Skocz do zawartości

Lightbary... kiedy używacie?


mikgar
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Leń ... google wyłączyli ? :)

 

Dz.U. 2003 Nr 32 poz. 262

 

Data wydania: 2003.02.26

Data wejścia w życie: 2003.03.12

cz.1 cz.2 cz.3 cz.4 cz.5 cz.6 cz.7 cz.8 cz.9

cz.10 cz.11 cz.12 cz.13

 

C z ę ś ć : 2

 

Rozdział 3

 

Światła

§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:

 

1) drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40km/h;

 

2) mijania - pojazd samochodowy;

 

3) kierunkowskazów - pojazd samochodowy i przyczepa; nie stosuje się do motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.;

 

4) hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa;

 

5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i przyczepa;

 

6) pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej;

 

7) pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa;

 

8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy;

 

9) odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa;

 

10) odblaskowe przednie - przyczepa;

 

11) odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa;

 

12) awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;

 

13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;

 

14) cofania - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla;

 

15) obrysowe przednie i tylne - pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1 m; nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną w zakresie świateł obrysowych tylnych;

 

16) pozycyjne boczne - pojazd samochodowy i przyczepa, których długość przekracza 6 m (długość przyczepy powinna być liczona razem z dyszlem).

 

2. Przepisów ust. 1:

 

1) pkt 12 - 15 nie stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. oraz pojazdu Sił Zbrojnych;

 

2) pkt 16 nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną oraz pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.

 

3. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:

 

1) drogowe - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 1;

 

2) przeciwmgłowe przednie - pojazdu samochodowego;

 

3) pozycyjne przednie - przyczepy innej niż wymieniona ust. 1 pkt 6;

 

4) postojowe - pojazdu samochodowego o długości nieprzekraczającej 6,0 m i szerokości nieprzekraczającej 2,0 m: zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach;

 

5) odblaskowe boczne - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 11;

 

6) odblaskowe przednie - pojazdu samochodowego;

 

7) jazdy dziennej - pojazdu samochodowego;

 

8) pozycyjne boczne - pojazdu innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 16;

 

9) obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, o szerokości od 1,8 m do 2,1 m oraz podwozia samochodu ciężarowego z kabiną;

 

10) cofania - przyczepy;

 

11) awaryjne - motocykla;

 

12) przeciwmgłowe tylne - motocykla;

 

13) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - przyczepy;

 

14) oznakowanie odblaskowe konturowe - pojazdu, o którym mowa w § 42 ust. 1.

 

4. Na wózku bocznym motocykla powinny być umieszczone światła:

 

1) pozycyjne przednie,

 

2) pozycyjne tylne,

 

3) odblaskowe tylne,

 

4) kierunkowskazów; przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 30 czerwca 1993 r.,

 

odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł; światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie ze światłami pozycyjnymi motocykla.

 

5. Na wózku bocznym motocykla zabrania się umieszczania światła drogowego, światła mijania i światła przeciwmgielnego.

 

§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:

 

1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;

 

2) osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni, osie świateł odblaskowych bocznych i pozycyjnych bocznych powinny być ponadto prostopadłe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, a osie pozostałych świateł sygnalizacyjnych - równoległe do tej płaszczyzny; dopuszcza się odchylenia od powyższych kierunków nie większe niż 3o;

 

3) światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;

 

4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;

 

5) światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;

 

6) światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych przewidzianych w § 24 ust. 1 pkt 8, § 25 ust. 2, § 26 ust. 3, § 27 ust. 2, § 31 ust. 1 oraz § 32 ust.1.

 

2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:

 

1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;

 

2) światła drogowe, mijania i przeciwmgłowe przednie nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła wymienione w pkt 1; przepisu nie stosuje się do świateł drogowych lub mijania, kiedy są używane do wysyłania krótkich, przerywanych sygnałów ostrzegawczych.

 

3. Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

 

całość TUTAJ

 

Pozdrawiam

Kjujik

:) :crossy: Jestem pod wrażeniem :lalag: :lalag: :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i ja również chyba będe używał jak trzeba... nie wiem jak bardzo oślepiam kierowców osobówek ale oślepiam na pewno ciężarówek (mrugają) a że kierowcą takim byłem to ide im na ręke ;-)

 

pozdrawiam i dzięki wszystkim za odpowiedź!

 

Myslac realnie jesli bys oslepial kierowcow ciezarowek to osobowek tym bardziej - chyba by do rowow musieli wjezdzac po Twoim przejezdzie. Kierowcy ciezarowek bardzo lubia mrugac gdy komus sie swieci pol zarowki wiecej niz oni uwazaja za sluszne - ot taka demonstracja sily swiatla 24V.

U mnie swieci sie z przodu 5 zarowek: glowny reflektor, lightbary i kierunkowskazy (wersja USÁ) i jakos nie mialem problemow z mruganiem bo mam tak ustawione swiatla ze nie oslepiaja (lightbary wiecej oswietlaja polskie dziury niz bija na dlugosc). Co do policji - jak na razie tez sie nie dowalali a ja wole jak mnie widac z daleka niz wysluchiwac posmiertnie tekstow typu: nie widzialem jak jechal...

AWO Sport -> AWO Sport -> Kawasaki Vulcan 800 -> Honda VT1100 Shadow C3 -> Yamaha Road Star Silverado 1,7 -> HD Road King Custom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podzielam zdania Shipp'a. Może i naruszam przepisy paląc całą elektrownie, ale chcę żeby mnie było widać. Mam ogromne doświadczenie w jeżdżeniu puszkami (ponad 30 lat) i byłem dziesiątki razy w sytuacji, w której ze względu na słabe oświetlenie moto, ich małą sylwetkę i dużą prędkość, zauważałem je w ostatniej chwili, zwłaszcza w słoneczną pogodę. Klika razy zdażyło mi się przypadkiem zajechać motocyklistę albo przejechać przed jego nosem. Należe do tych co zawsze patrzą w lusterka, a mimo wszystko dopuścłem do takich sytacji, ja doświadczony kierowca. A co tu dopiero mówić o zielonych listkach, kurczowo uczepionych kierownicy i z nosem wbitym w szybę.

Teraz, gdy przesiadłem się na moto, wiem jak to ważne - być dobrze widzocznym z daleka !

Dlatego lampy mam podłączone do światła mijania i palą się zawsze.

Nie miałem z tym nigdy problemu, ani na kontroli technicznej ani z policją.

 

Do CJT7. Ustaw je w równej linii ze światłem mijania, albo lekko poniżej. I rada praktyczna: aby nie oślepiać innych na drodze, regulację (ustawienie) zrób siedząc na motocyklu. Powinna Ci w tym pomóc inna osoba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podzielam zdania Shipp'a. Może i naruszam przepisy paląc całą elektrownie, ale chcę żeby mnie było widać. Mam ogromne doświadczenie w jeżdżeniu puszkami (ponad 30 lat) i byłem dziesiątki razy w sytuacji, w której ze względu na słabe oświetlenie moto, ich małą sylwetkę i dużą prędkość, zauważałem je w ostatniej chwili, zwłaszcza w słoneczną pogodę. Klika razy zdażyło mi się przypadkiem zajechać motocyklistę albo przejechać przed jego nosem. Należe do tych co zawsze patrzą w lusterka, a mimo wszystko dopuścłem do takich sytacji, ja doświadczony kierowca. A co tu dopiero mówić o zielonych listkach, kurczowo uczepionych kierownicy i z nosem wbitym w szybę.

Teraz, gdy przesiadłem się na moto, wiem jak to ważne - być dobrze widzocznym z daleka !

Dlatego lampy mam podłączone do światła mijania i palą się zawsze.

Nie miałem z tym nigdy problemu, ani na kontroli technicznej ani z policją.

 

Do CJT7. Ustaw je w równej linii ze światłem mijania, albo lekko poniżej. I rada praktyczna: aby nie oślepiać innych na drodze, regulację (ustawienie) zrób siedząc na motocyklu. Powinna Ci w tym pomóc inna osoba.

Jak to nie podzielasz? Właśnie to zrobiłeś :buttrock:

Może nieprecyzyjnie się wyraziem. Pisałem o halogenach do jazdy w dzień, ponieważ widziałem takie na motocyklu /nawet jeździł za mną, więc miałem możliwość oceny "widzialności"/. Nadają się znakomicie dla ludzi mających skrupuły, że oślepiają innych. Jak człowiek ma jeździć na światłach mijania, to niech chociaż takie lightbary założy.

Moje zdanie było i jest takie, że lepiej mocniej poświecić /motocykl i tak nie oślepia tylko mocniej trochę razi w oczy/ niż być niewidocznym "zlanym" z otoczeniem innych świateł. Ja narazie nie mam dodatkowych lightbarów więc jeżdżę na drogowych i szczerze "wali" mnie to, że jeden na 100 kierowców mruga mi, że mu za jasno. Przynajmniej mnie widzi.

TATAKIS Ty nie podzielasz mojego, ale ja podzielam Twoje zdanie :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Mam pytanie odnośnie podłączenia lightbarów - podłączaliście je pod kostki w reflektorze, czy w innym miejscu? Pojęcia o tym nie mam, a chciałem założyć do Yanki.

Może ktoś w kilku słowach przeprowadzi mnie przez montaż elektryczny.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Mam pytanie odnośnie podłączenia lightbarów - podłączaliście je pod kostki w reflektorze, czy w innym miejscu? Pojęcia o tym nie mam, a chciałem założyć do Yanki.

Może ktoś w kilku słowach przeprowadzi mnie przez montaż elektryczny.

 

Pozdrawiam

Wejdź na stronę bractwa suzuki. Tam jest pięknie opisany sposób podłączenia lightbarów bezpiśrednio z aku przez przekaźnik wraz z rysunkami poglądowymi.

Sory że bez linka...Poszukaj przez Google.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kendi - Ty młodym człowiekiem jesteś. Jak chcesz dożyć mojego wieku, to wywal te 4W, wstaw 55W i podłącz pod światło mijania.

To jest to ! :biggrin:

Moj chopperek jest niestety maly 50cc wiec jakbym dal duze lightbary takie jak w duzych motocyklach to by wygladal jak swiatla z motorem a nie motor ze swiatlami. Kupilem lampki rowerowe wymienilem w nich zarowki z 6V2,4W na 12V4W i mie sie podobaja chociaz nie wiem jak swieca. Jak wiesz czy moge dac wieksze zarowki pod takie swiatelka to powiedz gdzie moge je dostac?

Edytowane przez Kendi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kendi, nie mam pojęcia. Pobór prądu i ładowanie aku to poważny problem, chociaż większośc moto ma alternator i teoretycznie nie powinno być problemu. Od innych osób wiem, że jednak jest. Najlepiej zapytaj w serwisie do ilu Watt możesz sie posunąć bez naruszania stanu akumulatora i lampek.

Światełka mogłyby być większe (wnioskuje ze zdjęcia avatara), najlepiej żeby nie przytłaczały średnicy lampy głównej, proporcje są ważne (do 10 cm byłyby chyba spoko). Jest wiele fotek moto z lightbarami w necie - porównaj.

tyk - ja mam podłączone do światła mijania w reflektorze. Ale zanim mi wyszło wypie.....ło 2 razy bezpiecznik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tatakis - dzięki serdeczne.

Znalazłem ten schemat i opis - jest kapitalny bo prosty i wszystko wydaje się zrozumiałe.

Zobaczymy jak wyjdzie w praktyce.

Chciałem zapytać jeszcze jaki przełącznik do light barów założyłeś - widziałem ofertę w moto-akcesoria ale, przynajmniej na zdjęciu, przełącznik wyglądał trochę tandetnie - plastikowy i czarny. Nie chcę Yanki oszpecić byle czym bo to piękna kobieta jest :crossy:

 

Pozdrawiam

STYK

 

Tatakis

Jeszcze jedno pytanie.

Widzę, że masz założoną szybę. Nie miałeś kłopotów z miejscem przy montowaniu lightbarów?

Użyłeś standardowego wspornika light barów przeznaczonego do drag starów ?

STYK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem zapytać jeszcze jaki przełącznik do light barów założyłeś - widziałem ofertę w moto-akcesoria ale, przynajmniej na zdjęciu, przełącznik wyglądał trochę tandetnie - plastikowy i czarny. Nie chcę Yanki oszpecić byle czym bo to piękna kobieta jest

Jeżeli chcesz podłączyć te światła, tak aby świeciły razem ze światłami mijania lub drogowymi, to nie nie musisz dokładać żadnego nowego wyłącznika.

Wystarczy pod kostkę w lampie (drogowe lub mijania) wpiąć przewód i poprowadzić go do przekaźnika jako sterowanie cewki (styk 85). Reszta jak na schemacie.

Czyli od akumulatora gruby przewód prądowy 4 mm po drodze bezpiecznik 15 A i to podpinasz pod przekaźnik (styk 30).

Styk 86 to masa. Pod 87 i 87a podpinasz lightbary.

Ot i wszystko bez dodatkowego wyłącznika. :crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TATAKIS nie bede zakldal wiekszych lightbarow bo to niepotrzebny wydatek bo z tego moto zsiade za jakies 2 lata i bedzie nim siostra jezdzila. Wserwisie nie moge sie zapyac bo moj moto nie byl serwisowany przez serwis tylko przeze mnie i sasiada ale moj znajomy co ma taki sam motor serwisuje je u siebie na slasku i mam jego gg wiec sie spytam. :icon_mrgreen:

 

Jeszcze jedno te swiatelka sa z cewek silnika nie z akku a z niego sa kierunkowskazy, rozrusznik i klakson

Edytowane przez Kendi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tatakis

Jeszcze jedno pytanie.

Widzę, że masz założoną szybę. Nie miałeś kłopotów z miejscem przy montowaniu lightbarów?

Użyłeś standardowego wspornika light barów przeznaczonego do drag starów ?

STYK

 

ja mam to zrobione tak... właśnie dlatego że inaczej sie nie da ;-)

 

http://venus.wsb-nlu.edu.pl/~mgargas/AC/lightbar.jpg

 

Myśle o przerobieniu tego bo poprzedni właściciel zrobił to dosyć tandetnie, można lampy jeszcze troche cofnąć ale nie podlega dyskusji fakt że w normalny sposób ich nie założe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...