Skocz do zawartości

Yamaha FJ - naprawa 2-go biegu


foxriver
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Zdecydowałem się na zrobienie, rozebrałem i zamawiam teraz części, ale potrzebuję pilnie informacji.

Może ktoś ma w tej materii doświadczenie i może mi pomóc.

Mam dwa pytania:

1) Zdecydowałem się na wymianę 2-ch trybów (zazębiającej się kłami 5-ki z 2-ką na wałku napędzanym) i odp. wodzika.

Czy konieczna jest również wymiana trybów współpracujących na wałku napędowym? Pytam o standardową procedurę, wiem, że wszystko zależy od zużycia...

2) Czy tryby (o których mowa) różnią się między modelem FJ1100 a FJ1200? Okazuje się, że do modelu FJ1200 3CV nie ma problemu z dostępnością trybów, są tańsze oraz co ważniejsze kły mają zmieniony kąt podcięcia z 4° w FJ1100 na 6° w FJ1200 co miało eliminować problem 2-ki. Czy ktoś wymieniał te tryby między modelami?

Będę wdzięczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź w trybie przypuszczającym brzmi: jeżeli chciałbyś zrobić naprawę częściową to mógłbyś wymienić tylko dwie zębatki współpracujące między sobą podczas zapinania biegu ale jest jedno ale.

W motocyklowych skrzyniach biegów zębatki na obu wałkach są stale zazębione pracując w parach i wymiana jednej z nich będzie powodowała głośną pracę z powodu zużycia zębów na jednej z nich.

Zapomniałeś o wymianie wybieraka zarządzającego wodzikami.

W skrzyni motocyklowej jest kilka zębatek i nie ma ani jednego trybu.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem informację że dwójka w FJ 1100 jest specyficznie zrobiona, na czym to polega? "Zapięta pod luz" - takie coś usłyszałem.

 

Zębatka 2-ki w modelu FJ1100 jest zabudowana bezpośrednio na wałku. Natomiast w FJ1200 3CV (taki mam szkic w manualu) jest zabudowana na tulejce.

Mnie interesuje to czy zestaw z tulejką z modelu młodszego pasuje do starszego?

Skądinąd słyszałem, że cała skrzynia z modelu 3CW pasuje do 36Y...

 

W motocyklowych skrzyniach biegów zębatki na obu wałkach są stale zazębione pracując w parach i wymiana jednej z nich będzie powodowała głośną pracę z powodu zużycia zębów na jednej z nich.

Zapomniałeś o wymianie wybieraka zarządzającego wodzikami.

 

Będę musiał chyba zaryzykować głośniejszą pracę skrzyni.

Swoją drogą oprócz wypadającej 2-ki przy 4500obr/min. skrzynia pracowała mi bardzo przyzwoicie.

Biegi wchodziły precyzyjnie i mam nadzieję, że po moim zabiegu tak pozostanie :)

Odnośnie wybierka, przyglądałem mu się i nie widzę oznak jakiegoś niezwykłego zużycia.

Natomiast kły zębatki biegu 5-go oraz powierzchnia wewnętrzna zębatki biegu 2-go - szczególnie krawędzie są wyrobione.

Na sucho sprawdzając pracuje to precyzyjnie i wydaje się niemożliwym wypadanie. Natomiast przy dużym obciążeniu pewnie kasują się wszystkie luzy (wybierak-wodzik, wodzik-zębatka) oraz wodzik poddaje się - wygina. Nigdy bieg nie wypadł mi trwale. Luz wzdłużny względem wałka to jakieś 1,5mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zdecydowałem się wymienić kompletną skrzynię zamiast poszczególnych zębatek.

Głównie dlatego, że nadarzyła się okazja zakupu skrzyni z 3CV.

Nie mniej jednak porównując te skrzynie tzn. 36Y i 3CV nie stwierdzam widocznych różnic, jedynie:

- z pomiaru szerokości zębatek wynika, że niektóre w 3CV są o ok. 0,2mm węższe,

- we wszystkich późniejszych skrzyniach po 36Y kilka z zębatek zabudowano na tulejkach,

- wałek napędowy z 3CV współpracuje doskonale z wałkiem napędzanym z 36Y i na odwrót.

Ząbków niestety nie liczyłem :icon_mrgreen:

Muszę tu jednak zaznaczyć, że wszystkich zębatek nie zdejmowałem i nie mam pewności, czy moja skrzynia

nie była już wcześniej wymieniana na nowszą. Jest taka możliwość ponieważ jedna z zębatek zabudowana była na tulejce, której nie ma w 36Y wg Haynesa.

Co do samej 2-ki to jest ona zapinana poprzez zazębienie kłami z 5-ką.

Wyrobienie się właśnie tego połączenia skutkuje wypadaniem 2-giego biegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr Dudek napisał:

W skrzyni motocyklowej jest kilka zębatek i nie ma ani jednego trybu.

Jako że Piotr Dudek lubi czasem czepiać sie słówek, ja dziś przyczepię się do tego co on tu powiedział. W skrzyni motocyklowej nie ma ani jednej zębatki. Są koła zębate a zębatka to inaczej listwa zębata.

Ewentualnie w skrzyniach biegów wiekszości dużych motocykli Zundapp sa koła łańcuchowe.

Tryb to dawna, bardziej potoczna nazwa koła zębatego.

Pozdrawiam :)

Edytowane przez cyborg78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja dodam że trybów jest tam całe mnóstwo :banghead:

8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITRO
SPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!

SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIE

https://www.facebook.com/bados84/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr Dudek napisał:

 

Jako że Piotr Dudek lubi czasem czepiać sie słówek, ja dziś przyczepię się do tego co on tu powiedział. W skrzyni motocyklowej nie ma ani jednej zębatki. Są koła zębate a zębatka to inaczej listwa zębata.

Ewentualnie w skrzyniach biegów wiekszości dużych motocykli Zundapp sa koła łańcuchowe.

Tryb to dawna, bardziej potoczna nazwa koła zębatego.

Pozdrawiam :icon_mrgreen:

I tutaj jest poważny błąd ponieważ jestem w posiadaniu małego Zundappa 200cc i tyż tam są łańcuszki ale po co?

 

Ps. nie można przyrównywać zębatki do listwy zębatek bo to prawie świętokradztwo.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze Dudku, to nie swietoktadztwo tylko fachowe nazewnictwo... Prosze wybaczyc ale konczylem uczelnie techniczna i tak mnie uczono, w technikum mechanicznym zreszta nawet jeden nauczyciel tez mial "hopla" na punkcie wlasnie "zebatki", jak uslyszal ze ktos tak mowi to sie wsciekal i tlumaczyl ze zebatka to listwa zebata..

Ale to tylko czepianie sie, i tak dla wiekszosci ludzi zebatka to po prostu kolo zebate..

P.S. Co do Zundappa to chodzilo mi o lancuszkowe skrzynie biegow nie o lancuszek sprzeglowy..Chyba ze takie malenstwa tez mialy lancuszkowe skrzynie... Choc nie slyszalem o tym ale to o niczym nie swiadczy;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...