Skocz do zawartości

Cała prawda o olejach


Herdi
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ze zdziwieniem odnotowuję, że olej ten nie jest tak popularny wśród motocyklistów tak jak wśród kierowców samochodów- oczywiście mowa o olejach do samochodów. W tekście nie odnalazłem żadnego odniesienia do takich producentów olejó jak Repsol czy Motul a przecież oni też produkują oleje do silników samochodowych. Co to może oznaczać ? Czyżby najbardziej renomowane produkty były poza ich zasięgiem ???

To oznacza tylko tyle, że ktoś wyjaśnił tematykę "olejową" i jest fanem Mobila. Z drugiej strony, tekst wymagałby duuużo więcej nakładu pracy od autora, gdyby ten chciał rozprawiać nad Repsolem, Bel-Rayem, Iponem, Agipem, Castrolem, Shellem, Mobilem, Motulem itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te czasy dopiero nadchodzą wielkimi krokami.

 

Tego typu dyskusje nadają się do działu "Przy piwie" w długie zimowe wieczory a prawda jest jedna i niepodważalna; "Biednego nie stać na tanie zakupy"

5 jest niżej niż 10 i lepiej dla silnika, bo szybciej się rozejdzie po układzie, bo ma lepszą lejność w niskich temp.

 

Ja leje motul bo to sie tak już mi przyjeło że motul to jest motul ale na moje to te wszystkie oleje nalewają z jednej beczki i ewentualnie dodają jakieś dodatki

czyli lejesz logo a nie olej, z Motulem też uważaj bo ten Francuski jest zupełnie inny niż ten węgierski :P

 

Artykuł super wnioski każdy wyciągnie sam...

Pit, myślę że się mylisz, z tym że chodzi o samochody, bo o ile na tym jest skupiona cała dyskusja to silnik to silnik, każdy działa tak samo. Robienie z motocyklowego silnika robienie jakiegoś "jonowego napędu" jest przesadzone. Ale fakt Że artykuł otwiera świadomość na to co lejemy LOGO czy OLEJ. każde urządzenie ma swoje specyficzne warunki pracy i swoje smarowidła, ale uważam że Ważne jest to co lejemy a nie jakiego producenta, i jechanie po markach bo markach jest chore.

Ciesze cię że udało się podnieść nieco Naszą "tłustą" świadomość, bo o to chodzi w tym artykule, nie o dyskryminacje kogoś tam, ale o pokazanie prawdy, a życie samo zweryfikuje :)

 

Macie jeszcze opracowanie norm i jakości:

 

SPECYFIKACJA JASO MA

Japońska organizacja standardów samochodowych (JASO MA) w kwietniu 1999 roku wprowadziła specjalne wymagania dla olejów stosowanych w czterosuwowych silnikach techniki motorowej. Konieczność wprowadzenia standardu specjalnego dla czterotaktowych silników motocykli jest związana przede wszystkim z osobliwością konstrukcji systemu smarowania. Zwykle w motocyklu detale silnika, transmisji i sprzęgła poruszają się w jednej wannie olejowej. Ponieważ moment obrotowy silnika przekazuje się przez film olejowy, olej oprócz wysokich właściwości smarnych powinien zabezpieczyć wyraźną pracę (bez poślizgów) mechanizmu połączenia ciernego. Szczególną rolę pełnią charakterystyki cierne oleju. Te charakterystyki oceniane są na maszynie tarcia zgodnie ze specjalną metodą JASO MA. W 5000 cyklach prób sprawdza się dynamiczne i statyczne cierne charakterystyki oleju przy 100 °C. Właściwości oleju w ten sposób oceniane są w warunkach zbliżonych do jego pracy w sprzężeniach silnika. JASO MA ustala dwie klasy olejów dla motocykli: JASO MA i JASO MB. Olej specyfikacji JASO MA wyróżnia się większymi ciernymi charakterystykami w porównaniu do olejów JASO MB, zabezpieczają szybkie włączenie sprzęgieł, znajdujących się w wannie olejowej i lepsze przełączanie biegów. Olej spełniający wymagania specyfikacji JASO MA wyróżnia się wysokimi właściwościami smarnymi i optymalnymi ciernymi charakterystykami.

 

SPECYFIKACJA JASO FC

JASO jest to skrócona nazwa Japońskiej organizacji samochodowej odpowiadającą za standaryzację (Japanese Automobile Standards Organization). W skład tej organizacji wchodzą czołowi producenci japońskiej techniki „moto”. Wyższy standard jakości dotyczący olejów dla dwusuwowych silników JASO FC został wprowadzony w kwietniu 1994 roku. Opracowanie olejów JASO FC prowadzono w celu zmniejszenia zadymienia spalin i polepszenia czystości detali silników. Szczególną uwagę nadano ocenie właściwości smarowania, lekkości pracy silnika po uruchomieniu i czystości jego detali. Olej na zgodność z wymaganiami specyfikacji JASO FC sprawdza się w cyklu czterech prób motorowych (na silnikach Honda i Suzuki) i w badaniach fizykochemicznych. Olej XADO Atomic Oil 2T FC spełnia wymagania specyfikacji JASO FC i zaleca się do zastosowania bez ograniczeń w silnikach dwutaktowych z rozdzielnym lub mieszanym systemem smarowania motocykli, ślizgaczy, pił benzynowych, kosiarek do trawy, elektrowni benzynowych i innej moto techniki i zabezpiecza ich niezawodną pracę.

Normy JASO (Japanese Automotive Standards Organisation) to określenie w jakich warunkach będzie eksploatowany tzn.

JASO FA - lekkie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe= 2T)

JASO FB - średnie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe= 2T)

JASO FC - średnio, ciężkie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe= 2T)

JASO FD - ciężkie obciążenia i silniki zaburtowe (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe=2T lodzie, jachty)

JASO MA - silniki 4T (motocykle 4T)

Symbole API (American Petroleum Institute). Pierwsze litery po symbolu API oznaczają:

S (service) = silniki benzynowe

C (commercial) = silniki diesel

T = silniki 2T

 

Dodatkowe litery (drugie po symbolach oznaczających silnik do którego będzie stosowany olej) im wyższe tym ambitniejsze kontrole np. jakość oleju API SL jest lepsza od oleju API SG. Klasyfikacje według normy API

API-TA (TSC-1) - lekkie motorowery

API-TB (TSC-2) - motorowery i lekkie motocykl

API-TC (TSC-3) - silniki motocyklowe

API-TD (TSC-4) - silniki poza pokładowe (odpowiada normie NNMA-Klassen TC-W)

Normy ISO to oznaczenie podobne do JASO, określa warunki eksploatacji i obciążenia

ISO-L-EGB (Global GB) średnie (= JASO FB)

ISO-L-EGC (Global GC) średnio-ciężkie (= JASO FC)

ISO-L-EGD (Global GD) bardzo ciężkie (> JASO FC)

 

Specyfikacja NMMA TC-W3

NMMA TC-W3 jest nazwa skrócona Amerykańskiego Narodowego Stowarzyszenia producentów silników okrętowych (National Marine Manufacturers Association). Obecnie szeroko stosuje się wprowadzona w kwietniu 1993 roku wyższa specyfikacja dla olejów dwusuwowych silników zaburtowych NMMA TC-W3. Olej na zgodność wymaganiom specyfikacji NMMA TC-W3 sprawdza się według specjalnego programu w pięciu próbach motorowych (na silnikach Yamaha, OMC, Mercury). W badaniach fizykochemicznych ocenia się łatwość mieszania się oleju z paliwem i jego płynność przy niskich temperaturach. XADO Atomic Oil TC W3 przewyższa parametry specyfikacji NMMA TC-W3 i zaleca się do zastosowania bez ograniczeń we wszystkich typach silników dwusuwowych z rozdzielnym lub mieszanym systemem smarowania: motorówek, hydrocykli i innej moto techniki z chłodzeniem wodnym i zabezpiecza ich niezawodną pracę.

 

SAE (Society of Automotive Engineers) - Klasyfikacje

Tani olej mineralny ma teoretycznie specyfikacje SAE 20W-40 lub 15W-40. Natomiast syntetyczne osiągają specyfikacje 0W-40, 5W-50, a nawet 10W-60 W zasadzie można każdy olej ożyć, który przypisany przydział pokrywa tzn. jeżeli 20W-40 jest przypisany, będzie dany silnik bez problemu z 10W-40 lub 20W-50 pracował i bez powodowania jakichkolwiek usterek.

Producenci zalecają jednak do silników motocyklowych specjalne oleje, z powodu np. ślizgającego się sprzęgła, poza tym nie polecają oni rzadkich olei z wartościami SAE 5W-xx albo mniejszymi.

Jeżeli w motocyklu 4T przypisany jest 10W-40 (pół syntetyk) to możemy użyć 10W-50 (syntetyk) nie powinno się używać 5W-40 chociaż leży on w danym przedziale, ale jest za rzadki, jak również 10W-30 lub 20W-40 ponieważ są olejami gęstszymi.

Jest jeszcze wiele oznaczeń, np. olei przekładniowych, do ciecia itd. (jest to nam nie potrzebne). Są jeszcze klasyfikacje ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) są one rzadziej stosowane.

Najczęściej stosowane oleje w silnikach motocyklowych 4T to:

SAE 10W-40 lub SAE 10W-50; API SA do SJ (SJ jest najlepszy); z JASO MA lub o innej lepkości zależne jest to od temperatur w

jakich jest użytkowany

10W-40 ; -10°C do +40°C

10W-50 ; -10°C do +50°C

20W-40 ; 0°C do +40°C

20W-50 ; 0°C do +50°C

Edytowane przez Herdi

-------------------
Pozdro Herdi

Śrubkomistrz w serwisie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Producenci zalecają jednak do silników motocyklowych specjalne oleje, z powodu np. ślizgającego się sprzęgła, poza tym nie polecają oni rzadkich olei z wartościami SAE 5W-xx albo mniejszymi.

Jeżeli w motocyklu 4T przypisany jest 10W-40 (pół syntetyk) to możemy użyć 10W-50 (syntetyk) nie powinno się używać 5W-40 chociaż leży on w danym przedziale, ale jest za rzadki, jak również 10W-30 lub 20W-40 ponieważ są olejami gęstszymi.

 

 

Herdi, nie ma w ocenie oleju zgodnej z SAE pojecia olej rzadki lub gesty, tylko lepkosc w danej temperaturze.

Wielosezonowy np SAE 10W40 zachowuje lepkosc w niskiej temp jak 10, a w 100 C jak 40 tka.

Do poszczegolnych oznaczen cyfrowych nie sa przypisane rodzaje olei, mozesz miec SAE 20W50 mineral, polsyntetyk i syntetyk.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd wiesz :icon_question:

wystarczy otworzyć obie butelki, tego samego oleju, kolor i zapach zupełnie różne, sprawdziłem kiedyś jak znajomi zaczęli narzekać :(

 

 

Herdi, nie ma w ocenie oleju zgodnej z SAE pojecia olej rzadki lub gesty, tylko lepkosc w danej temperaturze.

Wielosezonowy np SAE 10W40 zachowuje lepkosc w niskiej temp jak 10, a w 100 C jak 40 tka.

Do poszczegolnych oznaczen cyfrowych nie sa przypisane rodzaje olei, mozesz miec SAE 20W50 mineral, polsyntetyk i syntetyk.

A to ja wiem, wszystko zależy od producenta i jego pomysłu, ale ogólnie przyjęło się taką produkcję. Już dawno nie widziałem nawet półsyntetyka np. 15W-40 same minerały :) ale nie ważne. Ważne jest to żeby myśleć, żeby wiedzieć co wybieramy i czym zalewamy :)

-------------------
Pozdro Herdi

Śrubkomistrz w serwisie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wystarczy otworzyć obie butelki, tego samego oleju, kolor i zapach zupełnie różne, sprawdziłem kiedyś jak znajomi zaczęli narzekać :(

A to ja wiem, wszystko zależy od producenta i jego pomysłu, ale ogólnie przyjęło się taką produkcję. Już dawno nie widziałem nawet półsyntetyka np. 15W-40 same minerały :) ale nie ważne. Ważne jest to żeby myśleć, żeby wiedzieć co wybieramy i czym zalewamy :)

W olejach samochodowych faktycznie najczęściej po klasie lepkości można poznać co to za olej czy minerał,pół czy fullsyntetyk(naogół nie zawsze) ale w motocyklowych to już nie bardzo.Jest tak jak AdamM napisał bo równie dużo jest full syntetyków 10W40 co 10W50, 10W40 są także półsyntetyki, o 20W50 AdamM już napisał i dochodzi 15W50 który także jest w całym przekroju od minerała do pełnego syntetyka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Myślę, że koledze od IŻ'a chodzi o olej zalewany do skrzyni biegów.

I tutaj wydaje mi się, a raczej jestem pewien że nada się tutaj praktycznie każdy olej silnikowy przeznaczony do motocykli (=skrzynia z mokrym sprzęgłem).

Chociaż osobiście leję do WSK 175 poczciwy polecany przez książkę obsługi Lux-10(w sumie jeden z najniższej jakości i zwykły olej silnikowy) i super korkowe sprzęgło jak i skrzynia pracują elegancko. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Ponieważ na forach jest dużo sprzecznych opinii na temat olei postanowiłem zgłębić temat. W grę wchodziły tylko syntetyki, ale pytanie było, czy wystarczy castrol POWER 1 RACING 10w50 który na allegro 4 litry kosztuje koło 160zl, czy może faktycznie jak to niektórzy mówią, na nim silniki szybciej się kończą i warto zainwestować w drogi wynalazek estrowy typu Motul 300v, a może syntetyk Orlenu też 10w50 za 120zl za 4 litry?

 

Rozważania dotyczą silników wyczynowych enduro i cross 4T pracujących często w ekstremalnie ciężkich warunkach. Dodatkowo takie silniki wymagają remontów co 100-200mth więc stosując lepszy olej przynajmniej w teorii powinno się osiągać większe żywotności.

 

Z tego co znalazłem podczas wyboru oleju warto brać parametr którego nie znajdziemy na pudełku.

 

Lepkość kinematyczna przy 100 stopniach C.

 

jego wysoka wartość gwarantuje zabezpieczenie silnika w trudnych warunkach.

 

 

Mineralne mają tą wartośc na poziomie około 14

Półsyntetyczne też 14

pseudo syntetyki HC 10w40 mają koło 17

 

a prawdziwe syntetyki grupy 4 i 5 tej (estrowej) 10w50 i 60 nawet osiągają 22-24 i takie parametry gwarantują że silniki wytrzymują w trudnych sportowych warunkach.

 

 

co ciekawe castrol niby syntetyk 10w50 ma tylko 17

pełne dane tego oleju - punkt 9

http://www.proauto.pl/files/karty/Castrol-New/Power%201%20Racing%204T%2010W-50.pdf

 

tyle samo ma polski syntetyk orlen platinum

http://allegro.pl/olej-motocyklowy-orlen-platinum-moto-4t-10w-50-i2202691843.html

 

kosztuje tylko 30zl za litr, ma jaso MA, 10w50 czyli niezle

ale wlasnie parametr lepkości przy 100 stopniach 17 pokazuje jego roznice

w stosunku do najlepszych prawdziwych syntetykow

 

 

 

a teraz kwintesencja o co chodzi z tymi niby pełnymi syntetykami:

cytat z forum

---------------------------------

70-80% objętości oleju to tzw baza olejowa, reszta to dodatki.

Bazy mogą być teoretycznie dwie: mineralna /z ropy/ i syntetyczna /czyli sztuczna = plastik /.

Olejów pewnie znacie 3 rodzaje: minerał, półsyntetyk i syntetyk. I tu pierwsza lipa bo minerał to minerał /z ropy/, półsyntetyk to tylko marketing ... bo uwaga: jest to baza mineralna + syntetyczne dodatki uszlachetniające.

/ Koncerny bardzo kochają sprzedawać półsyntetyki bo tanie w produkcji, a można pacjentów nieźle kasować/

 

A teraz najważniejsze syntetyk syntetykowi nie równy... Jeśli pamiętacie takie czasy powiedzmy z 10-15 lat temu to w USA były dostępne syntetyki ale za chore zupełnie pieniądze. Ale dawali na to gwarancję np. na 100.000km bez zmiany oleum. Zdziwka no nie bo to były prawdziwe syntetyki, czyli czysty plastik powstały w procesie syntezy chemicznej zwiazków wodoru i węgla. W tej technologi można uzyskać bardzo długie i bardzo mocne łańcuchy węglowodorów a z tego olej.

 

Ok. ale jak bardzo drogie to nie na szeroki rynek, jasna sprawa.

 

Ale nauka idzie dalej i w końcu wymyślono tańszy sposób. Bierzemy ropę poddajemy ją procesowi o nazwie Hydrocraking-HC i uzyskujemy też długie i mocne węglowodory .. ale niestety słabsze od tych wcześniejszych. No ale co przeszkadza działowi marketingu nazwać nasz produkt Olejem Syntetycznym - ano nic, klient płaci przecież za napis, nie jest przecież analizatorem składu oleju.

 

No i sie zrobiła burza. Skończyło się to procesem miedzy Exxon-Mobil /produkuje full naprawdę bazę syntetyczną/ oraz jeśli dobrze pamiętam Castrolem o to czy produkty tego drugiego mogą być nazwane syntetycznymi. W kraju normalnym czyli USA ten drugi przegrał i nie może nazywać swych produktów Full Syntetic. Ale w Europie mamy inaczej .. co w szczególności mnie rozbawiło kiedy czytałem jak to Orlen odpalił nową linię do produkcji olei syntetycznych w technologi Hydrocrakingu :haha2:.

 

tu pięknie opisane, czym są syntetyki 3 grupy a czym piątej czyli estry (np 300v)

http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

--------------------------------------

 

oleje motocyklowe które mają wysoki wskaźnik lepkości przy 100 stopniach(22-24) to

motul 300v 15w50 (ale juz 10w40 ma ponizej 20)

agip Racing 10w60

Liqui Moly racing synth 10w60

 

danych motorexa 10w60 i 20w60 nie znalazłem

 

jak ktoś ma listę motocyklowych olei grupy 4 i 5 tej o parametrze lepkości przy 100C powyżej 20 to może podać.

 

 

Obecnie w świecie olei samochodowych promuje się oleje typu 5w30, to oleje o niskiej lepkości i jako ich zalety podaje się mniejsze zużycie paliwa i lepsze osiągi (niby 2-3 procent). Dlatego castrol nawet na swoim motocyklowym 10w50 jako zalety podaje własnie polepszenie osiągów.

Niestety to wszystko dzieje się kosztem zdolności ochronnych oelju szczególnie w ekstremalnych warunkach, dlatego KTM obecnie do swoich maszyn poleca motorexa 20w60 oczywiście prawdziwego syntetyka a nie pseudo HC.

 

Jeśli ktoś jeździ choperem albo naikeded i nie osiąga ekstremalnych wartości temperatury silnika może olać temat i lać HC, jeśli jednak pałujesz sprzęt w błocie, na jedynce bez chłodzenia aż do czerwoności to warto rozeznać parametry oleju który masz zamiar zalewać.

 

Na forach spotkałem się jednak z informacją, że np po zalaniu motorexa 10w60 silnik zaczął spelać jego większą ilośc niż na Castrolu. Tak się zastanawiam, czy to nie wynika z faktu, że motorex mając wiekszą lepkość bardziej trzyma się ścianek cylindra (co niewątpliwie lepiej zabezpiecza tłok i pierścienie) ale powoduje to, że gdy więcej go zostaje to ulega speleniu podczas pracy, gdzie żadszy castrol jest w wiekszym stopniu ściągany przez pierścienie olejowe i silnik spala go mniej?

 

znalazłem dane motorexa 10w60, przy 100C ma ponad 24 lepkości

http://www.jgsport.pl/zasoby/pdf/48_power_synt_4t_10w_60.pdf

 

 

 

Mobil 1 Racing4T 15W50 na allegro okolo 40zl za litr czyli taniej niz motorex i motul a podobnie do Castrola power 1 racing 10w50 (lepkosc 17)

 

lepkosc przy 100C 20,7

http://www.achtel.com.pl/katalog/pdf/C_Mobil%201%20Racing%204T.pdf

EXC 125 -> XR650R -> EXC 520 --> lc4 620 i yz125

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dla scislosci, bo wkradl Ci sie mały błąd i troszke polepszyles motula :)

 

motul 15w50 - 17,01 mm2/s

http://www.motul.com....pdf?1290086770

 

motul 10w40 -- 13,13 mm2/s

http://www.motul.com....pdf?1290086770

 

 

Zaden olej ...w40 - nie wazne czy mineral czy syntetyk, nie bedzie mial wyższej lepkosci przy 100'C niż wartość 16,8 mm2/s, gdyz wtedy był by już zaklasyfikowany jako ...w50.

 

ponizej tabelka jak to wyglada, castrol i motul do grupy ...w50 łapią się ledwo co.

post-28641-0-97680300-1333138851.jpg

Edytowane przez toper-utl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...