Skocz do zawartości

Silnik Suzuki GS500E


Szymon_R6
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Drodzy mechanicy mam problem z silnikiem od GS500E. Sprawa wygląda tak, że jako student Politechniki dołączyłem do grona koła mechanicznego. Aktualnym projektem realizowanym przez koło jest projekt studenckiej formuły SAE. Motorem tego pojazdu jest owy silnik od GS'a. Ogólnie ten silnik sie tam w nie nadaje.Z uwagi na konstrukcje chłodzenia powietrzem, silnik ukryty za siedzeniem kierowcy i płytą ochronną nie jest w żaden sposób chłodzony (silnik został przejęty po GS'e który zakończył swój żywot podczas crash testu przeprowadzonym na wydziale- na inny dziekan nie chce dać kasy;/).Pomijając ten i wiele innych problemów, chodzi mi o układ zasilania tego silnika. Regulamin określa zwężkę dla każdego silnika o średnicy 20[mm]. W serwisówce nie mogę odnaleźć fabrycznej średnicy kolektora dolotowego? Problem jest tym większy, że zwężka ma być jedna;/ Dzięki temu kolektor dolotowy przy oryginalnych gaźnikach musiałby mieć kształt "X". Zastawiam sie na zastosowaniem jednego gaźnika aby zmniejszyć opory ruchu mieszanki i zastosować kolektory dolotowe "V". Zastanawia mnie to czy w ogóle tego typu silnik może pracować przy takiej średnicy kolektora dolotowego? Na jakie obroty zdołałby sie wkręcić pod obciążeniem? Jeżeli ktoś może mieć pewną wiedzę lub pomysł na zasilanie tego typu silnika to czekam na odp. Poniżej link do tego co zrobili moi poprzednicy:

Dodam, że silnik ma przejść kilka testów na wiosnę do wyregulowania zawieszenia...i ma dotoczyć sie do mety na Silverstone. Potem może iść na śmieci...

a tak ten GS zakończył życie:

Edytowane przez Szymon_R6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na jednej zwężce nie bedzie konfliktu pomiędzy składem mieszanki przeznaczonym dla jednego cylindra i dla drugiego? bO de facto zmieszają sie ze sobą. Wiem, ze to minimalne rożnice ale są, chyba żeby zrealizowac to na jednm gaźniku tak jak piszesz, ale o wiekszej gardzieli niz miały seryjne. Trudno powiedzieć czy da rade jeden gaźnik.

Ale projekt ciekawy.

Edytowane przez Arni
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że zwiężka ma być przed gaźnikiem? wydaje mi się, że będzie to działać. Wiele motocykli funkcjonuje na mniejszych średniocach. Np. zablokowana Honda CB 500 ma kryzy w dolocie, ale za gaźnikami. Tu będzie więcej problemów, bo zwężka (tak zakładam) ma być przed. Pewnie trzeba będzie dopasować dysze i ustawienie iglicy, gdyż silnik może się zachowywać jak przy lekko zatkanym filtrze powietrza. Na pewno można to ogarnąć, wymaga to tylko trochę pracy.

 

A co do chłodzenia. Wydaje mi się, że można rozwiązać problem odpowiednimi osłonami, które kierują powietrze na żeberka cylindrów (rodzaj obudowy, patrz nawet prosty Fiat 126P :)). Tak samo rozwiązywało się problem w modelarstwie. Trezba po prostu wymusić, czy usprawnić obieg powietrza.

Edytowane przez Pawel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na jednej zwężce nie bedzie konfliktu pomiędzy składem mieszanki przeznaczonym dla jednego cylindra i dla drugiego? bO de facto zmieszają sie ze sobą. Wiem, ze to minimalne rożnice ale są, chyba żeby zrealizowac to na jednm gaźniku tak jak piszesz, ale o wiekszej gardzieli niz miały seryjne. Trudno powiedzieć czy da rade jeden gaźnik.

Ale projekt ciekawy.

No właśnie sie tego obawiam...bo w GS'e różnica pomiędzy kolejnymi cyklami dla dwóch cylindrów to jeden suw. Boje się tego, że powietrze które zostanie w kolektorze dolotowym dla pierwszego cylindra po zamknięciu zaworu dolotowego będzie sie cofało znowu w kierunku zwężki. Dzięki temu powstanie konflikt na drodze do drugie cylindra...

 

Rozumiem, że zwiężka ma być przed gaźnikiem? wydaje mi się, że będzie to działać. Wiele motocykli funkcjonuje na mniejszych średniocach. Np. zablokowana Honda CB 500 ma kryzy w dolocie, ale za gaźnikami. Tu będzie więcej problemów, bo zwężka (tak zakładam) ma być przed. Pewnie trzeba będzie dopasować dysze i ustawienie iglicy, gdyż silnik może się zachowywać jak przy lekko zatkanym filtrze powietrza. Na pewno można to ogarnąć, wymaga to tylko trochę pracy.

 

A co do chłodzenia. Wydaje mi się, że można rozwiązać problem odpowiednimi osłonami, które kierują powietrze na żeberka cylindrów (rodzaj obudowy, patrz nawet prosty Fiat 126P :)). Tak samo rozwiązywało się problem w modelarstwie. Trezba po prostu wymusić, czy usprawnić obieg powietrza.

Zwężka ma sie znajdować pomiędzy gaźnikami a cylindrami. Mimo tego to i tak mnie trochę Paweł pocieszyłeś bo jak sobie przypomnę synchronizacje w GS'e kolegi to mi sie włos jeży na głowie ( 2 dni regulacji na stożkowych filtrach;/). Jeżeli chodzi o chłodzenie to tak jak napisałeś zostanie zaprojektowana kierownica w osłonie aerodynamicznej oraz (chyba) jakiś mały wentylator. Najbardziej boje sie tego zasilania. Podobno ten GS przed crash'em przejechał 80 000km tak więc nie wiem czy coś pochodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwiężka pomiędzy gaźniiem, a cylindrami to dobra opcja!. Do cylindra wpada mieszanka, przygotowana odpowiednio przez gaźnik (będzie jeden, ale przy zwężkach wystarczy). Nie jest tak źle, jak Ci się wydaje. Dużo gorsze są zaburzenia w dolocie, ale przed gaźnikami. "za" (czyli tuż przed kolektorem) jest bezpieczniejszym rozwiązaniem. Tak jak mówiłem - Hondy dzialały w ten sposób i nie wymagały regulacji gaźników.

 

80 tys. km w GS 500 to sporo.

Edytowane przez Pawel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwiężka pomiędzy gaźniiem, a cylindrami to dobra opcja!. Do cylindra wpada mieszanka, przygotowana odpowiednio przez gaźnik (będzie jeden, ale przy zwężkach wystarczy). Nie jest tak źle, jak Ci się wydaje. Dużo gorsze są zaburzenia w dolocie, ale przed gaźnikami. "za" (czyli tuż przed kolektorem) jest bezpieczniejszym rozwiązaniem. Tak jak mówiłem - Hondy dzialały w ten sposób i nie wymagały regulacji gaźników.

 

80 tys. km w GS 500 to sporo.

widze, że jest jakaś nadzieja:D

 

Pisząc zwężka miałeś na myśli żwężkę Venturiego czy raczej kryzę stosowaną np. przez Niemców w celu ograniczenia mocy ?

Z tego co mi wiadomo to ma to być jedna zwężka ograniczająca przepływ mieszanki przez kolektor. Czyli kolektor dolotowy ma mieć w pewnym przekroju średnice 20[mm]. Swoją drogą to strasznie mało. Nie mam pomysłu z jakiego materiału wykonać zwężkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widze, że jest jakaś nadzieja:D

Z tego co mi wiadomo to ma to być jedna zwężka ograniczająca przepływ mieszanki przez kolektor. Czyli kolektor dolotowy ma mieć w pewnym przekroju średnice 20[mm]. Swoją drogą to strasznie mało. Nie mam pomysłu z jakiego materiału wykonać zwężkę.

 

Z kawałka miękkiej blachy aluminiowej 1.5mm wycinasz podkładkę pod kolektor ssący i wiercisz w nim otwór 20mm w ten sposób aby dolna jego krawędź dotykała dolnej krawędzi oryginalnego otworu w głowicy.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To był by dobry sposób Panie Piotrze. Tylko sądzę, że z uwagi na opory przepływu mieszanki nie do końca najlepszy. Tak jak Paweł podpowiedział prawdopodobnie zostanie jeden gaźnik od GS'a. Ze średnicy 40[mm] gardzieli na gaźniku przejdę do zwężki 20[mm]. A potem układem "V"do każdego z otworów w głowicy na fi 40[mm]. Zastanawia mnie zależność długości układu dolotowego na wartość podciśnienia w gaźniku. Żeby przejście z 40-20[mm] miało jak najmniejsze opory przepływu mieszanki kąt tworzącej stożkowego kolektora musi być jak najmniejszy. To powoduje wydłużenie samego kolektora a co za tym idzie wartości podciśnienia w gaźniku. Czym mniejsza wartość podciśnienia tym mniejsza prędkość gazu-->mniejszy wydatek itp...dobrze rozumuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem, ze to troche nie na temat ale zastanawialem sie jaki silnik najlepiej nadawalby sie do tej 'piekielnej' maszyny i zalozen jakie przed Wami postawiono. wyszlo mi, ze silnik z klr 650 - duzy singiel chłodzony woda zasilany pojedynczym gaznikiem, do kupienia za normalne pieniadze ( nie jestem pewien czy niektore rotaxy 600 i 650 nie byly jednogaznikowe). ewentualnie jego mniejszy brat 250 lub jednostka z nx250. ostatecznie jakis jednogaznikowy singiel chlodzony 'wiatrem' - tych jest juz sporo - z nrd-owskimi jednostkami wlacznie - jezeli dwusuwy sa brane pod uwage. porozmawiajcie z przelozonymi - moze lepiej wydac pare groszy i zrobic cos naprawde dobrze jezdzacego. pzdr.

 

p.s. przy nieograniczonym budzecie postawilbym na silnik z dr-z ;)

p.p.s. albo cos takiego:

 

http://www.allegro.pl/item815579452_silnik...250_czesci.html

Edytowane przez szynszyll
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem, ze to troche nie na temat ale zastanawialem sie jaki silnik najlepiej nadawalby sie do tej 'piekielnej' maszyny i zalozen jakie przed Wami postawiono. wyszlo mi, ze silnik z klr 650 - duzy singiel chłodzony woda zasilany pojedynczym gaznikiem, do kupienia za normalne pieniadze ( nie jestem pewien czy niektore rotaxy 600 i 650 nie byly jednogaznikowe). ewentualnie jego mniejszy brat 250 lub jednostka z nx250. ostatecznie jakis jednogaznikowy singiel chlodzony 'wiatrem' - tych jest juz sporo - z nrd-owskimi jednostkami wlacznie - jezeli dwusuwy sa brane pod uwage. porozmawiajcie z przelozonymi - moze lepiej wydac pare groszy i zrobic cos naprawde dobrze jezdzacego. pzdr.

 

p.s. przy nieograniczonym budzecie postawilbym na silnik z dr-z ;)

p.p.s. albo cos takiego:

 

http://www.allegro.pl/item815579452_silnik...250_czesci.html

dobrze myślisz...tylko, że w tym sezonie nie mamy budżetu;/. Wydatki są spore...i jest potrzebny szum medialny. Założenia są takie (ja tylko robie motor), że pojazd ma przejechać na torze i ma wyglądać. Tak więc na 2010 zmianom ulegnie zawieszenie, układ kierowniczy oraz zaprojektowany kit owiewek. Ograniczenia co do jednostki napędowej sa takie: do 610ccm, 4t, jedna zwężka w układzie dolotowym fi 20[mm] na benzynie i 19[mm] na E-85. Jeżeli jest więcej niż jeden silnik to i tak musi wszystko iść przez zwężkę. Nie może być airboxa. Resztę można zmieniać bez ograniczeń. Z tego co wiem to najlepsi mają silniki od R6 i osiągają ok. 90KM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie mozecie zastosowac mniejszego gaznika, np Pegaza z osprzetem 4 suwowym jak junakowski ?

Jezeli ma byc jeden gaznik to nie musi byc on podcisnieniowy, a nawet z mechanicznym bedziecie mieli lepsza reakcje na gaz.

Poza tym mozecie zrobic tak jak Piotrek napisal.

Mala srednica zwezki nie musi korespondowac z duza srednica kolektora ssacego, sprawdz dokladnie jaka jest srednica wewnetrzna kolektorow GS i zrob kolektor jak najwezszy. Mala srednica kolektora zwieksza szybkosc gazow, zwiekszajac dlugosc kolektora poprawiasz moment na niskich obrotach. Zwroc rowniez uwage na uklad wydechowy starajac sie dobrac rury o jak najmniejszej srednicy ( na ile oczywiscie pozwalaja otwory wydechowe w glowicy ).

Poczytaj w angielskiej literaturze motocyklowej jaka jest najlepsza dlugosc rur wydechowych dla podniesienia mocy i momentu w konkretnym zakresie obrotow, angole robili takie badania dla celow wyscigowych od lat 20 zeszlego wieku. Sam wiem z dobrego zrodla ( badania dzialu R&D koncernu BSA dwucylindrowki A10 na hamowni ) ze samo zmniejszenie srednicy rur dalo podwyzszenie mocy tego silnika o 10 KM.

Tak ze mimo ze silnik GSa nie bardzo nadaje sie do tego projektu to jest szansa na zrobienie tego nie tylko tak zeby sie pojazd toczyl, ale troche lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukaj gaźnika tutaj:

http://www.tillotson.ie/till3.html

 

dobrze myślisz...tylko, że w tym sezonie nie mamy budżetu;/. Wydatki są spore...i jest potrzebny szum medialny. Założenia są takie (ja tylko robie motor), że pojazd ma przejechać na torze i ma wyglądać. Tak więc na 2010 zmianom ulegnie zawieszenie, układ kierowniczy oraz zaprojektowany kit owiewek. Ograniczenia co do jednostki napędowej sa takie: do 610ccm, 4t, jedna zwężka w układzie dolotowym fi 20[mm] na benzynie i 19[mm] na E-85. Jeżeli jest więcej niż jeden silnik to i tak musi wszystko iść przez zwężkę. Nie może być airboxa. Resztę można zmieniać bez ograniczeń. Z tego co wiem to najlepsi mają silniki od R6 i osiągają ok. 90KM.

Policz ile powietrza potrzebuje silnik R-6 na sekundę a potem sprawdź jaką szybkość uzyska strumień przechodzący przez otwór 20mm.

Nie wierzę w te 90kM nawet gdyby każdy cylinder był zaopatrzony w swoją zwężkę 20mm.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...