Skocz do zawartości

Sprzęgło Junak/nietypowe :)


Merh
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zdjecie sprzęgła

 

sprzęgło przedstawione na zdjęciu pracowało w moim junaku,naciag pasków odbywał sie z pomocą rolki,która zastępowała naciagacz łancuszka.myslicie ze takie rozwiazanie warte jest dopracowania?

przejezdziło to chyba z 500km,bo ojciec miał pomysł załozyc prądnice od żuka ( OMG :D )

załozyc załozył,a sprzęgło chodziło na sucho,za pomoca pasów klinowych :)

co o Tym myslicie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to wolałbym jednak zostać przy oryginalnym łańcuszku zębatym niż pakować pasy kliowe. Ostatno liczyłem całą przekładnie pasowa na studiach i z tego co pamietam to te 2 paski nie przeniosłyby odpowiedno mocy silnika na wale (ksiażkowo silnik ma 14 kW) oraz przy nie odpowiednim doborze średnić kół pasowych te 2 paski ulegną szybkiemy zużycie niz łańcuszek. Przy paskach klinowych występują również najwieksze stratu mocy (oczwiście nie są one aż tak drastyczne ale jedna są) niż w przekładni łańcuchowej.

Edytowane przez GaCek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przekładnia była liczona i robiona zo do dziesiatych milimetra.ojciec cos probował,chyba wieksze kolo na wał,to wogole ruszyc nie chciał.a roznica srednic kol na wale wynosila moze z 5mm :)

moze nie głupim rozwiazaniem byłby pas zębaty.one mają wielką wytrzymałość,cichą pracę,bezobslugowosc(samoczynny naciąg)i są bardziej gietkie niz pasy klinowe. z łancuszkiem jest o tyle lipa,ze jest cholernie głosny i szybko sie wyciąga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. z łancuszkiem jest o tyle lipa,ze jest cholernie głosny i szybko sie wyciąga.

Podstawowa rzecz - Junak to nie nowy motocykl, i jego ma być lekko słychać - taka już jego uroda;

A na szybkie wyciąganie łańcucha w Junaku jest sposób stary jak świat - zakłada się łańcuch rozrządu z Mercedesa 123 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przekładnia była liczona i robiona zo do dziesiatych milimetra.ojciec cos probował,chyba wieksze kolo na wał,to wogole ruszyc nie chciał.a roznica srednic kol na wale wynosila moze z 5mm :wink:

moze nie głupim rozwiazaniem byłby pas zębaty.one mają wielką wytrzymałość,cichą pracę,bezobslugowosc(samoczynny naciąg)i są bardziej gietkie niz pasy klinowe. z łancuszkiem jest o tyle lipa,ze jest cholernie głosny i szybko sie wyciąga.

Osobiście myślę, że jednak łąńcuch sprawować będzie się lepiej, paski szybko się zużyją, zawsze jest na nich strata mocy i momentu związana z poślizgiem, a jeśli niedajboże trochę zaoleją się to przysłowiowa d... :crossy: . Natomiast pasek zębaty jest OK (w HD WLA można taki wstawić i jest ciszej i przyjemniej niż na łańcuchu) tylko nie wiadomo, czy się coś dobieże tak by mieściło się pod kapami. Ale jak ktoś chęny to powinien się rozejżeć po ofercie pasków i poszukać a następnie zaprojektować koła na sprzęgło i wał. Pozostanie jeszcze jeden problem, a mianowicie tarcze korkowe, które bez oleju długo nie popracują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowa rzecz - Junak to nie nowy motocykl, i jego ma być lekko słychać - taka już jego uroda;

A na szybkie wyciąganie łańcucha w Junaku jest sposób stary jak świat - zakłada się łańcuch rozrządu z Mercedesa 123 :bigrazz:

:lalag: :clap:

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekładnia łańcuchowa charakreryzuje się stałym przełożeniem. Natomiat przy pasku klinowym może wystapiś poślizg. Do tego aby uzystać stałe przełożenie za pomoca przekładnie pasowej konieczne jest odpowiednie naciagniecie pasków, a co za tym idzie większe siły działające na wałki (zwiekszony moment zginający wałków) co wpływa niekorzystnie na trwałość łożysk. A co do głośnego pracowania to fakt przekładna łańcuchowa jest głośniejsza, ale w Junaku przy chlapiących zaworach to nie idzie tego usłyszeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ej,ej...zapedziliscie sie :wink: co Wy mi tu "zostaw łancuszek" ?!

przeciez ja jezdze na łancuchu :cool: tak sobie gdybam w tym temacie,bo jakbym nie dał zdjecia ,to by mi nikt nie uwierzył ze takie cos jak sprzegło pasowe moze istniec w junaku :) z tym pasem zębatym to wcale niegłupie.skoro potrafi to przy szerokosci 6-8cm przeniesc moment ok 3x wiekszy niz w junaku,to moze dałoby rade cos zaadaptować.ja wiem ze Junak był zaprojektowny na łancuch,ale wiem tez ze polscy konstruktorzy korzystaliby w swoich motocyklach z nowinek technicznych gdyby była taka mozliwosc (finansowa takze).

a klepiace zawory...czy ja wiem.jak sie ustawia ze szczelinomierzem to i klepią,a jak sie ustawi na zimnym na zero,to klepania prawie nie ma.

słyszałem juz kilka nieklepiących ;)

 

słowem-to nie temat"przerabiam motór,pomózcie" tylko taka ciekawostka poddana opinii :D nie denerwujcie sie :crossy: mnie tez łapie nerwowka jak słysze teksty "czy pompa oleju od poloneza sie nada,gdy chce załozyc chlodnice oleju".az bym goscia młotkiem wytłukł :P

ale jesli mamy gdzies pokiereszowane koła zębate na koszu i na wale to w sumie nic nie stoi na przeszkodzie,zeby sprobować.tak dla samej satysfakcji i radosci tworzenia :biggrin:

 

(jakiej grubosci są pasy zębate do skuterów o momencie ok 20Nm? )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

(jakiej grubosci są pasy zębate do skuterów o momencie ok 20Nm? )

 

Mylisz dwie rzeczy. W skuterach stosuje się przekładnie bezstopniowe z paskami, które wyglądają jak paski zębate (a właściwie z ząbkami) ale nie są tymi które można zastosować w napędzie sprzęgła. Te paski skuterowe to bardziej rozbudowane paski klinowe, a ząbki służą podniesieniu ich żywotnośći. Do HD czy ewentualnie Junaka, trzeba zastosować PASKI ZĘBATE o budowie analogicznej do pasków w samochodowych napędach rozrządu.

Tu teoria: http://www.utrzymanieruchu.pl/konserwacja05.php4?num=211 a tu oferta: http://www.interbelts.pl/pasy%20zebate.htm

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a klepiace zawory...czy ja wiem.jak sie ustawia ze szczelinomierzem to i klepią,a jak sie ustawi na zimnym na zero,to klepania prawie nie ma.

słyszałem juz kilka nieklepiących :P

 

Nikt nie denerwuje się, jeszcze :wink: A ciekawy jestem ile kosztawałoby wykonanie kół pasowych do takiego zastawu??

A co do klepania zaworów to ja dokładnie wiem co to jest szczelinomierz. Na zimnym zero powiedasz?? Zero to może i jest przy nie dokreconym jeszcze mimośrodzie. Po dokręceniu luz zwieksza się. Przez kilka kilometrów może nie będą aż tak chlapały a co dalej przy większym przebiegu?

Edytowane przez GaCek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z olejem. Dla mie przekładnia pasowa i olej się wykluczają. Mogłoby być suche sprzęgło, ale czy dałoby się zamontować . I pytanie. Czy takie rozwiązanie ma sens ? Byłby to już mocno "skundlony" silnik Junaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z olejem. Dla mie przekładnia pasowa i olej się wykluczają. Mogłoby być suche sprzęgło, ale czy dałoby się zamontować . I pytanie. Czy takie rozwiązanie ma sens ? Byłby to już mocno "skundlony" silnik Junaka.

Pasy zębate wykonane z kewlaru mogą spokojnie pracować w oleju. A wykorzystuje się je np. w napędach tokarek. Natomiast czy przekładnia z takim napędem da się zastosować w Junaku jest otwarte. Trzeba by po pierwsze przeliczyć czy dla danego przełożenia silnik-sprzęgło da się dobrać pasek zębaty, czy występuje on w odmianie nadającej się do pławienia się w oleju i w dodatku czy szerokość kół wynikająca z wymiarów paska umożliwi zamknięcie kapy w silniku. Ja tego nie wiem, jeśli chcesz to poznaj tajniki projektowania przekładni i dobierania pasków zębatych i potem albo wyrzuć pomysł do kosza (bo się nie da) albo wprowadź go w życie (bo wszystko ładnie się zmieści). Życzę wytrwałości i pozytywnych owoców. :icon_mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...