Skocz do zawartości

Zasłona dymna,brak oleju Honda NX 650


maniekp
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

no dobra ale zastanówmy sie czy niesprawny zaworek doprowadzi do jakiś konsekwencji czy jedyną konsekwecją jest to że nie potrafimy sprawdzić oleju.

Wtrącę swoje dwa grosze. Układ z suchą miską olejową jest złożony ze zbiornika ( w twoim wypadku to rama motocykla) pompy dwu sekcyjnej, gdzie pierwsza sekcja tłoczy olej i na wylocie z pompy ZAWSZE jest zawór zwrotny. Z jednej strony zapewnia zatrzymanie oleju w zbiorniku, tak by nie ściekał z powrotem do miski olejowej, z drugiej najczęściej ma funkcję regulatora ciśnienia. Nacisk sprężyny na zaworek ( najczęściej jest to kulka lub tłoczek) jest tak dobrany, by otwierał się przy określonym ciśnieniu. Druga sekcja pompy odsysa olej z miski do zbiornika i ma wydajność większą niż sekcja podająca. Na wlocie do sekcji odsysającej znajduje się zaworek odcinający, który zabezpiecza przed pracą pompy na sucho. W momencie gdy silnik staje, powinien on zamknąć kanał olejowy. Jeśli jednak jest nieszczelny, to olej ze zbiornika cofa się do karteru. W momencie ponownego uruchomienia silnika, wał korbowy najczęściej styka się z lustrem oleju, który wyciekł do karteru. Wówczas siłą rzeczy występuje nadmierne podawanie oleju na gładź silnika, a pierścienie nie są w stanie go zgarnąć. Po jakimś czasie nadmierne dymienie ustaje, ale powtarzające się zjawisko ma ten negatywny skutek, że z czasem doprowadza do osadzenia się w rowkach pierścieni tłokowych nagaru, który blokuje je. I tu dymienie nasila się. jeśli do tego dołożymy nieszczelności prowadnic zaworów, to nic dziwnego, że silnik czterosuwowy kopci jak dwusuw. Teraz chyba rozumiesz jaki wpływ ma w twoim sprzęcie nieszczelność zaworka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ok zdjąłem koszt, wyjąłem pompę i jest tam ten zaworek. Było tam trochę syfu z silikonu itp, ale trudno powiedziec czy zaworek źle działał. Przy okazji sprawdziłem stan pompy oleju, jej elementy trzymają wymiary serwisowe. Jak myślicie kupować nowe elementy zaworka?Tzn. sprężynke, tłoczek(zaworek) i uszczelkę zakladaną na koniec zaworka? Wyglądają na sprawne i pracują w otworze w miarę lekko. Są dostępne w sklepie MOTORISTA, ale pewnie doszłyby mi dopiero po świętach.

 

Rozumiem, ze gdyby np. sprężynka była zużyta to cisnienie oleju za bardzo otwierałoby zaworek i puszczało olej do miski, co z kolei skutkowałoby zbyt wysokim poziomem oleju w misce i puszczaniem oleju przez pierscienie? Czy źle rozumuję?

 

Dopiero po zdjęciu prawej kapy przypomniałem sobie ze jest w deklu taka śrubka, do sprawdzania sprawnosci układu smarowania. Ma przez nią leciec olej gdy cos nie działa prawidłowo, na 99% u mnie by leciał, bo skoro oleju nie mam w zbiorniku to musi byc on w misce...

 

Co to za wynalazek, który znajduje się pod tym zaworkiem na tej dolnej "rurce"? Jest to nieruchome, ale dlaczego składa się to z wyjmowanej zatyczki i zabezpieczenia? Czemu nie zaślepili tego na stałe?

 

 

I ostatnia sprawa, pytanie raczej do tych co rozbierali te silniki, taki stan zastałem po zdjęciu pompy, czy składać tak samo, czy czegos brakuje(oringi, tulejki?)

http://img822.imageshack.us/i/oringi.jpg/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga sekcja pompy odsysa olej z miski do zbiornika i ma wydajność większą niż sekcja podająca. Na wlocie do sekcji odsysającej znajduje się zaworek odcinający, który zabezpiecza przed pracą pompy na sucho.

w tych silnikach akurat niema drugiego zaworka do tej sekcji.

 

Są dostępne w sklepie MOTORISTA, ale pewnie doszłyby mi dopiero po świętach.
Jak zamawiałem przez salon Hondy to było na kolejny dzień bo nie ściągają z USA tylko z magazynu w Polsce.

 

Rozumiem, ze gdyby np. sprężynka była zużyta to cisnienie oleju za bardzo otwierałoby zaworek i puszczało olej do miski, co z kolei skutkowałoby zbyt wysokim poziomem oleju w misce i puszczaniem oleju przez pierscienie? Czy źle rozumuję?
Ja myślę że powodowałoby to wyłącznie niedomykanie bo taki zaworek nie jest w stanie zdławić pompy musiałaby mieć kanał obejściowy.

 

 

Co to za wynalazek, który znajduje się pod tym zaworkiem na tej dolnej "rurce"? Jest to nieruchome, ale dlaczego składa się to z wyjmowanej zatyczki i zabezpieczenia? Czemu nie zaślepili tego na stałe?
Normalna zaślepka

 

 

I ostatnia sprawa, pytanie raczej do tych co rozbierali te silniki, taki stan zastałem po zdjęciu pompy, czy składać tak samo, czy czegos brakuje(oringi, tulejki?)

http://img822.imageshack.us/i/oringi.jpg/

ten duży owalny kanał nie ma uszczelniacza a te dwa mniejsze mają w karterze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odp.

Ja myślę że powodowałoby to wyłącznie niedomykanie bo taki zaworek nie jest w stanie zdławić pompy musiałaby mieć kanał obejściowy.

Nie ogarniam tego. Ten zaworek jest między pompą, a filtrem i dalej przewodem zewnętrznym prowadzącym olej do góry silnika. Początkowo myślałem, że może on puszczać olej do miski(zmyliła mnie podkładka z dziurką, trzymająca sprężynkę), ale jednak nie może w żadnym położeniu. Po co on w takim razie jest? Zapobiega cofaniu oleju z przewodu i filtra do pompy?

ten duży owalny kanał nie ma uszczelniacza a te dwa mniejsze mają w karterze

u mnie uszczelniony oringiem z tulejką był tylko ten kanał, który na zdjęciu jest pierwszy od lewej, natomiast drugi mały kanał znajdujący się pod tym duzym owalnym nie miał ani tulejki ani oringa...i chyba jest to zgodne z serwisówką(str. 8-11). Tym kanałem wraca olej z ramy do pompy i gdyby nie było szczelnosci między tym kanałem(karterem) a pompą to olej z ramy mógłby uciekać do miski, tak jak dzieje się u mnie.

 

Dla jasności:

http://img12.imageshack.us/i/manualo.jpg/

Edytowane przez jjank
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie u mnie olej musi jakąś inną szczeliną wyciekać z ramy do miski, może któryś z oringów puszczał? Są na allegro całe pompy np. z dominatora, ale moja jest OK, więc chyba po prostu powymieniam wszystkie oringi, bo skoro zaworek odpowiada tylko za olej z filtra i przewodu to on winowającą nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli nie ma zaworu na wejsciu oleju ze zbiornika do pompy to jedyna rzecza trzymajaca olej przed sciekaniem do miski silnika jest sama pompa.

Jezli puszcza olej do silnika to znaczy ze jest wyrobiona, mimo ze trzyma wymiary z serwisowki.

 

PS. Dalej niczym szczegolnym to nie grozi bo sekcja odsysajaca ma o wiele wiekszy wydatek i szybko oprozni suilnik z oleju po uruchomieniu go.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli nie ma zaworu na wejsciu oleju ze zbiornika do pompy to jedyna rzecza trzymajaca olej przed sciekaniem do miski silnika jest sama pompa.

Jezli puszcza olej do silnika to znaczy ze jest wyrobiona, mimo ze trzyma wymiary z serwisowki.

Pozostaje jeszcze kwestia połączenia zbiornik oleju-pompa.I mam tu pewne wątpliowści, ponieważ kanał podający olej z pompy do zbiornika jest uszczelniony tulejką z oringiem, zaś kanał doprowadzający olej do pompy nie ma żadnego uszczelnienia(po prostu obudowa pompy przylega do karteru)

 

http://img573.imageshack.us/i/smarowanie.jpg/

 

PS. Dalej niczym szczegolnym to nie grozi bo sekcja odsysajaca ma o wiele wiekszy wydatek i szybko oprozni suilnik z oleju po uruchomieniu go.

Nie wiem co rozumiesz przez "wydatek", ale obydwie "strony pompy" składają się z takich samych elementów i są napędzane tym samym wałkiem, więc myślę, że ich wydajność jest zbliżona.

 

Dla świętego spokoju kupię drugą pompę i oringi.

Edytowane przez jjank
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby uklad "suchej miski" dzialal to pompa jest zbudowana z 2 sekcji, tloczacej olej do silnika i odsysajacej olej z miski olejowej.

Ta sekcja odsysajaca ma wydajnosc zwykle co najmniej 150 % sekcji tloczacej, wlasnie po to zeby nie dopuscic do gromadzenia sie oleju w misce i klopotow z tym zwiazanych.

To ze obie sekcje napedzane sa tym samym walkiem o niczym nie mowi, raczej wymiary obu sekcji swuiadcza o ich wydajnosci np w wypadku pompy zebatej zebatki sekcji odsysajacej sa wieksze od tloczacej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz oczywiście rację. Obrotowa 'zębatka' (w manualu nazwana 'rotor') sekcji odsysającej jest ok 1.5x szersza niż sekcji tłoczącej. Tak to wygląda:

http://img94.imageshack.us/i/rotord.jpg/

Nie zmienia to jednak faktu, że coś u mnie nie działa dobrze i dalej nie wiem co. Kupilem całą pompę z motocykla o duzo mniejszym przebiegu, zobaczę czy coś się zmieni, ale cudów się nie spodziewam, bo moja pompa trzyma wymiary serwisowe a jej elementy nie mają zadnych rys od opiłków itp. Zastanawia mnie jeszcze czemu jedne połączenia kanałów olejowych z pompą są uszczelnione, a inne nie, ale skoro tak jest wg. manuala to nie moze to byc przyczyną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio górę oglądałem jakies 1,5roku temu, tuleja bez progu, bez żadnych niepoządanych śladów. Wymieniłem uszczlniacze zaworowe, nie było luzów na prowadnicach, zawory ssące dosc mocno siedziały, ale nie znalazłem zakładu, który chciałby się podjąć naprawy. Ogólnie moto ma moc i dobrze odpala, więc pierscienie raczej trzymają, ale niestety nie oglądałem ich. Ponoć branie oleju przez piersienie najbardziej nasila się przy wysokich obrotach, a u mnie dymi raczej na niskich/srednich, co moze wskazwyac własnie na pompę, ktora przy niskich obrotach nie daje radye odessac oleju z miski.

Edytowane przez jjank
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...