Skocz do zawartości

CBR 125 problem z luzem, dziwne dźwięki z silnika


Adiii
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Posiadam pojazd hondę cbr 125. Fajny motorek na sam początek, silniki robią po 60-80k bez żadnego "ale". Do rzeczy, posiadam silnik z nietypowymi problemami.

 

1. Mam problem z wbiciem luzu na rozgrzanym silniku. Po prostu nie wchodzi. Czytałem wiele teorii w internecie, spotkałem się nawet z określeniem braku doświadczenia z mojej strony. Cóż, może ja nie jestem doświadczony, ale mój tato który jeździ na motocyklach od małego nigdy nie miał takiego problemu. Nawet w motocyklu yamaha r1 z podkręconym silnikiem, zawieszeniem torowym (typowo przygotowane pod tor) nie było takiego problemu. Wszystko wskazuje na jakieś uszkodzenie mechaniczne.

Próbowałem podkręcić linkę przy manetce - bez rezultatów. Luz wchodzi tylko wtedy, gdy:

- Silnik jest zimny

- Silnik jest zgaszony

- Po dodaniu gazu

- Podczas toczenia się (5km/h)

 

nawet jak przepcham kawałek motocykl ze wciśniętym sprzęgłem i oporem na dźwigni skrzyni biegów to i tak nie wchodzi luz, albo od razu przeskakuje na dwójkę.

Mam nadzieje, że na tym forum nie spotkam się z komentarzem "bo tak ma być" bo wiadomo, że tak nie powinno być.

 

 

2. Dźwięki wydobywane gdzieś z okolic cylindra. Słychać jakieś grzechotanie, jakby ktoś piachem sypał.

LINK1: http://www.youtube.com/watch?v=cxB3h01rOn4

LINK2: http://www.youtube.com/watch?v=biSKl6lMndI (25-40 sec) najwyraźniej słychać jak schodzi z obrotów.

 

Z góry dzięki za pomoc, lewa w górę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia kiedy co było wymieniane, być może wszystko jest już zużyte... Kupiłem ramę wraz z silnikiem od niemieckiego handlarza. Jak coś to drugi silnik mam w zapasie, ale skoro ten odpala na dotyk to przydałoby się go naprawić.

Żeby dostać się do łańcuszka rozrządu to przecież trzeba się przekopać przez cały silnik ;/ Czy czasem uszkodzonemu łańcuszkowi nie towarzyszy zjadanie oleju albo coś w tym stylu?

 

Zawory - o ile mnie wiedza nie myli to jeśli byłyby rozregulowane, to honda miałaby problem z trzymaniem obrotów, zapalaniem itp. Tymczasem nic takiego nie występuje.

 

Mogę się pokusić o wymianę oleju w skrzyni, bo nie mam pojęcia jaki jest teraz. Musi mi tylko ktoś powiedzieć gdzie go spuścić i gdzie uzupełnić.

 

Najbardziej mnie martwią te odgłosy z silnika. Ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?

 

Dzięki za odpowiedź ;) pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zanizajmy poziomu... Olej jest jeden smarujacy silnik, sprzeglo i skrzynie. Problem nie lezy w skrzyni tylko w tym ze Ci sprzeglo ciagnie. Rownie dobrze mozesz przepchnac do przodu i wrzucic bieg...

To nie zawory :]

Jesli nie wiesz jak spuscic olej to tym bardziej nie bedziesz wiedzial jak sprawdzic lancuszek.

Co do sprzegla - jesli nie wymieniales oleju to wypadaloby to zrobic, bo nie wiesz co ma w srodku. Przejechac sie, a jak nie pomoze to trzeba sie dostac do sprzegla, pomierzyc sprezyny i sprawdzic tarcze z przekladkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli sprzęgło nie wysprzęgla do końca to na uruchomionym silniku nie wskoczy Ci luz. Sprawdź czy linkę masz dobrze naciągniętą i jak pracuje wysprzęglik. Potem będziesz się martwił dalej. Jest opcja, że ktoś grzebał i masz niekompletne sprzęgło.

Edytowane przez Shinigami
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam jeśli zaniżam poziom forum ale miałem bardzo mało styczności z mechaniką 4t i wielu rzeczy nie wiem. Rozpoławiałem bandita 600 i na tym moja wiedza się kończy. Na dniach wymienię olej silnikowy.

Tak myślałem, że nie zawory, one nie mają nic do rzeczy.

 

Rownie dobrze mozesz przepchnac do przodu i wrzucic bieg...

Racja, ale też wchodzi z wielkim trudem.(luz oczywiście).

 

 

Odnośnie tej linki. Bawiłem się regulacją przy manetce i nic nie pomogło - klamka nie ma luzów, linka jest dobrze napięta. Da się ją jakoś "inaczej" wyregulować, np. gdzieś przy wysprzęgliku?

 

 

Reasumując - czeka mnie walka ze sprzęgłem :) Wielkie dzięki za pomoc w zdiagnozowaniu problemu ;)

 

 

Niestety jeszcze pozostaje te cholerne zgrzytanie które nie daje mi spać. Ktoś ma jakieś pomysły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam jeśli zaniżam poziom forum ale miałem bardzo mało styczności z mechaniką 4t i wielu rzeczy nie wiem. Rozpoławiałem bandita 600 i na tym moja wiedza się kończy. Na dniach wymienię olej silnikowy.

Tak myślałem, że nie zawory, one nie mają nic do rzeczy.

 

 

Racja, ale też wchodzi z wielkim trudem.(luz oczywiście).

 

 

Odnośnie tej linki. Bawiłem się regulacją przy manetce i nic nie pomogło - klamka nie ma luzów, linka jest dobrze napięta. Da się ją jakoś "inaczej" wyregulować, np. gdzieś przy wysprzęgliku?

 

 

Reasumując - czeka mnie walka ze sprzęgłem :) Wielkie dzięki za pomoc w zdiagnozowaniu problemu ;)

 

 

Niestety jeszcze pozostaje te cholerne zgrzytanie które nie daje mi spać. Ktoś ma jakieś pomysły?

 

Na początek spraw sobie serwisówkę do tego modelu motocykla. Przejrzyj kilka razy i odstaw motocykl do serwisu bo z Twojego pisania wynika, że nie masz pojęcia o mechanice silnikowej.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odstaw motocykl do serwisu bo z Twojego pisania wynika, że nie masz pojęcia o mechanice silnikowej.

Masz rację, sam o tym napisałem - nie mam pojęcia o mechanice 4t. Co nie oznacza, że bardzo bym chciał się nauczyć i proszę was - bardziej doświadczonych o pomoc. Wiem, że to uciążliwe wszystko szczegółowo tłumaczyć, ale niestety inaczej nie zrozumie. A teraz na temat:

 

1. Faktycznie, sprzęgło "ciągnie". Po wrzuceniu pierwszego biegu cbr zamienia się w "motocykl widmo" - sama chce jechać. Regulacja linką nie przynosi efektów.

Potencjalnymi przyczynami mogą być:

a) Zużyty olej silnikowy

b) Zużyte tarcze, przekładki, sprężyny

c) Rowki, wcięcia na koszu sprzegłowym

 

Zgadza się?

 

 

2. Chcę wymienić olej silnikowy, lecz nie mam pojęcia jaki jest teraz (syntetyk czy półsyntetyk). Z reguły full syntetyk jest najlepszy, ale czy może się coś stać jak zaleję full syntetyk, kiedy wcześniej był półsyntetyk albo na odwrót? Nie chcę zniszczyć sobie cylindra :(

 

 

3. Wspominane grzechotanie z okolic silnika ustaje po dobrym rozgrzaniu. Kiedyś obiło mi się o uszy że np. w dieslach to całkiem normalna sprawa, a powodują te odgłosy zawory.

 

 

Pozdrawiam ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej zmień na taki jaki zaleca producent. Nie mam serwisówki od tego cacka ale zgaduję, że to powinien być syntetyk 10W40. Możesz śmiało zmieniać olej na inny ale warto przy tym poczekać aż ścieknie cały do ostatniej kropli (ja osobiście przechylam motocykl z lewej do prawej żeby nic nie zostało w zakamarkach silnika).

Zużyte tarcze/przekładki będą powodowały raczej uślizg sprzęgła niż ciągnięcie więc zostaje wyrobiony kosz sprzęgłowy lub źle złożone sprzęgło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec kolego zacznijmy od podstaw.

 

1.

a) Zuzyty olej silnikowy napewno nie byl by tego objawa, oczywiscie jesli jest to olej motocyklowy.

b) Szczerze nie znam odpowiedzi na ten podpunkt, z wlasnego doswiadczenia wyciagnal bym tarcze, przekladki i w tym raczej szukal bym problemu.

c) Objawy zuzytego kosza sprzeglowego, specyficzny twardy dzwiek i mozesz zapomniec o uzywaniu tzw polsprzegla.

 

2. Stosuj sie do ksiazki serwisowej i trzymaj sie danych. Watpie zeby w singlu (jednocylindrowcu) byl stosowany olej syntetyczny, najczescie stosowany jest to olej polsyntetyczny. Czyli do silnika zuztego (spala duze ilosci oleju) zalewasz najczesciej olej mineralny, jest to olej ktory zostawia duzo nagaru i jest gesty, przez co silnik mniej go zuzywa. Jesli po mineralnym, chcial bys go zalac polsyntetykiem lub syntetykiem to silnik zacznie go wiecj spalac poniewaz, oczysci silnik z nagaru i zostaje wtedy remont lub zmiana silnika.

 

3. Szukaj przyczyny w lancuszku rozrzadu, napinaczu lub zuzytym walkiem rozrzadu albo dzwigienkami. Szukaj przyczyny w gornej czesci silnika. Regulacja zaworow, sprawdzenie napinacza, zmierzenie lancuzska rozrzadu.

Edytowane przez pikus91
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Więc tak - odnośnie luzu już wszystko jasne - muszę dostać się do sprzęgła i zobaczyć co jest grane. Na dniach postaram się to zrobić.

 

 

 

2. Stosuj sie do ksiazki serwisowej i trzymaj sie danych. Watpie zeby w singlu (jednocylindrowcu) byl stosowany olej syntetyczny

Serwisówka mówi żeby lać full syntetyk 10w40, więc taki też zaleję :)

 

 

3. Szukaj przyczyny w lancuszku rozrzadu, napinaczu lub zuzytym walkiem rozrzadu albo dzwigienkami. Szukaj przyczyny w gornej czesci silnika. Regulacja zaworow, sprawdzenie napinacza, zmierzenie lancuzska rozrzadu.

Wszystkie te elementy na zimnym silniku mogą wydawać dźwięki grzechotania, a po rozgrzaniu już nie? Od czego to w ogóle zależy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec kolego zacznijmy od podstaw.

 

1.

a) Zuzyty olej silnikowy napewno nie byl by tego objawa, oczywiscie jesli jest to olej motocyklowy.

...

 

2. Stosuj sie do ksiazki serwisowej i trzymaj sie danych. Watpie zeby w singlu (jednocylindrowcu) byl stosowany olej syntetyczny, najczescie stosowany jest to olej polsyntetyczny. Czyli do silnika zuztego (spala duze ilosci oleju) zalewasz najczesciej olej mineralny, jest to olej ktory zostawia duzo nagaru i jest gesty, przez co silnik mniej go zuzywa. Jesli po mineralnym, chcial bys go zalac polsyntetykiem lub syntetykiem to silnik zacznie go wiecj spalac poniewaz, oczysci silnik z nagaru i zostaje wtedy remont lub zmiana silnika.

....

 

Jak to zużyty olej nie powoduje problemów ? Ja kupując moją DT miałem problemy z wrzucaniem luzu i po wylaniu czarnej paćki jak ręką odjął. Tylko mi nie mów, że zbieg okoliczności. Nawet jeśli olej nie był motocyklowy to sklejanie tarcz i tak by zachodziło.

 

To wypłukiwanie syfu przez olej syntetyczny, to też jest raczej bajka wg mnie. Ręki nie dam sobie uciąć ale detergenty w oleju synt. raczej nie są dość mocne żeby usunąć nagar nie niszcząc tego w czym są zmieszane. Po za tym jeśli po wlaniu właściwego oleju zacznie go spalać to zwyczajnie trzeba się tym zająć i już. Bezsensu jest oszukiwać siebie samego :icon_rolleyes:

 

.....

Wszystkie te elementy na zimnym silniku mogą wydawać dźwięki grzechotania, a po rozgrzaniu już nie? Od czego to w ogóle zależy?

 

Metal ma to do siebie, że się rozkurcza pod wpływem temperatury i w ten sposób niektóre dźwięki mogą cichnąć, bo zanikają drobne luzy między elementami.

Edytowane przez Shinigami
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do sprzęgła- jeżeli wymiana oleju nie pomoże co być może będzie miało miejsce czeka Cię wymiana tarcz ciernych, pomierzenie przekładek i sprężyn oraz ew. ich wymiana również.

Edytowane przez Dream
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W serwisówce cbr jest zalecany olej półsyntetyczny 10w40 :) Czyli chyba dobra wiadomość, bo można przejść z full syntetyka na półsyntetyczny, prawda?

Gorzej jak teraz jest wlany mineralny.

 

W hondach często padają łańcuszki rozrządu, być może on jest winowajcą. Takie pytanie - czy można z taką awarią jeszcze jeździć? Czy powoduje ona dodatkowe szkody?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...