Skocz do zawartości

Montaż grzanych manetek i gniazda 12V


PawelP
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam zamiar zainstalować w Yamaha FJR podgrzewane manetki i gniazdo zasilania 12V. Wiecie w jaki sposób i w które miejsca najbezpieczniej wpiąć się w instalację el. ?

Przy okazji może macie sposób na to żeby szyba nie opuszczała się każdorazowo po odłączeniu zapłonu??

Pozdrawiam

Paweł

Edytowane przez PawelP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gniazdo to wpioł bym bezpośrednio pod akumulator (przez dodatkowy bezpiecznik), manetki natomiast w ten sam sposób, tyle że dodatkowo przez przekaźnik, który umożliwiał by ich włączenie tylko przy załączonym zapłonie (coby Ci ktoś "kawału" nie zrobił i nie rozładował akumulatora.

Edytowane przez Rozio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chciałem się podłączyć pod to pytanie odnośnie manetek. Moja wiedza z elektryki jest słaba więc proszę o pomoc a nie miażdżącą polewkę :notworthy:. Wyczytałem na forum że dobrą koncepcją jest podłączenie kabla manetek bezpośrednio do aku z dodatkowym zabezpieczeniem w postaci przekaźnika wpiętego do kabla np ze światłami. http://forum.motocyklistow.pl/index.php?showtopic=36600&hl=

Pomysł prosty i fajny. Mam do niego jedno pytanie. Czy ten przekaźnik jakoś fachowo się nazywa i gdzie go można kupić.

Druga koncepcja to podłączenie manetek do przełącznika świateł tak żeby wyszedł z tego układ równoległy ze światłami. I tu mam pytania.

1 Proszę o podanie wzoru na obliczanie natężenia, mając dane moc i napięcie odbiornika

2 Czy suma natężenia prądu płynącego jednym kablem do odbiorników jest taka sama jak ich pojedyncze natężenie ? Słyszałem że w tym temacie 2+2 wcale nie koniecznie = 4, ale ja się nie znam więc pytam

3 Czy wartość bezpieczników jest obliczona na odporność odbiorników czy także kabli?

4 Czy faktycznie podłączając manetki w miejscu gdzie do włącznika świateł podłączony jest kabel ze światłami uzyskam połączenie równoległe?

Z góry dziękuję z odpowiedzi i łagodne potraktowanie mojej niewiedzy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chciałem się podłączyć pod to pytanie odnośnie manetek. Moja wiedza z elektryki jest słaba więc proszę o pomoc a nie miażdżącą polewkę :). Wyczytałem na forum że dobrą koncepcją jest podłączenie kabla manetek bezpośrednio do aku z dodatkowym zabezpieczeniem w postaci przekaźnika wpiętego do kabla np ze światłami. http://forum.motocyklistow.pl/index.php?showtopic=36600&hl=

Pomysł prosty i fajny. Mam do niego jedno pytanie. Czy ten przekaźnik jakoś fachowo się nazywa i gdzie go można kupić.

Druga koncepcja to podłączenie manetek do przełącznika świateł tak żeby wyszedł z tego układ równoległy ze światłami. I tu mam pytania.

1 Proszę o podanie wzoru na obliczanie natężenia, mając dane moc i napięcie odbiornika

2 Czy suma natężenia prądu płynącego jednym kablem do odbiorników jest taka sama jak ich pojedyncze natężenie ? Słyszałem że w tym temacie 2+2 wcale nie koniecznie = 4, ale ja się nie znam więc pytam

3 Czy wartość bezpieczników jest obliczona na odporność odbiorników czy także kabli?

4 Czy faktycznie podłączając manetki w miejscu gdzie do włącznika świateł podłączony jest kabel ze światłami uzyskam połączenie równoległe?

Z góry dziękuję z odpowiedzi i łagodne potraktowanie mojej niewiedzy

 

Podłaczenie manetek pod zasilanie swiateł bezposrednio jest błędne .Moze spowodowac uszkodzenie instalacji z przełacznikiem na czele. Dlatego trzeba zastosowac przekażnik, ktorego cewka zasilana będzie z obwodu swiateł. Cewka pobiera bardzo mały prąd nie powodujac zagrozenia uszkodzenia instalki.

1. Wzór na moc prądu stałego P= UI . Po przekształceniu natężenie liczysz tak I= P/U

gdzie i - natężenie , U - napięcie, P - moc w watach

2. Poniewaz przy połaczeniu równoległym natęzenia sie sumuja to I = I1+I2+I3 czyli 2+2=4

3. Wartość prądu bezpiecznikow wyliczona jest głównie pod zabezpieczenie instalacji przed skutkami zwarc i przeciązeń . Najwieksze znaczenie maja tu przekroje przewodów dobrane do mocy odbiorników . Dla tego nie wolno watowac bezpieczników bo w przypadku zwarcia spala sie przewody . To samo dotyczy przeciazenia instalcji dodatkowymi odbiornikami.

4.Tak ale tak sie tego nie robi. Daj zasilanie po przez przekaznik.

Napisz jaka jest moc tych manetek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chciałem się podłączyć pod to pytanie odnośnie manetek. Moja wiedza z elektryki jest słaba więc proszę o pomoc a nie miażdżącą polewkę ;). Wyczytałem na forum że dobrą koncepcją jest podłączenie kabla manetek bezpośrednio do aku z dodatkowym zabezpieczeniem w postaci przekaźnika wpiętego do kabla np ze światłami. http://forum.motocyklistow.pl/index.php?showtopic=36600&hl=

Pomysł prosty i fajny. Mam do niego jedno pytanie. Czy ten przekaźnik jakoś fachowo się nazywa i gdzie go można kupić.

Druga koncepcja to podłączenie manetek do przełącznika świateł tak żeby wyszedł z tego układ równoległy ze światłami. I tu mam pytania.

1 Proszę o podanie wzoru na obliczanie natężenia, mając dane moc i napięcie odbiornika

2 Czy suma natężenia prądu płynącego jednym kablem do odbiorników jest taka sama jak ich pojedyncze natężenie ? Słyszałem że w tym temacie 2+2 wcale nie koniecznie = 4, ale ja się nie znam więc pytam

3 Czy wartość bezpieczników jest obliczona na odporność odbiorników czy także kabli?

4 Czy faktycznie podłączając manetki w miejscu gdzie do włącznika świateł podłączony jest kabel ze światłami uzyskam połączenie równoległe?

Z góry dziękuję z odpowiedzi i łagodne potraktowanie mojej niewiedzy

Fachowa nazwa przekaźnika - "przekaźnik" :) :)

No czasem mówią stycznik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popularne podgrzewane manetki pobierają prąd ok. 5-6A zaraz po włączeniu, następnie wartość ta spada - gdyż po nagrzaniu zasilanie poprzez termostat podtrzymuje jedynie temperaturę manetek. Do kierownicy przymocowana jest opaską regulacja układu /małe pudełko z potencjometrem/. Całkiem fajny wynalazek na zimne dni, średnio drogi /ok. 250zł/, szkoda tylko że na kierownice fi 22 mm. Szukałem kiedyś na rurkę calową i nie mogłem znaleźć. Przez światła bym odradzał, najlepiej jako osobny obwód na przekaźniku i z własnym bezpiecznikiem.

PASTOR GARAGE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla chetnych na allegro koles sprzedaje po 140zl ja mam wlasnie te co na allegro i naprawde sa okej, wiecej o podgrzewanych manetkach jak to zrobic itp itd jak to wyglada na stroni zbyha z forum

http://republika.pl/zbyhu1/moto/manetki.htm

 

dokladnie ten sam zestaw jest na allegro http://moto.allegro.pl/item152289468_podgr...d_m_m_fvat.html

 

i inny tanszy http://moto.allegro.pl/item154103523_manet...wane_nowe_.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za rady. Idę w opcję z przekaźnikiem. Ja zakupiłem takie manetki http://www.allegro.pl/item152816018_podgrzewane_manetki.html

Jak założę to powiem czy 80PLN to dobra cena czy lepiej wydać więcej

 

 

Ja miałem te manetki w Bandicie, uratowały mi tyłek (a raczej ręce) parę razy, w tym raz w burzy śnieżnej. Nie mam poziomu odniesienia, ale ja byłem bardzo zadowolony, grzały że aż miło. Jedyny mankament to odczuwalnie zwiększone wibracje na kierownicy, spowodowane zdjęciem na potrzeby montażu manetek obciążników kiery. Wibracje były tak uciążliwe, że na dłuższych trasach poważnie obniżały komfort jazdy. Gdybym miał wybrać ponownie, wolałbym cieplejsze rękawice - no chyba, że da się manetki zainstalować bez konieczności ściągania obciążników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam u siebie zalozone manetki te z tanszej polki za 80 zeta. Piekna sprawa, lapki cieple az chce sie jechac. Co prawda nie sprawdzalem tego w minusowych temperaturach, ale jak bylo kolo +5 i jechalem w normalnych skorzanych rekawicach to dobrze grzalo.

Podpinalem je sugerujac sie poradami zbyha http://republika.pl/zbyhu1/moto/manetki.htm z malymi zmianami wynikajacymi z posiadania innego moto i wlasnych przemyslen.

Polecam, jak tu ktos slusznie zauwazyl moga uratowac nie tylko rece ale i dupsko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłaczenie manetek pod zasilanie swiateł bezposrednio jest błędne .Moze spowodowac uszkodzenie instalacji z przełacznikiem na czele. Dlatego trzeba zastosowac przekażnik, ktorego cewka zasilana będzie z obwodu swiateł. Cewka pobiera bardzo mały prąd nie powodujac zagrozenia uszkodzenia instalki.

1. Wzór na moc prądu stałego P= UI . Po przekształceniu natężenie liczysz tak I= P/U

gdzie i - natężenie , U - napięcie, P - moc w watach

2. Poniewaz przy połaczeniu równoległym natęzenia sie sumuja to I = I1+I2+I3 czyli 2+2=4

3. Wartość prądu bezpiecznikow wyliczona jest głównie pod zabezpieczenie instalacji przed skutkami zwarc i przeciązeń . Najwieksze znaczenie maja tu przekroje przewodów dobrane do mocy odbiorników . Dla tego nie wolno watowac bezpieczników bo w przypadku zwarcia spala sie przewody . To samo dotyczy przeciazenia instalcji dodatkowymi odbiornikami.

4.Tak ale tak sie tego nie robi. Daj zasilanie po przez przekaznik.

Napisz jaka jest moc tych manetek.

 

 

Ja nie mam wyjścia, muszę wykorzystać przekaźnik, bo gniazdo zapalniczki ma podświetlanie i po kilku dniach miałbym po aku Mam w związku z tym pytanie. Pod Który kabelek najlepiej się podpinać i jak rozpoznać bez serwisówki który jest od czego?

Manetki też muszą iść przez przekaźnik, więc pytanie czy można wpiąć oba w jeden obwód, czy może wystarczy jeden mocniejszy?

Pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy te podswietlenie w gniazdku nie mozna zasilic osobno? Lub odłaczyc? Gniazdko podłącz po przez bezpiecznik bezposrednio do akumulatora. Do czego będziesz wykorzystywał te gniazdko?Do zapalniczki w moto :icon_mrgreen: . Jesli tylko do ładowarki telefonu lub innych małych odbiorników to bezpiecznik daj 5A. Jeśli zapalniczka to 15A. Po przez przekaznik podłaczac samo gniazdko nie ma sensu bo chcac z niego korzystac trzeba by właczyc zapłon/ światła. Ale jak chcesz to tez mozna tak zrobić i wykorzystac jeden przekażnik na manetki i gniazdko.

Zasilanie cewki przekażnika podłacz do przewodu zasilajacego swiatło pozycyjne w tylnej lampie. dojdziesz po kolorze ktore to przewody. Drugie wyprowadzenie cewki do masy. Obwód prądowy przekaznika po przez bezpiecznik 10A bezposrednio z aku . Pamiętaj o właściwym przekroju przewodów do obwodow z duzym prądem . Wszelkie połączenia lepiej lutuj , tak samo przewody do konektorow. Jako izolacje wykorzystaj koszulki termokurczliwe. Przez głupie błędy mozna puscic z dymem moto , wiec uwazaj. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...