Skocz do zawartości

Freestyle Motocross, po co gazować w powietrzu?


Pchła
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wczoraj byłam na pokazie SKILLZ UP Juwenalia Tour w Poznaniu i zauważyłam 1 rzecz. Nie rozumiem zjawiska, wiec pełna frustracji i ciekawości wbijam na forum.

 

Przy każdej ewolucji dało się wyraźnie usłyszeć, że zawodnik będąc w powietrzu dodaje gazu. I tu pojawia się pytanie: po co?

 

Zbija biegi? (wydaje mi się to mało prawdopodobne) Podbija obroty? (jeśli tak, to co to mu da przy lądowaniu?) Czy może po prostu "lans"?

 

P.S. Strasznie mało ludzi przyszło na pokaz, a szkoda, bo było super :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciezko by bylo zrobic backflipa nie dodajac gazu ;-)

"Pamięć i szacunek dla tych którzy odeszli nagle,pozostawiając nam jedynie wspomnienia.Dla wszystkich tych którzy pomogli mi w życiu a już nigdy im nie podziękuje.Dla tych którzy odeszli tragicznie,mając przed sobą całe życie...na zawsze w pamięci"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I po to żeby nie zgasł przy lądowaniu.

 

A dlaczego miałby zgasnąć przy lądowaniu? Tzn, rozumiem, że silnik zgasłby na skutek zbyt niskich obrotów, ale na skutek czego te obroty spadają w trakcie lotu? Bo na skutek samego przymknięcia gazu obroty nie spadają od razu do "szalonych" nizin?

 

Wiem, że pewnie te pytania wywołują uśmiech i reakcję "facepalm", ale ja nie mam pojęcia o mechanice a chciałabym jakąś wiedzę nabyć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o możliwość zgaśnięcia tylko przy lądowaniu koła muszą mieć właściwą prędkość żeby się nie wyłożyć. Sama ewolucja trwa na tyle krótko, że nawet z zamkniętym gazem wirujące koło będzie napędzało silnik tak jak przy odpalaniu na pych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moto X to trochę nie moja dziedzina, ale jeśli mogę coś zasugerować: przy lądowaniu zawodnicy dodają gazu po to by zadziałał wpływ jaki napięty łańcuch ma na siadanie tyłu, innymi słowy z gazem szanse dobicia tylnego amortyzatora są mniejsze. Przy ewolucjach, może to mieć coś wspólnego z reakcjami żyroskopowymi? W powietrzu gdy nie działają żadne siły na styku opon z nawierzchnią zawodnik skręcając kierownicą o duży kąt może spowodować położenie się motocykla na boku (precesja żyroskopowa), tylne koło niby się nie skręca, ale może jest dla nich konieczne by obracało się w niektórych momentach szybciej? Może powód jest bardziej prozaiczny i chodzi o to żeby po prostu żeby silnik nie zgasł albo żeby dać publice dodatkowy bodziec akustyczny ;-)

Edytowane przez qunio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak? Im większe obroty, tym dupa bardziej idzie do góry, więc rozpręża. Przecież przy przyspieszaniu moto się podnosi.

 

Im większe obroty tym dupa bardziej idzie do góry? A to nie jest tak, że jak odwijam manetkę, czyli dodając gazu podnoszę obroty, to do góry idzie przód? A dupa się unosi przy hamowaniu, w tym momencie też siada przód.

 

Odwijanie manetki ściska wahacz. Zobacz nagrania z hamowni.

 

Ok, udało mi się dojść do tego co to jest wahacz i mniej więcej z czym się to je. Dobrze rozumiem, że manipulacja manetką ściska/rozpręża wahacz z powodu: "Pionowa składowa siły rozciągającej łańcuch, działająca między zębatką zdawczą a tylnym kołem łańcuchowym, wywiera pewną siłę na oś wahacza."?*

To sprężanie/rozprężanie działa zarówno w przypadku wahaczy jednoramiennych jak i wahaczy dwuramiennych? Tzn jestem w stanie wyobrazić sobie ewentualne sprężenie wahacza dwuramiennego, ale jednoramiennego niekoniecznie.

 

 

* źródło: http://www.motocykl-online.pl/artykuly/Geometria_motocykla

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...