Skocz do zawartości

Bilans energetyczny w XVS1100:)


taboret12
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Kupiłem lightbary do Yamahy XVS1100. Są to lampki z żarówkami H4, jak wiadomo 55/60W. Mam zamiar dorobić do nich instalację tak jak to należy z przekaźnikami, bezpiecznikiem, nowymi kablami itd. Cewki obu z nich mają być podpięte do kabli zasilających reflektor główny. Słabsze włókno ma być sterowane przekaźnikiem, którego obwód cewki będzie można dodatkowo odłączyć przełącznikiem w razie nieporozumień z policją. Do włączania świateł drogowych w lightbarach będzie służył drugi przekaźnik. Problem w tym, że oświetlenie to pociągnie sporo prądu. Przy jeździe na światłach mijania moc wynosi 3x 55W, co przy napięciu ładowania 14V da prawie 12A. Na światłach drogowych 3x 60W to prawie 13A. Alternator z kolei daje w tym motocyklu podobno napięcie 14V, prąd 20A, tak więc moc to 280W. Czy po wykorzystaniu 180W dla przednich reflektorów pozostałe 100W (a może nawet niecałe 100) wystarczy do zasilenia pozostałego oświetlenia, układów zapłonu, licznika i gaźnika (nie wiem do czego służącego i jak działającego "podgrzewacza")? Boję się zwłaszcza, że podobno regulator napięcia lubi się Drag Starach przegrzewać. Co o tym sądzicie? Aha, poprzedni właściciel motocykla również jeździł z lightbarami, z tymże z pojedynczymi włóknami 35W, ale za to z ciężarówkową żarówką ztcp 90/100W w reflektorze głównym oraz amerykańskimi światłami pozycyjnymi. Pobór prądu dla oświetlenia wynosił więc wtedy nawet 100W+ 2x35 W+ 2x 5W czyli 180W- to tak samo jak w przypadku nowych lightbarów. Nic wtedy złego się nie działo. Mogę podłączyć lightbary tak jak opisałem i jeździć spokojnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ladnie wszystko obliczyles. prawie:) 55W bierze zarowka przy 12V. przy 14V wezmie jednak nieco wiecej pradu, zarowka swieci jednak jasniej jak dodajesz gazu niz przy 12V? no wlasnie, wiec nie ma wtedy 55W a wiecej. ale suma sumarum, jesli faktycznie zostaje okolo 100W na reszte, to "powinno" wystarczyc. najwiecej wezmie tylna lampa+podswietlenie zegarow. modul to grosze, jeszcze cewki zostaja. ja bym jednak nie montowal tak mocnych zarowek, a dal slabsze ze wzgledu na regler. na probe oczywiscie mozesz zamocowac i zobaczyc jak to bedzie. badaj przy tym temperature reglera i zamontuj sobie tymczasowo woltomierz gdzies na bak i monitoruj napiecie w czasie dluzszej jazdy. jak przez droge 100-200km wszystko bedzie ok, tzn, ze bedzie zylo;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mniej pradu... ciekawe. jutro w pracy zrobie eksperyment zasilaczem stabilizowanym. to tak dla niedowiarkow;) a pamietasz wzor: R=U/I? wiesz, ze jak juz sie zarowka rozgrzeje (a jest elementem nieliniowym), to R przy pewnej temp. mozna powiedziec, ze jest stale? wiec jak zwiekszyles U to I sie samo zwieksza. a wzor wyliczenie mocy dobry, tylko zarowka nie dziala jako stabilizator obciazenia. bo z tego toku myslenia co podales, to jak podasz 1V to zarowka pociagnie 55A zeby uzyskac 55W, a jest to "raczej" niewykonalne;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MłodyVFR. Wiem, że przy napięciu 14V moc tracona na żarówce będzie nieco większa. Właśnie w związku z tym, gdy pisałem o mocy pozostałej dla reszty układów, w nawiasie napisałem "a może nawet niecałe 100":P Może niezbyt precyzyjnie to wtedy opisałem, ale wiem o co chodzi.

Wspomniałeś, że mam wstawić tam słabsze żarówki. Problem w tym, że słabsze żarówki H4 są chyba nie do kupienia:/

 

16valve. To co napisałeś to wniosek na podstawie podanego przez Ciebie wzoru? Czy wzięciu pod uwagę innych zjawisk? Bo wzór jest oczywiście słuszny. Wydaje mi się jednak, że przy napięciu 14V przez żarówkę popłynie większy prąd. Zwiększenie się tego prądu nie musi być proporcjonalne do wzrostu napięcia, gdyż w takich warunkach również oporność żarnika będzie wzrastać. Spowoduje to więc mniejszy, ale mimo wszystko wzrost przepływającego przez żarówkę prądu. Tak przynajmniej mi się wydaje.

 

Dzięki za odpowiedzi:)

 

Spóźniłem się nieco, ale przynajmniej już wszystko wyjaśnione:)

Edytowane przez taboret12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety ale obaj nie wzieliscie pod uwage tego ze rezystancja włókana zarówki jest zalezna od temperatury. Mówiąc krótko wraz ze wzrostem napięcia rośnie temperatura i jasnościa swiecenia zarnika ale natęzenie zmienia sie w niewielkim zakresie.

Moim zdaniem moc wszystkich zarówek jest zbyt duza dla tego alternatora. O ile same uzwojenie wytrzyma to mostek w reglerze i układ regulacji na tyrystorach dostanie po d***e. Poza tym pamietaj ze w motocyklach wyposazonych w rozrusznik trzeba tez doladować akumulator po rozruchu. 2 cewki zapłonowe pobierają ok 2x20-30W mocy więc zostaje coraz mniej na doładowanie.

Pozostał bym przy reflektorze głównym 55/60W a dodatkowe lampy z mniejszymi zarowkami. Ewentualnie pomyśl o biksenonach. One pobierają tylko 35W mocy przy nieporownywalnie wiekszym strumieniu świetlnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko się zgadza , pamiętajcie jednak , że moc żarówki jest tak jak napisłem mocą ZNAMIONOWĄ osiąganą przez nia przy napięciu 12V, które jest tez napięciem ZNAMIONOWYM dla tej żarówki (jest to opisane jest na każdej nawet najmniejszej żarówce)

Podłączanie do żarówki o takim napięciu (12V) napięcia 1V jest więc niuzasadnione, ale jesli ktoś nie wie co to jest moc i napięcie ZNAMIONOWE to pozostają mu tylko eksperymenty .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alternator z kolei daje w tym motocyklu podobno napięcie 14V, prąd 20A, tak więc moc to 280W.

 

A sprawdziles moze przy jakich obrotach moze oddac te 280W ? :icon_biggrin:

 

Zaloz sobie altek taki jak sa w motocyklach np BMW - przy 1000 obr/min daje 18A (takze nie ma sie co obawiac o jazde w miescie), a maxymalny prad przy 4000 obr/min to 50A (max mocy to 700/14 W/V).

PS. To oczywiscie taki zart bo Twoj to calkiem inna konstrukcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie tez napiety ten bilans jak baranie jaja :biggrin:

 

Adam M.

Nie wiem, jak napięte są baranie jaja:P

Chyba zgodnie z tym co wyczytałem wywalę regulator gdzieś na wierzch, żeby miał lepsze warunki. Na długich światłach, jadąc w nocy gdy jest chłodniej nie powinno się chyba nic stać. Światła mijania w lightbarach będę używał nie zawsze. Poprzedni właściciel jeździł z podobnie obciążoną instalacją i nic się nie stało, to mam nadzieje, że teraz będzie podobnie:/

O ksenonach też myślałem. To za duży wydatek niestety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba zgodnie z tym co wyczytałem wywalę regulator gdzieś na wierzch, żeby miał lepsze warunki.

 

No i Ty bedziesz mial duzo lepsze warunki gdy przyjdzie go wymienic :banghead:

 

PS. Jak podlaczysz ta cala choinke to sprawdz na odpalonym moto przy jakich obrotach akumulator zaczyna byc ladowany (bedziesz mniej wiecej wiedzial z jakimi predkosciami jezdzic :buttrock: ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i Ty bedziesz mial duzo lepsze warunki gdy przyjdzie go wymienic :crossy:

 

PS. Jak podlaczysz ta cala choinke to sprawdz na odpalonym moto przy jakich obrotach akumulator zaczyna byc ladowany (bedziesz mniej wiecej wiedzial z jakimi predkosciami jezdzic :flesje: ).

 

Póki co instalacja w Drag Starze jest ok, na jałowym przygasanie lamp jest niezauważalne. Sam jeżdżę innym motocyklem 125- tam faktycznie mam problemy z ładowaniem.

Ale udało mi się coś znaleźć:crossy: http://carlamp.pl/produkty.php?aid=&nid=&m...=&Submit=Szukaj

Symbol trzonka nieco inny niż w H4, ale wygląda podobnie. Moc chyba zadowalająca?:P Myślicie, że będzie pasować?

Poszukałem nieco więcej i już wiem- będzie pasować:P Tak więc problem chyba rozwiązany...

Edytowane przez taboret12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety ale obaj nie wzieliscie pod uwage tego ze rezystancja włókana zarówki jest zalezna od temperatury. Mówiąc krótko wraz ze wzrostem napięcia rośnie temperatura i jasnościa swiecenia zarnika ale natęzenie zmienia sie w niewielkim zakresie

 

nie wiem czy obaj, chyba, ze chodzi o Ciebie Brezniew:P bo ja napisalem, ze jest nieliniowa. czyli charakterystka U/I zwana R nie jest const. poniatno? zalozylem, ze w pewnym przedziale jest liniowa (czyli gdy temp zarnika nieznacznie sie zmieni na skutek podania wiekszego napiecia) udowodnilem to sobie (no bo Wy przy tym nie byliscie:P) dzis w pracy. a oto wyniki dla niedowiarkow:

 

zarowka 24/28V 40W

 

napiecie prad moc wyliczona

24V - 1.35A - 32.4W

26V - 1.41A - 36.6W

28V - 1.47A - 41.2W

 

 

 

zarowka 12V 20W

 

napiecie prad moc wyliczona

12V - 1.77A - 21.2W

14V - 1.92A - 26.9W

15V - 1.99A - 29.8W !!!!

 

takie zarowki wzialem bo mialem pod reka. jakies pytania fachowcy?:P

Brezniew widze, ze kumasz, wiec jak chcesz oblicz sobie R. tak jak napisalem - zmienia sie - ale niewiele. za to rosnie prad. przy 20W zarowce wzrosl o 0.2A, to przy 60W ile to bedzie? :) prawdopodobnie wiecej :P

 

tak przy okazji - eksperyment nie byl dla mnie kolego 16valve. to jest eksperyment do teorii, a nie teoria do eksperymentu. nie dopasowuje sie nakretki do klucza, a klucz do nakretki. znajomosc wzoru nie oznacza, ze sie go rozumie. bo widze, ze 1V Cie nie przekonal i twardo stapasz przy swoim. to co teraz? wkrecac zarowki do moto takie co maja napiecie znamionowe 14.5V? powiem szczerze, ze pracujac na offshore bedacym lepianka systemow elektrycznych zakladanych przez firmy z calego swiata, z takimi zarowkami sie nie spotkalem;)

 

taboret12-> przy tych zarowkach z linka bym zostal

Edytowane przez MłodyVFR
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taboret12-> przy tych zarowkach z linka bym zostal

 

No to super. Byłem przekonany, że takich żarówek nigdzie nie ma. Jutro je kupię w Poznaniu- najniższa cena z jaką się spotkałem to prawie dwie dychy...

 

Doświadczenie fajne. Od siebie mogę tylko dodać, że nieliniową charakterystykę żarówki wykorzystuje się nieraz nawet w... kolumnach głośnikowych, jako zabezpieczenie przed ich sfajczeniem. Liniowy (prawie idealnie) rezystor nie spełniałby tak dobrze tej roli.

 

Dzięki za odpowiedzi!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...