Skocz do zawartości

Junak i jego odma + elektryka


viader
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Na wstępie proszę o nieskasowanie tego postu!! wiem, szukałem znalazłem ale mam masę pytań któe rozwiną siew trakcie trwania tego postu... mam od dawien dawna problem z olejem w Junaku M10... moto jak stoi ma suchy silnik, nic z niego niekapie i jest oki, natomiast jak jadęto wali mi olejem na łańcuch i tylne koło... z tego co wyczytałem jest to problem z odmą ( nawiasem mówiąc proszę o wytłumaczenie o co w tym chodzi :| niejestem mechanikiem ale Janka sam poskładałem z maczku) na początku rozważyłem możliwość nieszczelnego simmeringu od strony sprzęgła. Wymieniłem go na nowy, uszczelniłem blachę (silikonem) hmm a olejem jak waliło tak wali. żeby było zabawniej to poziom oleju w silniku jest wciąż oki :| co mnie dodatkowo zaskoczyło?? czyżby benzyna w jakiś sposób przedostawała się do zbiornika oleju?? Dodam że jak pojadę gdzieśdalej moim moto i postawię go - olej pokapie zleci jakaśtam go ilość i potem zupelnie sucho - a w zbiornikach na olej jest on obecny... co mam szukać?? jak zdiagnozować tą usterkę? jak usunąć?? drugie pytanie dotyczy strony elektrycznej - hmm po przejechaniu ok 30 km zdaża mi się że Janek ma problemy z prądem (instalacja elektryczna adoptowana od dużego fiata - sprawdzona innym moto - na altku z tico, zapłon bateryjny - dwie świece ) zdaża się że moto zaczyna gasnąć co jakiś czas, i muszę dojeżdżać bez świateł :| co mnie zastanawia to mokra swieca (olej?_ i czarna zamiast popielata a właściwie kawowa. Doradzano mi już żeby obniżyć iglicę - jeszcze niesprawdzone. Natomiast jak sprawdzić co z elektryką?? brak zwarć, przekaźniki na światła oki, a altek? jak sprawdzić? zanim odpalę kontrolka łądowania się pali, po odpaleniu gaśnie - czyli niby normalnie, ale jak sprawdzićczy altek napewno łąduje?? (posiadam mienirk uniwersalny typu metex - czy po odpaleniu moto będzie widoczny jakiś wzrost napięcia? prądu? ) i chyba ostatni rzacz na razie - jakie cewki zapłonowe polecacie? olejowa czy elektroniczna?? ja ostatnio przeszedłem z olejowej na elektroniczną - jakie mankamenty były takie są ... a jakie sąWasze doswiadczenia??

 

Pozdrawiam

Viader

 

 

 

 

NOWE...

Czy ktoś bawił się tymi modułami zapłonowymi?? http://allegro.pl/item283624781_modul_zapl...350_mz_wsk.html Jakie efekty w rzeczywistości się na nich uzyskuje?? ktoś to montował w swoim moto??

Edytowane przez viader
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim zapisz sie na liste Dziki Junak na stronie Jacota - mam nadzieje ze ja znasz.

Ladowanie mozesz sprawdzic na klemach aku voltomierzem, jezeli jest ponizej 14V na wolnych i 14.5 na wysokich obrotach to cos jest nie tak.

Walenie olejem z odmy jest objawem zuzytej tulei cylindrowej i pierscieni - na jakim tloku i pierscieniach zlozyles ten silnik ?

Swieca czarna i mokra potwierdza podejrzenie ze olej dostaje sie ponad pierscienie i jest spalany w komorze spalania.

Rodzaj zastosowanej cewki nie ma nic wspolnego z twoimi klopotami.

Mozliwe ze po przejechaniu dluzszego dystansu ten problem zabija iskre na swiecy i silnik przestaje pracowac.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jak zaczynał walić olejem na koło to już wiedziałęm że bierze olej za skrzyni. Z regóły luzowała sie ząbatka napędowa i olej przepuszczał, teoretycznie nie miała prawa luzowac sie skoro było zabezpieczenie a jednak.

Rozkręciłem sprzęgło i dostałem się do zębatki. W tulejce dystansowej zastosowałem oring tak jak widac do na załaczonym zdjeciu.

http://img120.imageshack.us/my.php?image=2114g1vk1.jpg

Zdjecie pochodzi ze stronki Atamana Koszowego.

Od tamtej pory wszystko jest OK.

O prądach nic nie powiem bo w swoim Junaki nie przerabiałem tematu alternatora a tym bardziej 2 świec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dziękuję za ekspresowe odpowiedzi... jeżeli chodzi o tłok - jest to oryginał - jeżeli dobrze pamiętam to 75.75 ale głowy sobie teraz niedam uciąć i pierścienie takie jakie były założyłem - przyznam się że z głupoty niesprawdziłem przy zdjętym tłoku czy niema prześwitów pomiędzy cylindrem a pierścieniami :/ ale i tak szykuję sięna wymianę pierścieni - i tu pytanie - wymienić samie pierścienie ( z Derdy?? ) czy razem z tłokiem?? Natomiast niekumam która to jest ta tuleja cylindrowa - proszę o pomoc. Natomiast od strony sprzęgła to była pierwsza rzecz któą sprawdzałem i szukałem.. hehe składanie sprzęgła to już z zamkniętymi oczyma - gdyby tylko nie ta zarąbiście twarde sprężyna ;-)

Pozdrawiam i dzięki za pomoc...

 

Acha - kiedyś zapisywałem się na stronę Jacota ale to było dość dawno temu :/ mojego janka mam już kilka latek ;-) jeżeli nieuda mi się odzyskać starego wpisu - zapiszę się na nowo :-)

 

Adam M poprzez zużytą tulejęcylindra masz na myśli to co wraz z klegami szumnie wołamy po prostu cylinder - czyli ewentualny szlif ;) muszę się przyjrzeć dokłądniej jak pierścienie układają się w cylindrze. czy niema szczelin ale i tak noszę się z ich wymianą... co do szlifu... hmm na rzut oka wygląda oki ale pewnie niemusi wcale tak być ;-)

Edytowane przez viader
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Adam M poprzez zużytą tulejęcylindra masz na myśli to co wraz z klegami szumnie wołamy po prostu cylinder - czyli ewentualny szlif ;) muszę się przyjrzeć dokłądniej jak pierścienie układają się w cylindrze. czy niema szczelin ale i tak noszę się z ich wymianą... co do szlifu... hmm na rzut oka wygląda oki ale pewnie niemusi wcale tak być ;-)

 

Tak jak się domyśliłeś, tuleja cylindrowa to popularnie nazywany cylinder.

A okiem to można rzucać na blondynki lub brunetki, jak kto woli i co lubi :smile: . Tuleje, tłoki i pierścienie ocenia się poprzez pomiar mikrometrem, śrdnicówką i szczelinomierzem :icon_razz: . W książkach są informacje o dopuszczalnych zużyciach części i poprzez pomiar, wiadomo co jest do wymiany a co do wywalenia. A tak w ogóle, to jeśli użytkujesz kilka lat Junaka i nie kumasz z mechaniką to współczuję Junakowi. Zawsze myślałem,że bez znajomości zagadnień mechanicznych nie da się prawidłowo ekspleatować weterana. Albo się myliłem albo jednak nie jest on "prawidłowo"eksploatowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak się domyśliłeś, tuleja cylindrowa to popularnie nazywany cylinder.

A okiem to można rzucać na blondynki lub brunetki, jak kto woli i co lubi :notworthy: . Tuleje, tłoki i pierścienie ocenia się poprzez pomiar mikrometrem, śrdnicówką i szczelinomierzem :buttrock: . W książkach są informacje o dopuszczalnych zużyciach części i poprzez pomiar, wiadomo co jest do wymiany a co do wywalenia. A tak w ogóle, to jeśli użytkujesz kilka lat Junaka i nie kumasz z mechaniką to współczuję Junakowi. Zawsze myślałem,że bez znajomości zagadnień mechanicznych nie da się prawidłowo ekspleatować weterana. Albo się myliłem albo jednak nie jest on "prawidłowo"eksploatowany.

 

Witam

No powiem że tkwisz w błędzie... ja jeszcze od czasów podstawówki bawiłem się moto... zaczeło się od rometa, MZ a potem zająłem się Junakiem, któego poskładałem od najdrobniejszej śróbki!! To moto znam od podstaw z tego względu że poskładałem go zupełnie sam. A to że nieznam się na mechanice to napisałem ze względu na to że na codzień niezajmuję się tym i mam zupełnie inne wykształcenie (mgr. inż fotoniki Politechnika Wrocławska - jeżeli ktoś wie co to... :eek: ) więc proszę nieobrażać mnie ani tym bardziej mojego moto... :P Nawiasem mówiąc jak szczelinomierzem zmierzyć czy cylinder jest dobry?? albo pierścienie? a może tłok?? :| bo ja niewiem.. wiadomo mi o sprawdzeniu prześwitów pomiędzy nimi, czy niema rys na cylindrze i takie tam dodatkowe (luzy, sworzeń...)... ale szczelinomierz?? i gdzie go włożyć? pomiędzy pierścienie a cylinder?? :| no ale dosyć tych żartów. Niekażdy dysponuje profesjonalnym sprzętem i o też miałem na myśli - więc radzę sobie jak potrafię... a myślę że jak na junaka 120km/h to nieźle... mylę się??

Edytowane przez viader
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

No powiem że tkwisz w błędzie... ja jeszcze od czasów podstawówki bawiłem się moto... zaczeło się od rometa, MZ a potem zająłem się Junakiem, któego poskładałem od najdrobniejszej śróbki!! To moto znam od podstaw z tego względu że poskładałem go zupełnie sam. A to że nieznam się na mechanice to napisałem ze względu na to że na codzień niezajmuję się tym i mam zupełnie inne wykształcenie (mgr. inż fotoniki Politechnika Wrocławska - jeżeli ktoś wie co to... :icon_mrgreen: ) więc proszę nieobrażać mnie ani tym bardziej mojego moto... :notworthy: Nawiasem mówiąc jak szczelinomierzem zmierzyć czy cylinder jest dobry?? albo pierścienie? a może tłok?? :| bo ja niewiem.. wiadomo mi o sprawdzeniu prześwitów pomiędzy nimi, czy niema rys na cylindrze i takie tam dodatkowe (luzy, sworzeń...)... ale szczelinomierz?? i gdzie go włożyć? pomiędzy pierścienie a cylinder?? :| no ale dosyć tych żartów. Niekażdy dysponuje profesjonalnym sprzętem i o też miałem na myśli - więc radzę sobie jak potrafię... a myślę że jak na junaka 120km/h to nieźle... mylę się??

 

Skoro tkwię w błędzie to trudno, ale w profilu nie ma wiadomości ile masz lat i jakie masz motocykle, a po tym można ocenić doświadczenie człowieka. Jesli dotknełem cię swoimi uwagami to przepraszam, ale twoje zapytania są jakby to powiedzieć nieco naiwne, cytuję(Adam M poprzez zużytą tulejęcylindra masz na myśli to co wraz z klegami szumnie wołamy po prostu cylinder - czyli ewentualny szlif muszę się przyjrzeć dokłądniej jak pierścienie układają się w cylindrze. czy niema szczelin ale i tak noszę się z ich wymianą... co do szlifu... hmm na rzut oka wygląda oki ale pewnie niemusi wcale tak być ;-)

) . Ale sorry i wery przepraszam, my ze wschodu jesteśmy nieco gruboskórni. A co do posługiwania sie przytoczonymi przeze mnie przyrządami pomiarowymi to: średnicówką nastawioną za pomocą mikrometra mierzy się otwór w cylindrze, określając na podstawie wskazań czujnika jego zurzycie na całej długości, mikrometrem mierzy się tłok w miejscu największej średnicy czyli na jego dolnej krawędzi, zaś szczelinomierzem sprawdza się szczelinę na zamku pierścienia włożonego w otwór cylindra. To chyba proste i zrozumiałe. A swoją drogą polecam wziąć poradniki dotyczące naprawy jednośladów (np. instrukcję fabryczną Junaka, książkę A Cichowskiego "Naprawa motocykli" lub inną najlepiej z lat 60-70 tych) i gruntownie je przestudiować. Jest tam dużo odpowiedzi na nurtujące Ciebie pytania.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hahaha no teraz lepiej... co do tych pomiarów to owszem... ale tutaj sprawa w ygląda w ten sposób że wszystko gra... co do książki to jużdawno ja przestudiowałem kilkakrotnie na wylot... nieraz mi pomogła przy problemach.. jak pisałem - Junaka sam poskąłdałem z drobnego maczku i jest on jak najbardziej na chodzie - nawet niecieknie!! tyle że zaczeły sięproblemy z odmą... co do moich pytań to właśnie wynika z tego że niejestem z wykształcenia mechanikiem - stąd moje zapytanie było o tulejęcylindra bo czytając odpowiedź zacząłem się zastanawiać o sso chozi :icon_mrgreen: i po spokojnym przemyśleniu tematu domyśliłem się że chodziło zapewne o to...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej o to chodzilo.

Jezeli zalozyles "oryginalny" tlok z pierscieniami to najprawdopodobniej zuzyly sie one juz do tego stopnia ze pompuja olej do komory spalania.

Prawdopodobnie w momencie skladania silnika byly juz niezle zuzyte.

Tak ze nie ma co sie dziwic wyciekom oleju przez odme.

Gorzej ze ciezko poradzic dobre zamienniki - tlok chyba najlepszy jest almotowski, a pierscienie od pani Derdy, tyle ze tez nie sa one nadzwyczajne.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli nie masz pojecia z mechanika i chcesz w prosty sposob dowiedziec sie o kondycji pierscieni uszczelniajacych, poprostu zdejmij je z tloka i zmierz luz zamka w np. 3 ich polozeniach w cylindrze, porownaj z serwisowka i zobaczysz czy miescisz sie w limitach czy tez nie. Poza tym wymiana pierscieni tylko dla swojego widzimisie wcale nie jest taka super, znim wszystko sie dotrze i ułozy minie pare kilometrow...

:biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dzięki za pomoc. Jeżeli chodzi o docieranie - to wiem że tak trzeba i tak będzie. Pytanko jeszcze jedno - co sądzicie o pierścieniach z motusa z Radomia? Ktoś na tym jeździł? czy jednak lepiej od Derdy?? Wczoraj w sklepie koleś strasznie jeździł po Derdowskich że są jajowate a miał na stanie jakieś niewiadomo co i motus akurat mój wymiar (75,75 ) :) I jeszcze co z tym zapłoem co dodałem w pierwszym moim poście? ktoś wie coś na ten temat??

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do wymiaru tloka to nominalny z tego co sie orientuje srednice 75.00 ten twoj wydaje mi sie ze to juz 3 szlif bedzie, odnosnie pierscini to jesli chodzi o Derde to nie slyszalem zlych opini wiec na twoim miejscu nie kombinowalbym i zakupil z pewnego zrodla, no chyba ze jestes ryzykant i lubisz przecierac swieze nie przetarte szlaki...

:)

 

Odnosnie elektryki i zaplonu, to rozumiem ze masz bateryjny. Jezeli pierwsza przyczyna przed zakloceniami zaplonu w silniku jest brak ladowania to caly problem lezy w elektryce. Brak ladowania objawia sie szybszym rozladowaniem aku a jezeli masz wlaczone swiatla mijania i rowniez prad pobiera uklad zaplonowy to trudno sie dziwic, ze kiedy aku jest juz wyladowane nastepuja przerwy w zaplonie (brak napiecia w aku) i wowczas swieca z racji zlego spalania bedzie czarna, bo to jest najnormalniejszy skutek nieprawidlowej pracy silnika. Na twoim miejscu zaintersowalbym sie sprawa zaniku ladowania bo efekt zaniku iskry uznalbym za wtorny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli masz miernik i instalacje 12V to najpierw sprawdz ladowanie na wolnych i wysokich obrotach z wlaczonym swiatlem glownym - pisalem o tym w ktorys z poprzednich postow. To najlatwiejsze i trzeba sprawdzic najpierw, zeby wyeliminowac problemy elektryczne ( albo wprost przeciwnie - mechaniczne, co wlasnie pokaze pomiar ladowania ).

Pierscienie od p Derdy trzeba zakupic wysylkowo bezposrednio od niej, a nie z jakiegos sklepu, jako ze kraza podrobki o 100% gorsze od nie najlepszych oryginalow :banghead:.

Motusy to niestety zlom, ktory skonczy sie po 2 tys km no i niech cie reka Boska broni od kupienia Motusow z gornym pierscieniem chromowanym bo odpadajacy z niego chrom potrafi niezle napsuc w silniku.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Adam...

Powiem że koleś w sklepie tak zachwalał te Motusy że zacząłem sięzastanawiać, ale dzwoniłem do poznania do Derdy i jak mam zapłacićza 2000km 20 zł to wolę wraz z wysyłką zapłacić 29zł za coś co będzie lepiej służyło mojemu moto... Pytanko - ile tym pierścieniom trzeba dać km i czasu na docieranie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli wymieniasz same pierscienie, wczesniej juz robiles szlif, jezdziles moto i cylinder jest w bdb stanie to nie przesadzalbym ze zbytnia ostroznoscia, wydaje sie ze przebieg w okolicach max 300 km powinien pozwolic im sie dotrzec do ksztaltu tuleji cylindrowej i ulozyc w tloku...

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...