Skocz do zawartości

ABS w motocyklu


Gość alalala333
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

(...) Swoja droga zastanawiam sie, co bylo by lepsze dla poczatkujacego. Moto z ABS i brak mozliwosci nabierania dobrych odruchow, czy moto bez "wspomagaczy", dobry nauczyciel i w perspektywie wysokie umiejetnosci. Hmmm....

 

stawiasz warunki dodatkowe: dobry nauczyciel, potem jeszcze pewnie czas na naukę i sama nauka poprawnych odruchów. przy założeniu, że każdy potrafi to opanować

 

kilkadziesiąt lat temu skrzynie biegów w samochodach nie były synchronizowane (w niektórych nawet całkiem niedawno), a umiejętność jazdy była traktowana jako zawód. postęp techniczny uprościł sprawę; podobnie jest i w tym przypadku - trudny i groźny manewr hamowania awaryjnego ma uprościć rozwiązanie techniczne

fakt, jest dla tych, którzy nie potrafią/ nie chcą/ nie mają czasu nauczyć się lepiej. z tym jednak wypada się pogodzić: czy jest jeszcze dziś jakiś samochód produkowany z niezsynchronizowaną skrzynią, dla maniaków purytańskiej techniki jazdy..?

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem twoj punkt widzenia i trudno nie przyznac Ci racji. W domysle stawialem inne pytanie i chodzilo mi troche o cos innego. Nie mozemy uznac ABSu za system idealny. Uwazam, ze zbytnie poleganie na innowacjach technicznych moze byc zgubne. Dla przykladu podam system Dual uruchamiajacy oba hamulce bez wiedzy kierujacego. Ten system mial chyba tyle samo wad co zalet. Rozmawialem z kilkoma kierowcami, ktorzy mieli przez ten system klopoty na drodze. Wracajac do ABSu. Jestem przekonany, ze dobry kierowca ( i wcale nie chodzi mi arcymistrza) potrafi zahamowac skuteczniej na moto bez ABSu niz nowicjusz na moto z tym systemem. To tak jak napisal Tomek Kulik w sprawie sprzegla antyhoppingowego. On sprzeglo antyhoppingowe ma w lewej dloni :P Osobiscie chyba jednak wole rozwijac swoje umiejetnosci niz stawiac na rozwiazania techniczne

Edytowane przez JERY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracajac do ABSu. Jestem przekonany, ze dobry kierowca ( i wcale nie chodzi mi arcymistrza) potrafi zahamowac skuteczniej na moto bez ABSu niz nowicjusz na moto z tym systemem. To tak jak napisal Tomek Kulik w sprawie sprzegla antyhoppingowego. On sprzeglo antyhoppingowe ma w lewej dloni :P Osobiscie chyba jednak wole rozwijac swoje umiejetnosci niz stawiac na rozwiazania techniczne

 

nie sadze aby czlowiek byl w stanie lepiej(szybciej) zatrzymac moto niz komputer. zobacz cala zabawa polega na hamowaniu na cieniutkiej granicy po miedzy toczeniem sie kola, a zablokowaniem go. 99% ludzi w sytuacji awaryjnej zablokuje przednie kolo, odpusci, znowu zablokuje i tak do zatrzymania, abs bedzie skracal czas utraty przyczepnosci do mozliwie bliskiemu zero. jesli kiedykolwiek bedziesz w stanie hamowac na granicy przyczepnosci nie blokujac kola(tak trzeba zeby zatrzymac sie lepiej niz z pomoca abs), to bedziesz mogl zostac motocyklowym bogiem :icon_razz: .

 

poprostu sa czynnosci ktore maszyny wykonaja szybciej i lepiej niz ludzie.

 

a sprzeglo antyhoppingowe to zupelnie inna para kaloszy. np zmieniajac biegi nie masz sytuacji stresowej.

Edytowane przez nameless
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka lat temu w Świecie Motocykli lub Motocyklu (nie pamiętam) było porównanie drogi hamowania od 200 do zera Porsche 911 i kilku motocykli (w tym BMW z ABS) - wygrał samochód, wśród motocykli najlepsza okazała się Honda 900RR a najgorsza (chyba) była właśnie BM-ka. Jako ciekawostkę podano, że po wyłączeniu ABS-u kilku kierowców zatrzymało się szybciej niż z ABS-em, ale wtedy ABS w motocyklu to była naprawdę rzadkość - od tamtego czasu na pewno wydajność tych układów się poprawiła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziwny ten filmik, mam wrażenie że celowo skręcił kierownicą w lewo aby go zarzuciło.

i jeszcze ani razu nie zdarzyło mi się aby tak moto rzuciło podczas zblokowania kół

Edytowane przez enduromaster

transport bus + 4os

stała trasa Łódź-Paryż-Łódź
PW, GG lub 663 231 860

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jestem przekonany, ze dobry kierowca ( i wcale nie chodzi mi arcymistrza) potrafi zahamowac skuteczniej na moto bez ABSu niz nowicjusz na moto z tym systemem.

 

2. Osobiscie chyba jednak wole rozwijac swoje umiejetnosci niz stawiac na rozwiazania techniczne

 

1. Tak, ale na suchej nawierzchni, mozna zatrzymac i moto i auto bez ABSu na krotszym odcinku. Na mokrej nawet dobry kierowca nie da rady. W sumie bedzie robil to samo co ABS, tyle ze ze znacznie mniejsza czestotliwoscia i gorszym efektem koncowym.

Poza tym glowna zaleta ABSu w moto to to, ze nie zablokujesz kol co zwlaszcza na sliskim grozi gleba. A ze skraca droge hamowania to dodatkowy plus.

 

2. Jedno nie wyklucza drugiego: wyciagasz bezpiecznik i juz masz moto bez ABS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wezcie pod uwage jeszcze jedna rzecz. ABS w motocyklu nie daje gwarancji na unikniecie poslizgu. Oczywiscie znacznie zwieksza szanse na to ze kolo sie nie uslizgnie ale nie jest to system 100 procentowy. Zbytnie poczucie bezpieczenstwa i przekonanie o skutecznosci ABSu tez moze byc zrudlem problemow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak czy tak trzeba cwiczyc co jakis czas hamowanie awaryjne i to najlepiej na wygnal kolegi czy osoby trzeciej aby dodac element zaskoczenia, a filmik byl robiony pod pyblike!! jesli by hamowal przednim kolem poprawnie to by go nigdy nie zycilo na bok ewentualnie podnioslo by mu motocykl tylem do gory a on jechl bokiem i 2 kola staly. nie ukrywam ze jak bym mial ABS to wym go nie wymontowywal. dlaczego chcecie miec taka mozliwosc chwilowego wylaczenia ABS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ABS w motocyklu nie daje gwarancji na unikniecie poslizgu. Oczywiscie znacznie zwieksza szanse na to ze kolo sie nie uslizgnie ale nie jest to system 100 procentowy.

 

Na uslizgi boczne kola ABS nie ma zadnego wplywu.

 

dlaczego chcecie miec taka mozliwosc chwilowego wylaczenia ABS?

 

Do cwiczenia techniki :icon_rolleyes:, na polnych drogach (piasek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ABS zdaje egzamin w moto, ale zauwazylem na tym filmie naduzycie. Koles na moto bez ABS odrazu zablokowal oba hamulce gwaltownie naciskajac na dzwignie. Wiadomo przeciez ze nikt tak nie zahamuje bo wie czym to sie konczy. To chyba celowe zagranie zeby pokazac wyzszosc ukladu z ABSem nad ukladem pozbawionym tego systemu.

 

Tak Jerry tem film zrobila pelzajaca kontrrewolucja. Dlaczego niby twierdzisz, ze kazdy wie ? Osobiscie znam sporo isob ktore nie wiedzialo, przynajmniej po wypadku tak twierdzili.

 

Wziales pod uwage jak naciska sie hamulec w momencie przestraszania sie ? kazdy wie , ze nie mozna a przednie kolo jakos sie samo zablokowalo - dziwne.

 

stawiasz warunki dodatkowe: dobry nauczyciel, potem jeszcze pewnie czas na naukę i sama nauka poprawnych odruchów. przy założeniu, że każdy potrafi to opanować.

 

Po ilu latach i jakiej ilosci przejechanych kilomerrach ? Jak intensywne maja byc szkolenia , jak bardzo wykwalifikowani prowadzacy je ile to ma kosztowac ? prosciej wprowadzic system i conajmniej 50 % efektu pozytywnego, conajmniej.

 

Rozumiem twoj punkt widzenia i trudno nie przyznac Ci racji. W domysle stawialem inne pytanie i chodzilo mi troche o cos innego. Nie mozemy uznac ABSu za system idealny. Uwazam, ze zbytnie poleganie na innowacjach technicznych moze byc zgubne. Dla przykladu podam system Dual uruchamiajacy oba hamulce bez wiedzy kierujacego. Ten system mial chyba tyle samo wad co zalet. Rozmawialem z kilkoma kierowcami, ktorzy mieli przez ten system klopoty na drodze.

 

 

Dziwie Ci sie, ze w ogole porownujesz ABS do DUAL'a jak dla mnie to widze w dualu wiecej wad niz zalet. Musialbys spojrzec kiedys na droge hamowania poszczegolnych klas / grup motocyklow przy uzyciu tylko przedniego tylko tylnego i przy uzyciu obydwu hamulcow a nie zadalbys tego pytania czy nie wysunal tej tezy.

 

Wracajac do ABSu. Jestem przekonany, ze dobry kierowca ( i wcale nie chodzi mi arcymistrza) potrafi zahamowac skuteczniej na moto bez ABSu niz nowicjusz na moto z tym systemem. To tak jak napisal Tomek Kulik w sprawie sprzegla antyhoppingowego. On sprzeglo antyhoppingowe ma w lewej dloni ;) Osobiscie chyba jednak wole rozwijac swoje umiejetnosci niz stawiac na rozwiazania techniczne

 

Widzisz niedawno sami przeprowadzalismy takie doswiaadczenie i 36 letnia kursantka na Scraver'ze doprowadzila do depresji calkiem dobrego motocykliste. Sprzeglon antyhopingowe nie ABS wiec porownanie kuleje.

 

 

Kilka lat temu w Świecie Motocykli lub Motocyklu (nie pamiętam) było porównanie drogi hamowania od 200 do zera Porsche 911 i kilku motocykli (w tym BMW z ABS) - wygrał samochód, wśród motocykli najlepsza okazała się Honda 900RR a najgorsza (chyba) była właśnie BM-ka. Jako ciekawostkę podano, że po wyłączeniu ABS-u kilku kierowców zatrzymało się szybciej niż z ABS-em, ale wtedy ABS w motocyklu to była naprawdę rzadkość - od tamtego czasu na pewno wydajność tych układów się poprawiła.

 

Dudek co uzyskujesz poprzez ABS krotsza droge hamowanie czy mozliwosc ominiecia przeszkody w momencie hamowania ?

 

Wez pod uwage, ze to nie ABS zaznacza granice mozliwosci hamowania tylko opony.

 

 

kolega dobrze gada... powszechnie wiadomo, że ABS nie skraca hamowania na suchej nawierzchni, ale też nie powinien się włączyć.

ABS ma za zadanie możliwość zmiany kierunku jazdy przy extremalnym hamowaniu.

 

i o to tu chodzi :(

 

:)

Edytowane przez ks-rider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ABS ma za zadanie możliwość zmiany kierunku jazdy przy extremalnym hamowaniu.

 

A probowaliscie zrobic to na moto? Niestety w trakcie naprawde ostrego heblowania przedni amor jest (powinien byc?) scisniety na maksa, moto pochylone do przodu. Czyli totalnie zmieniona geometria podwozia plus utrata amortyzacji.

Moze to kwestia cwiczen, a moze w moto tak robic nie nalezy. Moim zdaniem powinno hamowac jak dlugo sie da, a nastepnie ominac przedszkode bez hamowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...