Skocz do zawartości

Słabe ładowanie aku.


Immortal
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, ostatnio zauwazylem ze moj gpz coraz slabiej kreci na rozruszniku. po kilku dniach juz nie chcial odpalic. Jak sprawdzalem napiecie na klemach podczas chodzacego silnika i wlaczonych swiatlach to pokazywal mi okolo 13,4 V. mimo to widze ze cos musi byc nie tak. normalnie w danych serwisowych pisze ze przy 4000 RPM ma dawac 14 V. gpz nie ma alternatora, lecz cos w stylu prądnicy, uzwojenia w srodku i kolo magnesowe. nie zabardzo wiem, ale moze to wina zbyt duzego aku, mam 14 amperowy a powinien byc 12 amperowy, poza tym dwie lampy swiatel mijania kazda z zarowek ma po 40W. moze poprostu nie daje sobie rady z poborem?? gdy mialem dupny aku( tzn, nie przyjmowal juz pradu) to gdy zapalilem go z kabli i innego aku to chodzil na wolnych i nie brakowalo mu pradow(przy zapalonych swiatlach, kierunkach i wlaczonym stopie!!), dziwne bo gdyby mail zbyt male ladowanie to gasł by. jezeli ktos wie jak sprawdzic poszczegolne elementy ukladu ladowania, ( z pradnicy wychodza trzy kable, ida do regulatora) to dajcie jakies dane lub wskazowki. 13,4 V wydaje mi sie zbyt cienkim napieciem by sprawnie ladowac aku i spokojnie smigac na swiatlach. dodam jeszce ze aku mialem nowy, dobrze naladowany i problem istnial dalej. pozdrawiam

 

aha, mierzylem u kumpla ladowanie (tez gpz 600r) i u niego na wolnych obrotach bez swiatel jest 13,6 V, zato gdy wlaczy swiatla od razu regulator puszcza 14.3 - 14.5 V dodam ze te pomiery robione byly przy zapalonym silniku na wolnych obrotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydaje mi sie ze powinienes zrezygnowac z tej drugiej zarówki. (jak kitajec cos zaprojektowal na jedna to tak ma byc) ja miezylem wlasnie przed chwila w swojej i na wolnych mam 14,2-14,4 (1,5 tys obr na wlaczontch swiatlach)

wydaje mi sie ze jak cos z ladowaniem to moze byc tak ze przy 2 zarówkach nie wyrabia regulator i sie robi sie goracy i cos w nim szwankuje.( ale to tylko moje zdanie akurat w pradach to jestem detka)

jak masz mozliwosc to podlacz swój regulator do moto kumpla i sprawdz wtedy czy wszystko jest ok ( nierób czasem na odwrót bo jak cos jest u ciebie nie tak to jeszcze jego regiel szlag trafi)

POWODZENIA!!!

Edytowane przez ED manetka (KURCZAK)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wlasnie mam taki zamiar, bede sie wybieral do kumpla ze swoim reglem, zobaczymy co i jak sie bedzie dzialo. dzieki za pomiar pozdrawiam

 

i jeszce jedna sprawa, wzialem swoj regulator do kumpla kawy i wychodzi na to ze to regiel jest dupniety. ale w sumei ciekawi mnie inny aspekt, bo na kumpla regulatorze przy wolnych obrotach silnika i zapalonych swiatlach napiecie wynosi ok. 14.4V a gdy zwieksza sie obroty silnika spada do okolo 13.7 V - 13.8 V. to normalne? wydaje mi sie ze powinno sie utrzymywac raczej na stalym poziomie, nawet bez wlaczonych swiatel mijania regiel powinien dawac ok. 14.1 - 14.3 V a nie 13.6V tak jak wyszlo z pomiarow. mnie to dziwi bo nawet moj glupi maly fiacik na wolnych bez wlaczonych swiatel daje ładne 14.3 V. wscieknac sie mozna :banghead: takie pierdoly sie u mnie dzieja w kawie. ponadto zauwazylem ze w kostka ktora wpina sie do regla jest lekko nadtopiona w miejscu w ktorym idzie jeden kabel "fazowy" z altka. dlaczego sie tak przegrzał ze nadtopil kostkę, moze to wina uzwojenia od ktorego idzie ten kabel do regla? moje drugie pytanie, jak najlepiej sprawdzic alternator ( zakladajac ze moj regiel jest walniety) zeby miec calkowita pewnosc ze to tylko i wylacznie wina regla. pozdrawiam i prosze o pomoc :lalag:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no glowy niedam se sciac ale wydaje mi sie ze na wolnych obrotach (swiatla wlaczone) jest dyzy pobór i regulator wlasnie tak ma ze na wolnych daje wiecej. zauwaz ze jak jest slaby akumulator to tez regiel daje wiecej pradu na aku zeby go jak najszybciej naladowac,potem wszystko wraca do normy.

a ten przetopiony kabel to raczej przez te dwie zarówki!!!

Edytowane przez ED manetka (KURCZAK)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, to objaw uszkodzenia jednej z diod w regulatorze, diody Zenera.

Nadtopiona kostke trzeba wymienic, albo usunac a kable zlutowac.

Nie porownuj ladowania altka samochodowego z twoim - samochodowy jest zawsze przelozony w taki sposob ze nawet na wolnych ma juz wysokie wlasne obroty, twoj samowzbudny kreci sie niestety z obrotami silnika.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

no witam, po kilku dniach bawienia sie z tym ladowanie sprawdzilem rowniez altka. zdjalem kolo magnesowe, sprawdzilem czy uzwojenia nie maja przebicia. no nie maja, sprawdzilem tez opornosc uzwojen. odczyt ok, praktycznie 0 oporu, znaczy dobrze, jezeli chodzi o regulator to nie wydaje mi sie zeby dioda byla walnieta bo gdyby tak bylo motocykl nie chodzilby na padnietym aku, przy wlaczonych swiatlach itp na wolnych obrotach, brakowaloby mu pradow. niedawno zauwazylem ze kostka przez ktora przechodza kable od faz altka do reglera jest strasznie zasyfiona. elektryk mowil mi ze przez zly styk isnieje bardzo czesto przegrzewanie sie kabli (u mnie nadtopiona kostka). co o tym myslicie? wydaje mi sie ze dupnieta dioda prostujaca uniemozliwiala by reglowi dawanie napiecia na aku rzedu 13.6 V. raczej przez ten zasyfiony styk moze byc spadek napiecia. teraz czekam na wasze sugestie. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet przy uszkodzonej jednej diodzie napięcie nie powinno spadać tylko prąd ładowania może być za mały.

Zawsze podczas naprawy takiej awarii zaczynam od wymiany aku na nowy a dopiero potem szukam uszkodzonego elementu.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, ostatnio zauwazylem ze moj gpz coraz slabiej kreci na rozruszniku. po kilku dniach juz nie chcial odpalic. Jak sprawdzalem napiecie na klemach podczas chodzacego silnika i wlaczonych swiatlach to pokazywal mi okolo 13,4 V. mimo to widze ze cos musi byc nie tak. normalnie w danych serwisowych pisze ze przy 4000 RPM ma dawac 14 V.

Jak pisał Piotr Dudek, pierwsza rzecz jaką się robi przy problemie z ładowaniem to wymiana aku. Jeśli aku zaczyna siadać to zaczyna też być słabe ładowanie. Objawem siadającego aku jest właśnie to że im większe obciążenie aku tym lepsze ładowanie, widać to szczególnie przy wyższych obrotach.

 

gdy mialem dupny aku( tzn, nie przyjmowal juz pradu) to gdy zapalilem go z kabli i innego aku to chodzil na wolnych i nie brakowalo mu pradow(przy zapalonych swiatlach, kierunkach i wlaczonym stopie!!)

Jeśli powyłączałbyś te światła to zaczęłoby brakować prądów, jeśli aku jest do d, to jak pisałem im większe obciążenie tym lepsze ładowanie.

 

ale w sumei ciekawi mnie inny aspekt, bo na kumpla regulatorze przy wolnych obrotach silnika i zapalonych swiatlach napiecie wynosi ok. 14.4V a gdy zwieksza sie obroty silnika spada do okolo 13.7 V - 13.8 V. to normalne?

Normalne przy aku do d.

 

mnie to dziwi bo nawet moj glupi maly fiacik na wolnych bez wlaczonych swiatel daje ładne 14.3 V.

Nie porównuj samochodowego ładowania z motocyklowym, chyba jedyne podobieństwo to 3 fazy.

 

ponadto zauwazylem ze w kostka ktora wpina sie do regla jest lekko nadtopiona w miejscu w ktorym idzie jeden kabel "fazowy" z altka. dlaczego sie tak przegrzał ze nadtopil kostkę, moze to wina uzwojenia od ktorego idzie ten kabel do regla?

Regulowanie napięcia w motocyklach polega na tym że nadmiar napięcia zamieniane jest w ciepło, jeśli jest walnięte aku to ładowanie jest słabe, więc obrazowo mówiąc te kable które idą od altka są częściej niż przy sprawnym aku, tak jakby zwierane z masą i jeśli było gdzieś w kostce słabe połączenie to łatwo się tam mogło przegrzać, dodatkowo przy kiepskim aku z w/w powodu regulator się mocniej nagrzewa i mogło się coś tam spalić.

 

a ten przetopiony kabel to raczej przez te dwie zarówki!!!

Jw. Czyli dzięki tym żarówkom nie nastąpiło to wcześniej.

 

Nie, to objaw uszkodzenia jednej z diod w regulatorze, diody Zenera.

Przy spalonej zenerkce byłby odwrotny efekt -za duże ładowanie.

 

elektryk mowil mi ze przez zly styk isnieje bardzo czesto przegrzewanie sie kabli (u mnie nadtopiona kostka). co o tym myslicie?

Dokładnie.

Edytowane przez nabokow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yy znaczy aku i tak wymienie, bo stary jest do bani, w serwisowce pisze ze poziom ladowania ma byc 14V przy 4000 RPM. mi sie wydaje dziwnie podejrzane bo takie napiecie powinno byc juz osiagane przy troche nizszych obrotach, no nie twierdze ze na wolnych. co do regulatora, hmm styki zrobilem czekam tylko na aku, wiec wszystko sie okaze. ja stawiam na zły styk, a nie na regler. pozdrawiam i jak sie wszystko wyjasni to dam znac. aha jaka jest procedura przy akumulatorze sucho naladowanym, trzeba wlac elektrolit i go jeszcze podladowac pradem o niskim amperomierzu, prawda?? pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...