Skocz do zawartości

Problem ze skrzynią w RM 125


diabel
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Kolega kupił niedawno RM 125 2001r (chyba albo 2000) i ma problem z biegami. Mianowicie dźwignia od biegów ma duży luz rusza sie swobodnie góra dół, ale nie na wieloklinie tylko razem z tym wałkiem. I bardzo ciężko jest znaleźć luz i zbić do jedynki. Biegi w górę wchodzą normalnie. Powiedzcie co robić bo ja też mu nie potrafię pomóc, bo na skrzyniach sie nie znam w ogóle. Od czego zacząć, co rozbierać, gdzie szukać przyczyny?

Pozdro. I z góry dzięki.

Edytowane przez diabel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

(...)

Od czego zacząć, co rozbierać, gdzie szukać przyczyny?

Pozdro. I z góry dzięki.

Zacząć od zbierania kasy. Później rozebrać(rozpołowić) silnik i dopiero szukać przyczyny. Wygląda to jakby spadła z jednej strony sprężyna na wałku od zmiany biegów i coś z aparatem biegowym. Ale zgadywać można to do śmierci a i tak nie zgadnie sie na odległość i bez zobaczenia na żywo co i jak chodzi nie tak. :buttrock:

Pozdro :lalag:

Edytowane przez Moto33
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym ściągnął dekiel od strony sprzęgła.Prawdopodobnie wyhaczyła się lub pękła sprężynka na dżwigni zmiany biegów .Kiedyś tak miałem w rm 250 gdy po remoncie żle założyłem tą sprężynkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

 

No więc po ściągnięciu dekla od strony sprzęgła wszystko zasłania kosz. Widać jedynie taki mechanizm który sie rusza przy ruszaniu dźwignią od biegów.

Klik

Klik 2

Klik 3

 

Sprężyny tam żadnej nie widać. Więc możecie podpowiedzieć co dalej robić? ściągać kosz i tam mają być te sprężynki czy jak?

 

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściągnij sprzęgło, bez tego nic nie zrobisz, widoczna jest jedynie mała część automatu zmiany biegów, sprężynka być musi, powoduje ona powracanie dźwigni do pozycji neutralnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam ,nie trzeba ściągać sprzęgła.Poruszaj dżwignią zmiany biegów i popatrz równocześnie na okolicę kosza sprzęgłowego.Powinieneś zobaczyć poruszającą się dżwignię ,która porusza mechanizm zmiany biegów .Na tej dżwigni powinna być sprężyna- kilka uzwojeń i dwie proste końcówki .One są właśnie odpowiedzialne za powrót do prawidłowej pozycji dźwigni zmiany biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczyna awarii już jest znana. Ułamany jest "bolec" z kawałkiem karteru FOTAna którym sie sprężyna powinna zapierać. I teraz kolejne pytanie do was, z jakiego stopu są wykonane kartery, zna ktoś jakiegoś takiego speca od spawania czegoś takiego w Poznaniu lub Zielonej Górze, od jakich metali spawacza w ogóle szukać? Jak widać na zdjęciu ktoś już tam wcześniej spawał tą dźwignie.

Dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zazwyczaj z aluminium. Akurat ostatnio mialem problem z karterem, mysle ze w takim miejscu gdzie te obciazenia nie sa takie duze spokojnie mozna zaspawac, ale czy ktos Ci to dobrze zrobi tego juz nie bylbym taki pewien. Zglos sie do kogos kto zajmuje sie spawaniem aluminium a wczesniej upewnij sie u tokarza jaki to stop (Aluminium stosowane do karterow podczas odlewania jest jakies wzbogacone przez co twardsze). Pozdrawiam :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczyna awarii już jest znana. Ułamany jest "bolec" z kawałkiem karteru FOTAna którym sie sprężyna powinna zapierać. I teraz kolejne pytanie do was, z jakiego stopu są wykonane kartery, zna ktoś jakiegoś takiego speca od spawania czegoś takiego w Poznaniu lub Zielonej Górze, od jakich metali spawacza w ogóle szukać? Jak widać na zdjęciu ktoś już tam wcześniej spawał tą dźwignie.

Dzięki za pomoc.

 

Jeśli masz na myśli przebarwienia i spaw na dźwigni - są fabryczne. Poszukaj dobrego zakładu, spawającego aluminium na dużą skalę, nie powinno to stanowić dla nich problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Siemka

Odświeżam temat, bo w RM pojawił sie kolejny problem ze skrzynią. Poprzednia usterka została usunięta.

 

Podczas jazdy nie wchodzi 3, jest tylko 1 i 2, natomiast na postoju można wbić ręka 3 z niej ruszyć i później już wyższe biegi wchodzą normalnie. Wygląda to tak jak by sie zatrzymać na 6 i próbować zbić na postoju do jedynki, objaw jest właśnie taki że sie zatrzymuje skrzynia (opór na dźwigni) tyle że tu na 3 biegu wbijając w góre. Rozpoławiać silnik? Co prawdopodobnie sie zepsuło?

POzdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...