Skocz do zawartości

Mój pierwszy start :)


Sherman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Niestety nie miałem okazji, ale Theodor może da się bujnąć na KX - musimy go pomęczyć, ok? :)

Ogólnie to rozmawiałem na ten temat niedawno z Sebastianem Witkowskim, który do połowy sezonu katował jeszcze Yamaszkę YZ125. Jako, że jeździ w pierwszej lidze to ma bezpośrednie porównanie z czterosuwami i zdecydowanie twierdzi, że przy takim samym skillu jazdy 4T będzie zawsze szybsze, choćby dlatego, że nikt nie rozwija technologii 2T od wielu lat (ponoć Yamaha 2014 niczym się nie różni od 2009). A to, że czasem ktoś zajebiście leci na 2T (jak widzieliśmy np. w Lipnie) to się okazuje, że jest to nastolatek, który niedużo waży, jeździ od 5. roku życia, nie wie co to strach i trzyma manetkę gazu w jednym położeniu od startu do mety :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się porównuje 125 do 250 to ćwiara będzie szybsza. Ale jak zrówna się pojemności to wyjdzie który silnik tak naprawdę jest lepszy (mimo, że nie rozwijany od 10lat). Niestety przez durne przepisy mające na celu eliminację dwutaktów już w mx mało kto na nich jeździ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się porównuje 125 do 250 to ćwiara będzie szybsza. Ale jak zrówna się pojemności to wyjdzie który silnik tak naprawdę jest lepszy

Pojemność 125 w 2T to teoretycznie to samo, co 250 w 4T - przecież w dwusuwie zapłon następuje dwa razy częściej. Z tego samego względu przed jakiś czas w MotoGP latały 2-suwowe 500 cm3 i 4-suwowe litry.

 

Dodatkowo to nie jest kwestia lepszy-gorszy, bo każdy silnik ma swoją charakterystykę. Przykład prosto z brzegu: Kawasaki, którym jeździłem cały sezon miało tyle samo mocy, co Suzuka, na którą się przesiadłem. Ale krzywa momentu obrotowego i mocy już jest zupełnie inna, dlatego na Suzuce robię dużo lepsze czasy. Co ciekawe, obecnie wśród zawodników startujących w najwyższej klasie Open (pełna dowolność) widoczna jest tendencja do przesiadania się z crossówek 450 cm3 na 350 cm3, bo wychodzi na to, że 350 cm3 to najbardziej optymalny stosunek mocy do masy motocykla, jaki można w obecnym momencie wyprodukować. 250 cm3 jest ciut za słabe, a 450 cm3 zbyt mało poręczne i za ciężkie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojemność 125 w 2T to teoretycznie to samo, co 250 w 4T - przecież w dwusuwie zapłon następuje dwa razy częściej. Z tego samego względu przed jakiś czas w MotoGP latały 2-suwowe 500 cm3 i 4-suwowe litry.

 

To zdecydowanie nie to samo. Nie można przeliczać suwów na pojemność - to są inne jednostki a co za tym idzie, to jest bez sensu. Nie mów, że nie dostrzegasz w tym celowej dyskryminacji dwupaków. Sami producenci lobbowali za takim rozwiązaniem. Ja jeszcze pamiętam czasy jak to wprowadzali.

 

Jakby nie było, zmiana przepisów odniosła skutek - w mx został jedynie ktm, tm oraz niemodernizowana od 2005r. yamaha yz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie jest to może przelicznik 1:2, ale 2T są lżejsze, więc chociażby na tym mają jakąś przewagę. Tak czy siak, postępu nie da się oszukać i wydaje mi się, że sytuacja, jaką mamy w tej chwili nie jest zła: lekkie dwusuwy dla początkujących i młodych kierowców i nieco cięższe czteropaki dla tych, którzy mają większą masę. I tak największym problemem nie są osiągi (w sensie maksmalnej mocy), tylko charakterystyka, jaką mają te silniki. Już od kilku osób słyszałem, że łatwiejszy w jeździe jest 250 2T, bo 125 2T kompletnie nie ma dołu. Oczywiście ta wada jest jednocześnie atutem, bo dla osoby ambitnej będzie stanowiła bazę do nabrania dobrych nawyków - trzymania gazu, trzymania wysokich obrotów itd.

 

Tylko że znów wchodzimy w temat kosztów eksploatacji. Im więcej się przyglądam tematowi, tym bardziej się zastanawiam, jak można porównywać cenowo 2T i 4T. Nawet, jeżeli ktoś wszystko robi przy motocyklu sam, to przecież w 125 2T musisz wymieniać tłoki co 10-15 mth. Na każdym treningu spalasz nie 5, a 10 litrów paliwa z domieszką oleju. Cylinder do 4T kosztuje 1200 zł, a do 2T 3500 zł. Oczywiście mam na myśli kogoś, kto naprawdę regularnie trenuje i nie bawi się w oszczędności typu wysyłanie cylindrów do UK na nakładanie nikasilu, bo zwyczajnie na takie zabawy nigdy nie ma czasu.

 

Ps. właśnie z nudów zrobiłem krótkie podliczenie: w ciągu roku przelatam około 180 mth (mam już 170, a jeszcze nie minął rok od zakupu pierwszego crossa) i na 1 mth motocykl spala około 3 litrów paliwa (optymistycznie licząc), to wychodzi, że w ciągu sezonu zjarałem 540 litrów paliwa. Przy cenie 5,40 zł/litr daje to około 3000 zł wydanych na paliwo. W przypadku 2-suwa wartość tą należy pomnożyć przez dwa... :)

Edytowane przez Sherman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cylinder do 4T kosztuje 1200 zł, a do 2T 3500 zł.

 

A głowica do 2T kilka stówek,a do 4T kilka tysięcy.

Podsumowując,serwis 2T jest dużo tańszy,zaś ekploatacja dużo droższa

Nie sztuką jest się rozpędzić.
Sztuką jest wyhamować!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale właśnie, w 2t dużo cześciej trzeba zmieniać tłoka, co za tym idzie cześciej wypada korba oraz cylinder. Z kolei, w 4t mamy zawory które trzeba często sprawdzać i co kilka tłoków zmienić. No i dochodzi sama różnica w charakterystykach - mocny środek w 4t, jak ktoś szuka mocy to zdaje się, że też łatwiej wycisnąć coś z 4t (mapa paliwa, wydech, zapłon, ogólnie łatwe strojenie, rozrząd itd)

Edytowane przez Sikor

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też to liczyłem i wychodzi kosztowo podobnie bo mniej kasy na serwis. 10 - 15 godzin na tłok to przesada. W crf 450 też niby według serwisówki tłok raz na 25 godzin ale teoria swoje a praktyka swoje:)

Edytowane przez heniek128
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale właśnie, w 2t dużo cześciej trzeba zmieniać tłoka

 

Tłok do 2T jest tańszy i odpada nam jeszcze wymiana lańcuszka rozrządu,którą powinno się robić w 4T (z dwoma wałkami rozrządu) przy każdej zmianie tłoka.

Czyli w 4T wymiana tłoka to koszt około 1000 pln a w 2T około 500

Nie sztuką jest się rozpędzić.
Sztuką jest wyhamować!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli w 4T wymiana tłoka to koszt około 1000 pln a w 2T około 500

Skąd taka cena? Ja płacę za Vertexa coś koło 400 zł, do tego komplet uszczelek za 100 zł i tyle. Wymieniam co 50 godzin. Z zaworami jest problem, jak piachu przeciągnie, ale ogólnie też nie ma dramatu, bo wymiana co jakieś 100 mth i koszt 600 zł za zawory+uszczelniacze i obróbka gniazda za 120 zł, czyli cała reanimacja głowicy to max 800 zł.

 

Ale ogólnie nie ma co "kruszyć kopii" o to, co tańsze co droższe - przy regularnym katowaniu co chwilę trzeba coś wymieniać, te motocykle naprawdę nie mają łatwego życia: przyjeżdżasz na tor, idziesz pełną pizdą po największych dziurach, skokach i piaskach, potem gasisz i wracasz do domu. No więc trzeba dbać, żeby jeździło :)

Edytowane przez Sherman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd taka cena? Ja płacę za Vertexa coś koło 400 zł, do tego komplet uszczelek za 100 zł i tyle. Wymieniam co 50 godzin. Z zaworami jest problem, jak piachu przeciągnie, ale ogólnie też nie ma dramatu, bo wymiana co jakieś 100 mth i koszt 600 zł za zawory+uszczelniacze i obróbka gniazda za 120 zł, czyli cała reanimacja głowicy to max 800 zł.

 

Ceny masz do pozazdroszczenia dla niejednego kierownika.

Musisz mieć spore rabaty :)

Nie sztuką jest się rozpędzić.
Sztuką jest wyhamować!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc polatałem tą 125 2T, ale że moje doświadczenie w takich motocyklach ogranicza się do kilku mth na KTMie EXC200 to oceniać to mogę jedynie w odniesieniu do tego motocykla, żadnym 4T nie jeździłem, więc trudno mi się ustosunkować.

 

 

Cieszę się że mogłem pomóc.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...