Skocz do zawartości

Smarowanie wielowypustu wałka zmiany biegów


samolot
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu zauważyłem, że dźwignia zmiany biegów ma luz na wielowypuście na którym jest osadzona. Chcąc ten luz usunąc zacząlem dokrecać srubę umieszczoną na dźwigni lecz nic to nie dało. Wymontowałem wiec dźwignię i powiekszyłem w niej rozcięcie, tak aby móc mocniej scisnąć wielowypust na wałku zmiany biegów. Na wielowypuście zauważyłem coś jakby zaschniętny smar...

A później czytam w instrukcji obsługi, że ten wielowypust należy smarować smarem do łożysk - np ŁT43! Czy to nie jakaś pomyłka? Według mnie jakby te połaczenie wykonano "na sucho" to luzy by sie nie wytworzyły, A tak jak jest smar, jest poślizg i dzwignia zmiany biegów i wielowypust sie rozbijają? Co o tym myslicie?

Edytowane przez samolot

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale pomyśl o zapieczeniu, przecież dzwignia jest narażona na działanie piachu/wody, bez smaru po kilku miesiącach stała by się jednością z wałkiem, jedynie z pomocą "józefa" była by możliwość zdjęcia, wraz z wałkiem :icon_mrgreen:

icon5.png

 

KUPIE MOTOCYKL BEZ PRAWA DO REJESTRACJI ROCZNIK 2006< , KONTAKT PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po to sie smaruje ten wielowpuct by skręcając zacisk dźwigienki na nim tarcie powstające na powierzchniach nacięć wielowpustu nie powodowało naprężeń.

Dzięki temu wilowpust zostaje zaciśniety na całym obwodzie wałka. W przeciwnym razie potrafi pracować zaledwie kilka "ząbków" pomimo ze wydaje sie iz jest prawidłowo zaciśniety śrubą. Nastepuje dość szybkie zużycie tych kilku wpustów, powstaje luz na zacisku mimo zamkniecia już szczelinki zacisku.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smar stały na wielowypuście to nie jest dobry pomysł, kilka razy widziałem zapuszczone motocykle enduro z "obracającymi" się dźwigniami po wieloklinie, po oczyszczeniu okazywało się, że smar z kurzem i piachem utworzył swego rodzaju wypełniacz o twardości betonu nie pozwalający zacisnąć dżwigni, choć "zęby" były w bardzo dobrym stanie. Lepiej stosować innego rodzaju chemię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A później czytam w instrukcji obsługi, że ten wielowypust należy smarować smarem do łożysk - np ŁT43! Czy to nie jakaś pomyłka?

To nie jest żadna pomyłka, tak ma być.

 

Według mnie jakby te połaczenie wykonano "na sucho" to luzy by sie nie wytworzyły, A tak jak jest smar, jest poślizg i dzwignia zmiany biegów i wielowypust sie rozbijają? Co o tym myslicie?

Luz się nie wytworzył przez smar, tylko przez to, że albo śruba była zbyt małym momentem dokręcona, albo była niewłaściwie zabezpieczona i się poluzowała.

No i jak sobie tak jeździłeś z luźno zaciśniętą dzwignią, to szybko wielowypust się wytarł i prawidłowe zaciśnięcie może być już niemożliwe bo luz między wypustami będzie zbyt duży. Jeśli udało Ci się jeszcze dobrze skręcić i nie ma luzu, to obserwuj co jakiś czas, czy połączenie wielowypustowe trzyma.

 

Smar stały na wielowypuście to nie jest dobry pomysł, kilka razy widziałem zapuszczone motocykle enduro z "obracającymi" się dźwigniami po wieloklinie, po oczyszczeniu okazywało się, że smar z kurzem i piachem utworzył swego rodzaju wypełniacz o twardości betonu nie pozwalający zacisnąć dżwigni, choć "zęby" były w bardzo dobrym stanie. Lepiej stosować innego rodzaju chemię.

To się nazywa niedbalstwo, bo ktoś wcześniej zamontował na syfie bez oczyszczenia. Za każdym razem przy demontażu dzwigni należy wyczyścić oba elementy i nanieść nową warstewkę smaru na czysty wielowypust.

Po skręceniu nadmiar smaru usunąć szmatką i po krzyku. Po kilkuset kilometrach dobrze jest sprawdzić, czy połączenie trzyma właściwie.

Edytowane przez Luca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jak sobie tak jeździłeś z luźno zaciśniętą dzwignią, to szybko wielowypust się wytarł i prawidłowe zaciśnięcie może być już niemożliwe bo luz między wypustami będzie zbyt duży.

Jeżeli jest duży luz to można się poratować bardzo cienką blachą miedzianą lub aluminiową. Cienki pasek na wielowypust i skręcić dźwignię- działa podobnie jak uszczelka pod korkiem oleju. Tą metodą unikniesz demontażu zniszczonego wałka. Na jakiś czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest duży luz to można się poratować bardzo cienką blachą miedzianą lub aluminiową. Cienki pasek na wielowypust i skręcić dźwignię- działa podobnie jak uszczelka pod korkiem oleju. Tą metodą unikniesz demontażu zniszczonego wałka. Na jakiś czas.

 

Sory ale to porada w stylu "e-babci" z telewizji.. Mozna tez skrecic na pakuły nieprawdaz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sory ale to porada w stylu "e-babci" z telewizji.. Mozna tez skrecic na pakuły nieprawdaz?

Tylko, że pakuły są trudno dostępne o 20 w niedzielę, a puszkę piwa nawet w środku lasu znajdziesz:) Już raz z opresji w ten sposób wychodziłem i polecam w razie W
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sory ale to porada w stylu "e-babci" z telewizji.. Mozna tez skrecic na pakuły nieprawdaz?

Nie wprowadzaj ludzi w błąd. Pakuł używa się tylko do uszczelnień połączeń gwintowanych i to najczęściej w hydraulice ppoż.

No i pisze się "sorry"

Edytowane przez Hun996
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wprowadzaj ludzi w błąd. Pakuł używa się tylko do uszczelnień połączeń gwintowanych i to najczęściej w hydraulice ppoż.

No i pisze się "sorry"

Hun naprawde nie wyczules sarkazmu w mojej wypowiedzi..?

Edytowane przez cyborg78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...