Skocz do zawartości

Charakterystyka zapłonu CZ 350


gandziorz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wraz ze wzrostem obrotów wzrasta również kąt wyprzedzenia zapłony i kropka. W samochodach starszej generacji kąt wzrastał również wraz ze zwiększony obciążeniem. Aparat zapłonowy oprócz odśrodkowego przyśpieszacz zapłony posiadał prosty układ podciśnieniowy (aparat był połączony z kolektorem dolotowym) co przy gwałtownym otwarciu przepustnicy powodowało zwiększenie kąta zapłonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwałtowne dodanie gazu powoduje opóźnienie zapłonu a nie przyśpieszenie. Otwarcie przepustnicy powoduje spadek podciśnienia w kolektorze więc zapłon zostaje opóźniony.

 

Sorier jak Cie lubiee... mógłby przytoczyć skąd zaczerpnąłeś taka wiedzę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, silnik jest zbyt nisko strojony aby to miało sens, wspominałem o tym wcześniej.

 

Osobiście testowałem takie rozwiązanie na silniku Simsona z seryjnym cylindrem 60cm3 i żadnych efektów nie odczułem. Maksymalne przyśpieszenie zapłonu do 35° nie dało żadnej różnicy prócz słyszalnej twardej pracy silnika na wysokich obrotach. Jednak w naprawde wysoko strojonych silnikach można było odczuć że większy kąt = lepszy dół, mniejszy kąt = lepsza praca na wysokich obrotach.

 

W przypadku mikroprocesorowego modułu do ETZ opinie były różne. Dużo osób poczuło różnicę, inni uważali że to tylko dzięki mocniejszej iskrze, pozostali nie odczuli żadnej różnicy.

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze koledzy to w CZ zapłon wraz ze wzrostem rpm ma większe opóźnienie zapłonu. Oczywiście będzie można zobaczyć różne warianty i ocenić na którym i jak się jedzie.

 

BANAN nie wiem skąd wziąłeś info że w MZ był zapłon oparty o mikrokontrolerze, tam był klasyczny tyrystyrowy wyzwalany elektronicznie. Ale żeby MZ miała zmienny kąt to nie wiedziałem.

 

Żeby ustalić idealną mapę to i tak byłoby potrzebne nast. info:

-czujnik położenia wału (musi być tak czy owak ;) )

-mapsensor do podciśnienia w kolektorze

-temp zasysanego powietrza

-czujnik spalania stukowego

 

U mnie mapa jest prosta jest tylko zależność kąt/obr, myślę żeby dać jeszcze czujnik temp. ds18b20 żeby robić drobne korekty (w gorące dni ilość cząsteczek tlenu w 1dm3 jest mniejsza niż w chłodniejsze dni a co za tym idzie wartość energetyczna mieszanki ulega zmianie).

 

Nawet w czasopiśmie EP było o zapłonie elektronicznym tylko że tyrystyrowym i zastosowany był potencjometr do zmniejszenia wyprz. zapłonu w celu łatwiejszego rozruchu.

 

Więc wracając do sedna sprawy znajdę taką charakterystykę czy trzeba samemu modzić met. prób i błędów?

 

Ps. zawsze można dać jeszcze tensometr np. między lagą a mocowaniem do mierzenia naprężeń (podczas przyśpieszenia "tył" siada), tylko do czego wykorzystać i czy jest sens? Ja uważam że nie.

Edytowane przez gandziorz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki znów zapłon tyrystorowy? To nie CDI. W MZ były stosowane zapłony tranzystorowe TCI.

Zapłony mikroprocesorowe były w centrum zainteresowania kilka lat temu. Najpierw ktoś wymyślił projekt, inny wprowadził do Jawy 350, a następnie były produkowane do ETZ przez użytkownika Robinson00. Pewien oszust pod nickiem Mechanik32 sprzedawał zwykłe własne wynalazki pod nazwą "mikroprocesorowy". Niezła afera z tym była.

Pan Stefan Roguski przedstawiał swoje efekty prac na łamach wielu czasopism, również opisywał wersję modułów ze zmiennym kątem wyprzedzenia do zastosowania w ETZ, Syrenie, Trabancie itp.

Nikt poważnie nie testował zachowywania się takich silników w profesjonalnych warunkach - przy zastosowaniu hamowni, czujników spalania itp.

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby ustalić idealną mapę to i tak byłoby potrzebne nast. info:

-czujnik położenia wału (musi być tak czy owak mrugacz.gif )

-mapsensor do podciśnienia w kolektorze

-temp zasysanego powietrza

-czujnik spalania stukowego

A gdzie się zagubił czujnik położenia przepustnicy?

bez niego wszystkie te kombinacje są gówno warte.

 

mapsensor do CZ350 w którym miejscu zamontujesz?

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co moja marna wiedza mi mówi nie potrzeba potencjometru podającego kąt otwarcia przepustnicy jeżeli znamy podciśnienie w kolektorze. Te dwie wartości sa od siebie zależne dzieki czemu można stosować

tylko jeden z wymienionych....

 

Oczywiście mogę się mylić ... ale tak gdzies czytałem z tego co pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co moja marna wiedza mi mówi nie potrzeba potencjometru podającego kąt otwarcia przepustnicy jeżeli znamy podciśnienie w kolektorze. Te dwie wartości sa od siebie zależne dzieki czemu można stosować

tylko jeden z wymienionych....

 

Oczywiście mogę się mylić ... ale tak gdzies czytałem z tego co pamiętam.

 

Zwracam tylko uwagę, że w seryjnym silniku CZ350 rozrząd jest sterowany dolną krawędzią tłoka na przemian L lub P a zasilanie odbywa się z jednego gaźnika. Na wolnych obrotach strumień mieszanki pulsuje lecz podciśnienie praktycznie nie występuje ( jest na tyle minimalne,że trudne do pomiaru).

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie temat wstawiania zapłonu z mikroprocesorem do silnika 2T już ktoś przerobił :

 

http://www.syrena.nekla.pl/forum/viewtopic...r=asc&start=210

 

Samemu też kiedyś chciałem wstawić mikrokontroler do WSK.:).. myślę jednak po lekturze w/w wątku syreniarzy że to daremny futer dla takiego silnika jak w CZ czy innych demoludów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można kupić gotowe urządzenie które nadaje się jednocześnie do Trabanta jak i Jawy 350. http://imfsoft.com/hardware/products/jawa-...nt-ignition.asp

Wszystko jest ładnie udokumentowane filmami z pracy układu zapłonowego.

Kiedyś nawet znalazłem opis projektu zastosowania elektronicznego układu wtrysku paliwa do dwusuwowego Trabanta...

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można kupić gotowe urządzenie które nadaje się jednocześnie do Trabanta jak i Jawy 350. http://imfsoft.com/hardware/products/jawa-...nt-ignition.asp

Wszystko jest ładnie udokumentowane filmami z pracy układu zapłonowego.

Kiedyś nawet znalazłem opis projektu zastosowania elektronicznego układu wtrysku paliwa do dwusuwowego Trabanta...

Tylko nie ta cena- 111euro (431zł). Za tą cenę można zrobić samemu kilka układów.

Ten zapłon również ma jedną wadę że jest on idealny dla wałów które mają idealne kąty 180st. a jak wiemy nie wszystkie wały mają tak idealną proporcję.

Edytowane przez gandziorz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...