Skocz do zawartości

ustawianie rozrządu za pomocą tarczy ze stopniami


kiki
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Moi drodzy :biggrin: . Zaczne od tego iż jakiś czas temu w pracy natknąłem się w sieci na zdjęcie w którym to ustawiano wałki rozrządu za pomocą czujnika (a nawet 3) zegarowych i tarczy ze stopniami. Próbowałem wyszukać coś o tym w sieci i nie bardzo załapałem (mimo ze jest tego sporo- na youtubie i google po wpisaniu "degree cams"). Wyskakuje dość dużo informacji, ale niestety mój ang nie jest na tyle aż dobry żebym mógł to wszystko zrozumieć :flesje: . Zaznaczam, że jest to tylko moja ciekawość, nie potrzebuje tego do niczego ale ten temat mnie zaciekawił i już.

Czemu stosuje się takie sposoby ustawiania wałków? Czy chodzi o dokładność? Czy ten sposób dotyczy tylko silników po ostrym tuningu itp? Jak to się robi?

 

Bardzo będe wszystkie informacje i najlepiej takie bardzo prosto przedstawione :)

 

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat dziś musiałeś się wychylić z takim poważnym problemem?

Po kielichu trudno dokładnie tłumaczyć tak skomplikowaną operację.

Szczęśliwego Nowego Roku

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czemu stosuje się takie sposoby ustawiania wałków? Czy chodzi o dokładność? Czy ten sposób dotyczy tylko silników po ostrym tuningu itp? Jak to się robi?

 

Bardzo będe wszystkie informacje i najlepiej takie bardzo prosto przedstawione :)

Pozdro

 

Z powodu drobnej roznicy czasu my tutaj jeszcze trzezwi.

 

Walki ustawiamy w ten sposob generalnie w dwoch celech.

 

-chcemy je ustawic tam gdzie przewidzial producent,z powodu odchylek wykonania poszczegolnych czesci rezultat koncowy moze odbiegac od zalozen.Precyzyjne ustawienie to koryguje.

 

- chcemy uzyskac zmiane czy tez poprawe charakterystyki pracy silnika.Fabryczny motocykl musi przejsc testy homologacyjne na toksycznos spalin,halas,itd czyli kompromis.Usawienie takie nie musza byc wcale najlepsze pod wzgledem mocy.

N.p. w przypadku 600/1000 supersport R4 silnikow typowe ustawienie srodkow walkow to 105 ssacy i 105 wydech.Otwierajac zawor ssacy wczesniej a wydechowy troche pozniej wydlozymy czas kiedy obydwa zawory sa otwarte kiedy tlok przachodzi przez GMP do np 102 ssacy i 100 wydech.

W odpowiednim zakresie obrotow wystapi silniejsze podcisnienie ktory zapoczatkuje napelnianie cylindra.

Rezultat koncowy takiej modyfikacji to pewna utrata mocy w dolnycm zakresie ale podwyzszenie w calej reszcie.Ale tak naprawde na 100% ciezko przewidziec rezultaty,wiedze taka nabywa sie droga testow danego silnika.

 

Polozenie center krzywek walkow podajemy w odniesieniu do GMP i mierzymy w nastepujacy sposob.Musimy zmierzyc polozenie walu korbowego wzgledem otwarcie i zamykania sie zaworu przy danej wartosci tz.jezeli mierzymy przy 1mm uchylenia zaworu podczas jego sie otwierania to i tez musimy to zrobic przy takim samym uchylenie przy zamykaniu.Nie musi byc koniecznie 1mm.

 

Np.ssacy 40 stopni przed DMP i 10 stopni po GMP przy uchyleniu 1mm to laczny czas otwiercia wynosi 180 +10+40=230 stopni obrotow walu korbowego.Natomiast pozycja srodka krzywki walka to 230/2=115,

115-10=105.To byloby typowe w przypadku wydechu.

 

Ssacy natomiast dla przykladu 15 przed GMP i 35 po DMP uzyskamy 100 stopni.

 

Bardzo wazna sprawa to znalezienie GMP,poleganie na znakach jest niewystarczajace,jedyna metoda do zaakceptowania to uzycie ustrojstwa wkreconego w miejsce swiecy ktore zablokuje tlok zanim dojdzie do GMP,jezeli np.zmierzyny ze tlok zatrzymuje sie 40 stopni przed GMP a z drogiej strony 38 po GMP to znaczy ze nasz punkt odniesienie na kole katowym nalezy skorygowac.

 

Jeszcze jedna bardzo wazna rzecz,jezeli zdecydyjemy sie na niefabryczne ustawienie walkow to nalezy sprawdzic luz pomiedzy zaworami a tlokiem, w innym przypadku moze byc bardzo zabawnie ( pogiete zawory). 2mm wydech,1.5 mm ssacy w przypadku 16 v R4,piecozaworowe Ymahay moga zajsc do 1.0mm ssacy.Mierzymy przy 10 stopni przed lub po GMP w zaleznosc od zaworow.

 

Jestem pewny za wszystkim sie bedzie dobrze przetrawialo te informacje na NOworocznym Kacu. :bigrazz:

 

 

Czemu stosuje się takie sposoby ustawiania wałków? Czy chodzi o dokładność? Czy ten sposób dotyczy tylko silników po ostrym tuningu itp? Jak to się robi?

 

Bardzo będe wszystkie informacje i najlepiej takie bardzo prosto przedstawione :)

Pozdro

 

Z powodu drobnej roznicy czasu my tutaj jeszcze trzezwi.

 

Walki ustawiamy w ten sposob generalnie w dwoch celech.

 

-chcemy je ustawic tam gdzie przewidzial producent,z powodu odchylek wykonania poszczegolnych czesci rezultat koncowy moze odbiegac od zalozen.Precyzyjne ustawienie to koryguje.

 

- chcemy uzyskac zmiane czy tez poprawe charakterystyki pracy silnika.Fabryczny motocykl musi przejsc testy homologacyjne na toksycznos spalin,halas,itd czyli kompromis.Usawienie takie nie musza byc wcale najlepsze pod wzgledem mocy.

N.p. w przypadku 600/1000 supersport R4 silnikow typowe ustawienie srodkow walkow to 105 ssacy i 105 wydech.Otwierajac zawor ssacy wczesniej a wydechowy troche pozniej wydlozymy czas kiedy obydwa zawory sa otwarte kiedy tlok przachodzi przez GMP do np 102 ssacy i 100 wydech.

W odpowiednim zakresie obrotow wystapi silniejsze podcisnienie ktory zapoczatkuje napelnianie cylindra.

Rezultat koncowy takiej modyfikacji to pewna utrata mocy w dolnycm zakresie ale podwyzszenie w calej reszcie.Ale tak naprawde na 100% ciezko przewidziec rezultaty,wiedze taka nabywa sie droga testow danego silnika.

 

Polozenie center krzywek walkow podajemy w odniesieniu do GMP i mierzymy w nastepujacy sposob.Musimy zmierzyc polozenie walu korbowego wzgledem otwarcie i zamykania sie zaworu przy danej wartosci tz.jezeli mierzymy przy 1mm uchylenia zaworu podczas jego sie otwierania to i tez musimy to zrobic przy takim samym uchylenie przy zamykaniu.Nie musi byc koniecznie 1mm.

 

Np.ssacy 40 stopni przed DMP i 10 stopni po GMP przy uchyleniu 1mm to laczny czas otwiercia wynosi 180 +10+40=230 stopni obrotow walu korbowego.Natomiast pozycja srodka krzywki walka to 230/2=115,

115-10=105.To byloby typowe w przypadku wydechu.

 

Ssacy natomiast dla przykladu 15 przed GMP i 35 po DMP uzyskamy 100 stopni.

 

Bardzo wazna sprawa to znalezienie GMP,poleganie na znakach jest niewystarczajace,jedyna metoda do zaakceptowania to uzycie ustrojstwa wkreconego w miejsce swiecy ktore zablokuje tlok zanim dojdzie do GMP,jezeli np.zmierzyny ze tlok zatrzymuje sie 40 stopni przed GMP a z drogiej strony 38 po GMP to znaczy ze nasz punkt odniesienie na kole katowym nalezy skorygowac.

 

Jeszcze jedna bardzo wazna rzecz,jezeli zdecydyjemy sie na niefabryczne ustawienie walkow to nalezy sprawdzic luz pomiedzy zaworami a tlokiem, w innym przypadku moze byc bardzo zabawnie ( pogiete zawory). 2mm wydech,1.5 mm ssacy w przypadku 16 v R4,piecozaworowe Ymahay moga zajsc do 1.0mm ssacy.Mierzymy przy 10 stopni przed lub po GMP w zaleznosc od zaworow.

 

Jestem pewny za wszystkim sie bedzie dobrze przetrawialo te informacje na NOworocznym Kacu. :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze swego doświadczenia dodam tylko jeszcze jeden szczegół, który mam nadzieję uzmysłowi, majsterkowiczom, że temat jest ciężki do zrealizowania w domowych warunkach. Otóż, opisane powyżej regulacje są możliwe tylko w ramach posiadanych części lub konieczne może być zastosowanie innych krzywek. Pierwsza część zdania dotyczy sytuacji, gdy możemy przestawić wałek tylko o kąt wynikający z podzielenia 360 stopni przez ilość zębów w kole napędzającym wałek, czyli np. o jeden ząbek w prawo lub lewo. Daje to nam pole manewru o +/- kilka stopni, które mogą się okazać za dużą wartością, powodującą właśnie spotykanie się zaworu z tłokiem. W drugiej sytuacji, jeśli mamy możliwość niejako swobodnego przestawienia krzywki względem koła napędzającego (np, poprzez wykonanie w innym miejscu elementów ustalających wzajemne ich położenie , np. poprzez wykonanie w innym miejscu rowka wpustowego w kole łańcuchowym), możliwe jest takie dostrojenie silnika, by osiągnął on wymagane przez nas parametry. W większości jednak przypadków wymaga to zastosowania zestawów innych wałków lub kół je napędzających. Przy standardowych silnikach, pomiar tarczą i czujnikami pozwala nam jedynie zorientować się co jest nie tak, a rzadko pozwala łatwo to zmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypada dodać jeszcze kilka szczegółów. Podczas masowej produkcji występują spore niedokładności ustawienia zębatek na wałkach rozrządu a także na wale korbowym. W silnikach z rozrządem OHC możemy jedynie dokonać korekty ustawienia i uzyskujemy poprzez takie działanie aby uzyskać pokrycie znaku GMP na wale ze znakiem na bloku silnika oryginalnym lub jeżeli jest on zrobiony powyżej lub poniżej robimy własny.

Teraz ustawiamy tylko początek otwarcia zaworu ssącego w/g wartości podanej w serwisówce.

W silnikach z rozrządem DOHC możemy dodatkowo przestawiać wałek ssący lub wydechowy w celu uzyskania żądanego efektu. W ten sposób możemy np. przesuwać możliwość uzyskiwania momentu obrotowego poniżej lub powyżej założeń konstruktora, oczywiście w ograniczonym zakresie. W niektórych silnikach uzyskujemy w ten sposób wzrost mocy nawet o 10% z jednoczesnym zmniejszeniem zużycia paliwa.

Aby dokonać takiej korekty musimy powiększyć otwory w zębatce na kształt fasolki lub zastosować akcesoryjne zębatki. Niektóre firmy akcesoryjne produkują zębatki dwuczęściowe.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko ze nowsze R1/R6 i chyba zx6/zx10 sa fabrycznie wyposazone w zebatki umozliwiajace regulacje.

 

Moja one mozliwosc mocowania na walkach w dwoch pozycjach,standardowa,"na sztywno" i po przekreceniu o 90 stopni mamy "fasolke".

 

Niezbedne minimum narzedzi do takiej operacji to kolo katowe i mozliwosc jego zamocowania oraz czujnik przesuniecia z zamocowaniem.Zamocowanie czujnika to generalnie najwiekszy problem.W najnowszych ss600/1000 bez wyjecia silnika lub przynajmniej jego opuszczenia w dol sie nie obejdzie.

Czesto tez potrzebna jest specjalna koncowka na czujnik zeby dojsc w jakis sposob do szklanki zaworowej,wszystko jest teraz bardzo ciasno zabudowane.

 

 

HD1940,my mowimu tutaj o przestawianiu faz rozrzadu w zakresie 0-5 stopni w zdecydowanej wiekszosci przypadkow,przestawienie rozrzadu o jeden zab to przynajmniej kilkanascie stopni takze,ehhhhhhh

 

,,,Szczesliwego Nowego Roku. :icon_biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak Wy tak możecie dziś już o rozrządzie gadać??

 

 

Gadać to nie problem, ale czy ktoś to zrozumie?

Temacik mnie zaciekawił bardzo ale czytając każde zdanie po 6 razy do niczego i tak nie dojdę więc chyba jutro tu wrócę. :banghead:

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

HD1940,my mowimu tutaj o przestawianiu faz rozrzadu w zakresie 0-5 stopni w zdecydowanej wiekszosci przypadkow,przestawienie rozrzadu o jeden zab to przynajmniej kilkanascie stopni takze,ehhhhhhh

 

 

Dla tego napisałem, że w większości standardowych silników manipulacje rozrządem nic nie dają, jeśli tak jak napisałeś krzywki nie są z góry do tego zabiegu przystosowane lub nie ma się zestawu tuningowego. W każdym innym przypadku nie da się regulować w tak wąskim zakresie jak 0-5 stopni bo właśnie przestawienie o jeden ząbek da zmianę kilkunastostopniową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tego napisałem, że w większości standardowych silników manipulacje rozrządem nic nie dają, jeśli tak jak napisałeś krzywki nie są z góry do tego zabiegu przystosowane lub nie ma się zestawu tuningowego. W każdym innym przypadku nie da się regulować w tak wąskim zakresie jak 0-5 stopni bo właśnie przestawienie o jeden ząbek da zmianę kilkunastostopniową.

 

Panowie...spoko-wszystko jest zrozumiałe....moze nie łatwe....ale Obaj macie racje.

Jest pierwszy dzien Nowego Roku.....mamy sporo czasu jeszcze na dywagacje co się da zrobić a co nie(bez rzeżbienia). Ja jako gołowas i człek nie obeznany tak z techniką jak Wy...potrafiłem Wasze tłumaczenia zrozumieć......i Wszyscy macie racje......

Dużo Spokoju i Ciepła w Tym oby lepszym 2010....i obyśmy się spotkali wszyscy razem przy piwku...... zdrowi i z nową wiedzą... bo wszak uczymy sie całe Życie :notworthy:

Edytowane przez Grzykrzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie...spoko-wszystko jest zrozumiałe....moze nie łatwe....ale Obaj macie racje.

Jest pierwszy dzien Nowego Roku.....mamy sporo czasu jeszcze na dywagacje co się da zrobić a co nie(bez rzeżbienia). Ja jako gołowas i człek nie obeznany tak z techniką jak Wy...potrafiłem Wasze tłumaczenia zrozumieć......i Wszyscy macie racje......

Dużo Spokoju i Ciepła w Tym oby lepszym 2010....i obyśmy się spotkali wszyscy razem przy piwku...... zdrowi i z nową wiedzą... bo wszak uczymy sie całe Życie :notworthy:

 

Albo przy kawie u Gorana :biggrin:

Obecny rok na pewno będzie lepszy dla motocyklistów :biggrin:

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za pomoc :) troche to mi sie rozjasniło.

A jeszcze jedno pytanie mi sie nasunelo odnośnie "fasolek" na kole zębatym wałka rozrządu- nie ma obawy że potem się ono może przestawiać na wałku? Bądź co bądź jest to jakaś tam siła a ową zebatke trzymają tylko (albo aż) 2 śruby.

 

Pozdr

kiki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma obawy.Po dokręceniu śrub odpowiednim momentem nie może się nic przestawić.

2008Chorwacja 4530km 2009Chorwacja Czarnogóra 4480km 2010Czarnogóra Chorwacja 4550km 2010Czarnogóra Grecja 5100km

2012Macedonia Albania 4600km 2013Włochy Sycylia 6000km 2014Czarnogóra Albania 4490km 2015 Rumunia Bułgaria.4750km 2016Serbia Czarnogóra 4550km2017 Dagestan 8500km2018 Toskania 4500

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To rozwiązanie od lat jest stosowane w silnikach Aston Martin i tam zabezpieczeniem jest zwykła podkładka która po dokręceniu odpowiednim momentem wgniata się w podcięcie i nie pozwala na przesuwanie zębatki.

Dwie twarde śruby dokręcone na klej do gwintów siłą 20Nm wystarczająco zabezpieczą zębatkę.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...