Skocz do zawartości

problem - shimmi


Rekomendowane odpowiedzi

Mam nowe moto - tzn. nie fabrycznie, tylko że w sensie dla mnie nowe - Revere 89'. Jedno zjawisko zaniepokoiło mnie znacznie:

 

Przy prędkości ok. 70km/h kierownica zaczyna delikatnie, acz rytmicznie drgać - przy zluzowaniu lub odpuszczeniu chwytu amplituda się zwiększa i kierownica wchodzi w shimmi, ale łatwe do wygaszenia, wystarczy ją chwycić. Ok 100km/h zjawisko zanika. Przy 140, 150 km/h moto idzie jak po sznurku i nie wykazuje żadnych "tendencji", niezależnie od nawierzchni. Szybciej póki co nie jechałem.

 

Cóż to może być? Moto ma geometrię w porządku, na ile da się to stwierdzić, dzwona raczej nie zaliczyło. Przeszkadza, bo to 70 do 100 to taka miejska prędkość podróżna.

 

Dzięki i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez nerwów !! może ten typ tak się ma?

W XJ900S też to miałem i w podobnym zakresie szybkości, po wymianie przedniej opony na nową zjawisko znikneło na jakiś czas by powrócić po kilu tysiącach km.

Rozmawiałem z ludzmi jeżdżącymi XJ'tami i wszyscy mieli podobne problemy.

Czasami pewien okerślony typ opon żle się sprawuje w danym motocyklu, zmiana typu potrafi przynieść cuda.

Masz sprzęt z pewną historią, może mieć też lekkie problemy z geometrią. Niekoniecznie musiał być dzown, sama ekspoloatacja powoduje z czasem pewne zmiany i odkształcenia.

Musisz tylko twardo trzymać za kierychę i będzie O.K.

 

Zbycho

XJR1300

 

www.jim.siedlce.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim skontroluj stan bieżnika, efekt jaki opisujesz bardzo często występuje gdy bieżnik jest tak zużyty że pojawiają się "schodki" pomiędzy częściami bieżnika (mówi się że opona jest "zząbkowana"), po drugie wyważ koło jeszcze raz, a gdy opona jest zużyta wymień na nieco inny profil i wzór bieżnika. Jeśli to nie pomoże pozostaje skontrolowanie geometrii ramy i stanu łożysk w główce ramy. No chyba że "ten typ (motocykla) tak ma"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim skontroluj stan bieżnika' date='... po drugie wyważ koło jeszcze raz, ... pozostaje skontrolowanie geometrii ramy i stanu łożysk w główce ramy.[/quote']

 

Kolejnosc wprost podrecznikowa. Ja osobiscie obstawialbym koiecznosc wymiany opony przedniej + lozyska w glowce ramy. Sprzet ma juz swpje lata i mam niejakie watpliwosci czy poprzedni wlsciciel inwestowal w sensowne/nowe opony.

 

No chyba że "ten typ (motocykla) tak ma"...

 

Mam watpliwosc czy w przypadu ntv moze to dzialac, innymi slowy, nie wydaje mi sie, zeby geometra przodu powodowala naturalne shimmy, ja przynajmniej nie widzialem amortyzatorow skretu montowanych na tych badz co badz turystycznych sprzetach. 8O

pzdr, Jac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

Polazlem wczoraj do swojego 'magicznego schowka' w celu poszukania mat. zrodlowych i poczytania starych SM, bo mi cos ta Twoja kwestia zyc nie dawala :clap: . Niestety w opisie uzywanych ntv znalazlem stwierdzenie, ze przy predkosciach rzedu 60 - 80 km/h dosyc standardowo pojawiaja sie dziwne drgania kierownicy, przez co jak rozumiem autor chcial opisac shimmi. Obawiam sie wiec, ze ten-typ-tak-ma, co wspomnial W-max. Oczywiscie nie znaczy to, ze nie warto skontrolowac stanu poszczegolnych podzespolow.

pzdr

Jac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety w opisie uzywanych ntv znalazlem stwierdzenie, ze przy predkosciach rzedu 60 - 80 km/h dosyc standardowo pojawiaja sie dziwne drgania kierownicy, przez co jak rozumiem autor chcial opisac shimmi.

Nie każde drgania kierownicy to Shimmy. Wydaje mi się, że nadużywacie tego pojęcia. Zjawisko shimmy to drgania o wysokiej amplitudzie (4 - 8 Hz) od oporu do oporu (po ogranicznikach) i cholernie trudne do opanowania. To co występuje w NTV to nie jest shimmy. Nie sądzę, żeby geometria tego motocykla była na tyle ostra, żeby wywołać takie zjawisko. Taj jak mówili poprzednicy: opona lub łożyska główki ramy są do wymiany. Można też poeksperymentować z różnymi rozmiarami opon (oczywiście, jeżeli jest taka możliwość).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosta zmiana opony na inny typ bieznika moze te drgania zlikwidowac.

Nie radze szukac odpowiedzi w starych numerach SM - opisywane tam motocykle z polskiego rynku wtornego mialy rozne dolegliwosci nie zawsze zalezne od cech tego konkretnego modelu, a raczej od przejsc konkretnego motocykla ktory w 90% byl sprzetem powypadkowym.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie radze szukac odpowiedzi w starych numerach SM - opisywane tam motocykle z polskiego rynku wtornego mialy rozne dolegliwosci nie zawsze zalezne od cech tego konkretnego modelu, a raczej od przejsc konkretnego motocykla ktory w 90% byl sprzetem powypadkowym.Adam M.

 

Co do opinii o motocyklach z importu to w zasadzie masz 95% racje. Tym niemniej, w tym przypadku opis wygladal na taki 'bazujacy' na zachodniej prasie i tamtejszych opiniach (chociazby dlatego, ze odnosil sie do przegladu bolaczek modeli z calego okresu produkcji), nie wygladal zas jak opis autorstwa lokalnego uzytkownika sprzeta 'po przejsciach'.

pzdr, Jac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...