Skocz do zawartości

Jak działa sprzęgło mokre??


Bajo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Polecam książkę "Podstawy Konstrukcji Maszyn" tom 3 lub 4 w zależności od wydania. Tytuł tomu "Sprzęgła i przekładnie". Znajdziesz tam dokładny opis działania sprzęgła wielotarczowego mokrego w raz z zasadami projektowania. Jest to obowiązkowa lektura każdego wydziału mechanicznego na Politechnice. Maśle, że znajdziesz tą książkę w każdej większej bibliotece.

 

Pozdrawiam i miłej lektury ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam książkę "Podstawy Konstrukcji Maszyn" tom 3 lub 4 w zależności od wydania. Tytuł tomu "Sprzęgła i przekładnie". Znajdziesz tam dokładny opis działania sprzęgła wielotarczowego mokrego w raz z zasadami projektowania. Jest to obowiązkowa lektura każdego wydziału mechanicznego na Politechnice. Maśle, że znajdziesz tą książkę w każdej większej bibliotece.

 

Pozdrawiam i miłej lektury ;-)

Ma ktoś tego wersje pdf??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No po prostu wciskając dźwignię sprzęgła uruchamiasz linkę, która pociąga za dźwigienkę przy silniku(po przeciwnej stronie niż kosz sprzęgłowy).

Ta z kolei dociska tzw "popychacz" (choć nie we wszystkich sprzęgłach- w niektórych kosz jest odwrócony i dżwigienka jest z ej samej strony co kosz, ale to działa na tej samej zasadzie).

Popychacz przekazuje siłę na dekielek kosza sprzęgłowego przez swój drugi koniec odsuwając go nieco od ostatniej tarczy sprzęgłowej- tym samym wszystkie tarcze "łapią" luz między sobą a przekładkami je dzielącymi i nie przekazują momentu obrotowego z obudowy kosza do jego wnętrza- powiedzmy "rdzenia", na którym właśnie są zazębione wymienione wcześniej przekładki...

kiedy puszczasz dźwignię sprzęgła, pozwalasz na to, aby sprężyny w koszu sprzęgłowym docisnęły tarcze ku wnętrzu silnika, spajając je względnie mocno z owymi przekładkami.

 

w skrócie to jest tak, że tarcze są unieruchomione względem "obudowy" kosza- zewnętrznej części, a przekładki są unieruchomione względem wewnętrznego "bębna" (te unieruchomienia odbywają się na zasadzie wieloklinu). Wszystko jest tak zmontowane, że tarcze są od siebie oddzielone przekładkami i dlatego po ściśnięciu sprężynami całego kosza zewnętrzna część napędzana z wału korbowego przekazuje całość momentu obrotowego na bęben-wnętrze kosza, które jest zespolone ze skrzynią begów.

Wnisek jest taki, że jak naciśniesz sprzęgło to tarcze wirują, ale że nie są dociśnięte do przekładek to nie przekazują na nie żadnej siły (prawie żadnej)- przekładki stoją w miejscu, w związku z czym skrzynia biegów też.

 

załączam plik ze skrzynią z serwisówki, jaką akurat mam na komputerze, tam sobie wszystko przeanalizuj :]

sorki za taki tragiczny opis, ale takie rzeczy się wie i ciężko samymi słowami opisać... :/

 

ps: sorki za zakręconą i chaotyczną wypowiedź, ale jest późno, a z mojego barku brakuje już wielu piwów...

:icon_rolleyes:

 

http://www.speedyshare.com/196684355.html

Edytowane przez Lysy5g1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...