Skocz do zawartości

CNG - wszystko o ...


janciownik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam - ze względu na rosnące ceny paliwa myślę nad instalacją CNG do samochodu - mam pytanko czy ktoś może ma, ma doświadczenie, montuje, jak to się ma do LPG itp, itd,

 

Samochody w których chciałbym to zainstalować to Subaru Legacy 2.0 - wersja japońska 140 konna, lubiąca bardzo paliwo minimum 98, najchętniej v-pałer, Oraz VW Bora 1,6 silnik AKL 8 zaworowy, 100 konny,

 

Miałem kiedyś 2 samochody na LPG i bardzo źle wspominam jazdę na gazie, no i większość znajomych raczej z LPG nie jest zadowolona, dlatego myślę o CNG, oraz dlatego że miałbym dostęp do darmowego paliwa, lub znacznie tańszego.

 

Pozdr

Janciownik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajrzyj na www.elpigaz.com i zakładka CNG. W obu samochodach będziesz miał podstawowy problem - mało miejsca na butle i do wyboru minimalny zasięg licząc dla tej Borki zużycie jakieś 6-8 kg/100 km (o Subarynie się nie wypowiadam, ale będzie więcej :) ) albo całkowity brak bagażnika zajętego butlami. CNG niestety nie daje się skroplić w normalnych warunkach i jest przechowywane w butli pod ciśnieniem > 200 barów. Tu rodzi się kolejny kłopot, szczelność na dłuższą metę no i duże wymagania co do serwisu.

Silnik żeby właściwie skorzystać z tego paliwa powinien być też doprężony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję Ci instalacje gazu na wtrysku sekwencyjnym i nie będziesz miał problemów.

Z autopsji temat mi znany.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 8 lat pocinam samochodem na LPG. Nie jest to sekwencja. Przerobiłem w tym czasie 3 reduktory i ostatecznie trafiłem na sensowne rozwiązanie. W czasie tych 8 lat też miałem serdecznie dosyć LPG ale spowodowane to było jednak mierną znajomością szamanów od instalacji gazowych. Teraz się to znacznie poprawiło choć nadal można się naciąć.

Zastanawiałem się też nad CNG, jednak waga butli ich ilość i w porównaniu do LPG mniejszy zasięg ostudziły moje zapędy :biggrin: Nie bez znaczenia jest tu też praktycznie żadna infrastruktura miejsc z CNG.

Osobiście się na na to nie piszę, wolę LPG. :flesje:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma to jak polska

ropa w dół ceny beny w górę :icon_mrgreen:

 

http://cng.auto.pl/forum/index.htm

 

 

ja się prędzej skuszę na sekwencję lpg, wizyty na stacjach bolą :rolleyes:

transport bus + 4os

stała trasa Łódź-Paryż-Łódź
PW, GG lub 663 231 860

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zasilania metanem znacznie lepiej ze wzgledu na stopien kompresji nadaja sie silniki diesla, chodzi o to ze metan jest bardzo odpornym paliwem na spalanie stukowe, przez co mozna zastosowac go do silnikow o wysokim stopniu sprezania, z tego tytulu iz liczba oktanowa metanu wynosi 120.

W przypadku zasilania silnikow metanem ich zuzycie wzrasta o okolo 20% ale nalezy nadmienic ze poprawia sie ich praca, silnik pracuje ciszej, no i cena metanu jest bardzo konkurencyjna w stosunku do paliw. Emituja tez mniejsza ilosc substanci szkodliwych do atmosfery ale to akurat chyba najmniej cie interesuje;) Natomiast tankowanie to prawdziwa zmora bo stacji w ktorych mozesz zasilic taki pojazd jest bardzo niewiele. Kolejna sprawa to butle i i ch waga, o bagazniku mozesz zapomniec o czestej wymianie sprezyn, amorkow i reszty zawieszenia bedziesz pamietal, gdyz bedzie to pewnie najczesciej wymieniany element w samochodzie. Butle sa tak ciezkie gdyz gaz jest magazynowany w butlach pod cisnieniem 200-300 bar, w autobusach same butle waza okolo tony. Czeka cie jak zapewne zdajesz sobie sprawe modyfikacja silnika zwiazana z odrebnym ukladem zasilania w wtryskiwaczami gazu umieszczonymi w kolektorze dolotowym, jak rowniez montaz elektroniki, ktora bedzie odpowiedzialna za odpowiednia ilosc wtryskiwanego metanu. Ponadto musisz wiedziec ze wystepuja dwa systemy zasilania gazem silnikw. Jeden, ktory zasila silnik mieszanina stechiometryczna, kontrolowany przez sonde lambda I katalizator. Kolejny system polega na zasilaniu silnikow mieszanina uboga, jest on lepszy od poprzedniego gdyz pozwala na zwiekszenie sprawnosci cieplnej silnika I zmniejszenie zuzycia paliwa.

Warosc oplaowa metanu jest jednak wyzsza od LPG (46.1) I CH4 (47.7)

Co do serwisow, ktore sie naprawde znaja to rowniez rewelacji sie nie spodziewaj, no chyba ze bedziesz sam eksperymentowal, ale nie wiem czy wowczas jak juz pisali poprzednicy nie prosciej i nie taniej bedzie jezdzic na LPG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wszystkim co tu napisano oprócz jednego się się zgodzę :) Obecnie butle dla CNG robi się z tworzyw sztucznych i ich masa nie przeraża. Nie zmienia to faktu, że aby zatankować 20-25 kg CNG trzeba zająć cały bagażnik średniej wielkości samochodu, a przejedziesz na tym jakieś 400 km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yo!

 

Polonez Caro Plus - 10 lat na LPG i 130kkm. Zero problemow, mimo, ze przez ostatnie 60kkm nikt nic z gazem nie robil (i nie byla to sekwencja).

 

Teraz zagazowalem Civica - juz w sekwencji. Na razie zero problemow, ale mam jakies 5kkm na tym.

Pali mi (1,4 90KM) od 8 do 9l gazu na setke, butla w kole, wiec bagaznik nie stracil na pojemnosci. Na tej butli zasieg ponad 400km. I pelny bak to ok. 80zl :].

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, ze to dla mnie nowosc, zeby pakowac 200-300 bar do pojemnikow wykonanych z tworzyw sztucznych :icon_rolleyes:

Robi się robi :) Polecam jeszcze raz stronkę Elpigazu. I jeszcze tak z doświadczenia. Caddy CNG, 4 tworzywowe butle pod podłogą. Da się upchnąć tam ok. 24 kg gazu (zależy od temperatury), zużycie jakieś 7-9 kg na 100 km. Silnik 2.0 przystosowany pod CNG tzn doprężony. Wrażenia: tragedia z tankowaniem chyba że jedziesz do Szkoplandii, gdzie od razu z resztą z kilo mniej na setkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi - czyli największy problem to te cholerne butle :(

A te kompozytowe to jakaś masakra cenowa...

Problem zasięgu mnie nie dotyczy - 99% czasu spędzam samochodem w mieście, trasy zazwyczaj slużbowym albo na moto w lato, a bardzo przemawia do mnie dostep do darmowego lub dużo tańszego CNG...

 

co do LPG - kurde jak litr benzyny przekroczy 5 pln to chyba jednak trzeba bedzie wrzucic :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli się wszystko potraktuje zgodnie z prawem to opłacalność tego całego cyrku związanego z CNG jest średnia. 1 kg gazu kosztuje ok 2.5-2.7 pln, w Niemczech 80-90 ojrocentów. Resztę można sobie policzyć.

Tak, że sens jest tylko jak mamy dostęp do spreżarki traktującej nasz pojazd jak kuchenkę lub kocioł gazowy. Ale tu już prosimy się o wizytę smutnych panów z US :) proszących o akcyzowy datek.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...