Skocz do zawartości

Wymiana oleju - trzeba tak czesto?


samson
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Manual do mojego sztrucla twierdzi, coby olej wymieniac co 2500km a filtr co 5000km 8O

Ksiazka to Owners Manual Haynesa... przypuszczalnie napisany pod koniec lat 70tych.

 

Da rade wymieniac olej np. 2 razy rzadziej? Mysle ze w latach 70tych nikt o olejach syntetycznych na bazie estrow nie marzyl...

 

Jezdze na Motulu 5100 i teraz zorientowalem sie, ze od ostatniej wymiany oleju jest juz 3500km.

 

Stanie sie cos jak bede co 5000km wymieniac olej i filtr?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie piszą, że wymiana co 12 tysięcy. Ja wymieniam max. po 6.

 

Jeżeli instrukcja mówi 2500, to nie przedłużaj tego przebiegu ani trochę. Na pewno jest jakiś margines bezpieczeństwa, ale ... zrób to w imię miłości do swojej Zuzi.

 

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od motocykla, teraz np: w mojej Hondzie XL600 wymieniam co 3 tys i co 6 tys. z filtrem. Wcześniej miałem FZ750 i wymieniałem co 6 tys.. Zobacz do instrukcji danego motocykla i wymieniaj jak radzi producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również polecam stosować się do zaleceń producenta. Konsekwencją zbyt długiej eksploatacji oleju jest głównie obniżenie jego lepkości co może prowadzić do zaniknięcia filmu olejowego tu i ówdzie, a to z kolei do nadmiernego zużywania się par kinematycznych. Pozatym występuje jeszcze szereg zjawisk typu scinanie się inhibitorów, brak zdolności oleju do rozpuszczania zanieczyszczeń itd. Oczywiście współczesne oleje są dużo bardziej odporne na starzenie niż te sprzed 30 lat, ale nie polecał bym nowoczesnych wpełni syntetycznych olejów do starszych silników. Lepiej stosować olej mineralny (tańszy) i go częściej wymieniać niż pełen syntetyk. Nowoczesne oleje zawierają mnóstwo środków myjących, poza tym oleje te są "energo oszczędne" (ich lepkość jest na niższym poziomie niż starszych oleji co nie zawsze jest dobre dla silników starszej generacji).

Przebieg między wymianami oleju zależy głownie od ilości oleju w silniku (im go więcej tym np jest w stanie rozpuścić więcej zanieczyszczeń) np w KTM 520EXC jest tylko 1 l oleju i trzeba go wymieniać po 15 godzinach użytkowania.

Podsumowując polacam olej mineralny i wymianę zgodnie z zaleceniami producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim sprzęcie (gpz 305) jest standard co 5 tyś. z filtrem. Jednak z racji tego, że rozrząd gpz-tki jest bardzo wrażliwy na jakość stosowanego oleju niektórzy wymieniają go nawet co 1500 km 8O .

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba stosować się do zaleceń producenta, albo ... skracać czas. W naszych warunkach, przy dużym zapyleniu trzeba zmieniać wszysto nawet częściej niż zaleca prducent. Szczególnie dotyczy to filtra powietrzam który w niektórych samochodach ma starczać np. na 50000 km. Widszieliście kiedyś taki filtr ? Ja tak - worek od odkurzacza to nic. W moto okresy są częstsze, więc nie ma co przeszadzać, ale odradzam zbyteczne przeciąganie przebiegów. Motocykl się Wam odwdzięczy dokładnym serwisem ! Uwierzcie, to działa !

 

Pozdro, Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator
np w KTM 520EXC jest tylko 1 l oleju i trzeba go wymieniać po 15 godzinach użytkowania.

 

Dzięki że mi przypomniałeś, chociaż i tak już nagiąłem manual, bo walnąłem, z 1200 km i dobre 25 godzin.

Dużo zależy od tego, jak wiele oleju wchodzi do silnika. Jeśli jest to, tak jak w KTM 400 czy 520 EXC - 1,25 litra, to trzbea zmieniać czesto. Gdyby wchodziło 5 litrów, to i wymiana byłaby rzadsza. Np w Ducati wymiana zalecana jest co 20.000 km, chociaż dla bezpieczeństwa wymienia, co 10.000 (hehehee, póki co raz wymieniałem, nie licząc wymiany przy pierwszym serwsie po zakupie motocykla).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Zgadza się Paweł. Przykład - zupełnie siadło mi ciśnienie oleju w Mercedesie. Normalnie zero kompresji. Auto nie chciało zapalać, chociaż od wymiany oleju przejechałem jakieś 7000 km. Okazało się jednak, że oliwka zupełnie straciła swoje własności po prawie roku. Jeśli więc macie zamiar nalać do swojego silnika Shell Helix 15W40, to liczcie się z tym, że na rok lub serwisowe 10.000 km na pewno nie wystarczy. G... po prostu, nie olej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie moga byc konsekwencje przeciagniecia jazdy na jednym oleju?

Troche przerabana sytuacja wydawac co miesiac 120pln na olej.

 

To Ty robisz 2500km miesięcznie? Nieźle, biorąc pod uwagę, że sezon trwa od marca, do października (szacunkowo), jeździsz 8 m-cy po 2500, czyli 20000 w sezonie. Tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również polecam stosować się do zaleceń producenta. Konsekwencją zbyt długiej eksploatacji oleju jest głównie obniżenie jego lepkości co może prowadzić do zaniknięcia filmu olejowego tu i ówdzie, a to z kolei do nadmiernego zużywania się par kinematycznych. Pozatym występuje jeszcze szereg zjawisk typu scinanie się inhibitorów, brak zdolności oleju do rozpuszczania zanieczyszczeń itd. Oczywiście współczesne oleje są dużo bardziej odporne na starzenie niż te sprzed 30 lat, ale nie polecał bym nowoczesnych wpełni syntetycznych olejów do starszych silników. Lepiej stosować olej mineralny (tańszy) i go częściej wymieniać niż pełen syntetyk. Nowoczesne oleje zawierają mnóstwo środków myjących, poza tym  oleje te są "energo oszczędne" (ich lepkość jest na niższym poziomie niż starszych oleji co nie zawsze jest dobre dla silników starszej generacji).

Przebieg między wymianami oleju zależy głownie od ilości oleju w silniku (im go więcej tym np jest w stanie rozpuścić więcej zanieczyszczeń) np w KTM 520EXC jest tylko 1 l oleju i trzeba go wymieniać po 15 godzinach użytkowania.

Podsumowując polacam olej mineralny i wymianę zgodnie z zaleceniami producenta.

 

Radek dobrze gada :D

W zasadzie wszystko zostało powiedziane.

Dodam tylko że olej należy zmieniać co rok niezależnie od jego przebiegu ze względu na utlenianie się oleju i jego dodatków a w skutek zasiarczenia paliwa także spadek liczby zasadowej oleju ( TBN)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To Ty robisz 2500km miesięcznie? Nieźle, biorąc pod uwagę, że sezon trwa od marca, do października (szacunkowo), jeździsz 8 m-cy po 2500, czyli 20000 w sezonie. Tak?

 

No jakbys zgadl... Nie wiem co w tym takiego dziwnego... Mysle ze jak entuzjazm i fascynacja nowym motocyklem mi przejda to bede robic 1500 miesiecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... w sumie tak, żaden problem. U mnie roczny przebieg to 10tysiaków, a w domu jestem tylko w sobotę i niedzielę ... nawet wakacji nie miałem :? Nie pomyślałem, że ktoś może mieszkać razem ze swoim motocyklem.

Teraz jak wrócę, zaraz mi się nabije niezła ilość kilosów.

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...