Skocz do zawartości

Regeneracja wału WSK 175


kobuz1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzieki Ural! Powiem znajomemu żeby mi załatwił taki kawałek brazu fosforowego B101, znajomy pracuje w Prat&Whitnej wiec moze uda mu sie znalezc taki braz w robocie;) Wtey aby tylko wytoczyc i rozwiercic tulejke i juz. A jakie obroty maxymalnie może wytrzymac tak wykonana tulejka przy zwykłym smarowaniu olejem z paliwa w silniku 2T??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie obroty maxymalnie może wytrzymac tak wykonana tulejka przy zwykłym smarowaniu olejem z paliwa w silniku 2T??

też kiedyś dałem to pytanie ale odpowiedzi mnie nie satysfakcjonowały moim zdaniem duże dlatego że tam jest ruch wahadłowy a nie obrotowy ale ja tego nie wypróbowałem więc nie dam sobie głowy uciąć że bedzie działać ;) ale w wsk napewno tak :biggrin:

Edytowane przez hz10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też kiedyś dałem to pytanie ale odpowiedzi mnie nie satysfakcjonowały moim zdaniem duże dlatego że tam jest ruch wahadłowy a nie obrotowy ale ja tego nie wypróbowałem więc nie dam sobie głowy uciąć że bedzie działać ;) ale w wsk napewno tak :D

 

Wahadłowy :biggrin: ale tulejka ma za zadanie pracowac jako panewka przecie sworzeń obraca się w tulejce pełnymi obrotami a nie wahadłowo ;)

Tylko pytam co by zadymy nie zrobic z drobnego stwierdzenia bo już tak było jak nazwałem tulejkę panewką to odrazu był odzew że się nie znam i wogule po co się wypowiadam :icon_mrgreen:

Edytowane przez pietroni
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko sie zgadza ale zależy od konstrukcji układu bo może być tak że swożeń stoi w tłoku i wtedy jest wahadłowy ale jeżeli jest swożeń pływający to już nie chociaż wiele razy widziałem że swożeń mimo że mógł sie obracać w tłoku to wcale tego nie robił i tak wybity był od strony główki korbowodu :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pietroni, kolega hz10 ma racje - rzeczywiscie w tym przypadku sworzen obraca sie w tulecje wachadłowo;) A to dlatego że przeciez sworzen w tłoku jest wcisniety tak żeby nie miał możliwosci sie obrócic, sworzen ma jedynie pracowac w tulejce;) Tak wiec jak tłok posuwa sie w dół a potem w gróe itd to wykonuje sie ruch wachadłowy;)

Kolego HZ10, w moim kobuzie bedzie jakies 7500, tulejka powinna wytrzymac takie obroty? Myslałem nad wykombinowaniem innego korbowodu o identycznej dlugosci który by miał łożyskowanie rolkowe i na dole i na górze..? To by było chyba lepsze rozwiazanie od tulejki nie?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku smarowania mieszanka moze byc lepszym rozwiazaniem- rolki zamiast tulejki. Inna zaleta - na korzysc lozyska tocznego- jest to ze stawia na pewno duzo mniejszy opor niz slizgowe.

Co do tego ruchu wahadlowego korbowodu i obrotow sworznia,...

Jezeli nie ma ewidentnej blokady sworznia (czy to w tloku, czy tez w glowce korbowodu) zabezpieczajacej go przed obrotem (sa tylko zabezpieczenia - dajmy na to segery w tloku, przeciwdzialajace wysunieciu) to sworzen jest PLYWAJACY. To ze na zimnym tloku sworzen nie ma mozliwosci obrotu w piastach (wystepuje lekki wcisk)nie swiadczy o blokadzie obrotow. Jest to celowo robione z mysla o rozszerzalnosci cieplnej alu. Podczas normalnej temp sworznie maja zwykle mozliwosc wykonywania w pewnym zakresie obrotu w pistach tloka, jak i w glowce korbowodu.

Jak myslice w jakim celu w wiekszosci piast tlokow (patrzac od dolu) wykonuje sie otwory smarujace sworzen ? Przeciez gdyby stal w miejscu (na stale w tloku) to po co go smarowac ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez już nie raz sie zastanawiałem po co sa od spodu tłoka otworki do smarowania, ale tłumaczyłem to sobie że zrobili je po to aby sworzen w razie poluzowania sie w tłoku miał jakies smarowanie..

Jesli jest tak jak mówisz Ural to przeciez piasty tłoka nie sa odporne na scieranie wiec miedzy sworzniem a piastami wyrobił by sie duży luz>??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tloki nie robi sie z "byle aluminium". Jest to zwykle alu z dodatkami, podwyzszajacymi odpornosc na scieranie oraz twardosc. Wazne jest tez aby pisaty mialy odpowiednio mala chropowatosc.

W przypadku silnikow o bardzo duzym przebiegu zdarza sie, ze sworzen wypracowuje piasty i wtedy na zimno zaczyna sie przesuwac, obracac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to że nie robi sie z byle aluminium to ja wiem;) Sa to zazwyczaj stopu AK, w przypadku WSK zazwyczaj AK12. A o tym ze tłok po rozgrzaniu ma pracowac w piastach to gdzies wyczytales moze? Skad to wiesz? NIe podważam tego co mówisz, tylko jestem ciekaw gdzie pisza takie rzeczy;)

Pozdrawiam - Julas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji tego ze skonczylem na mechanicznym specjalnosc pojazdy i byl tam taki przedmiot jak silniki spalinowe, oraz troche w tym majstruje to cos tam wiem.

Proponuje poczytac w wolnych chwilach ksiazki o silnikach spalinowych i tam powinno byc o tej kwestii wspomniane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje poczytac w wolnych chwilach ksiazki o silnikach spalinowych i tam powinno byc o tej kwestii wspomniane

 

Kolega ma racje, najpierw trzeba poczytać i to dużo ze zrozumieniem, a dopiero później stosować w zyciu. Jednak dla większosci osób ksiażka jest jeszcze wrogiem (do nikogo tu nie pije), a tak przed snem pół godzinki nie zaszkodzi czytania. Na Allegro można kupić ich trochę i to za niską cenę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, musze skoczyc na ryneczek i obczaic pare podreczników na temat silnikow spalinowych, skoro mówisz Ural ze tam takie madrosci pisza;) Lubie czytac wszystkie podreczniki w których jest zawarta wiedza któa moze sie przydac.

A wracajac do tematu to mój wał juz poszedł do znajomego tokarza który mi zrobi tulejke z B101.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, musze skoczyc na ryneczek i obczaic pare podreczników na temat silnikow spalinowych, skoro mówisz Ural ze tam takie madrosci pisza;) Lubie czytac wszystkie podreczniki w których jest zawarta wiedza któa moze sie przydac.

A wracajac do tematu to mój wał juz poszedł do znajomego tokarza który mi zrobi tulejke z B101.

Pozdrawiam

no i powinno hulać jak sie patrzy :P chociaż faktem jest że łożyska toczne mają mniejsze opory a fachowo nazywając większą sprawność :cool:

URAL

ja wiem że są konstrukcje o których piszesz lecz są też takie że np. swożeń na stałe w główce oraz na stałe w tłoku bądź pływający o innych nie słyszałem oprócz wanka :cool: ale uwierz mi że kilka razy mimo pływającego swożnia ten wył wytarty tylko w jednym miejscu co dowodzi że mimo że mogł to i tak sie nie kręcił :P

 

 

Kolego HZ10, w moim kobuzie bedzie jakies 7500, tulejka powinna wytrzymac takie obroty? Myslałem nad wykombinowaniem innego korbowodu o identycznej dlugosci który by miał łożyskowanie rolkowe i na dole i na górze..? To by było chyba lepsze rozwiazanie od tulejki nie?

Pozdrawiam

łożyska toczne patrz wyżej natomiast kombinacje z dobieraniem korby hmm tżeba by sie zastanowić czy jest sens :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale uwierz mi że kilka razy mimo pływającego swożnia ten wył wytarty tylko w jednym miejscu co dowodzi że mimo że mogł to i tak sie nie kręcił

 

Nie chce sie tu za duzo madrowac, ale...

 

Za pewne chodzi Ci o to, ze sworzen wypracowuje sie najwiecej w glowce korbowodu, a nie w piastach ?

A wiec wystarczy zwrocic uwage jaka jest powierzchnia sworznia przypadajaca na glowke korbowodu, a jaka czesc znajduje sie w piastach tloka. Jezeli lozyskowanie glowki korbowodu mialo by taka sama powierzchnie jak piasty tloka, (chodzi mi o rozklad sil i dalej naciskow) to najpradopodobniej zuzycie moglo by sie ksztaltowac inaczej. A tak, jest jak jest. Wszystko oczywiscie zalezy takze od pasowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce sie tu za duzo madrowac, ale...

 

Za pewne chodzi Ci o to, ze sworzen wypracowuje sie najwiecej w glowce korbowodu, a nie w piastach ?

A wiec wystarczy zwrocic uwage jaka jest powierzchnia sworznia przypadajaca na glowke korbowodu, a jaka czesc znajduje sie w piastach tloka. Jezeli lozyskowanie glowki korbowodu mialo by taka sama powierzchnie jak piasty tloka, (chodzi mi o rozklad sil i dalej naciskow) to najpradopodobniej zuzycie moglo by sie ksztaltowac inaczej. A tak, jest jak jest. Wszystko oczywiscie zalezy takze od pasowania.

wiem o co ci chodzi :) ale mnie zupełnie nie o to masz racje z tymi powierzchniami ale jeżeli by sworzeń sie kręcił to wycierał by sie równomiernie na całym obwodzie a tu wyciera sie tylko w na dole czyli tam gdzie największe siły :) a i tez są ślady wytarcia tam gdzie styka sie z tłokiem lecz po przeciwnej stronie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...