Skocz do zawartości

świece NGK - zmiana oznaczeń ?


pork
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mój motocykl przechodzi aktualnie po/przedsezonowe dopieszczanie. Poza innymi rzeczami, zabrałem się również za wymianę świec.

 

Według serwisówki, Kawa ZX-12 powinna mieć świece NGK CR9EKPA. Takie też wczoraj zamówiłem. Dziś przy odbiorze świec, zerknąłem tylko do pudełka żeby spojrzeć na elektrody. Były dwie - czyli prawidłowo - pomyśłałem (na oznaczenia już nie zwróciłem uwagi - wiem, < lama & mur >). Zadowolony pognałem do domu i dopiero tam okazało się, że na kupionych świecach widnieje NGK CR9EK (a coś takiego, z jedną elektrodą [?], przypomina mi się z czasów posiadania Bandita - choć może zwyczajnie mylę fakty - nieważne).

 

Z przyczyn 'różnych' dopiero teraz mogłem iść do rozbebeszonego moto i wykręcić świece. Moim oczom ukazały się oczywiście NGK CR9EKPA. NIBY wizualnie podobne, ale o tym za moment...

 

Pojechałem ponownie do sklepu. Sprzedawca powiedział, że oznaczenia świec często się zmieniają (i podobno dostają do sklepu NGK'owskie uaktualnienia symboli). Na potwierdzenie tego wklepał przy mnie w kompa "CR9EKPA" i przekierowało go właśnie do "CR9EK". Dodał, że oba typy mają te same wartości jeśli chodzi o parametry, i że te świece na pewno będą dobre - mimo lekkich różnic.

 

Różnice zewnętrzne dotyczą budowy elektrod. Postarałem się jak najlepiej pokazać to na załączonym obrazku.

 

Po lewej świece nowo zakupione / Po prawej 'oryginały'

 

http://tomi1967.superhost.pl/pork/NGK.JPG

 

 

Czy ktoś orientuje się jak to jest naprawdę z tą zmianą oznaczeń ? I jeśli wierzyć, że oba typy mają takie same parametry, to czy różnice w budowie elektrod mają duże znaczenie ? - > można bezpiecznie założyć te 'zamienniki' ?

 

Będę wdzięczny za jakieś info & refleksje : )

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to też znalazłem. czyli sprzedawca zwyczajnie namieszał z tymi zmianami oznaczeń [ ? ].

 

ale teoretycznie: GDYBY się nadal trzymać jego wersji i wkręcić mimo wszystko CR9EK, to jaki miałoby to skutek na pracę motocykla ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to też znalazłem. czyli sprzedawca zwyczajnie namieszał z tymi zmianami oznaczeń [ ? ].

 

ale teoretycznie: GDYBY się nadal trzymać jego wersji i wkręcić mimo wszystko CR9EK, to jaki miałoby to skutek na pracę motocykla ?

Możesz bo to Twój motocykl ale świeca ma inną konstrukcję i inne parametry a co najważniejsze inną cenę.

Zastosowanie świecy tańszej (gorsze parametry) na krótką metę nie wykaże żadnej różnicy ale po kilku tys. kilometrów może np. powodować wypalanie gniazd zaworowych lub nie dopalanie mieszanki i zatykanie katalizatora.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyjaśnienie sprawy. Kupując taki motocykl zdawałem sobie sprawę, że wydatki będą wysokie - nie chcę absolutnie oszczędzać na takich istotnych elementach. Zaskoczył mnie ten sprzedawca i naiwnie uwierzyłem w jego nieomylność - w końcu 'jeśli sprzedawca, to się zna' ; )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

świeca EKPA to świeca wykonana z zastosowaniem platyny, jest około dwa razy wytrzymalsza od zwykłej CR..EK

8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITRO
SPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!

SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIE

https://www.facebook.com/bados84/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpracowanie oznaczen ngk

 

http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/des...mbols_plugs.pdf

 

CR9EK mozna zamienic na cr9eix,czyli irydium.Fakt czy sa dwie czy tez jedna elektroda jest bez znaczenie o ile tak samo gleboko wystaja w komore spalania.

Z dwoma bocznymi elektrodami swieca po prostu wytrzyma dluzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpracowanie oznaczen ngk

 

http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/des...mbols_plugs.pdf

 

CR9EK mozna zamienic na cr9eix,czyli irydium.Fakt czy sa dwie czy tez jedna elektroda jest bez znaczenie o ile tak samo gleboko wystaja w komore spalania.

Z dwoma bocznymi elektrodami swieca po prostu wytrzyma dluzej.

Niestety nie zgodzę się z Tobą. Świeca jedno elektrodowa jest podatniejsza na zalanie podczas uruchamiania zimnego silnika, ma mniejszą trwałość z powodu szybszego wypalania się elektrod i dlatego w silnikach nowej generacji zastosowano świece irydowe ( bardzo trwały materiał mniej podatny na wypalanie) z dwoma elektrodami aby uzyskać niezawodną pracę w każdych warunkach i uzyskiwanie większych przebiegów silnika pomiędzy wymianami świec.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Panie Piotrze, najlepiej jest stosować świece przewidzianą przez producenta, ewentualnie irdową ale z dwiema elektrodami.

Szykuje mi się wymiana tego elementu i podczepiam się(za pozwoleniem autora oczywiście).

Pozdrawiam

Jedyne logiczne rozwiązanie.

W wielu serwisówkach podawane są świece o kilku oznaczeniach typowych dla danego producenta świec np. NGK lub ND ale w przypadku tego modelu zalecana jest tylko NGK.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie zgodzę się z Tobą. Świeca jedno elektrodowa jest podatniejsza na zalanie podczas uruchamiania zimnego silnika, ma mniejszą trwałość z powodu szybszego wypalania się elektrod i dlatego w silnikach nowej generacji zastosowano świece irydowe ( bardzo trwały materiał mniej podatny na wypalanie) z dwoma elektrodami aby uzyskać niezawodną pracę w każdych warunkach i uzyskiwanie większych przebiegów silnika pomiędzy wymianami świec.

 

Przeciez napisalem ze z dwoma elektrodami wytrzyma dluzej,,,,,w nowoczesnym silniku z dobrze zaprojektowana komora spalania to czy ma jedna czy tez dwie elektrody jest bez znaczenia,,,,,,,,kiedy ostatni raz ktos zalal silnik z wtryskiem przy odpalaniu ( z wyjatkiem Hondy vtx 1800 ),,,,,,,,to ze swieca irydowa wytrzyma najdluzej wiedza nawet dzieci w przedszkolu,,,,,,, :icon_twisted: ;)

 

CR9EKPA ma dwie elektrody ale jest platynowa,natomiast CR9EIX jest irydowa z jedna elektroda,czyli wytrzymaja mniej wiecej rowno.Z tego co sie orientuja cos takiego jak swieca irydowa z dwoma elektrodami to nie istnieje. Przynajmniej NGK ich nie produkuje.

 

Pogrzebalem w lokalnych forum Kawy i wyglada ze wiekszosc uzywa CR9EIX bez zadnych skutkow ubocznych.Ta swieca jest do dostania w wiekszosci sklepow z ogolnymi czesciami samochodowymi za okolo 7 $,natomiast EKPA tylko wylacznie przez dealera Kawy za 14-18 $,tutaj w USA.

 

Zx14 ktore jest rozwinieciem zx12r uzywa irydowych swiec,z jedna elektroda .

 

Sa silniki ktore nie beda dobrze pracowac o ile swieca nie jest dokladnie taka jak przewidzial producent,np ktoras tam generacja HD na wtrysk i np Saab.

W silnikach tych komp "czyta" energie potrzebna do przeskoczenia iskry i uzywa to jako jedna z danych do kalkulacji dawki paliwa.Im wyzsze cisnienie w cylindrze zaraz przed zaplonem tym wieksze napiecie potrzebe do przeskoczenia iskry.

Mialem kiedys Saaba 9-3( na marginesie jeden wielki kawalek G***a porownywalny tylko z fso 1500 rocznik 1984) ,sprzet pracowal tragicznie o ile nie byl na orginalnych swiecach NGK.Jakakolwiek proba uzycia zamiennika konczyla sie swiatelkiem check engine,strzaly w tlumik,itd.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...