Tomek Kulik Opublikowano 21 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2008 Niniejszym wyjaśniam moje zachowanie. Otóż redaguję konspekt o olejach i ich zastosowaniu, który zostanie przyklejony w "mechanice ogólnej". Pomysł konsultowałem z Piotrem Dudkiem i prace trwają.Zamiarem moim jest zebranie informacji teoretycznych i porównanie ich z doświadczeniami użytkowników różnych motocykli.Dziękuje za wyrozumiałość i czekam na dalsze refleksje użytkowników weteranów :P PS Co do rozpuszczania nagaru, to za to odpowiada liczba TBN a nie formuła oleju. Cytuj kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKOUwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy: teoria: Mokotów-Służewpraktyka: Ursus Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JanuszK30 Opublikowano 21 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2008 Jeżeli masz nieremontowany silnik zalanie go syntetykiem wypłucze i wyczysci tobie ładnie wnętrze. Jeżeli remontowałeś silnik i jesteś pewny, że jest on dobrze zrobiony lej syntetyka. WitamNowe mineralne oleje renomowanych firm maja taka ilosc dodatkow pluczacych, ze rozniwez wyplukuja zanieczyszczenia z silnika nie gorzej niz syntetyki pozdrawiam A poza tym, olej syntetyczny nawet na zimno jest za rzadki dla pompy smarującej i ciśnienie oleju będzie mniejsze niż przy gęstych olejach ... Tak jak pisze Adam mineral rozrzedza sie znacznie przy wysokich temperaturach. Istotna jest gesstosc oleju we wlasciwej silnikowi temp. pracy a nie jaka ma gestosc olej, ktory wlewamy A no przede wszystkim na tym, ze silniki te nie kreca po 14 K RPMow, lozyska nie przenosza takich sil jak wspolczesne, pochodzace z cisnien spalania, nie produkuja takich mocy i momentow, silniki stworzone sa z zupelnie innych materialow choc nazewnictwo jest podobne, nie wytwarzaja takich temperatur jak wysokoobrotowe o duzych mocach wspolczesne silniki, kiedy kreslone byly na deskach i wchodzily do produkcji nie znano jeszcze pojecia olej syntetyczny itd. itp... :P Nic co napisales nie mowi o tym aby nie lac syntetyka, mowi o tym ze wystarczy mineral ale nie oznacza to ze syntetyk nie jest lepszy Cytuj Mechanika Motocyklowa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 22 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2008 To widze Tomku ze cie zagonili do roboty :icon_question: Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOC Opublikowano 22 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2008 Nic co napisales nie mowi o tym aby nie lac syntetyka, mowi o tym ze wystarczy mineral ale nie oznacza to ze syntetyk nie jest lepszy Nie napisalem nigdzie, ze mineral jest lepszy od syntetyka, moja wypowiedz uzupelnil w pelni HD 1940. Nie ma po co lac syntetyka do weterana skoro mineral mu w zupelnosci wystarcza... :biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JanuszK30 Opublikowano 22 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2008 Nie napisalem nigdzie, ze mineral jest lepszy od syntetyka, moja wypowiedz uzupelnil w pelni HD 1940. Nie ma po co lac syntetyka do weterana skoro mineral mu w zupelnosci wystarcza... :biggrin:chyba ze silniczek zagrzejesz za mocno i olej mineralny zmieni swoje wlasciwosci :clap: sluchaj... jasne, ze na mineralu jezdzic mozna, ale syntetyk jest naprawde lepszy. Bo ma lepsze wlasciwosci smarne niz mineral, dluzsza zywotnosc, mniejsza podatnosc na zmiany temperatur.. lecz Ty to wszystko napewno wiesz... temat woda. Czekamy na konspekt Tomka Kulika, bo temat powraca jak bumerang i nadal gro osob nie jest przekonanych co do wyzszosci syntetyka nad mineralem choc przewyzsza go pod kazdym wzgledem niestety lacznie z cena.pozdrawiam Cytuj Mechanika Motocyklowa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOC Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 chyba ze silniczek zagrzejesz za mocno i olej mineralny zmieni swoje wlasciwosci :flesje: sluchaj... jasne, ze na mineralu jezdzic mozna, ale syntetyk jest naprawde lepszy. Bo ma lepsze wlasciwosci smarne niz mineral, dluzsza zywotnosc, mniejsza podatnosc na zmiany temperatur.. lecz Ty to wszystko napewno wiesz... temat woda. Czekamy na konspekt Tomka Kulika, bo temat powraca jak bumerang i nadal gro osob nie jest przekonanych co do wyzszosci syntetyka nad mineralem choc przewyzsza go pod kazdym wzgledem niestety lacznie z cena.pozdrawiam Tyle, ze musisz wziac pod uwage ze to jest dzial poswiecony weteranom, a nie nowym motocyklom czy samochodom, gdzie bez syntetyka nie ma mowy o jezdzie. Weteranom z powyzej omowionych wzgledow IMHO najlepiej bedzie sluzyl dobry mineralny olej... :lalag: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paolo350 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 (edytowane) (...) temat woda. .....a mnie sie wydawało, że temat "Olej do rusków" :flesje: ........ (rzeka - o "temat rzeka" ci zapewne chodziło); Nowe mineralne oleje renomowanych firm maja taka ilosc dodatkow pluczacych, ze rozniwez wyplukuja zanieczyszczenia z silnika nie gorzej niz syntetyki Dlatego właśnie tych "super nowych minerałów" nie leje się do ruska;Jak chcesz, to "zaopatrz się" w ruskiego boksera i lej w niego co chcesz (zobacysz jak będzie jeździł) - ja raczej nie zamierzam eksperymentować.... Edytowane 23 Stycznia 2008 przez Paolo350 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JanuszK30 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Dlatego właśnie tych "super nowych minerałów" nie leje się do ruska; Rozumiem ze kupiles swoj motor z zapasem oleju sprzed trzydziestu lat na kolejne 50lat:icon_mrgreen: Jezeli silnik ma wewnatrz cos co moze wyplukac olej to nie jest dobrze bo powinien byc w srodku czysty, jezeli jest zaszlamiony to Twoje niedbalstwo do tego doprowadzilo... Jedyne uzasadnienie dla korzystania z mineralnego oleju widze w bardzo starych silnikach bez filtra oleju, w ktorych znajdowala sie jedynie siatka. W tych silnikach nieprzefiltrowany olej wraz z wyplukanymi przez dobry olej opilkami moze w pewnym stopniu zaszkodzic ale to wyjatek potwierdzajacy regule.. pozdrawiam Cytuj Mechanika Motocyklowa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paolo350 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 (edytowane) Jedyne uzasadnienie dla korzystania z mineralnego oleju widze w bardzo starych silnikach bez filtra oleju, w ktorych znajdowala sie jedynie siatka. Czyli w Rusku - bo "dolniak" filtra nie ma (a jedynie siatkę na pompie). Co prawda mój "górniak" ma - ale to tylko filtr odśrodkowy;A silnika zaszlamionego nie mam (po to są zmiany oleju i okresowe czyszczenia)....... Edytowane 23 Stycznia 2008 przez Paolo350 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Storm007 Opublikowano 24 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2008 Jedyne uzasadnienie dla korzystania z mineralnego oleju widze w bardzo starych silnikach bez filtra oleju, w ktorych znajdowala sie jedynie siatka. W tych silnikach nieprzefiltrowany olej wraz z wyplukanymi przez dobry olej opilkami moze w pewnym stopniu zaszkodzic ale to wyjatek potwierdzajacy regule.. pozdrawiamTutaj trafiles w sedno sprawy. W ruskach nie ma pelnoprzeplywowego filtra oleju. W dolniaku jest tylko siatka na pompie i odrzutniki na wale. Podobnie w starszych Uralach. W nowszych pojawia sie juz filtr papierowy, odrzutniki pozostaja, do ktorego i tak nie mam zaufania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 24 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2008 Nieslusznie, dzialaja bardzo dobrze i warto o nich pamietac jezeli nie zalozysz dodatkowego pelnoprzeplywowego filtra. Przekonalem sie o tym bolesnie jadac moja Kaska z silnikiem Sahary do Holandii i zacierajac wal przed Poznaniem. Po rozebraniu silnika okazalo sie ze odrzutniki zabite sa na amen twarda skorupa szlamu do tego stopnia za zatkany zosal doplyw oleju przez czop walu do korbowodow.Widac ze motocykl byl ostro jezdzony, tyle ze nikt do silnika dlugo nie zagladal. Powinienem byl to sprawdzic, ale nie spodziewalem sie tej sytuacji w swiezo na wiosne kupionym motocyklu, ktory w czerwcu i lipcu cala Polske zjezdzil bez zajaknienia.Od tego czasu rozbieram na srubki kazdego weterana, ktorego kupie. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyborg78 Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 Mialem podobna sytuacje w Simsonie Sporcie 250.. Po kilku latach uzytkowania tworzy sie w odrzutniku tak twarda skorupa ze trzeba sie troche nameczyc z dobrym drutem zeby ja usunac. A nie pamietam gdzie ale chyba w instrukcji obslugi Urala (albo wlasnie Simsona) czytalem ze silnik nalezy raz w roku rozebrac i wyczyscic wlasnie odrzutniki:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paolo350 Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 A nie pamietam gdzie ale chyba w instrukcji obslugi Urala (albo wlasnie Simsona) czytalem ze silnik nalezy raz w roku rozebrac i wyczyscic wlasnie odrzutniki:)W instrukcji do Kaśki jest napisane, że bodajże raz na 10tys km należy wyjąć wał i wyczyścić odrzutniki oleju; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Storm007 Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 Nieslusznie, dzialaja bardzo dobrze i warto o nich pamietac jezeli nie zalozysz dodatkowego Adam M.Do odrzutnikow mam zaufanie, nie raz mi sie zdarzalo widziec przy rozbirce silnika jak sa nabite odrzutniki, ale jakos nie wierze w skuteczne dzialanie filtru papierowego w Uralcu. Wlasnie czy mozna go bezkarnie wyrzucic skoro sa tez na wale odrzutniki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 Wszystko mozna wyrzucic, jak chcesz - w koncu to twoj motocykl.Dla mnie skutecznosc filtra papierowego ( rozumiem ze tak nazywasz filtr pelnoprzeplywowy ) jest bezsporna.W mojej BSA nie bylo takiego filtra tylko normalne siateczki ( bardzo geste ) i tkzw "sludge trap" - rodzaj filtra odsrodkowego umieszczony w samym srodku walu korbowego i zapychajacy sie po pewnym czasie szlamem jak odrzutniki w rusku. Tak sie zlozylo ze po zakupie tego moto postanowilem go rozebrac i stwierdzilem ze silnik byl remontowany, po czym przejechal doslownie kilkaset km zanim dostal sie w moje rece.Niestety brak filtra pelnoprzeplywowego zaowocowal siatka rysek zarowno na swiezych panewkach jak nowych tlokach, a syf ze spalonego nagaru byl doslownie wszedzie. Wymienny filtr papierowy to jedno z zabezpieczen, zeby twoje odrzutniki nie zapchaly sie szybko, w gruncie rzeczy mam znajomego z listy britbikes, ktory zrobil 90 tys km bez rozbierania silnika na oleju syntetycznym i z wymiennym pelnoprzeplywowym filtrem.Taki sam silnik w motocyklu Triumph trzeba rozebrac co 30 tys zeby wlasnie oczyscic ta "sludge trap". Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.