Skocz do zawartości

Azotowanie Cieplno - Chemiczna Wałow


kusztyk
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

albo HV tylko przy niewielkim nacisku na wgłębnik, z tego co pamiętam to azotowanie jest dość długim procesem i najlepiej jak poddaje się mu stale o odpowiednim składzie chemicznym, takim przykładem może być stal 38HMJ wg. starych oznaczeń, tylko nie wiem czy akurat z niej są robione wały korbowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

twarda ma być tylko warstwa powierzchniowa materiału, pod którą jest zazwyczaj miękki rdzeń, skala HRC nie jest najlepsza do pomiaru twardości warstwy azotowanej, wgłębnik ja przebija a wartość HRC jest wówczas właściwa dla rdzenia

Mówisz o pomiarze twardości metodą ROCKWELLA, TZ

 

Przepraszam,awaria klawiatury :icon_mrgreen: .W nawiązaniu do poprzedniego postu.Twardość byla mierzona twardościomierzem elektronicznym ,jest to pomiar bezinwazyjny.Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to do mierzenia azotowania nie wchodzi w gre poniewaz po azotowaniu chyba maks jest 1mm.

Tak na marginesie nikt nie mial motora po takim zabiegu?? To dlaczego kazdemu na forum pelno ludzi odradza takie zabiegi jak nawet nie przetestowali tego? Ja jak bede miec odrazu wam napisz ale teraz zima wiec nie poszaleje :icon_razz: Ale po zimie napewno napisze co i jak he ;)

Edytowane przez kusztyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak nie mylę się, metoda Shore'a służy do pomiaru b. twardych stali, gdyż jest to metoda polegająca na pomiarze wysokości odbicia ciężarka o zadanej masie spadającego ze stałej wysokości... I na pewno nie nadaje się do pomiaru twardości gumy.... Jakby coś to służę pomocą...

Pozdro Seb

www.ducati-klub.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale chyba czop walu nie zmierzymy ta metoda poniewaz jest w krztalcie walka :icon_twisted: Trzeba by poazotowac mateiral taki sam jak jest wykonany chop walu i wtedy zbadac :rolleyes: A moze zna ktos jakas stronke gdzie mozna znalesc orginalne twardosci walow>

Edytowane przez kusztyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak nie mylę się, metoda Shore'a służy do pomiaru b. twardych stali, gdyż jest to metoda polegająca na pomiarze wysokości odbicia ciężarka o zadanej masie spadającego ze stałej wysokości... I na pewno nie nadaje się do pomiaru twardości gumy....

 

hmm... to dlaczego twardosc gumy zwykle podaje sie w jednostkach Shore`a , a w materialach metalowych uzywa sie jednostek HB, HV, HRC ?

Do "mineralow", ktore sa bardzo twarde uzywa sie skali Mohsa (najtwardszy diament ma 10).

 

Wracajac jeszcze do twardosci czopow walow korbowych z lozyskowaniem slizgowym - dla przykladu twardosc czopu walu sam. ciezarowego Skoda wynosi 42-50HRC i nie jest to azotowane. Z reguly "pospolite" waly korbowe sa hartowane indukcyjnie -powierzchniowo w granicach 3-5 mm przy twardosci do okolo 60 HRC.

A dlaczego w japoniach waly sa powierzchniowo azotowane ? Czy przyczyna jest material z jakiego jest wykonany wal ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie mowil ze w japoncach waly sa azotowane :eek: Tylko ze wlasnie ta metoda mozna zregenerowac wal. A 3-5mm to dosc duzo, ale takie samochody robia po 500 tys przebiegu i to przy obciazeniach duzych :) a motory wiadomnie mniej. Ale czy w zachodnich silnikach jest cos utwardzane? Chyba nie... chyba ze sie myle ?

 

Ale nie tylko twardosc sie liczy... trzeba wziac tez pod uwage odpornosc na scieranie

Edytowane przez kusztyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze Ural_zgora ale się przyczepiłeś... napisałem, że jest METODA, nic nie pisałem o jednostkach!!

To w jakich jednostkach podajemy twardość, zależy od tego jak mamy wyskalowany twardościomierz...

Pozdrawiam Seb

www.ducati-klub.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, możesz mieć wyskalowany też w HV. Wadą tej metody jest błąd pomiaru, który zależy właśnie m.in. od krzywizny powierzchni. Jak chcesz wiecej szczegułów to kuknę jutro do podręcznika metaloznawstwa i Ci podeślę.

Pozdro Seb

www.ducati-klub.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie tylko twardosc sie liczy... trzeba wziac tez pod uwage odpornosc na scieranie

 

Odpornosc na scieranie faktycznie jest dosc istotna przy tych predkosciach obrotowych silnika. Liczac takie lozyskowanie slizgowe bierze sie glownie dwa parametry: obciazenie oraz predkosc obrotowa (obwodowa) , ktora w japoniach bywa znaczna.

Jak wiadomo w tego typu lozyskowaniu najbardziej narazone powierzchnie czopu i panewki sa przy zbyt niskim cisnieniu oleju (np start silnika). Pozniej, przy odpowiednim smarowaniu cale tarcie wywiazuje sie w warstwie oleju, a powierzchnie czopu walu, oraz panewki nie maja ze soba zadnego kontaktu. Takze bardzo twarda warstwa czopu, o duzej odpornosci na scieranie, oraz dosyc miekka powierzchnia panewki bez odpowiedniego smarowania dlugo nie popracuja razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...