarcia zaworów w pobliżu maksymalnych obrotów spowodowanych właśnie bezwładnością.

Przy rozrządzie desmodronicznym fazy rozrządu pozostają niezmienne od obrotów, w innych konstrukcjach mogą już występować zmiany faz rozrządu co będzie skutkowało być może mniejsza mocą maksymalna

 

P.S. Dawno nie odwiedzałem forum , a tyle sie interesujacych tematów przewineło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pipcyk to ładnie ujął ale GP1 Ducati ma głowice z małymi zaworkami i w czterech garnkach a kręci się jak wściekła.

Niestety opisać tego się nie da ale zapewniam że mnie marszczyła się skóra na plecach jak toto z Bolonii wchodziło na prostą.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pipcyk to ładnie ujął ale GP1 Ducati ma głowice z małymi zaworkami i w czterech garnkach a kręci się jak wściekła.

Niestety opisać tego się nie da ale zapewniam że mnie marszczyła się skóra na plecach jak toto z Bolonii wchodziło na prostą.

 

Piotrze masz racje.

Częściowo rozrząd desmodroniczny w Ducatti to osobliwy snobizm czy cecha wyróżniająca,

tak ja boksery BMW, wzdłużne fałki Moto-gucci itp.

Po prostu rozwiązanie to jest zbyt drogie w porównaniu z kosztem uzyskania idealnie linearnej charakterystyki.

Tak samo ja wałki królewskie itp.

Jasne że sa to rozwiązania idealne, bo mamy pełna kontrole ( w tym przypadku nad zaworem) i możemy sobie zaprojektować jego większą masę wiedząc że układ krzywkowy zapewni nam jego zamkniecie w odpowiednim czasie.

W układach klasycznych masa ma pierwszorzędne znaczenie biorąc pod uwagę kinematykę układu rozrządu.

Tyle że mając na uwadze zaprojektowanie i wykonanie tak skomplikowanego mechanizmu jak rozrząd desmodroniczny to lepiej jest zaprojektować lżejsze zawory i liczyć się ze zwiększonymi oporami tarcia w układzie rozrządu.

 

To na pewno wychodzi taniej.

Ale nie jest tak awangardowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście lekkie zawory są jakimś rozwiązaniem ale jest jedno ale nawet tytanowe mają jakąś masę a nawet gdyby były złożone z samych fotonów(brak masy) to pozostaje sprężyna i brak kontroli nad procesem zamykania zaworu a to jest istotą tej konstrukcji.

Jeszcze 100 lat temu większość silników motocyklowych miała samoczynne zawory ssące i toto pracowało.

Mam gdzieś fotki prototypu BMW z rozrządem Desmo ale nie weszło do produkcji. Może doczekamy rewolucji i któraś z firm puści w serii silnik z rozrządem pneumatycznym ?

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...