Skocz do zawartości

Amortyzator skrętu


Gość leon
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous
a propo shimmy to złapałem je kilka razy na tych naszych pięnych "drogach"

raz złapałem takie przej**ane że już sie widziałem na budynku ale na szczęście były kolejne koleiny i prze dodawaniu gazu podbiło mi przód przez to dopiero mogłem to opanować uhhh niewiele brakowało -DLA TEGO NIEPOLECAM NOCNYCH WYŚCIGÓW!!!!ZAWSZE KTOŚ COŚ SOBIE ZROBI SZCZEGÓLNIE PO PARU PIWKACH 8)

 

to nie bylo shimmy, shimmy jest wtedy gdy kierownica lata od ogranicznika do ogranicznika i nie mozna jej opanowac/utrzymac i zawsze (w 99%) koczy sie to gleba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to mi latała od ogranicznika do ogranicznika ,ale wcale nie 99% konczy sie gleba ,ale teraz b12 to prawie codziennie na koleinach łapie jak mi koło opada więc chyba trza bedzie amorka sobie sprawić

Gożej jak zaczyna i tyłem żucać już to napewno gleba murowana

WERA#111

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Wy się naprawdę nie znacie, chłopaki:

 

Czy w motocyklach występuje shimmy?  ;)

 

Oczywiscie ze nie.

Shimmy wystepuje przewaznie tylko w samochodach lub samolotach przy ladowaniu/starcie. W motocyklach PODOBNE zjawisko wystepuje pod dwiema calkiem roznymi postaciami i z calkowicie innych powodow dlatego tez nikt (z wyjatkiem w Polsce co zauwazylem ) nie nazywa tego shimmy tylko wobble i weave. Jest to bardzo istotne gdyz sa to trzy calkiem inne zjawiska i jesli ktos nie zdaje sobie tego sprawy to nigdy nie nauczy sie temu we wlasciwy sposob zaradzic.

 

Tak więc, jeśli akurat nie prowadzicie samochodu lub nie podchodzicie do lądowania samolotem, a mimo to kierownica w Waszym motocyklu zaczyna śmigać jak zwariowana po kątach, to to wcale nie jest żadne shimmy, tylko zupełnie inne zjawisko, znane JEDYNIE w pięknym kraju malowniczo położonym nad Wisłą... Wtedy właśnie, zamiast zastanawiać się, jak opanować kierownicę, otwórzcie Mądrą Książkę, i poczytajcie o tych wszystkich niezwykle ważnych terminach, bowiem "to bardzo istotne gdyz sa to trzy calkiem inne zjawiska i jesli ktos nie zdaje sobie tego sprawy to nigdy nie nauczy sie temu we wlasciwy sposob zaradzic".

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

OK Janusz.

Jako przedstawiciel 99 procent tego forum zwracam się do Pana Profesora z takim oto zapytaniem.

Mam Duc. Monstera, on ma stosunkowo krótki kąt główki ramy, rozumiem więc, że kiedy kierownicą zaczyna rzucać, to nie jest to shimma (eh, te prowincjonalne określonka), nie jest to "weave", tylko jest to "wobble".

Więc proszę, wytłumacz mi jeszcze raz - jak dziecku ze smoczkiem w papusi - jak mam wówczas reagować? Dodam, że nie mam amortyzatora skrętu, i zjawisko to, nazwane już przez nas fachowo jako "wobble" - łapie mnie regularnie przy każdym ostrzejsznym wyjściu z zakrętu a przybiera monstrualne rozmiary gdy podczas dużych prędkości przednie koło zostanie podbite na jakiejś nierówności lub dziurze.

Reasumując - co robić, żeby się nie wyłożyć, a niekoniecznie wówczas podpierać się literaturą? Jakie są sposoby zapobiegania temu zjawisku? Jak zapobiegać, a nie leczyć, jak sugerujesz wyżej?

Liczę na odpowiedź raczej z pogranicza praktyki niż książkowej teorii.

PS - znam teorię leczenia syfa pudrem, więc bez obrazy, ale w większości sytuacji eliminuję przyczynę, a nie leczę skutków. Stąd też prośba powyższa o wytłumaczenie pewnych niezrozumiałych kwestii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dominik : Z tego co Janusz napisał, a ja zrozumiałem to jest tak:

 

weave - drgania rezonansowe tyłu motocykla związane raczej z usterkami moto - patrz post Janusza - tu amortyzator skrętu nie pomoże.

 

wobble - kierowniac Ci lata jak .... i tu jak najbardziej potrzebny jest amortyzator skrętu.

 

Do Janusza: Masz niewątpliwie bardzo dużą wiedzę, i jeśli chciałbyś, to mógłbyś naprawdę wiele nas nauczyć, ale ten Twój styl :cry: . Naprawdę musisz udawać twardziela ;) :?: :?: :?:

 

Nara. QuadMan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast glupota i ignorancja nigdy nie spotka sie z moja sympatia. Glupota i ignorancja skierowana do mnie zawsze spotka sie  z reakcja. Chcesz tej reakcji uniknac to naucz sie dobrych manier i je stosuj samemu.

 

Ok. Janusz, przepraszam. Widocznie pojęcie dobrych manier jest dość różne w różnych szerokościach geograficznych ;) . Czyzbyś nie zauważył " :wink:" w ostatnim zdaniu do Ciebie w poprzednim moim poscie ? Chciałem jakoś załagodzić ten spór, bo dyskusja z tematów czysto technicznych zaczynała zmierzać w "nieciekawym" kierunku :cry: . Twoje posty czytam zawsze z uwagą, ale nie bardzo mi pasują przepychanki, jakie im towarzyszą :cry: . Rozumiem, że może Cię mierzić nasza ignorancja, ale nauczyciel POWINIEN być CIERPLIWY I WYROZUMIAŁY. Nawet jeśli robi to za "dziękuje" tak jak Ty. Po prostu poziom przyswajania wiedzy bardzo wtedy rośnie :lol: :lol: :lol: .To tyle. Wolę czytać twoje posty ( szkoła jazdy, countersteering itd. ), niż się głupio tłumaczyć.

 

Nara. QuadMan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... i tak toczy sie dyskusja nad wyzszoscia shimmy nad wobble, i wszystkim dookola...tylko z tematem nie ma to nic wspolnego, i sensu takowej trudno sie dopatrzec, wychodze wiec z propozycja ;) niech Ci, ktorzy naprawde lubia jezdzic jezdza, wiosna przyszla! A Ci, ktorzy reprezentuja nurt gawedziarzy mitomanow, niech rozkminiaja nad tym, i podobnymi, wielce powaznymi problemami.

Wszyscy byliby wtedy zadowoleni... tylko kabaretu troche szkoda :lol:

 

Szerokiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to chyba ja coś w końcu napiszę. Ale jak znajdę chwilkę. :twisted:

Mam jeszcze 2 pytanka do Janusza (oczywiście jeżeli zechce odpowiedzieć).

O tym już troszeczkę byłą mowa, ale chciałbym coś więcej wiedzieć.

1. Na ile wartość siły jaką musi przyłożyć kierowca do kierownicy podczas np. kontrskrętu lub innego manewru dynamicznego utrudnia szybkie wejście w łuk? Czy zdarza się, że jest ona zbyt duża (impulsowo) poprzez co ogranicza szybkie wykonanie pewnych manewrów oczywiście w motocyklach biorących udział w wyścigach.

2. Czy zmiana czasu reakcji motocykla (osiągnięcie wymaganego kąta przechyłu) na wymuszenie momentem na kierownicy (tzn. wywarcie siły na kierownicy przez kierowcę) w zależności od prędkości jazdy podczas pokonywania slalomu jest zjawiskiem dezorientującym (przeszkadzającym) kierowcę, czy może nie jest specjalnie odczuwane? (Ależ długie zdanie 8O ). Chodzi mi o odpowiedź wynikającą z praktyki.

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz Janusz odpowiedzieć na pytani Dominika ? Mnie też osobiście to interesuje, jak rónież wiele osób na forum. Jakie powinny być reakcje na wpadnięcie w wooble ? Spotkałem się z opinią, że nie można wtedy zamknąć gazu, ale zastanawiam się, czy jest to prawidłowa reakcja. Nie wiem, czu mój rozmówca nie mówił o Weave, bo wspomniał mi, że pojawia się to w jeździe w koleinach. Porszę o odpoiwedź, Janusz, nie winkajmy już w następne rozprawki teoretyczne, bo wydaje mi się, że jest tego wystarczająca ilość. Odpowiedz jak chłopu małorolnemu - prosto i nieskomplikowania, czysta praktyka.

 

Pozdrawiam, Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast glupota i ignorancja nigdy nie spotka sie z moja sympatia.

 

Janusz, a może to były próby inteligentnego dociekania? Ja np. nie przyjmę od nikogo żadnych nauk, jeżeli ich nie zrozumiem. Próbuję dowiedzieć się więcej, znaleźć jakiś inny punkt widzenia, a poprzez polemikę wywołać dokładniejsze, bardziej ukierunkowane wskazówki.

Myślę, że czasami tego typu próby były przez Ciebie niewłaściwie traktowane.

 

Mam nadzieję (chyba nie tylko ja), że już nie będzie takich przerw w Twojej aktywności na 4um jak ostatnio i podzielisz się z nami swoją wiedzą.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...