Skocz do zawartości

Napięcie łańcucha


szteki
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Tydzień temu zmieniłem opony w moim B4 :buttrock: , pojechałem do warsztatu, koleś wyważył, zamontował... ale nie przykładał uwagi do napięcia łańcucha . Gdy przyjechałem do garażu od razu wziąłem się za to ... i tu pierwszy problem ;) , gdy ustawiłem napiecie tak aby łańcuch uginał sie 2,5 cm to gdy obracałem kołem to on sie coraz bardziej napinał (0,5 cm) i po chwili znów wracał do wyjsciowego napięcia i tu moje pierwsze pytanie czy to normalne???

A kolejne pytanie - do napinania służy jedna śrubka, ta z drugiej strony ustawia mi koło prosto względem ramy... w jaki sposób ustawić je idealnie prosto... próbowałem mierzyć długości śrubki które napinają łańcuch.... próbowałem mierzyć odległość od ramy... próbowałem patrzyć na takie małe nacięcia blisko śruby trzymającej koło ale żadna z tych metod jakoś mnie nie przekonuje i tu czekam na wasze rady :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość marcpol

Łańcuch + zębatki = zestaw napędowy, łańcuch jest nierówno zużyty, ewentualnie do wymiany może dojść zabezpieczenie zębatki zdawczej, ale nie koniecznie, nie wiem, jak to wygląda w Bandicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Masz do wymiany zestaw napędowy - łańcuch i obie zębatki. Zestaw nierówno się wyciągnął, co się zdarza bardzo często w raz z kończeniem się żywota napędu. Jeśli chcesz bezpiecznie jeździć na swoim motocyklu musisz kupić i załozyć nowy zestaw napędowy, najlepiej markowy, z oringowym łańcuchem.

Jeśli chodzi o ustawianie naciągu łańcucha to najbezpieczniejsza, wg mnie, metoda, polega na zmierzenniu suwmiarką odlelgłości między końcem śruby naciągu łańucha w

Oczywiście producent pomyślał także o prostszym sposobie i zorbił na wahaczu specjalnie wyżłobione kreski - możesz je policzyć i na równo ustawić naciągiem.

Czy można w jeszcze prostszy sposób odpowiedzieć na Twoje pytania?

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taa. producent przewidzial znaki na wahaczu. ale nie przewidzial że wskaźnik na osi koła (tak jak to jest np. w GS500, B6, RF600 itp) mają sporo większy otwór niż srednica osi co powoduje ze ową blaszką można ruszac na osi i przesunąć ja manualnie nawet o 1 kreskę co da nam kilka mm nierównego ustawienia.

Rózne są metody ustawiania, jak pisane powyżej. Można też wzrokowo ustalic jak biegnie łańcuch, czy po krótkiej jeździe obciera o zębatke mocniej z jednen strony itp. Najlepszym wyjsciem jest specjalny czujnik laserowy za kilka Euro ktory przykładasz płasko do zebatki a promień lasera pokazuje ci kierunek i wtedy spoko widać jesli nie trafi w drugą zębatkę.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość marcpol

Przyśpieszonym zużyciem łożyska zębatki zdawczej, pęknięciem, spadnięciem łańcucha, nagłym zablokowaniem tylnego koła, co może skończyć się tragicznie. Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za rady ... widze że bez wymiany sie nie obejdzie :D ale jeszcze jedno pytanko jeśli pozwolicie :P czym grozi mi jazda z tym defektem przez okres jak bede czekał na części ???

 

 

Teoretycznie jazda z takim ukladem może doprowadzić do zerwania łańuchca a to oznacza poważną glebe, coś przy okazji może cie rozjechać np. ciezarówka jelsi bedzie jechała za Tobą.

 

W praktyce sam jeździłem z takim zestawem - podczas jazdy pojawai sie niemiłe pstrykanie i inne dzwieki z łancucha który nierówno pokrywa zębatkę. Smigałem tak dobre 25kkm i jakos nic sie nie stało ale unikałem jazdy przed ciężarówkami. Na chwilę obecną możesz tylko ustawić łańcuch tak aby w tym ciasnym odcinku miał luz 20-30mm. Ale jak tu bedzie taki luz to na rozciagniętym odcinku będzie do 40-50mm a to już sporo. Dobrze smaruj ten łańcuch co by mu ułatwić pracę.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak ktoś kiedyś napisał: "półśrodki prowadzą do ćwierćrezultatów"

wymień napęd i będziesz miał spokój

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Jeśli rzeczywiście będziesz tak jeździl jakis czas, postaraj się chociaż znaleźć moment największego naprężenia łańcucha i pod tenże moment ustawić odpowiedni naciąg łańcucha. Chodzi o to, aby nie zestaw nie strzelał przy jeździe. W drastycznych przypadkach tak źle wyregulowany zestaw potrafi w kilka obrotów zmielić zębatkę (zwykle tylnią) do zera. A wtedy całość spada.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedną z czynnosci przy regulacji , jest wyszukanie położenia koła , w którym łańcuch jest napięty najbardziej . I od tego trzeba zacząc . Nierównomiernie wyciągnięty to będzie już po "kilku" kilometrach . Tylko ze chodzi tu o wielkosć tej różnicy , nowy będzie miał 1mm , po pewnym czasie np 5 mm .

Byc może Twój łancuch nie jest jeszcze do wyrzucenia .

 

Ważne też jak masz mieć ustawione moto , na centralnej czy na bocznej stopce .

 

Jeśli zestaw Ci hałasuje , stuka , to pewnie do wymiany . Jeśli długość na określonej w serwisówce liczbie ogniw przekroczy max wartość , możesz pomału myśleć o nowym zestawie .

 

Wina może być postronie kół łańcuchowych , zwłaszcza tylnego . Można sprawdzić suwmiarką , chwytając za otwór łożyska , w kilku miejscach na obwodzie ,czy na zębatce nie ma bicia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luz zębatki na zabieraku mozna ocenić organoleptycznie, nie trzeba suwmiarki.

 

A zestaw ustaw tak jak było pisane wyżej - skup się na tym ciasnym odcinku, a jak juz ustawisz to sprawdz caly łańcuch bo moze sie okazać że na luznym odcinku na 50mm luzu a wtedy może spaść podczas jazdy i nieszczęscie będzie.

 

No i ostrożnie jeździj z tym zestawem. Nie aż tak żebys dostal jakiejś fobii ze strachu ale nie smigaj zbyt ostro. No i smaruj dobrze to ułatwisz pracę łancuchowi.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzić bicie promieniowe , nie luz . Wycentrować i dociągnąć śruby . Bicie , którego przyczyną jest luz między otworem koła łańcuchowego , a podtoczeniem na zabieraku .

 

Osobiście śmigałem na luzie ustawionym na 50 mm , i nie spadł przez 20kkm . Nie mam pojęcia gdzie jest granica "spadalności " . Raczej na pewno skróciło to żywotność łańcucha o ok 20% ( w porónaniu do luzuw zalecanych )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...