Skocz do zawartości

[ROZ]Yamaha SkylinerCzasami się przegrzewa - termostat?


gognol
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć
Yamaha Skyliner 125
Problem polega na tym, że czasami silnik się przegrzewa. Przykładowo wczoraj zrobiłem ok. 70km w sześciu kursach.
4 pierwsze kursy bez żadnego problemu. 26 stopni na zewnątrz, jeden kurs 25km ciągiem. Temperatura w normie. Wskazówka mniej niż w połowie. Widać też było, że przy nagrzewaniu doszła do połowy a później trochę spadło co świadczyłoby o załączeniu termostatu.
Później już wieczorem jak było chłodniej kurs 15km. Po ok. 10km wskazówka wskoczyła na czerwone pole. Próbowałem jeszcze jechać wolno, było z górki, myślałem, że się schłodzi pędem powietrza ale nic. Dojechałem i sprawdziłem chłodnicę. Zimna. Czyli termostat nie zadziałał. Wentylator również się nie włączył. Dodatkowo trochę wypływało płynu chłodzącego od spodu zaworem przelewowym.
Później ostatni kurs ok. 7km. Ponownie bez problemów, wskazówka mniej niż w połowie. Po zgaszeniu sprawdziłem chłodnicę. Ciepła.

Dzień wcześniej przy sprawdzaniu był jeszcze grzany na postoju. Wszystko bez problemów. Jak wskazówka doszła do ok. 3/4 to załączył się wentylator. Czyli wskazywałoby to, że czujniki w porządku

Czy jest możliwość, że to wina termostatu, który czasami się nie przełącza? Do wymiany?
A może jakiś czujnik?
Czy tam jest tak, że czujniki temperatury są dwa? W głowicy silnika idzie na wskaźnik a drugi bliżej chłodnicy do załączania wentylatora?

Płyn chłodzący na odpowiednim poziomie. Dolewałem na tyle, że się przelał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie dziwne problemy z układem chłodzenia w motocyklach zwykle dotyczą zapowietrzone /zapowietrzającego się układu, wadliwego korka w układzie ciśnieniowym. Usterka termostatu zwykle jest jednoznaczna i permanentna (zwykle ale nie zawsze). Chcesz się upewnić co do jego funkcji to go zdemontuj i sprawdzaj w garnku wody z termometrem, kilkukrotnie podgrzewając i wystudzając wodę - przy okazji zmienisz płyn w ukłądzie i przy tym wykluczysz jakieś zanieczyszczenia.

Wracając jednak do początku jeśli w zbiorniku wyrównawczym układu ciśnieniowego jest za mało płynu ten będzie się samoistnie zapowietrzał co może skutkować szybkimi zmianami wskazania temperatury na wskaźniku. Sprawdzenie samego korka to już trudniejsze zadanie i bez specjalnych narzędzi będzie trudne więc najprościej - jeśli twój nie ma uszkodzeń wskazujących na to że może byćnieszczelny - pożyczyć od kogoś sprawny, lub poprosić jakiś warsztat który ma odpowiednie narzędzia o sprawdzenie go (co swoją drogą może być dużo trudniejsze jak znalezienie drugiego właściciela takiego samego motocykla bez takich problemów).

Czujniki sprawdzisz miernikiem (wartość rezycstancji znajdziesz w manualu) - z tego filmu wynika że jak w innych motocyklach ten w silniku odpowiada właśnie za wskazanie temp w kokpicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapowietrzenie czy brudny płyn odpada. Wszystko było wymieniane. Problem istnieje od dłuższego czasu. Mechanik dupa i nie potrafi zrobić, innego w mieścinie nie ma. Do wiekszego miasta dość daleko dlatego na chwile obecną chcę sam posprawdzać.

Dzisiaj wyglądało to tak. Trasa 20km. 15km praktycznie bez postojów, 90-100km/h. 20 minut jazdy. Wskazówka na 1/4 skali. Później zaczął się obszar zabudowany. 50km/h na światłach nie stałem. Po 3km i 4 minutach 3/4 skali. Po kolejnej minucie czerwone pole i dojechałem na miejsce. Chłodnica jakoś specjalnie chłodna nie była ale ciepła też nie.

Dla mnie też wątpliwe jest by termostat raz działał a raz nie. Sprawdzę. Już obstawiam, że termostat w ogóle nie działa ale zatem dlaczego przy grzaniu na postoju włączałaby się dmuchawa? Jeden czujnik temperatury tylko w silniku? Mechanik ponoć sprawdzał termostat i jest sprawny. Czy wymieniał nie pamiętam ale nie sądzę by był na tyle dupa by tego nie zrobić.

 

Płynu na 100% jest ok gdyż przelewał się. Temperatura szybko nie rośnie. P odpaleniu 1/4 skali osiągana jest po ok. 5km (7-8 minut). A od 1/4 do czerwonego wzrosło w przeciągu 3 minut.

O jakim korku mówisz? Które to zbiornik wyrównawczy? Patrzę w instrukcję i widzę wlew przy akumulatorze, rurkę do jakiegoś "zbiornika", który ma wężyk odprowadzający nadmiar. Domyślam się, że to jest zbiornik wyrównawczy ale tam żadnego korka nie ma. Dopiero z niego idzie wężyk w kierunku chłodnicy na tak jakby korek z niego na chłodnicę. To chyba jest ten korek wyrownawczy?

 

Instrukcję mam, po włosku ale dam radę. Muszę poszukać ile tych czujników temperatury jest.

---------

 

Doszukałem się prawie wszystkiego.
W silniku jest czujnik do wskaźnika.
Osobny jest do załączania dmuchawy. W instrukcji YP125 nie znalazłem gdzie się znajduje. W YP250 jest w chłodnicy więc domyślam się, że w YP125 w tym samym miejscu.

Muszę więc sprawdzić termostat, wentylator oraz czujnik od wentylatora.

Edytowane przez gognol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra ... za dużo rzeczy na raz ... zacznijmy może od wentylatora i jego włącznika, bo ten temat wczoraj pominąłem, a warto by było to sprawdzić zanim zaczniesz dobierać się do termostatu. Upewnij, że włącznik wentylatora działa prawidłowo (zakładam, że jest w chłodnicy, zwykle koło wyjścia). Obejrzyj jego wiązkę pod kątem uszkodzeń. Sprawdź jakość połączeń - oczyść styki itp. Upewnij się że wentylator kręci się swobodnie, tzn czy jak zakręcisz ręką nie blokuje się w jakiejś pozycji i czy nie trze. Gdyby tarł pewnie palił by bezpiecznik, ale może ktoś przed tobą naprawił ten problem przewymiarowanym bezpiecznikiem wentylatora.

Co do korka to, tak - chodzi mi o ten korek na chłodnicy. Na zimnym silniku odkręć go i sprawdź czy uszczelka pod korkiem nie jest uszkodzona. Druga rzecz jaką sprawdza się przy takim korku to czy zawór, który jest w nim zabudowany otwiera się przy właściwym dla układu ciśnieniu. Spod korka powinien iść jeszcze jeden mały węży z powrotem do zbiornika wyrównawczego. Zasada jest tak że wraz ze wzrostem temp płynu rośnie też ciśnienie i po przekroczeniu pewnego progu otwiera sie zawór w korku i upuszcza ciśnienia wraz z nadmiarem płynu do zbiornika wyrównawczego skąd jak już zauważyłeś przelewa ci się płyn. W ekstremalnym przypadku jeśli zawór nie działa prawidłowo może rozsadzić któryś wąż lub nawet chłodnicę.

 

Z drugiej strony jak tak czytam twoje opisy ... z tego co rozumiem i zakładając, że termostat jest ok ... wydaje się że wszystko z układem jest w porządku. Możliwe że sam czujnik wskaźnika ma jakieś przekłamanie i "straszy" Cie czerwonym polem kiedy tak naprawdę nic złego się nie dzieje. Kiedy nie znajdziesz innej przyczyny ostatecznie zdemontuj czujnik i sprawdź go tak jak się sprawdza termostat - w garnku wody z termometrem. W manualu powinni podać wartość w jakich powinna zawierać się jego oporność w zależności od temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie tylko jedno martwi a mianowicie to, że jak temperatura skacze na czerwone to chłodnica jest chłodna wraz z wężami. W instrukcji jest napisane, że dmuchawa włącza się przy 88C więc wężyki powinny być mocno ciepłe a nawet i parzyć. Dmuchawa przy prawidłowym wskazaniu włacza się gdzies ok 3/4 skali znacznie przed czerwonym polem.
To by wnioskowało na brak dużego obiegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie jest źle wsadzony ten termostat? tzn odwrotnie? Zwykle jest to niemożliwe, ale to wszystko dziwnego kształtu przybiera wnioskując z twoich opisów. Może węże są pomylone (w motocyklach które znam normalnie nie możliwe) i przez to powoli się nagrzewa w pierwszej fazie a potem gwałtownie grzeje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzę ale nie sądzę by mechanik był aż tak :)

Odwrotnie wsadzony termostat raczej powodowałby otwarcie dużego obiegu przy wyższej temperaturze o ile silnik się nie przegrzeje.
Węże chyba zbyt krótkie więc na krzyż raczej niemożliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Objawy chyba już w pełni zaobserwowane.
Wczoraj jadę 10km wszystko w porządku. Postój 10min i dalej jadę. Silnik sie przegrzewa, chłodnica zimna (waż wlotowy ciepły, wylotowy zimny). 3 razy postój na chłodzenie. Następnie przerwa 1h. Startuję od nowa by teraz już dokładnie sprawdzić. Wskazówka trzyma 1/4, chłodnica gotraca jak i oba węże. Próbowałem jechać i szybko i wolno i wskazówka max do 1/2. I tak przez 10km. Nie chciał się przegrzać. Wjechałem nawet do lasu i jechałem dość wolno. Zatrzymałem się i na postoju grzeję. Temperatura rośnie ale chłodnica nadal gorąca. Tuż przed czerwonym włącza się dmuchawa.
Dzisiaj ponownie 20km. Przez 16km 1/4 wskazania. Chłodnicy nie sprawdzałem ale domyślam się, że gorąca gdyż przy małym obiegu silnik nie zdołałby się tak chłodzić. A następnie ostatnie 4km i wskazówka idzie pod czerwone. Docieram do celu i chłodnica zimna.
Węże wkażdym przypadku można ścisnąć czyli nie ma wielkiego ciśnienia.

 

Wynika z tego, że czujniki temperatury są sprawne. Zarówno od wentylatora jak i od wskaźnika. Obieg duży działa czyli układ nie jest zapchany ani zapowietrzony. Jednak nie zawsze się on załącza. Z długości tras raczej wynika, że wpierw się załącza a czasami po pewnym czasie wyłącza. Termostat szwankuje czy może coś nie tak z pompą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pozostaje nic innego jak wymienić termostat. Jego sprawdzanie nie ma sensu. Znając życie będzie działał książkowo :)

Co może blokować przepływ w układzie? Na pewno żadnego syfu nie ma bo cały układ był czyszczony i napełniany. Pompa? Znowu loteria ze sprawdzaniem jakoby raz miała działać a raz nie. Da się jakoś sprawdzić na odpalonym silniku czy kręci? Na słuch :) ? Może coś z połączeniem elektrycznym?

 

Czy da się sprawdzić w czasie kiedy się grzeje czy termostat jest otwarty by wykluczyć ewentualny brak pompowania lub zatkanie? Przy zatkaniu obiegu dużego wężyk wlotowy powinien być sztywny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktycznie niemożliwe by pompa raz działała a raz nie. W twoim moto jak w większości pompa jest na sztywno sprzężona z silnikiem. Tak jak napisał Janusz. Albo działa albo nie działa. Możesz zdjąć obudowę pompy i sprawdzić czy pompa nie kręci się swobodnie - nie powinna bo jest sztywno sprzężona z silnikiem.

http://www.mbkscooterspares.co.uk/genuineparts/7617/T5/mbk%20skyliner%20125/water%20pump?uID=0

 

Z tego co wyszperałem to zębatka napędzająca pompę wygląda na plastikową ... Jeśli w przeszłości coś zablokowało pompę to zęby mogłyby się wytrzeć i teraz przeskakują, ale to już teoretyzuję ... ocierając się o sience fiction.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...