Skocz do zawartości

JAKI OLEJ ???


Rekomendowane odpowiedzi

Widzę, że rozjuszyłem temat, ale nikt konkretnej propozycji dla mnie nie dał :rolleyes: .

Wymień sprzęgło. Godzina roboty z umyciem rąk.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznij ją pałować to będzie brała na pewno.

Ja używam tylko Motula, i wszystko zależy od stylu jazdy, jeżeli jadę spokojnie to nic nie wciąga, ale jeżeli nie schodzę poniżej 250km/h to ubywa oleju.

 

hehehe :icon_mrgreen: ale nie ,nie pałuje. Nie jeżdze gumie i jej tez nie pale:) Zalezy kto co lubi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z tematu, to powiem takie coś,ze słyszałem juz od kilku mechaników że Motule najlepiej sie sprawdzają w Hondach. To mit czy cos w tym jest? Uzywam tego samego motulu 5100 w VFRrze. Rc24 na 10tys km brała 100ml, a rc36 na 12 tys nic, bynajmniej ja nic nie zauważylem.

 

U mnie po przejściu na Motula różnica była kolosalna w działaniu skrzyni. Wcześniej śmigałem na Catsrolu i Shellu - full, teraz jest 300V i mega wygładzona praca skrzyni włącznie z praktycznie niewyczuwalnym i absolutnie nie słyszalnym charakterystycznym je*nięciem przy zapinaniu jedynki.

 

Moja Bladzia oleju nie bierze, bynajmniej na tyle mało, że przy wymianach w ogóle ubytku nie zauważam (4tys-5tys). A jak jest traktowana? :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o olej to postanowiłem ostatnio nie sugerować się opiniami innych tyko zpoznać się szeżej z właściwościami oleju i zobaczyć co decyduje czy olej jest dobry czy zły.

 

Okazuję się że wiekszość producentów podaje marketingowy bełkot, a olej w Technologii Syntetycznej wcale nie oznacza oleju syntetycznego.

 

Dużo można znaleść tu:

 

http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

 

Postanowiłem porównać kilka oleji do mojego RSV również ten zalecany półsyntetyk przez producenta.

 

Jak dla mnie półsyntetyk do naciaganie na cenę sprzedając dobry minerał:

"Oleje półsyntetyczne

 

Oleje półsyntetyczne są też z języka angielskiego nazywane semisyntetykami. Zawierają w sobie około 30% oleju syntetycznego, resztę stanowi olej mineralny. W rzeczywistości jednak nigdy nie wiadomo, jaki jest udział prawdziwej bazy syntetycznej. Mieszanka olejów zapewnia pośrednie własności, jednak z chemicznego punktu widzenia bliżej im do dobrych olejów mineralnych."

 

Jak również pseudo syntetyki:

"Technologia syntetyczna

 

W rzeczywistości mineralne. Oznaczenie "wykonane w technologii syntetycznej" lub "hydrosyntetyczny" zwykle mówi o tym, iż jest to olej mineralny, jednak poddany zaawansowanej przeróbce (hydrokrackingowi). Swoimi własnościami zbliża się on do niektórych olejów syntetycznych, ale z chemicznego punktu widzenia jest on nadal olejem pochodzenia mineralnego (baza z grupy III). Hydrosyntetyczny to nie jest olej syntetyczny."

 

Co decyduje że olej jest dobry:

 

1. Klasa lepkości SAE np. 0W40, 10W40 itp. im niższa cyfra tym olej zachowuje swoją lepkość w niskich (cyfra przed W) i wysokich temperaturach (cyfra po W) im wyższa tym lepiej.

2. Wskaźnik lepkości (bezwymiarowy). Musi być możliwie jak najwyższy (>150) = wyższa temperatura zapłonu oleju (dobry olej do sportowych silników min. 250 °C)

3. Norma API – minimum SG (przestarzała) nowe oleje SH, SJ, SL

4. Norma JASO – określa możliwość do przenoszenia momentu przez mokre sprzęgło

MB (LFMB) – nie przenosi = nie nadaję się do zastosowań w motocyklu z mokrym sprzęgłem

MA (LFMA); MA1 (LFMA1); MA2 (LFMA2) – przenoszą, nadają się do motocykli

5. Norma ACAE - dla silników benzynowych minimum A3 lub A5

6. Liczba zasadowa TBN – określa zdolność oleju do neutralizacji kwaśnych produktów spalania i właściwości czyszczące oleju, im wyższa tym lepiej, minimum to 7 max ok. 12 mg KOH/g.

7. Co dają estry w oleju syntetycznym – łatwy rozruch, poprawę osiągów, zmniejszenie oporów tarcia, redukcja hałasu, oczyszczenie silnika, obniżona emisja spalin, niższe spalanie, stabilność temperaturowa oleju.

8. Oleje 100 % syntetyczne to grupa V i VI z estrami (najwyższa jakość), Napis „Technologia Syntetyczna” na oleju (grupa III i IV) nie oznacza bazowego oleju syntetycznego lecz olej mineralny poddany hydrokrakingowi typ HC.

9. Olej półsyntetyczny – tak naprawdę dobry minerał

 

 

 

Dobry olej syntetyczny:

SAE 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, i 10W50, 15W50 dla dużych obciążeń

API – min. SG (przestarzała) lepiej SJ i wyżej

JASO – MA (MA1,T903 lub T904 MA2)

ACAE- A3 lub A5

TBN – ok. 10 mg KOH/g

Lepkość – min 170

Grupa V lub VI Estrowy

Temperatura zapłonu – min 250 °C

Temperatura płynięcia – dobry olej syntetyczny – 30 °C

Lepkość kinematyczna w 100 °C – w granicach 13-18

 

 

Porównanie

 

Zalecany do RSV – Agip TEC 4T 15W50 – półsyntetyczny

SEA 15W50 –

API SJ – OK.

JASO MA(MA2) – OK.

ACAE A3 – może być.

TBN – brak danych

Lepkość – 150 – słabo

Grupa IV – słabo, olej mineralny z mak. 30 % bazy syntetycznej

Temperatura zapłonu – 230 °C – słabo

Temperatura płynięcia - 27 °C – OK.

Lepkość kinematyczna w 100 °C – 17,6 – może być

 

 

AGIP RACING 4T – syntetyk a bardziej minerał hydrokrakingowy typ HC

SEA 5W40

API SJ – OK.

JASO MA(MA2) – OK.

ACAE A3 – może być.

TBN – brak danych

Lepkość – 158 – całkiem OK.

Grupa V – całkiem OK.

Temperatura zapłonu – 225 °C – słabo

Temperatura płynięcia - 40 °C – OK.

Lepkość kinematyczna w 100 °C – 14,7 – OK.

MOTUL Factory Line 300 V 5W30 Dubel Ester 100 % Syntetic

SEA 5W30

API powyżej SJ – Super

JASO T904 MA 2 – OK. najnowsza z 2006 roku.

ACAE A3 – może być.

TBN – 8,3 – całkiem OK.

Lepkość – 178 – OK.

Grupa VI – podwójne estry – OK.

Temperatura zapłonu – 232 °C – może być

Temperatura płynięcia - 48 °C – OK. aż za dużo 

Lepkość kinematyczna w 100 °C – 11,4 – OK.

 

MOTUL Factory Line 300 V 10W40 Dubel Ester 100 % Syntetic

SEA 10W40

API powyżej SJ – Super

JASO T904 MA 2 – OK. najnowsza z 2006 roku.

ACAE A3 – może być.

TBN – 8,3 – całkiem OK.

Lepkość – 160 – całkiem OK.

Grupa VI – podwójne estry – OK.

Temperatura zapłonu – 240 °C – całkiem OK.

Temperatura płynięcia - 42 °C – OK. aż za dużo 

Lepkość kinematyczna w 100 °C – 13,3 – OK. 

 

MOTUL Factory Line 300 V 15W50 Dubel Ester 100 % Syntetic

SEA 15W50

API powyżej SJ – Super

JASO T904 MA 2 – OK. najnowsza z 2006 roku.

ACAE A3 – może być.

TBN – 8,3 – całkiem OK.

Lepkość – 161 – całkiem OK.

Grupa VI – podwójne estry – OK.

Temperatura zapłonu – 252 °C – OK.

Temperatura płynięcia - 45 °C – OK. aż za dużo 

Lepkość kinematyczna w 100 °C – 17,1 OK

 

Shell Advance Ultra 4 10W40

SEA 10W40 – 100 % syntetyczny technologia oleju bazowego XHVI.

API – SG trochę słabo, na stronie podają SL, więc widać że kłamią 

JASO MA – OK.

ACAE A3 – może być.

TBN – 10,3 – OK.

Lepkość – 186 – wypas .

Grupa V – syntetyczny – OK.

Temperatura zapłonu – 202 °C – jakoś mało.

Temperatura płynięcia - 30 °C – OK.

Lepkość kinematyczna w 100 °C – 14,3 – może być

 

 

Zostały jeszcze:

Castrol – brak karty produktu do pobrania na stronie – tylko podane API SG oraz JASO MA

 

Większość cech marketingowych podawanych na opakowaniach i stronach producentów to bełkot, tak naprawdę tylko porównanie konkretnych parametrów oleju decyduje o jego własnościach i przydatności w danych warunkach i danym typie motocykla.

 

Znalazłęm jeszcze dwa o przyzwoitych paramatrach:

http://www.liquimoly-sklep.pl/product-pol-...05L-.html#title

 

dobre parametry lecz gorsza baza od MOTUL

 

 

Oraz REPSOL

https://imagenes.repsol.com/es_en/Moto_Raci...tcm11-43019.pdf

 

Podsumowując dla mnie królem jest MOTUL :buttrock:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o olej to postanowiłem ostatnio nie sugerować się opiniami innych tyko zpoznać się szeżej z właściwościami oleju i zobaczyć co decyduje czy olej jest dobry czy zły.

 

Okazuję się że wiekszość producentów podaje marketingowy bełkot, a olej w Technologii Syntetycznej wcale nie oznacza oleju syntetycznego.

 

Dużo można znaleść tu:

 

http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

itd...

 

Podsumowując dla mnie królem jest MOTUL :buttrock:

 

---------------------------------------------

... bardzo dobre artykuły i porównania i faktycznie MOTUL jest jednym z lepszych producentów, chociaż w różnych silnikach inaczej się sprawdza, i np moje doświadczenie z nim:

- jak wcześniej pisałem , w swoim silniku stosowałem Valvoline 10W40 DuraBlend, ale urzeczony parametrami Motula zalałem go (5100 ester 10W40) i po krótkim czasie zaczęła stukać hydraulika w pierwszej fazie po rozruchu (wiadomo o co chodzi), zmieniłem znów na Valvoline i problem zniknął.

Byłem w serwisie żeby wyrazili swoją opinię, oto ona : za gęsty olej - Motul nie koniecznie trzyma parametry - tak samo jak Castrol który nie ma własnej produkcji tylko firmuje, jest często podrabiany (może właśnie na taki trafiłem, zakup w necie) - odeszliśmy od stosowania - proponujemy zmienić. Tak tez zrobiłem.

Wczytując się z ciekawości w pisma fachowe doszedłem do wniosku, że najlepiej dbającymi o utrzymanie parametrów są m. inn. firmy Moly,Valvoline i co ciekawe Midland (dawny Quaker State), dodatkowo nie są rozlewane u nas.

Jeszcze dodam, że parę lat wstecz przejechałem Omegą ok 500 tyś.km. na Quakerze i byłem z niego b. zadowolony - to takie maje refleksje olejowe - Pozdrawiam !

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...