Skocz do zawartości

Problem z oponami...


Andon13
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zamierzam wymienic opony w Kawie GPZ 600. Według danych serwisowych motocykl powinien miec z przodu 110/90/16 i z tyłu 130/90/16. Wszystko było by ok gdybym nie spojrzał na czym jezdze teraz, czyli przod 120/80/16 i tył 180/80/16 8O . I tu moje pytania:

Co oznacza ta druga cyfra?

Czy nowe opony powinienem kupić z oznaczeniem x/90/x?

Czy moge kupic jedną opone z oznaczeniem x/90/x a drugą x/80/x?

Czy przez to ze z tyłu miałem taką szeroką opone mój motocykl nie osiągał prędkości maksymalmej?

Po czym rozpoznać czy opona jest detkowa czy bezdętkowa?

poydrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

środkowa cyfra to profil opony czyli można powiedzieć jej "wysokość"

Szeroka opona stawia większe opory więc i prędkość maksymalna może być mniejsza.

Jeśli miałeś 2 szersze to motocykl miał "ciężej"

 

Opony bezdętkowe mają po prostu napis "tubeless"

 

Najlepiej stosować opony zalecane przez producenta choć czasem zdarza się, że inne rozmiary spisują się lepiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche mi to rozjasniłosprawe, ale pozostają jeszcze pytania:

Czy nowe opony powinienem kupić z oznaczeniem x/90/x?

Czy moge kupic jedną opone z oznaczeniem x/90/x a drugą x/80/x?

 

 

środkowa cyfra to profil opony czyli można powiedzieć jej "wysokość"

Wiec która jest lepsza wyzsza czy nizsza i dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zależy jaki masz miec zamiennik opony ... bo generalnie to im opona szersza czyi te pierwsze cyfry 120,130,180 beda większe to ta druga cyfra powinna byc mniejsza bo szersza opona jest zawsze wyższa ;) mam nadzieje że zrozumiałeś :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja zawsze mialem nisko profilowe i nie narzekałem dokładnie tak jak lolek mówi jeżeli zmienisz teraz na 130 z tyłu to daj z większym bierznikiem czyli 130/90/16 GPZ niejest aż takimścigaczem żeby potrzebował szersze opony (jak wymienisz poczujesz różnice na zakrętach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam nadzieje że zrozumiałeś

Tak mniej więcej z naciskiem na wiecej :mrgreen:

(jak wymienisz poczujesz różnice na zakrętach)

Jakbedzie sie objawiała ta róznica?

Planuje kupic na tył 150/80/16

cos takiego:

http://allegro.pl/show_item.php?item=67321949

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

środkowa cyfra to profil opony czyli można powiedzieć jej "wysokość"  

Szeroka opona stawia większe opory więc i prędkość maksymalna może być mniejsza.  

Jeśli miałeś 2 szersze to motocykl miał "ciężej"

To kilka wyjaśnień ode mnie, bo Kolega PROC w pewnym stopniu bajki opowiada.

 

Szeroka opona stawia praktycznie takie same opory jak węższa opona z racji, że powierzchnia styku opony przy jeździe na wprost jest praktycznie taka sama lub minimalnie większa (co można pominąć).

 

Szerokość opony to długość poprzeczna bieżnika i rozmiar opony (jej szerokość) ma przede wszystkim wpływ na prowadzenie, stabilność i poręczność.

 

Uważam, że powinieneś założyć seryjny rozmiar gum.

 

Co do v-max to rozmiar opony ma wpływ na prędkość i przyspieszenie, ale ze względu na różny obwód opon, a konkretnie tylnej. O ile motocykl ma odpowiedni zapas mocy to na większej oponie (o większym promieniu) będzie miał większy v-max, ale gorsze przyspieszenie. Przednia opona nie ma z tym nic wspólnego poza tym, że jeśli napęd prędkościomierza jest na przednim kole to wskazania obarczone są błędem - większa opona - wskazana prędkość będzie zaniżona.

 

Jeśli powinieneś mieć 110/90/16, a miałeś 120/80/16 to przednie koło było za małe , czyli wskazywana prędkość była za duża w stosunku do rzeczywistej. (różnica 1%)

 

Jeśli pownieneś mieć 130/90/16, a miałeś 180/80/16 to tylne koło było za duże, więc teoretycznie motocykl powinien mieć większy v-max. (różnica 8,4% - nie wiem jak to możliwe... to znaczy jak się tam zmieściło... 8O )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w znacznym skrócie wygląda to tak opona zalecana przez producenta daje 10mm styku z jezdnią, o rozmiar szersza 8mm itd.nie przypilnujesz ciśnienia i w skrajnym przypadku zrobi się 4mm. Można założyć o rozmiar szersze ,moto powinno byc stabilniejsze na prostej. Czas na literki 71 jest indeksem nośności w kg , H jest indeksem prędkości w km/h ,Gpz ma V do 250km/h,/napiszę tabele w nocy/ :D

 

PS.Andon, dzięki za fotki .

 

Kinio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do twojego motocykla proponuję zakupić seryjny przód: 110x90x16 a na tył założyłbym 140x80x16.

Nie nalezy przesadzać z szerokością opon, jeśli masz fabrycznie szerokość 130x90 to totalną pomylką będzie zakładanie 150x80. Nie wiem co za imbecyl założył do twego motocykla 180 na tył, w FZR 1000 z tyłu jest 160x70x17!!

Jeśli dasz za wszeroką oponę a tym bardziej za niski profil, opona zegnie Ci się i rant bezpieczeństwa wylonduje prawie na spodzie, w takiej sytuacji nie ma mowy o bezpiecznym i sprawnym pokonywaniu zakrętów.

 

P.S. Opona szersza o jedno oczko może (choć nie musi) poprawić prowadzenie na wprost, zwłaszcza przy pokonywaniu kolein.

 

... Zrobisz co chcesz...

Tylko głupiec ma na wszystko gotową odpowiedź :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuje kupic na tył 150/80/16

 

Nie polecałbym, opony także musisz dobierać do szerokości obręczy, za szeroka opona po napompowaniu może nie mieć właściwego kształtu tzn.będzie za bardzo zaokrąglona lub płaska.

Uważam że zmiana szerokości o "numer" w góre czy w dół jest możliwa, więcej już nie polecam.

 

A odnośnie oznaczena xx/yy/zz

xx-szerokość w mm

yy-wysokość profilu opony(stosunek procentowy szerokości opony) w mm

zz-średnica obręczy w calach

 

Na powyższym przykładzie będzie to:

150/80/16

szerokośc opony - 150 mm

wysokość profilu - 80% z 150 mm czyli 120 mm

 

Jak coś pokręciłem to nie bijcie :D

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

małe sprostowanie, na początek literki.

indeks prędkości w km/h

Q-160 , R- 170 , S -180 , T -190 ,U -200 ,H -210 ,V -240 , ZR -ponad 250

indeks nośności w Kg

60-250 , 61-257 , 62-265 , 63- 272 , 64- 280 ,65- 290 , 66- 300 ,67- 307 ,68 -315 ,69- 325 , 70 - 335 ,.....może ktoś zna dalej :D

Opona starzeje się od dnia wyprodukowania , a nie założenia na moto.

Po 5 roku życia opony guma twardnieje powstają mikropęknięcia .

Opona z tego co pamiętam do 1999 r ma 3 cyfrowy ''gadający '' kod o roku produkcji np.228 , tzn.22tydzień, 1998r..Po 2000r kod jest 4 cyfrowy np.3300 , 33tydzień 2000r. / 2 ostatnie to rok/

 

Andon zapytaj o rok produkcji ,to podstawa możesz kupić z 2000r pod warunkiem że pod koniec sezonu publicznie ją spalisz, a głębokość bieżnika na 2 miejscu. Na przód postaraj się kupić nową .Przednia opona w czasie deszczu odprowadza wodę ,aby tylna jechała po suchym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Guma 180na tyle w GPZ ?? To chyba jakieś jaja są. Jak to było ułożona na feldze ?? Dobrze odczytałeś rozmiar??

Powiem tak:

Sam byłem pod wrażeniem ale napewno odczytałem dobrze. Opona wygląda jakby była od jakiegoś czopera. Dzis przymierzałem ją do kilku motocykli i na oko wydawało mi sie ze jest węzsza od 150 8O dokładnie tej którą pokazałem na allegro. Poza tym wkradł mi sie błąd - tylna opona to Dunlop 180/70/16. W czwartek zamierzam ją publicznie spalić :mrgreen:

Paweł - jezeli chcesz to moge zrobic kilka fotek opony i pokazac jak to wygląda :mrgreen:

Z tego co wyczytałem najlepszym rozwiązaniem bedzie wstawienie opon o rozmiarze zalecanym przez producenta - co też uczynie.

Dzieki wielkie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuje kupic na tył 150/80/16

 

 

 

A odnośnie oznaczena xx/yy/zz

xx-szerokość w mm

yy-wysokość profilu opony(stosunek procentowy szerokości opony) w mm

zz-średnica obręczy w calach

 

Na powyższym przykładzie będzie to:

150/80/16

szerokośc opony - 150 mm

wysokość profilu - 80% z 150 mm czyli 120 mm

 

Pozdrawiam

 

Prawda i na temat . Pierwszy wymiar to szerokosc w mm, ale drugi wysokosc to juz profil, czyli procent szerokosci.

Czesto sie to ludziom myli i biora to za mm.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...