Skocz do zawartości

Motocykl na firmę, VAT odliczacie czy nie ?


Śliwa
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Przede wszystkim, szukałem w archiwum i nic na ten temat nie mogłem znaleźć, jeśli kiepsko szukałem proszę o łagdony wymiar kary ?

 

Sam mam moto na firmę i moja księgowa odlicza VAT tak jak samochód osobowy, czyli 60% nie więcej niż 6tys. PLN. Na Preclach znalazłem temat ( http://groups.google.pl/group/pl.rec.motoc...b5b4c1b07391474 ), w którym kilka osób twierdzi że odlicza 100% VAT'u oraz VAT od paliwa. Generalnie wniosek z tej dyskusji jest taki że co urząd skarbowy to inna interpretacja przepisów i stąd jedni odliczają cały VAT (również ten od paliwa) a inni, tak jak ja tylko 60%.

 

Chciałbym aby wypowiedziały się na ten temat osoby które również mają moto na firmę - jak Wy odliczacie VAT ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak z VATem od motóra, ja nie miałem odwagi wprowadzić go na stan firmy, dwa wolałem coby żona nie wiedziała do końca ile kosztował.

Ale VATu od benzyny nie możesz odpisywać, więcej wg. przepisów obowiązujących od 20 sierpnia 05 nie można też odpisać VATu od napędu kupionego na samochód nieciężarowy. Moje Vito ( ładowność 1100kg lub dwie europalety ) w tym dniu stało się z dnia na dzień samochodem osobowym ( i też nie do końca :twisted: )

 

Stawiam na bardziej restrykcyjną opcję, odpisanie VATu do 6tys.zł.

 

Przeczytałem dyskusję na forum onetu.

Ja raczej bym nie naciągał tak mocno interpretacji przepisów o VAcie od paliwa, może to kiedyś wyjść bokiem. Generalnie mam zasadę jak najmniej kontaktów z US i jak najmniej kontrowersyjnych z nimi tematów.

Tisze idiosz dalszie budiesz ;) VAT od paliwa z motocykla to jak u mnie to około 2tys.zł rocznie, jest dużo innych sposobów pompowania kosztów znacznie mniej kontrowersyjnych i bezpieczniejszych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja raczej bym nie naciągał tak mocno interpretacji przepisów o VAcie od paliwa

 

Ale widzisz nie chodzi w tym wypadku o żadne naciąganie , tylko o to w jaki sposób US zinterpretuje motocykl, cytuję: "Interpretacja uznająca motocykle za pojazdy

samochodowe wynika z zastosowania przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym i

taką też wykładnię w zdecydowanej większości przyjmują organy skarbowe.

Jednak w cytowanym już wyżej piśmie Izby Skarbowej w Gdańsku z 21 września

2004 r. (nr PI/005-1508/04/ci*/06) przyjęto odmienną wykładnię omawianych

przepisów. Jest ona dużo korzystniejsza dla podatników, ponieważ uznaje, że

motocykl nie jest pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy o VAT. Co za tym

idzie, w przypadku zakupu motocykla oraz benzyny do jego napędzania nie mają

zastosowania przepisy ograniczające możliwość odliczania VAT naliczonego.

Izba Skarbowa przedstawiła w tym zakresie następującą argumentację:

 

 

. zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towary należy identyfikować na

podstawie przepisów o statystyce publicznej. W PKWiU w dziale 34

zatytułowanym "pojazdy mechaniczne, przyczepy i naczepy", gdzie

wyszczególnione są m.in. wszelkiego rodzaju samochody - nie wymienia się

motocykli (posiadają one symbol PKWiU 35.41 i zaklasyfikowane są w odrębnym

dziale 35 zatytułowanym - "sprzęt transportowy pozostały").

 

 

wiec mozna odliczac VAT od faktury paliwa itd... "

 

Ja złożę stosowne pismo do US, jeśli sie okaże że ich interpretacja będzie taka sama jak powyżej nie będę się długo zastanawiał.

 

Ciekaw jestem co Pablo jeszcze wniesie do sprawy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkońcu ma mtroche czasu wiec pisze

 

Zgodnie z art 86 ustawy oVat mozna odliczyc podatek naliczony w zakresie w jakim dame towary i usługi wykorzystywane sa do czynnosci opodatkowanych czyli pierwsza sprawa nalezy sie zastanowic czy mozna udowodnic ze motocykl słuzy do działanosci gospodarczej i czy prowadzona dzialalnosc podlega opodatkowaniem VAT bo samo to ze prowadzimy jakas tam firme np sklep spozywczy i kupilismy motocykl to jeszcze zamało motocykl musi miec zwiazek z prowadzona dzialalnosci i byc wykorzystywany do jej prowadzenia - zakładajac ze na to pytanie odpowiemy tak to pozostaje sprawa art 86 ust 3 który mówi o ograniczeniach odliczenia Vatu w przypadku nabycia pojazdów samochodowych - i na to pytanie odpowiedzial juz Sligier - rózne urzedy roznie to interpretuja - art 86 ust 4 mowi o odliczeniach w stosunku ddo samochodów i innych pojazdów samochodowych jezeli uznamy motocykl za pojazd samochodwy to nie spełni on zadnego z kryteriów do pełnego odliczenia Vat-u pozostaje jedynie odliczenie 60% kwoty Vat nie wiecej niz 6000 zł - ale podkresla mze tylko wtedy gdy mozemy udowodnic ze motocyk słuzy do dzilanosci gospodarczej !!!!!! Natomiast jezeli zgodnie z PKWiU potraktujemy motocykl jako sprzet transportowy pozostały a nie pojazd samochodowy inny to mozemy odliczyc całosc Vatu zeby uniknąc problemów z US proponuje wystapic do US z zapytanie w te jsprawie - zgodnie z ordynacja podatkowa nalezy podac swoje stanowisko a urzad musi odpowiedzic czy sie zgadza czy nie - w ten sposób uniknie sie ewentualnych spraw sadowych i w razie czego ma sie podkładke . Zgodnie z Klasyfikacja srodków trwałych motocykle naleza d ogrupy 7 srodki transportu i maja ozbaczenie 740 natomiast pojazdy samochodowe maja inne oznaczenie i sa osobna podgrupa jest wiec wiele powodów by uwazac ze motocykl to nie inny pojazd samochodwy ale jak urzednik bedzie sadzil inaczej to pozostanie tylko odwoływanie sie a podatek zwroci do urzedu

Odliczenie Vat-u od paliwa sprawa podobna- nie mozna odliczyc Vatu od wydatków ktore nie sa kosztem uzyskania przychodu wg ustawu o podatku dochodowym - czyli jezeli nie ma zwiazku miedzy prowadzona dzialalnoscia a motocyklem vatu nie odliczmy - jezeli jest zwiazek to podobnie jak wyzej .Generalnie nie idzie w sposób jednoznaczyn powiedzic czy mozna odliczyc vat czy nie - dlatego najlepiej kazda sprawe rozpatrywac indywidualnie wystapic do Urzedu skarbowego z zapytaniem w ktorym opiszemy rodzaj dzialanoscii jej zwiazek z motocyklem oraz nasze stanowisko na temat odliczenia vatu a urzad sie ustosunkuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Temat ćwiczony w roku ubiegłym. Wszystkie znaki na niebie i w TV Trwam wskazują że od maja znowu się zmieni.

 

http://forum.motocyklistow.pl/viewtopic.php?t=10982

 

Pablo, a co do interpretacji to wiesz że od stycznia interpretacja z USk nie jest wiążąca? Napiszesz pismo, urząd wyda opinie, ty się zastosujesz a kontrola z izby skarbowej powie inaczej i dostaniesz domiar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie ze wiem ze nie sa wiazace - ale w przypadku kontroli i odmiennego stanowiska urzedników kontrolujacych zawsze jest podkładka w przypadku ewentualnego skierowania sprawy na droge sadowa - czesto tez gdy kontrolujacy widzi ze postapilismy zgodnie z wyjasnieniem z Urzedu Skarbowego to nie upiera sie az tak bardzo przy swoim zdaniu - ale generalnie z hujami ze skarbówki nie jest łatwo wygrac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

interpretacja jest wiążąca od jakiegoś czasu

mnie się nie udało przekonać mojego US, że moto nie jest pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy o VAT

zgadnijcie co o nich myślę :twisted:

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli jednak US stwierdzi ze motocykl to pojazd samochodowy to i tak jest jeszcze inna mozliwosc by nie stosowac ograniczenia odliczenia VAT 60%. chodzi o art 86 ust 4 pkt 3 ktory mowi ze ograniczenia nie stosuje sie do pojazdow samochodowych ktore maja otwarta czesc ladunkowa. tu moze byc problem by wskazac gdzie w motocyklu jest ta "otwarta czesc ladunkowa" ale zawsze mozna zainstalowac kuferek bez gornej pokrywy i juz jest :)

temat byl poruszany w jakiejs publikacji z zakresu VAT ale aktualnie nie moge tego znalezc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli jednak US stwierdzi ze motocykl to pojazd samochodowy to i tak jest jeszcze inna mozliwosc by nie stosowac ograniczenia odliczenia VAT 60%. chodzi o art 86 ust 4 pkt 3 ktory mowi ze ograniczenia nie stosuje sie do pojazdow samochodowych ktore maja otwarta czesc ladunkowa. tu moze byc problem by wskazac gdzie w motocyklu jest ta "otwarta czesc ladunkowa" ale zawsze mozna zainstalowac kuferek bez gornej pokrywy i juz jest :P

temat byl poruszany w jakiejs publikacji z zakresu VAT ale aktualnie nie moge tego znalezc

 

Też o tym słyszałem w odniesieniu do bagażnika, ale zamontowanego fabrycznie w danym modelu, tak jak np w endurach turystycznych.

Dokładnie przepis brzmi : "pojazdy które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunku" Czy kufer spełnia ten wymóg? Czy to część motocykla czy element akcesoryjny? Fabryczny kufer ma pokrywę. Jak ją zdejmiesz to kufer traci homologację producenta i nie może być dopuszczony do używania na drodze. :)

W Chinach pełno takich dziwolągów które mają jedno siedzenie i kratownicę z tyłu.

Na pewno załapałby sie Sokół M111 z platformą boczną do ckm.

 

Ale od maja mają zniknąć wszelkie definicje-dziwolągi i jedynym kryterium ma być związek z prowadzoną działalnością gosp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie przepis brzmi : "pojazdy które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunku"

 

zgadza sie. a definicji tych pojęć nigdzie nie ma a ładunek przewozic mozesz. mysle ze niejeden urząd skarbowy sie z tym zgodzi. trzeba tylko napisac i czekac na pozytywna odpowiedz.

 

 

Czy kufer spełnia ten wymóg? Czy to część motocykla czy element akcesoryjny?

 

to raczej nie ma znaczenia.

 

Fabryczny kufer ma pokrywę. Jak ją zdejmiesz to kufer traci homologację producenta i nie może być dopuszczony do używania na drodze.

 

tu mogą sie przyczepic. ale bagaznik to juz na bank jest otwarty i mozesz go nabyc z homologacją u dealera danej marki :banghead:

no ale do R1 to bagaznika chyba nie dostaniesz

 

Ale od maja mają zniknąć wszelkie definicje-dziwolągi i jedynym kryterium ma być związek z prowadzoną działalnością gosp.

 

pozyjemy-zobaczymy. ja tam nie wierze ze w obecnym sejmie przejdą takie liberalne zmiany w ustawach podatkowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Wkońcu ma mtroche czasu wiec pisze

Zgodnie z art 86 ustawy oVat mozna odliczyc podatek naliczony w zakresie w jakim dame towary i usługi wykorzystywane sa do czynnosci opodatkowanych czyli pierwsza sprawa nalezy sie zastanowic czy mozna udowodnic ze motocykl słuzy do działanosci gospodarczej i czy prowadzona dzialalnosc podlega opodatkowaniem VAT bo samo to ze prowadzimy jakas tam firme np sklep spozywczy i kupilismy motocykl to jeszcze zamało motocykl musi miec zwiazek z prowadzona dzialalnosci i byc wykorzystywany do jej prowadzenia - zakładajac ze na to pytanie odpowiemy tak to pozostaje sprawa art 86 ust 3 który mówi o ograniczeniach odliczenia Vatu w przypadku nabycia pojazdów samochodowych - i na to pytanie odpowiedzial juz Sligier - rózne urzedy roznie to interpretuja - art 86 ust 4 mowi o odliczeniach w stosunku ddo samochodów i innych pojazdów samochodowych jezeli uznamy motocykl za pojazd samochodwy to nie spełni on zadnego z kryteriów do pełnego odliczenia Vat-u pozostaje jedynie odliczenie 60% kwoty Vat nie wiecej niz 6000 zł - ale podkresla mze tylko wtedy gdy mozemy udowodnic ze motocyk słuzy do dzilanosci gospodarczej !!!!!!

Myślę, iż powinno wystarczyć, że prowadzi się działalność usługową np. z zakresu tłumaczeń z języków obcych oraz nauczania tychże języków, a do klienta trzeba przecież czymś (w naszym przypadku motocyklem) dojechać.

 

PS Czy odlicza sobie ktoś z Was koszty przejazdów taksówką? Z czystej ciekawości pytam.

Romet Pony > Romet Ogar 205 > MZ ETZ 251 > Suzuki GSF 600 S Bandit i Peugeot SV 50 > Yamaha YP 250 R X-Max > Merida Freeway 9300

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż.

Moje moto jest w leasingu na firmę.

Według mojego US mogę sobie odliczyć VAT tak jak w przypadku samochodu osobowego czyli:

- Rata leasingowa 60% nie więcej niż 6.000 pln

- Serwis, akcesoria itp. 100%

- Ubezpieczenie 100%

- Paliwo 0%

 

Co ciekawe zdaje się, że np. motorowery, skutery 50 cm3 są traktowane jako samochód ciężarowy i można tam odliczać 100% vat.

Edytowane przez rafauM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Pozwalam sobie odgrzać starego kotleta, gdyż nie chcę zakładać kolejnego tematu, tym bardziej że jest już kilka podobnych na forum.

 

Czy myślicie, że warto samemu starać się zostać VAT-owcem? Zdaje się, że przymus jest tylko, jak przekroczy się jakieś tam obroty w skali roku, i to też tylko wtedy, gdy prowadzi się oVATowaną działalność (muszę się jeszcze dopytać księgowej i doczytać, bo po pierwszej rozmowie i wstępnej lekturze paru broszurek ze szkolenia w UP mam mętlik w głowie). Tak się składa, że część działalności będę miał nieobjętą VAT-em (szeroko pojęte usługi edukacyjne), ale mogę (muszę?) płacić VAT np. jako tłumacz.

Jeżeli miałbym wybór, tobym się zastanawiał, m.in. ze względu na jednoślad, który i tak będzie firmowy, jeśli założę działalność gospodarczą. Powiedzmy, że byłby to nowy pojazd o wartości ok. 20 tys. zł. Księgowa zasugerowała mi, że mógłbym najpierw kupić motocykl na siebie (nawet przed zarejestrowaniem działalności), a potem wciągnąć go na poczet środków trwałych (tak to się chyba nazywa) - ponoć jest z tym wtedy mniej zachodu i mniej problemów, gdybym np. chciał mieć krócej pojazd niż firmę/krócej firmę niż pojazd. Kazała mi się zastanowić, czy na pewno chcę odliczyć tę część VAT-u (bodajże 60%) już przy zakupie, przy założeniu że w ogóle będę miał od czego.

A jak Wy to widzicie? Pytanie to kieruję, rzecz jasna, do osób mających doświadczenie w temacie.

 

Druga sprawa to wszystkie dodatkowe wydatki=koszty, począwszy od ubezpieczenia przez kaski itp. po bieżącą eksploatację (paliwo, przeglądy, części). Słyszałem kiedyś, że łatwiej może być wrzucić w koszty kask niż kurtkę z protektorami, bo ten pierwszy wymagany jest przez prawo. Przyznaję, że nie wiem, ile w tym jest prawdy.

Romet Pony > Romet Ogar 205 > MZ ETZ 251 > Suzuki GSF 600 S Bandit i Peugeot SV 50 > Yamaha YP 250 R X-Max > Merida Freeway 9300

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmień księgową :P

odliczenie vat od motocykla to 100% i była już o tym mowa. vatu nie odliczysz też, jeśli będziesz miał najpierw zakup, a potem założysz firmę - tylko samą amortyzację, czyli na wstępie nie odzyskasz paru kzeta. co to w ogóle za głupie pytanie, czy odliczać vat? jak masz za dużo kasy, to podam szybciutko nr konta, na które można przelać. zbieram na nowy motur :icon_mrgreen:

o rozliczeniu sprzedaży/ wypisania środka trwałego decyduje czas zakończenia amortyzacji, a nie sposób wprowadzenia (oświadczeniem czy fakturą); ważniejsze czy byłaby to używka, bo wtedy można zastosować stawkę x2 (nowy amortyzuje się 5 lat). BTW czy może być coś prostszego jeśli chodzi o koszty, niż formalnie poprawna faktura vat..?

 

a zostać vatowcem... po pierwsze nie trzeba się starać: to jeden wniosek więcej i bodajże 170zeta opłaty. a vat jest fajny, bo jest dla przedsiębiorcy neutralny: dopisujesz/ odpisujesz. firmy jako klienci i tak na wszystko biorą faktury, a ustala się zawsze kwoty netto; oczywiście przy założeniu, że większość to firmy, bo jeśli klientami byliby głównie prywatni to wtedy podwyższenie usługi kwotą vat szkodzi interesom

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym, że jeśli najpierw kupię pojazd, a potem zarejestruję firmę, nie będę mógł odliczyć VAT-u, księgowa mnie poinformowała; wiedziałem też o tym wcześniej, chociażby z tego forum. Jej chodziło głównie o to, że może nie być od czego odliczać VAT-u, jeżeli większość zleceń będę miał w branży nieobjętej VAT-em lub w ogóle nie będę VAT-owcem.

Co do tych 100% to nie wiem, nie doczytałem nigdzie; tu pole do popisu będzie miało biuro rachunkowe.

 

Jeśli zaś chodzi o drobnych klientów prywatnych, to poruszała tę kwestię kobieta na szkoleniu pt. "Pierwsze kroki w biznesie" w UP. Mówiła, iż często jest tak, że potem trzaska się fuchy na czarno, bo drobnym odbiorcom zależy, aby było jak najtaniej, a VAT ich nie interesuje (inaczej niż duże firmy).

 

Romet Pony > Romet Ogar 205 > MZ ETZ 251 > Suzuki GSF 600 S Bandit i Peugeot SV 50 > Yamaha YP 250 R X-Max > Merida Freeway 9300

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...