Skocz do zawartości

Brak iskry, pomoc przy diagnozie


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.
Mam pewien problem z instalacją elektryczną w silniku motocykla.
Jest to czterocylindrowy silnik Honda, tyle wiem.
Aktualnie sytuacja wygląda tak że występuje standardowa usterka - brak iskry.
Instalacja sprawdzona, aktualnie została tylko część zapłonowa.
Moduł zapłonowy po naprawie: wymiana tranzystorów (zamienniki) oraz kondensatorów.
Dwa obwody zabezpieczeń (stopka, wolny bieg, sprzęgło) połączone na krótko (pominięte).
Ponieważ nie posiadam oscyloskopu, stworzyłem sobie z białej diody LED i opornika (550 Ohm) prosty "tester poprawności działania modułu".
Kręcąc rozrusznikiem na przewodach obydwu cewek (od strony pierwotnej) widoczne miganie diody. Nie jest mocne, ale widać że miga.
Co do cewek, to tak jak napisałem wyżej, jest to silnik czterocylindrowy z dwoma podwójnymi cewkami zapłonowymi TEC(K) MP10.
- oporność, strona pierwotna: 2,6 / 2,7 Ohm,
- oporność, strona wtórna: 23,2 / 23,3 kOhm,
- fajki NGK SB05F 5kOhm, oporność: 4,6 / 4,6 kOhm,
- po poskładaniu wszystkiego (cewek, przewodów i fajek), oporność od strony wtórnej około 31 kOhm.
Dokonywałem prób w standardowy sposób, a więc przykładając jedną wykręconą świecę do obudowy silnika.
Próby były dokonywane na czterech cewkach (dwa różne komplety, parametry podobne) na czterech różnych świecach (świece nie są nowe, ale w dobrym stanie wizualnym). Zmieniałem również biegunowość przewodów na stronie pierwotnej cewek. Cały czas dioda migała, lecz po stronie wtórnej nie było iskry.
Cewki oczywiście przykręcone do obudowy, choć to służy chyba tylko zabezpieczeniu w przypadku przeskoku iskry.

Wiem że pierwsza rzecz to świece, mało prawdopodobne, ale zakupię jedną nową do testów.
Cewki, pomimo tego że ich rezystancja jest w normie, również mogą być uszkodzone, ale znów mało prawdopodobne że wszystkie cztery.
Kable i fajki zmierzone omomierzem, więc chyba można je również uznać za sprawne.
No i spotkałem się ze ścianą.
Czy w moim powyższym rozumowaniu jest jakiś bład i powinienem się przyjrzeć czemuś jeszcze raz?
Czy to że dioda podłączona do strony pierwotnej cewki zapłonowej mruga potwierdza poprawne działanie modułu zapłonowego i mogę być pewny że do tego momentu wszystko jest w porządku?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz jakoś sensownie przetestować ten moduł, albo pożyczyć inny sprawny na podmiane. Inaczej będziesz tak stał pod tą ścianą. Cewka potrzebuje mocy żeby wygenerować iskre. Diodą tego nie sprawdzisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bimbak

Gdybym wiedział jaki to moduł, albo miał drugi, to dawno bym zrobił test krzyżowy. Niestety ta droga mi na ten moment niewiele daje.
W jaki inny (sensowny) sposób mógłbym przetestować moduł?

 

@Limo

Niestety na obudowie modułu nie ma żadnych oznaczeń, są fragmenty białej farby, więc pewnie tam były.
Już nie da się nic odczytać.
Przesyłam zdjęcia elektroniki.

 

Generalnie trochę czasu już nad tym spędziłem i porównując różne schematy instalacji elektrycznych, główne obwody są najbardziej zbliżone do VT600.
Akurat podłączenie modułu jest identyczne: 4 przewody z impulsatora, 6 pozostałych (zasilanie, cewki, obwody bezpieczeństwa).

IM_top.jpg

IM_bottom.jpg

Edytowane przez BARTOSZewski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, BARTOSZewski said:

Niestety na obudowie modułu nie ma żadnych oznaczeń, są fragmenty białej farby, więc pewnie tam były.
Już nie da się nic odczytać.
Przesyłam zdjęcia elektroniki.

Pisałem o zdjęciach silnika 🙂

Why... So... Serious

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najpierw piszesz, że silnik czterocylindrowy a potem wrzucasz foto silnika "szadołki" 600 - no coś tu grubo nie gra w zeznaniach 😉

czy cewki sobie wiszą tak w powietrzu przy Twoich działaniach? piszesz, że przykręcone do "obudowy" ale to co widzę na fotkach to pewne nie jest

robiłeś pomiary impulsatorów?

Edytowane przez konrad1f

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@konrad1f
@Croowab

Hej, fakt, założyłem błędnie że to czterocylindrowy bo ma cztery świece 🙂  mam wiedzę z zakresu elektrotechniki, ale fakt z mechaniki mam braki.

Nieeee, oczywiście że nie robiłem żadnych prób przy cewkach w powietrzu. Na zdjęciu jest taki stan gdyż w międzyczasie robiłem próby na innych cewkach (mam dwa komplety) i na końcu już ich nie podłączyłem.

Jeżeli chodzi o pomiary impulsatorów to mierzyłem tylko rezystancję: 417 Ohm oraz 427 Ohm. Z tego co wyczytałem to wartości 420-430 są jak najbardziej w normie. Te 417 Ohm więc chyba nie jest takie tragiczne.

Kupiłem komplet nowych świec i dziś robiłem próby, niestety to był powód braku iskry 😞

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego niestety? nic tylko się cieszyć 😉

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, konrad1f napisał:

dlaczego niestety? nic tylko się cieszyć 😉

"Niestety" bo powodem usterki nie były świece.
Choć rachunek prawdopodobieństwa dosyć jednoznacznie mówił że to raczej nie świece, to jednak po cichu miałem nadzieję że jak je wymienię na nowe to zadziałają 🙂

No nic, muszę kombinować dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...