DiboS60 Opublikowano 26 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2005 Kwestia Wagi walu..Szybko traci swoją predkosc obrotową i tak samo szybko ją zyskuje;]Mamy tu jednak znow z doczynieniem cos zacos w tym wypadku to mniejszy moment obrotowy :evil: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rozio Opublikowano 26 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2005 w tym wypadku to mniejszy moment obrotowy mógłbyś to jakoś uzasadnić ?? co ma moment obrotowy do ciężaru czy też momentu bezwładności układu korbowego ?? bo jakoś nie widze związku między tymi wartościami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mundy Opublikowano 26 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2005 Może mu chodzi oto ,że wyczyn(lekki wał -duże obroty) nie ma momentu na niskich obrotach(to tłumaczyło by małą elastyczność starszych wyczynów -bez membrany) co ma moment obrotowy do ciężaru czy też momentu bezwładności układu korbowego ?Im większy ciężar ,tym większy moment bezwładności.Moment obrotowy jest zależny od długości wykorbienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 26 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2005 Im większy ciężar ,tym większy moment bezwładnościZ tym momentem bezwladnosci to roznie bywa. Bo moga byc dwa elementy o tej samej masie i roznych momentach bezwladnosci. Albo moze byc taka sytuacja ze lzejszy przedmiot bedzie mial wiekszy masowy moment bezwladnosci od tego ciezszego. Wszystko zalezy od ksztaltu elementu i sposobu rozlozenia w nim masy (materialu), no i osi obrotu. Rozio napewno wie czym sie rozni jedno od drugiego i nie trzeba mu tego tlumaczyc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rozio Opublikowano 26 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2005 Co to jest moment bezwładnosci ?? mozesz zrobic proste doświadczenie : siądz sobie na obracanym fotelu, wyprosuj nogi i zacznij się kręcić, po chwili przykurcz nogi do siebie - natychmiast zaczniesz obracać się szybciej :evil:Moment bezwładnosci zależy od masy i odległości tej masy od osi obrotu. Jednak nadal nie rozumiem jaki ma to wpływ na moment obrotowy silnika??Może DiboS60 mnie oświeci, bo widze że w każdym prawie temacie ma coś do powiedzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PROC Opublikowano 26 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2005 Jednak nadal nie rozumiem jaki ma to wpływ na moment obrotowy silnika??WitamNie chodzi tu tyle o moment obrotowy silnika tylko o odczucie kierowcy. Prosty przykład Polskie dwusuwy z kołem magnesowym – każdy chyba jeździł WSK czy SHL lub WFM. Zapewne pamiętacie, że jak się pogoniło taką WSK na drugim biegu na maksymalne obroty i wrzuciło trójkę to przez chwilę czuć było jak motocykl ciągnie do przodu, a po sekundzie było tradycyjne buuu i powolne wkręcanie się na obroty.Przez chwilę czuć jak duża wirująca masa oddaje swoją energie i pcha motocykl. Dobrym przykładem są stare konstrukcje trialowe. Dociążano w nich wały np. ołowiem i zakładano dodatkowe koła zamachowe.Taki silnik po wkręceniu na obroty i strzale ze sprzęgła przekazywał moc w taki sposób że kierowca wystrzeliwywał z miejsca.Duży moment bezwładności podtrzymywał wysokie obroty. Dobranoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qciu Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 Tak jak wcześniej napisał PROC to wszystko przez siły bezwładności i kompresje, współczynnik tarcia elementów ruchomych wszystko co pomaga wyhamowac wał ma na to wpływ. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DiboS60 Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 kurde jakie doswiatczenia:D HEh Oczywiscie ze to zalezy od ksztaltu np przeciw wag;]Ale hmm np Suzuki Dr big 650 (1 cylindrowy) I hmm Suzuki Gsx750 (4 cylindrowy) Dr-3 tys obrotow puszczamysprzeglo na piachu i co sie dzieje gzebie gzebie dosyc dlugo A zRub to samo w GsX po prostu cwile poemiesza i zgasnie;]Tak smaon p junak i Mz tylko ze to 2t a to 4t heh chodzi o to ze ciezki wal dluzej traci swoją energie obrotową ;]To tak jak bys mial zatrzymać lokomotywe a zatrzymać samochod osobowy;]Tylko prawda jest tez ze to zalezy od ksztaltu przedmiotu 8) Ale akurat przeciw wagi walu korbowego mają zazwyczaj ksztalt podobny;] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lucas Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 w tym wypadku to mniejszy moment obrotowy mógłbyś to jakoś uzasadnić ?? co ma moment obrotowy do ciężaru czy też momentu bezwładności układu korbowego ?? bo jakoś nie widze związku między tymi wartościami. przecież moment obrotowy zalezy od mas wirujących, to zmieniając koło na wirnik tracisz na momencie--proste Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PROC Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 Ale hmm np Suzuki Dr big 650 (1 cylindrowy) I hmm Suzuki Gsx750 (4 cylindrowy) Dr-3 tys obrotow puszczamysprzeglo na piachu i co sie dzieje gzebie gzebie dosyc dlugo A zRub to samo w GsX po prostu cwile poemiesza i zgasnie;] tu akurat chodzi o występowanie momentu obrotowego przy niskich obrotach.Duży jednocylindrowiec ciągnie od samego dołu.Wyżyłowana rzędówka ma moment przy znacznie wyższych obrotach pomijam już fakt że GSX nie zgaśnie jak się strzeli ze sprzęgła przy 3 tyś obr tylko spokojnie będzie w piachu się grzebał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bari Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 pomijam fakt ze dr zagrzebie sie glebiej na tych samych obrotach co gsx :evil: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mundy Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 Witam!Sporo już koledzy napisaliście (i mądrze) ,ale trzeba jeszcze poruszyć kilka rzeczy,a mianowicie: od czego zależy moment obrotowy? wsród czynników , które już były wymieniane nie było jeszcze tego,że ma na to wpływ długość korbowodu.Uzasadnie to tak:definicja momentu-siła*ramię.Aby uzyskać większy moment musimy przyłożyć większą siłę(siła powstała podczas spalenia mieszanki nad tłokiem ) ,lub dłuższe ramię (korbowód). To ,że jeden silnik ma duży moment w szerszym zakresie obrotów niż inny nazywamy elastycznością. Co do porównywania silnika 1 i 4-cylindrowego ,to słusznie -jednocylindrówka (o znacznej pojemności) będzie miała lepszy "dół", ale silniki wielocylindrowe odznaczają się dużo kulturalniejszą pracą(nie generują takich wibracji). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojti2001 Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 Teraz pomijam ze tu nie bedzie chodzic o motor ale i tak napisze. Najlepszym przykladem momentu obrotowego jest porownanie silnika benzynowego a diesel. Silniki diesla goneruja bardzo wysoki moment obrotowy, i przez to mimo, ze maja mniejsza moc czasami sa lepsze od silnikow benzynowych o wyzszych mocach. Dlaczego tak sie dzieje? Poniewaz tutaj dziala w glownej mierze sila bezwladnosci poniewaz w dieslach kolo zamachowe jest dosyc ciezkie (np. w 1.9 DTI ok 11kg, a w srednik 1.6 ok 5kg), to jest chyba najlepszy przyklad sily bezwladnosci. pozd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rozio Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 Najlepszym przykladem momentu obrotowego jest porownanie silnika benzynowego a diesel. Silniki diesla goneruja bardzo wysoki moment obrotowy' date=' i przez to mimo, ze maja mniejsza moc czasami sa lepsze od silnikow benzynowych o wyzszych mocach. Dlaczego tak sie dzieje? Poniewaz tutaj dziala w glownej mierze sila bezwladnosci poniewaz w dieslach kolo zamachowe jest dosyc ciezkie (np. w 1.9 DTI ok 11kg, a w srednik 1.6 ok 5kg), to jest chyba najlepszy przyklad sily bezwladnosci. [/quote'] Nie no , ręce opadają jak sie to czyta :evil: Monent obrotowy zależy od (średniego) cisnienia w cylindrze, promienia wykorbienia a więc skoku tłoka ( 2r=s) i powierzchni a wiec średnicy cylindra oczywiście opory ruchów też mają wpływ, jednak najwiekszy te 3 wielkości. Ciśnienie w cylindrze zależy z kolei od efektywnoości spalania czyli czasów rozrzadu, jakości mieszanki, punktu zapłonu itd. Z mojej strony koniec tematu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mundy Opublikowano 27 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2005 Cytat:Jednak nadal nie rozumiem jaki ma to wpływ na moment obrotowy silnika?? WitamNie chodzi tu tyle o moment obrotowy silnika tylko o odczucie kierowcy. Jest zależność pomiędzy momentem bezwładności ,a momentem obrotowym silnika.Mom. bezwładności jest (jak wspomniano) zależny od masy alementu i odległości tej masy od środka obrotu, a mom. obrotowy m.in od wagi wirujących mas .Tak więc jak założymy np. do wski zamiast koła zamachowego wirnik ,moment bezwładności zmniejszy się i moment obrotowy także -teoretycznie. Ale dlaczego taka przeróbka się opłaca? Bo moment obrotowy rośnie wraz ze wzrostem obrotów, a odciążony wał(posiadający mniejszy już moment bezwładności) będzie znacznie lepiej się wkręcał na obroty :mrgreen: Suma sumarium zyskamy na mocy szczególnie w wyższym zakresie obrotów(bo robiąc to dośw. mając 2 silniki przerobiony i nie to w zakresie niskich obr. wygra ten z kołem zamachowym -jak już wspomniał PROC owe koło doda mu energii w postaci większego momentu). :evil: Powyższy post też jest dobrym przykładem. :evil: Pozdrawiam... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.