kobuz1 Opublikowano 28 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2006 Witam, chce zregenerowac wał w WSK 175, wiem że mozna kupic cały oryginalny fabryczny korbowód z łożyskowaniem - założyc i miec spokój, ale ja chce to rozwiazac lepiej niż fabrycznie, tzn wał po tej regeneracji ma byc wytrzymalszy niz fabryczny. A chodzi mi o to że fabryczne łożysko składa sie z kilkunastu rolek zamocowanych w koszyczku. Moim zdaniem nie jest to dobrym rozwiazaniem. Mam zamiar wykonac łożysko które bedzie sie składało z dużej ilosci malutkich roleczek ale jedna za druga a nie w koszyczku. Dzieki takiemu rozwiazaniu łożysko bedzie wytrzymalsze a to dlatego że im wiecej rolek w łożysku tym wieksza powierchnia przylegania biezni do rolek czyli im wiecej rolek tym sila nacisku podczas pracy silnika rozkłada sie na wieksza ilosc rolek, przez co na każda rolke przypada mniejsza siła, co w rezultacie daje nam zwiekszona żywotnosc łożyska. Takie wlasnie łożysko mam zamiar zrobic (wszystko na ten temat wyczytałem w opracowaniu T.Sałka w Ś.M. Zastanawiam sie tylko nad tym czy lepsze bedzie łożysko w którym bedzie jeden rzad rolek czy też lepszym rozwiazaniem bedzie zrobienie no trzech rzedów rolek?? Ma ktos z Was doswiadczenie w tej dziedzinie? Jesli tak to prosze o pomoc.Pozdrawiam - Julas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 28 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2006 Pomysl z wieksza iloscia rzedow igielek akurat w tym wypadku wg mnie kiepski. Sworzen jest dosyc krotki wiec po co ? Poza tym w wielorzedowych lozyskach igielkowych poszczegolne rzedy lozysk powinny byc chyba raczej odseparowane od siebie ?Co do zlikwidowania koszyka prowadzacego igielki to moga wystapic problemy np.: jak beda one (igielki) utrzymywane aby nie przesuwaly sie na boki ? Po drugie wiecej rolek moze powodowac wieksze tarcie ? Jak bedzie sie to mialo do smarowania mieszanka ? Jezeli to ulozyskowanie korbowodu sie wypracuje to bez koszyka rolki moga zaczac sie np klinowac - stawac lekko bokiem i wtedy ...?No i trzeba by przeliczyc (badz spawdzic) ile rolek wejdzie i jaka przestrzen wolna pozostanie ?Eksperymentowac zawsze mozna :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Yool Opublikowano 28 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2006 (edytowane) Trzeba by wpasować jak najwięcej rolek ale pewna wolna przestrzeń (luz między nimi ) powinna zostać. Rolki nie powinny trzeć o siebie, co innego kulki bo powierzchnia styku poszczególnych kulek jest wiele mniejsza od powierzchni styku w przypadku rolek bez koszyczka. Trzeba by dobrać tali luz między rolkami coby nie tarły o siebie a jednocześnie nie istniało niebezpieczeństwo że rolki zaczną się klinować i je skosi. Edytowane 28 Sierpnia 2006 przez Yool Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hz10 Opublikowano 29 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2006 Witam, chce zregenerowac wał w WSK 175, wiem że mozna kupic cały oryginalny fabryczny korbowód z łożyskowaniem - założyc i miec spokój, ale ja chce to rozwiazac lepiej niż fabrycznie, tzn wał po tej regeneracji ma byc wytrzymalszy niz fabryczny. A chodzi mi o to że fabryczne łożysko składa sie z kilkunastu rolek zamocowanych w koszyczku. Moim zdaniem nie jest to dobrym rozwiazaniem. Mam zamiar wykonac łożysko które bedzie sie składało z dużej ilosci malutkich roleczek ale jedna za druga a nie w koszyczku. Dzieki takiemu rozwiazaniu łożysko bedzie wytrzymalsze a to dlatego że im wiecej rolek w łożysku tym wieksza powierchnia przylegania biezni do rolek czyli im wiecej rolek tym sila nacisku podczas pracy silnika rozkłada sie na wieksza ilosc rolek, przez co na każda rolke przypada mniejsza siła, co w rezultacie daje nam zwiekszona żywotnosc łożyska. Takie wlasnie łożysko mam zamiar zrobic (wszystko na ten temat wyczytałem w opracowaniu T.Sałka w Ś.M. Zastanawiam sie tylko nad tym czy lepsze bedzie łożysko w którym bedzie jeden rzad rolek czy też lepszym rozwiazaniem bedzie zrobienie no trzech rzedów rolek?? Ma ktos z Was doswiadczenie w tej dziedzinie? Jesli tak to prosze o pomoc.Pozdrawiam - Julasa tak z ciekawości to ile wytrzymuje wał w wsk że chcesz robić takie eksperymęty :D pozatym łożysko bez koszyczka to długo nie podziała i dochodzi jeszcze tarcie między wałeczkami co przy takim smarowaniu może mieć zgóbny wpływ na temperature zestawu ;) takie łożyska stosuje się tam gdzie nie ma prawie żadnych obrotów a są bardzo duże siły np w mcphersonach :icon_mrgreen: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietroni Opublikowano 29 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2006 Odradzam koledzy mają racje lepiej się skupić na odpowiednich materiałach na czopy co by miały te 62-4 HRC i odpowiednią gładkość, rolki dobrej firmy i jazda, no ale wolnoć Tomku w swoim domku tylko szkoda by było narobić się i po 1000 km usłyszeć jak wał staje dęba :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kobuz1 Opublikowano 29 Sierpnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2006 Witajcie, co do wielu rzedów w takim łożysku to znalazłem u siebie jeden wał od WSK 175 który ma własnie 3rzedy rolek po 25szt każdy. Oczywiscie rzedy sa od siebie odseparowane pierscieniami. Co do przesuwania sie na boki to nie ma takiej opcji ponieważ wszystko było by idealnie wymierzone i były by dotoczone i wyszlifowane odpowiednie pierscienie dystansowe. Co do oporów to watpie żeby wieksza ilosc rolek spowodowała dużo wieksze tarcie. Wieksza ilosc rolek (tak jak jest to opisane w Świecie Motocykli)powoduje że zwieksza sie powierzchnia styku biezni łożyska z rolkami, dzieki czemu siła nacisku rozkłada sie na wiecej ale mniejszych sił ktore przypadaja na każda rolke. Czyli jak by było mniej rolek to szybciej by sie wyrobiły ponieważ przypadala by na nie wieksza siła, a jak jest wiecej rolek w łożysku to przydanie na każda rolke mniejsza siła, dzieki czemu beda miały wieksza żywotnosc. Podobny wlasnie opis jest w Świecie Motocykli opracowany przez Tomasza Sałka, moim zdaniem ma racje;) Dlatego włąsnie chce zrobic takie łożysko. Tylko że Pan Sałek nie wspomniał jeszcze o tym czy lepsze sa łożyska 1rzedowe czy też wielo rzedowe..?Ktos z was napisał "a tak z ciekawości to ile wytrzymuje wał w wsk że chcesz robić takie eksperymęty " - tak wiec może w normalnie exploatowanym WSK na którym jeżdżono by 80-90km/h normalny oryginalny wał by wytrzymywał. Ja w swoim kobuzie mam gaznik Mikuni z yamahy RD250, który cholernie poprawił sprawnosc silnika i jego osiagi. Motocyklem w trasie miałem raz maxymalnie 125km/h, tak wiec wyobrażcie sobie jak oryginalny wał dostawał w dupe.. az w koncu sie wylatał. Tak wiec musze zrobic łożysko które wytrzyma odpowiednie obroty i troche wieksza niż fabryczna moc. Mysle że lepsze łożysko sprawiło by że wał polatał by dłużej;) Fakt faktem że przesadziłem katujac WSK predkosciami którymi jezdzilem... po regeneracji wału bede smigał około 100km/h nie wiecej. Jesli chodzi o smarowanie to leje do paliwa olej Orlen 2T ( bardzo dobrze smaruje, nie zostawia nagaru, dobrze sie spala). Tak wiec teraz pozostaje tylko kwestia czy zrobic łożysko jedna rzedowe czy wielorzedowe?Pozdrawiam - JUlas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 29 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2006 (edytowane) Jezeli tak mocno zalezy Ci na zmniejszeniu naciskow powierzchniowych to dlaczego chcesz sie rozdrabniac na te wielorzedowe lozyska ? W ten sposob naciski wzrosna ? Tak z ciekawosci to jaka powierzchnie czynna ma korbowod/czop - chodzi o dlugosc w tej WSK ? Jezeli mozesz to podaj. Tak, jak koledzy wczesniej napisali koszykow nie stosuje sie tam gdzie obciazenia sa dosyc duze, wystepuje obciazenie o charakterze udarowym, obroty niewielkie lub prawie zadne - krzyzaki, niektore walki w skrzyniach biegow czy tez w skrzyniach redukcyjnych, zwrotnice w niektorych ciezkich samochodach, elementy ulozyskowania zawieszen,..., i cos blizszego - w przekladni glownej ruskich boxerow - zabierak tylnego kola. Obroty jakie on wykonuje przy predkosci 100km/h sa w granicach 380obr/min. (o ile sie nie pomylilem).Tak samo jest z lozyskami kulkowymi. Koszykow nie ma np w lozyskowaniu przedniego zawieszenia w glowce ramy. I tu widzimy dlaczego tak postapiono, a nie inaczej.Widze ze sie ostro nastawiles na ten patent bez koszyka i rob jak uwazasz, tylko nie wiem dlaczego z tego genialnego pomyslu nie korzysta zadna firma ? A moze korzysta ?PS. Wyczytales to w SM, ale czy ktos to w ogole zastosowal, przetestowal, czy Ty bedziesz pierwszym smialkiem ? Edytowane 29 Sierpnia 2006 przez ural_zgora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietroni Opublikowano 30 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2006 Pozwole sobie podać Ci link na czym bardziej bym się skupił zamiast kombinować z tymi łożyskami, gość mądre tematy porusza. http://jawskom.kgb.pl/war/moc.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kobuz1 Opublikowano 30 Sierpnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2006 Tutaj macie wszystko to co wyyczytałem w Ś.M: http://kubajawax.friko.pl/usprawnienia.htm - wejdzcie w dział "łożyska korbowodowe" i tam przeczytajcie wszystko. Żeby nie było że moj pomysł jest wziety z powietrza;)Pietroni, ja nie chce zwiekszac mocy silnika tylko łożysko pożadne zrobic;) Wszystkie opisy przeróbek czy zwiekszenia mocy silnika przeczytałem dwa 3lata temu:)Pozdrawiam - Julas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietroni Opublikowano 30 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2006 Dobry link troszku się dokształce :biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hz10 Opublikowano 30 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2006 a ja i tak twierdze że dobrze wykonany czop oraz korbowód zrobiony z tulejką z łh15 w wsk bedzie nie do zajechania :biggrin: jedyne co bym zmienił to można zwiększyć liczbe rolek w łożysku ale nie tak drastycznie jak piszesz kobuz1pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kobuz1 Opublikowano 31 Sierpnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2006 HZ10, co miałes na mysli piszac "drastycznie"? Żeby zwiekszyc liczbe rolek w łożysku korbowodowym które oryginalnie ma np 15rolek w koszyku, to jedynym sposobem na zwiekszenie ilosci rolek bedzie poprostu wsadzenie rolek obok jedna za druga obok siebie bez koszyka-tylko w ten sposob zmiesci sie tam wiecej rolek, czyli tak jak ja chce zrobic;) Oczywiscie musza byc zachowane wszystkie odpowiednie wymiary, tolerancje itp.. Mozna róznież założyc wieksze łożysko koszykowe z wieksza iloscia rolek, ale wtedy trzeba by sporo powiekszyc zewnetrzna srednice łożysko przez co scianka zewnetrzna łożyska mogła by sie zabardzo osłabic i w efekcie podczas pracy peknac/urwac.. Wiec co myslicie o zrobieniu takiego łożyska jak w opisie Tomasza Sałka? Bo już nie wiem czy robic czy nie robic.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hz10 Opublikowano 31 Sierpnia 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2006 drastycznie to chodzi mi o całkowity brak koszyczka :notworthy: ja nie widziałem takiego rozwiązania w maszynach które kręcą się z dużymi obrotami :notworthy: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kobuz1 Opublikowano 1 Września 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Września 2006 WItam, co do tego łożyska to pójde do pewne sklepu z łożyskami i sie dowiem czy w takich wymiarach jak ja potrzebuje maja jakies łożyska z duża iloscia rolek ale w koszyku i czy odpowiednio dobre... A teraz mam inne pytanie: - jakie obroty maxymalne może wytrzymac tulejka brazowa która sie znajduje w główce korbowodu? I z jakiego rodzaju brazu najlepiej było by wykonac taka tulejke? Chodzi mi o zrobienie tulejki która sie nie zatrze przy wysokich obrotach i która wytrzyma jakis spory przebieg;)Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 1 Września 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Września 2006 Proboj szukac braz fosforowy B101.Inne warianty: B443/B444- braz cynowy, B1010- braz cynowo-olowiowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.