Skocz do zawartości

Luz na wale korbowym


Gość Azrael
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

To może potocznie zaczniemy podawać prędkość w kilogramach, a napięcie w amperach?  

I będzie wiadomo o co chodzi...  

Ludzie! Dość tej legalnej tępoty!

 

jestem za

 

kiedys w SM guru 2T czyli mgr Salek wyjasnial co to wywazanie, dlaczego w % i co to centrowanie. nie wszyscy jak widac odrabiaja zadania domowe, a to podstawa, zeby cokolwiek ruszac w moto...

 

 

Albo przez dodanie ciezszego materialu jak zrobiono to wlasnie w mojej BSA. Dosc skomplikowany proces i nie sadze ze jakikolwiek polski rzemieslnik to robi.  

 

Adam M.

 

z ciekawosci: w jaki sposob? ja znam sposob przez nawiercenie i wklepanie olowiu, nie wiem, ile w tym prawdy, bo nigdy tego nie robilem i nie zamierzam - od tego sa fachowcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez wiziale mtaka amszyne to wtwazania przeciw wag:PTzn heh to byla maszyna du wywazania rdzeni turbin Ale wywazali tez naniej przeciw wagi:PTzn wywazali to nie jest wywazanie tylko dobranie odpowiedniego wykorbienia i ciezkosci ze jednej strony a drugiej;]Musi byc dopasowana do ciezkosci korbowodu obrotow silnika,cisnienia panujacego w cylindze wszytko wchdozi w gre:PJa zgadzam sie z Tomkiem centrowanie to co innego:PI Mimo ze mam 16 lat troche sie bawie w mechanice :D i nawt gdy moje stwierdzenia są nieraz nietrafne to chce zeby mnie poprawial ktoś znający sie lepiej:DBo czlowiek przeciez uczy sie na bledach;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i co Tomku? :P

No i to, że proszę szanownego Kolegi, przeczytaj jeszcze raz ten temat, zwłaszcza wypowiedź Adama M i DiboS60.

Skoro nie rozróżniasz wywazenia i wycentrowania - nic nie poradzę.

Są to dwie rożne rzeczy. Majster ktory wymienia korbowód w wale dzielonym (a takie dominują w dwusuwach) musi zadbać o WYCENTROWANIE wału, a wyważenie ma glęboko w nosie. Zmianę wyważenia przeprowadza się przerabiając silnik najczęściej w sporcie, gdzie zmienia się często tlok na lżejszy, a korbowód także traci na wadze po opiłowaniu i polerce zwiększającej wytrzymałość.

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na Kulikowisko.

Kulik.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie rozróżniasz wywazenia i wycentrowania - nic nie poradzę.

Rozróżniam całkiem dobrze. Kiedyś miałem okazję nawet testować ETZ250 po zabiegu DOCIĄŻENIA wału więc pada teoria Adama M., że polscy rzemieślnicy tego nie robią. Inną sprawą jest jakość wykonanej usługi w takich warunkach.

Wydaje mi się, że pisząc o WYWAŻARCE sprawa jest jasna :P

Tak z ciekawości spytam. Co to jest Kulikowisko i kiedy się odbywa?

Pozdrawiam i życzę wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety jedna jaskolka nie czyni wiosny. Wiekszosc polskich rzemieslnikow p...doli robote w sposob potworny, specjalnie ci robiacy masowe typu waly junakowskie za 150 zl ktore przeciez robione sa podobnie jak wiekszosc walow do dwusuwow. Taki Mikronek sam sie przyznaje w korespondencji z odbiorca ( kolega z grupy Dziki Junak ) ze nie sprawdza zlozonego walu na bicie w klach tokarki, bo nie ma na to czasu i ochoty za cene jaka bierze. Po rozebraniu swiezo zrobionego " walu wzmocnionego" do Janka okazuje sie ze oprocz innych kwiatkow rolki do lozyska korbowodowego sa poprzycinane z dluzszych - po prostu tragedia. Nie dziwota ze potem jezdzi to kilka tys km i pada.

Z typowymi walami do dwusuwow jest o tyle latwiej ze lozysko korbowodowe jest podzespolem wykonanym fabrycznie i trzeba je tylko zlozyc w kupe z przeciwwagami, ale pozniejsze wycentrowanie i sprawdzenie bicia przeciwwag jest podstawa.

Wracajac do wypowiedzi kolegow to kolejno:

Mlody VFR - ogladajac dokladnie swoj wal podczas skladania rozrzadu stwierdzilem ze w duzym kole zamachowym mego silnika ktore jest w srodku miedzy korbowodami wywiercono otwory po jednej stronie dodajac je do otworow wykonanych fabrycznie, oraz dodano olowiu do lewej przeciwwagi. Wynika to stad ze wal wywazany byl dynamicznie na specjalnej wywazarce, ktora mozecie zobaczyc na stronie firmy angielskiej SRM zajmujacej sie remontami angielskich klasykow ( Borgo Dynamic Balancing machine ) www.srm-engineering.com

Podczas wywazania dynamicznego wal wywazany jest rowniez stronami ( lewa / prawa ) co u mnie akurat bylo powaznym problemem. Do prawidlowego wywazenia dynamicznego potrzebna jest tez waga tlokow ze sworzniami i pierscieniami i korbowodow.

Hikor - nie wiem czy dociazenie walu w silniku dwusuwowym ma cokolwiek wspolnego z wywazeniem, ale... przyjmijmy ze tak. W kazdym razie jedna jaskolka itd...

wueska - metoda wywazania opisana przez p.Salka byla wywazaniem statycznym, i o tej metodzie pisal rowniez Tomek Kulik.

A wszystkim dyskutantom - Szczesliwego Nowego Roku zyczy

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

ja zgadzam sie w 100% z kolegom Tomek Kulik,przy regeneracji walu wywazanie jest zbedne,co innego centrowaniem i nie trzeba byc jakims fachowcem zeby to zrobic,ja sobie sam robilem wal do ETZ 250 na majac dostep do sprzetu na warsztatach szkolnych za zestaw naprawczy dalem 100zł,to co tzreba zeby to zrobic to prasa,najlepiej hudrauliczna ale moze tez byc mechaniczna z mocna srubą,czujniki zegarowe najlepiej jak sa dwa i statywy do nich i jakas maszyna co ma dwa kly najlepiej tokarka,nim rozbierzemy wal robimy punkty na przeciwwagech wzgledem ktorych bedziemy skladac wal na prasie,jak juz wszystko mamy scisniete i lekko chodzi to przechodzimy do tego centrowania o ktore tyle halasu,wkrecamy wal w 2 kly,i po obustronach walu na czopach glownych przy uzyciu statywow i czulnikow zegarowych ustawiamy bicie walu,jesli sie niemyle to fabryka podaje ze dopuszczalne jest 0,02 mm,ale jesli uda sie wam ustawic na 0,05 to juz jest super,ja moalem z jednej strony 0,04 a z drugiej 0,05mm i na tym wale przejezdzilem ponad 12 tys az sprzedalem,centrowanie polega na sciskaniu lub rozchylaniu przeciw wag,w zaleznosci z ktorej strony jest bicie i kontrolowanie poprzez czujniki,to calkiem proste ale dosc czasochlonne...

 

[ Dopisane: 12-01-2006, 22:56 ]

jako ciekawostke moge dodac ze kupowalem niedawno nowiutki kompletny wal do mojej ETy 251 i z ciekawosci go z kumplem zmierzylismy i tez nie miescil sie w ksiazkowych 0,02mm,a nie pytajcie jak wyglada na czujnikach taki wal po rzekomej regeneracji od zekomych fachowcow,nie mam pytan,krzywizna jak h....,nie mowie ze wszyscy ale w mojej okolicy jest taki jesden ktory ma dosc pokazny warsztat o nazwie moto szlif,i twierdzi ze robi to bardzo dobrze,naprawa walu od etz u niego wacha sie od 140 do 200 zl,ale totalna kicha,kiedys jak go zapytalem jaki lozysko by mi zalozyl jak dam mu wal do regeneracji i jaki korbowod to odparł ze zregeneruje mi te moje,a ja zapytalem jak to nie zalozy pan nowego?? a on na to ze nowe to sa w sklepie...wiec albo ten pan ma czarodziejski sposob na na wytarte czopy i lozyska,albo myslał ze nabierze mnie na swoje bajeczki,kiedys bylem u niego po pierscienie do ety na II szlif to on powiedzial zebym przyniusl mu cylinder bo napewno trzeba szlif juz zrobic,zrobie ci za 30zł a ja na to ze nie,ze garnek jest ok a on mowi skad wiesz??mowie ze mierzylem a on mowi czym?? pewnie sówmiarką nie?? a ja mowie ze nie srednicowką,i dopiero koles sie zamknał,wiec uwazajcie na to kto wam naprawia waly,aha i jeszcze jedno jesli dajecie swoj wal do takiej regeneracji,a najlepiej sobie zaznaczyc swoj wal i to obydwie polowki zeby zadnej podmianki niebylo bo tez sie zdarza...pozdrowka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...